Dnes je 26. 11. 2024
svátek má Artur

The beat goes on - 1. (Českolipský underground 36)

Ne, toto ještě není konec se psaním o bigbítu šedesátých let v České Lípě, ale po třech letech od naší první schůzky jsme se s Petrem Königem sešli znovu, abychom dali dohromady ještě pár informací o nejslavnější kapele zmíněné dekády - o The Strawberry Sellers Group.

Za místo schůzky vybral kavárnu Split na náměstí, kde se od jejího vzniku koncem šedesátých let minulého století až do nedávné minulosti pravidelně scházeli přátelé, kteří měli co do činění s kulturou v tomto městě. A zejména s bigbítem.

Původní zařízení interiéru a dobovou atmosféru bychom hledali marně, a tak zde už nesedávají ani ti, o nichž náš seriál je.

"Tamty nástěnné fresky s motivem jadranského přístavu jsou výjimkou," upozornil Petr. "Namaloval je akademický malíř Bohuslav Mikeš ze Sosnové. Absolvent UMPRUM, žák Františka Tichého. Tyto se zachránily, na rozdíl od další jeho fresky pánů z Lipé, která byla v salónku restaurace Nebe. Po privatizaci ji nechal nový majitel bez jakékoliv dokumentace odstranit."

Seděli jsme u proskleného okna a měli jsme českolipské náměstí jako na dlani. I s obchůdkem Milana Anděla zaměřeného na hudební nástroje. Milan byl "frontman" The Strawberry Sellers Group (Překupníků jahod).

Právě Milan Anděl nám opakovaně připomíná, že název celého seriálu byl zvolen nevhodně. Českolipský underground? My hráli bítovou muziku, zdůrazňuje.

Milan Anděl 1967

Petrovi se v minulých měsících podařilo prolistovat dva ročníky měsíčníku Pop Music Expres a objevit několik článků, které ještě upřesňují některá fakta z těch báječných let, kdy se muzika hrála srdcem a s upřímnou radostí.

Beat jde dál, zpívala dvojice Sonny and Cher ve svém velkém hitu. The beat goes on, pojmenovala svou druhou LP americká undergroundová kapela Vanilla Fudge. A nám se tato skladba hodí, abychom název našeho seriálu aspoň při naší schůzce obhájili.

"Vybočení z klišé středního proudu, představované vlnou underground music, musí nutně odrážet nové životní styly mladé generace. Proto ani označení tohoto seriálu pro muziku šedesátých let nemusí být zavádějící," mínil Petr. 

Připomeňme si, že původní českolipská kapela The Spiders (Pavouci) vznikla zřejmě v roce 1964. V té době vkládali členové do hraní více nadšení než kvality. Pomalu si ale začínali rozumět a na jejich hraní to bylo znát. Asi po roce navázali kontakt s ostřílenou pražskou skupinou The AWE. Právě od ní přišlo pozvání na první pražský koncert v Tyri - clubu na Pankráci. Již na něm dosáhli příznivého ohlasu. V článku z dobového tisku neznámý autor píše: "Pavouci hrají většinou své vlastní skladby a to je na skupině zatím nejsympatičtější. Dá se očekávat, že po vyřešení technických problémů a zjemnění výrazového projevu může dosáhnout výrazných úspěchů.“ 1)

The Spiders 1967

Od roku 1968 vystupovala tato rhythm & bluesová kapela s novým názvem The Strawberry Sellers Group. Pod vedením manažera Karla Abrta se ustálila následující sestava: Pavel Žalman – sólová kytara, zpěv, Pavel Půhoný – doprovodná kytara, Milan Anděl – basová kytara, Pavel Koten – bicí, Karel Sekyra a Petr Matějíček – zpěv. Sklízejí jeden úspěch za druhým a postupují mezi osm nejlepších kapel na prvním severočeském beatovém festivalu. 2)

V pondělí 17. června 1968 proběhlo v ústeckém Domě kultury finále, v němž se umístili na prvním místě. Kapela zaujala zvláště neobvyklým pojetím sólového zpěváka Pavla Žalmana. Je takovým trochu uhlazenějším, Tom Jonesovským typem, který výrazně obohatil sound své kapely (stylově velmi čisté) o nové výrazové prostředky. Na druhém místě skončila skupina The Snakers hrající mersey s nádechem west coastu. Třetí místo obsadili psychedeličtí The Stone Faces, zřejmě inspirovaní pražskou skupinou The Primitives Group. Odborná porota, která soutěžní přehlídku hodnotila, ocenila též výkony jednotlivců. Sólový zpěvák: Pavel Žalman, doprovodná kytara: Pavel Půhoný. 3)

Následně byla kapela pozvána na Děčínskou kotvu, kde vystoupila se smetánkou československého beatu. Festival se konal 30. června 1968 v areálu letního kina Bažantnice. Vystoupily například kapely The Snakers z Děčína, Flamengo, Komety, The Cardinals, The Rebels (všechny z Prahy). Hráli jako třetí po „Kardinálech“. Svůj výkon opírají o dvojici zpěváků a především o velmi zajímavou barvu hlasu sólového kytaristy Pavla Žalmana, který s úspěchem přednesl skladby z repertoáru Spencer Davis Group. Celá kapela ukázala, že cenu nejlepší severočeská skupina nezískala zadarmo. Vítězem festivalu se staly Komety, které dokázaly strhnout obecenstvo skladbami „Fa – Fa – Fa“ a „Chain of Fool“ a na závěr známým hitem „Hush“. 4)

Karel Sekyra a Petr Matějíček

 

1) “The Spiders“ v Praze, výstřižek z neznámých novin, majitel: Ivan Matějíček

2) The Strawberry Sellers Group, B. Dvořák, Pop Music Expres, únor 1969

3) 1. severočeský beatový festival Ústí nad Labem, M. J. Langer, Pop Music Expres, červen 1968

4)Děčínská kotva 1968, J. A. V., Pop Music Expres, 1968

Komentáře

Re: The beat goes on - 1. (Českolipský underground 36)

Souhlasím.Název Underground je špatně.Undergroundem byly zpočátku označovány experimentální směry vycházející z blues,jazzu a těch různých tehdejších sanfranciských směrů a stylů.Skoro bych řekl vše mimo komerci.Ale ty naše bigbítové kapely tenkrát hrály i komerci,to bezesporu.
Autor má tím názvem na mysli podzemní a zakázanou hudbu,která se v období před rokem 1968,ale ještě i později,mohla hrát relativně svobodně.Ten pravý underground po česku přišel až potom.

Nahoru