Opouštěl jsem šedesátá léta, ale po vydání několika dílů Undergroundu v i-novinách se na mě snesly doslova poklady od našich čtenářů. Některé z nich vám dnes představím a navíc jednoho bigbítového fanouška z Mimoně – Milana Hiju.
Jen tak mimochodem mi poslal ukázku svých výstřižků. Zeptal jsem se ho, jestli jich má více. A tak se objevilo i mnoho těch, o kterých jsme vůbec netušili. Například nikdo doposud nevěděl, že se o bigbítu psalo i v bolševickém Nástupu. A navíc o kapele, o níž se doposud rovněž nikdo nezmínil.
The Beavers - českolipská beatová skupina začala svou činnost koncem listopadu minulého roku. Hraje většinou české skladby, protože si myslí, že nemá cenu kopírovat cizí soubory, které si můžeme poslechnout v rozhlase či na deskách v originále. Skupina si nejvíce cení toho, že našla pochopení u výchovných pracovníků učiliště, hlavně soudruha Blechy, jenže se hodně přičinil o vznik souboru. Na snímku zleva Petr Herman, Vlasta Novák, Mirek Jedlička a Jiří Stejskal. (Nástup, 29. 2. 1968)
Tímto bych chtěl poprosit někoho, kdo soudruha Blechu a kluky zná, jestli by se mi ozval. Zajímalo by mě, jak kapela dopadla.
Jak soudobý oficiální tisk informoval o The Strawberry Sellers Group, se můžeme dočíst i v Novinách Jablonecka z 6. listopadu 1968. Článek nesl název: Festival nebo býčí zápasy.
Hudba elektrických kytar se prostorem Divadla J. Fučíka ozývá stále častěji. Bylo tomu tak i při I. Jabloneckém festivalu Beat Cup 68, na kterém soutěžily čtyři skupiny ze čtyř měst. Pořadatelem festivalu byl jablonecký Klub mládeže.
V Jablonci je prý nejobjektivnější obecenstvo. i tentokrát byla tato skutečnost potvrzena, přestože příznivci liberecké soutěžící skupiny se příliš nevyznamenali. Patrně si spletli beatový festival s arénou pro býčí zápasy a se svými projevy nekulturnosti neváhali přijet třináct kilometrů.
Vavříny si odvezla skupina "Strawberry Souls Group" z České Lípy (chyba je skutečně v originálním textu). Nejsou nováčky, vyhráli podobnou soutěž v Ústí nad Labem. jako jediní dokázali svým projevem vyjádřit cit pro beatovou hudbu ... A ještě slovo o oblečení účinkujících, které v některých případech také trochu připomínalo corridu. Snad by příště neškodilo víc vkusu.
Zanechme na chvíli výstřižky a pojďme si aspoň trochu představit Milana Hiju. Před svým odjezdem z rodné hroudy – ano je jedním z nemnoha, kteří v tomto zkoušeném městě vydrželi takřka celý život – mi odpověděl na několik otázek.
Kdy jste začal rockovou muziku vnímat?
Rockovou muziku, tehdy ještě ani ne big-beat, ale spíš rock 'n' roll, jsem začal vnímat skoro na konci základní školy (devět tříd). Spolužák mě seznámil se starším bráchou, a tak jsem měl u nich doma možnost slyšet pár singlů s rock’n’rollem v podání polských kapel. Totéž bylo možné poslouchat, když do města zavítaly houpačky, kolotoč a střelnice. Pak jsem přemluvil mámu, aby koupila rádio, takže jsem mohl poslouchat Radio Luxembourg a potom později, v učení, Hudební odpoledne na Svobodné Evropě od 15 do 18 hodin. Z té doby mám i několik notesů s podrobnými zápisky. Na vojně jsem v poslechu pokračoval. Musel mi stačit malý tranzistorák zn. Dana. Později jsem se dostal na ústřednu, kde byl poslech přece jen lepší.
Pamatujete si na svůj první rockový koncert? Případně kdo hrál?
První rockový koncert zažila tehdy celá škola. V kině hrála skupina středoškoláků pod názvem Cosmos. Na podiu se hrály instrumentálky od Shadows a za kapelou na plátně řádili Old Shatterhand a Vinnetou. Později jsem jako voják navštívil v Chomutově koncert Swinging Blue Jeans (Hippy hippy shake), v Lucerně Beach Boys, v Mostě Omegu a jinak potom i předtím všechny možné skupiny.
Zaujal jste mě tím, jak jste si uspořádával výstřižky o rockové muzice. Konečně vím u některých článků, z jakého časopisu a jakého data jsou. Kdy jste začal s touto činností?
S výstřižky jsem začal v učení. V Mladém světě i jinde se občas něco objevilo. V učňovské knihovně jsem tehdy poničil nůžkami pár časopisů. Pak jsem se dozvěděl o Pražské výstřižkové službě, v níž jsem si předplatil sledování a zasílání hesla „Big-beat“. Fungovalo to znamenitě, dokonce mi tu službu po dobu vojny poskytovali zdarma. Po roce 1968 to skončilo.
Zažil jste naživo některou z kapel, které se objevily v seriálu Underground? Pokud ano, zajímala by mě atmosféra koncertů, případně festivalů z pohledu posluchače.
S kapelami tohoto seriálu jsem neměl nikdy osobně čest se potkat, ale s mnohými jsem se seznámil prostřednictvím tisku. Pokud se dobře pamatuju, některé se objevily i v rozhlase. Tehdejší Strawberry Sellers Group byli známí snad po celé republice.
Milan Hija asi v roce 1970
Pokračování příště.
Milan Hija (1947), celoživotní fanoušek rockové muziky
Seriál vzniká ve spolupráci s magazínem Lípa, kde vychází v tištěné podobě s předstihem.