Není to tak dlouho, co se rozhořela veřejná diskuze na téma vyprahlosti českolipské kultury. Jeden z politických lídrů kandidujících do zastupitelstva města stroze konstatoval, že Česká Lípa kulturou nežije. Na onu ženu (lídr kandidátky ANO) se hned sypala vlna oprávněné kritiky a možná právě probíhající hudební festival „Lípa Musica“ spolu s vyprodaným Járou Cimrmanem dokázali přesný opak onoho tvrzení.
Vedle této kultury však město nyní žije i volební kampaní. I ta by měla mít svoji politickou kulturu, slušnost a nápaditost, aby zaujala voliče a přitom se nedopouštěla určitých morálních či mravních prohřešků. Bohužel to v posledních dnech nabírá jiný směr a tempo. Je správné, že kampaň přiostřuje, vždyť více jak 30% váhavých voličů se rozhoduje právě v ten poslední týden a je nutné se jim vetřít pod kůži. Otázkou ale je za jakou cenu.
Na univerzitě jsme se kdysi učili o problematice otázky morálky a práva. Možná by se tato poučení dala přirovnat i k České Lípě. Mnoho lidí opovrhuje tzv. černými výlepy. Sem tam se najde plakát Pirátů, sem tam se objeví nějaké to načmárání křídou. Připouštím, že tyto snahy o zviditelnění jsou za tou pomyslnou čárou morálky (nikoliv mravnosti) a v případě soukromého pomalovaného prostoru i práva, ale je tu zase jedno velké ale. Nevím jak vy, ale já například na jedné z výlepových ploch napočítal 8 různých formátů jedné politické strany. Na jiných ční velké formáty A0 dvě, tři vedle sebe. Jenže těch kandidujících stran je 14! Kam mají dát ten svůj plakátek ostatní? … někdo by mohl namítnout, že kdo dřív přijde, ten dřív mele. Ano i s tím by se dalo souhlasit pouze v případě, že se jasně stanoví dopředu, kdy mají chodit nové strany s onou objednávkou plakátů k výlepu. Ty parametry mohly být zkrátka na začátku trochu dané samotným městem a pak by možná nebyl ani ten černý výlep.
Letáky – najdeme je všude. Ve schránkách, na ulici v krabicích u vchodů, v ordinacích lékařů a pojišťoven. Zkrátka se na nás valí víc, jak nejlevnější akce v zavírajícím supermarketu. Jeden takový momentálně putuje do schránek nejen v Lípě, ale až kamsi do Žandova (kde voličům není nic platný a jen matoucí). Je na něm jasně popsáno koho volit a koho nevolit… nebudu se stydět napsat – až trochu nevybíravým a hnusným způsobem. Byť bych měl sebevětší politické odpůrce, tohle bych nemohl udělat. Už jen z toho důvodu, že tím neukazuji svůj náhled na věc, svůj SMĚR, ale pouze pomlouvám druhé.
Na onom letáku jsou přeškrtnutí současní vedoucí představitelé města s jedním minulým a návrh těch, které volit. Autor pamfletu není znám. Je těžké ho ale odhalit?
Dovolím si malé přemítání na toto téma:
Předem vyloučím vedení města, tedy ODS, TOP09, Starostové pro LK. Spolehnutí Petra Skokana musím vyloučit také, protože je uveden hned pod nimi. V následné abecedně vyjmenované škále, koho volit bude zcela jistě i náš politicky nekulturní barbar. Jinak by leták neměl smysl. Jenže ten, kdo toto objednal, vytisknul a zadal k roznášení České pošty, nato musel mít dostatek finančních prostředků. Vynechal bych proto pana Hudce, protože jak píše politický barbar, je prostě slušný. Sociální demokraté (mají jednoho zástupce v doporučených k volbě) by to teoreticky být mohli. Ti naši českolipští ale v tomto směru jednak pokulhávají. Hlavně ale by riskovali možnost vítězství ve volbách a to si v tuto chvíli nemohou dovolit. ODS a starosty jsem již vyloučil. Zbývají dva tři lidé, kteří jsou dáni jen tak do foroty, aby se neřeklo.
Jedno jméno tam však přesto vyniká – pan Rubický. Pěkně schovaný uprostřed, aby se neřeklo, s popiskem příjemného chlapíka, který už řadu let podniká. Je toto i jeho podnik? Nebo dvojky na stejné kandidátce, která ji vlastně řídí?
Opusťme místo politiky, mravů i kultury a přejděme „cimrmanovsky“ ke kriminalistice. Motiv je jasný – poškodit protivníky. Splněno. Podprahový cíl (aby vynaložené peníze měly efekt) zviditelnit se – splněno. Náklad: přes 20.000 výtisků včetně roznosu - akce za bezmála 50.000,-Kč (což jsou dle mého názoru rozpočty i několika malých stran na volby dohromady). Efektivnost? Pár bublajících stěžovatelů na i-novinkách a rozhořčené telefonáty jednoho člověka – jak české úsloví praví, potrefené husy. Šrapnel, odrovnal sám sebe…
Zažil jsem už mnoho voleb, kdy podobné pokusy zalíbit se voličům, koupit si jejich hlasy či jim jasně určit, koho mají volit, prostě zkrachovaly. Jen namátkou snad připomenu Evropské volby v područí mediálního magnáta Jaromíra Soukupa, kdy jeho Olga Zubová s nákladem kampaně přes 15 milionů korun prostě vyhořela jak papír. Poslední parlamentní volby ukázaly straně SPOZ, že peníze také nahrají roli a kupování voličů prostě netáhne. Dalších sto milionů utopených ve volbách. Letos dle mého soudu nezaberou ani již okoralé koblihy. Autor pamfletu si ale neuvědomil jednu věc: že tímto aktem proti sobě popudil nejen strany označené na letáku, ale i všechny ostatní a slušné. Nevím jak ODS, TOP09 či starostům se tento leták líbí. Já se ho ale veřejně nebojím označit za prasárnu. A autor tímto prostě přestřelil politickou kulturu v České Lípě- možná na ní i prodělá. Kéž by to voliči prohlédli.
Komentáře
Re: O kultuře – té politické
7. Říjen 2014 - 16:56 | Informátor
Pane Vondrouši, o politické kultuře nemůže psát člověk, který manipuluje spolu s dalšími všechny ankety tady na i-novinách a dokonce se stane "starostou" České Lípy podle Českolipského deníku, protože tam si to taky naklikal... Nebo si myslíte, že máte větší reálnou podporu, než jiní lídři???
NahoruRe: O kultuře – té politické
8. Říjen 2014 - 7:59 | Marek Cejnar
A jejej další příznivec městské policie :-) ...Každý si mohl klikat informátore každý. Není to o tom, kdo bude starostou, je to o tom, že někdo má dobrý tým na klikání a strhne lavinu a někdo ne ... osočovat pana Vondrouše z nepoctivostí je fakt ubohost sama. Je zajímavé, že na paní Janovou nepoukazujete. Ale jak jsem již psal i negativní reklama je reklama, zmiňujte pana Vondrouše všude!:) on má pravdu, jen o mrtvích a těch, kteří nic nedělají se nepíše :-)
Nahoru