Petr König je mým undergroundovým průvodcem Českou Lípou a teď mám jednoho i v Mimoni. Milana Hiju náš projekt zaujal natolik, že se sám aktivněji zapojil do střádání materiálů a obcházení pamětníků. Má tak velký podíl na vzniku tohoto dílu věnovaného mimoňské kapele s názvem Cosmos 62.
Nejprve se sešel s Mirkem Šetkem, aby si spolu připomněli základní údaje.
Kapela byla zřejmě založena v roce 1963, ale už v roce 1961 spolu zkoušeli v klubu podniku Mitop. Sám Mirek Šetek byl přijat kapelníkem Peckou Böhmem zřejmě v dubnu 1962 po absolvování notové přehrávky.
Původní obsazení vypadalo zřejmě takto:
Petr Böhm – altsaxofon, tenorsaxofon – kapelník. "Pecka preludoval nejčastěji na altce, tenora bral zřídka," přidal postřeh Mirek Šetek. "Já hrál na trubku ... nee ... na klarinet a tenorsaxofon, občas i na bicí a basu. Ale to jen při zkouškách. A taky na basovou kytaru."
Ervin Levinger - bicí.
Karel Slanec – sólová kytara, zpěv.
Zdena Slancová – zpěv. „Jen do svého požehnaného stavu, asi rok a půl, tedy do jara 1964.“
Jan Hajíček – doprovodná kytara, zpěv.
Jiří Matějů – kontrabas.
Podle poslané fotky byl prvním basistou Petr Čuban, syn mimoňského dentisty, který bydlel někde pod nádražím.
Jan Kostroun – kytara, zpěv. Ten byl členem jen asi dva roky, zřejmě do léta 1964
Jan Pilař - klavír, občas basa. Byl ve výkonu základní vojenské služby v posádce v Liberci a na zkoušky dojížděl o víkendech.
Jan Ptáček – fámulus a deux et machina elektrických aparatur celé skupiny. "Posháněli s Peckou kdejaký starý zesilovač, Honza to pospravoval (byl zaměstnán v radiotelevizním servisu pod Besedou). Bylo to docela nebezpečné, decibely vysávaly elektrickou síť a za občasných ohňostrojů z aparatur bylo hraní o život,“ vysvětlil Mirek Šetek.
Domovskou scénou byl mitopský klub. Dále kulturní dům a jeho Muchabar. "Pecka Böhm v roce 1963 přišel s nápadem uspořádat koncert v mimoňském kině po vzoru Beatles. A tady bych hledal původ názvu. Lítalo se do vesmíru, heslo byl Kosmos, a aby to vypadalo, že nejsme na podiu bez 14 dnů týden, tak se dala do názvu číslice 62. Koncert se vydařil – aspoň podle ohlasu publika. Slyšel jsem kdysi amatérské nahrávky, byly strašné. Obzvlášť se vyjímal nevyvážený zvuk jednotlivých nástrojů.“
Cosmos Petr Čuban - Jan Kostroun - Jan Hajíček
Podle vzpomínek vyrazil Cosmos ještě v roce 1963 do Stráže pod Ralskem do tzv. Konírny na pláži, kde hráli minimálně týden u bývalé zotavovny Vítězství. Konírna shořela a dnes už si nevzpomínají, jestli hned po jejich učinkování nebo až o rok později.
Koncem léta 1964 absolvovali nejnebezpečnější zájezd - do vesnice Bezděz nad Mácháčem. "Přijel pro nás traktor s vlekem od hnoje a vyložil nás v tamní hospodě. Za produkci od 20:00 do 04:00 s 10 min přestávkou na jídlo o půlnoci jsme obdrželi honorář 40 Kčs na osobu. V 00:10 jsme za pohrůžky násilí v podobě zásahů půllitry museli nastoupit k další produkci. Místní zemědělci byli chlapi od rány. V cca 04:45 nám byl přistaven stejný traktor k cestě domů. Tak zbědované hudebníky těžko někdo viděl. Zpěváci sípali, kytaristi měli opuchlé ruce a saxaři našpulené huby ještě další dva dny.“
V únoru 1965 se zúčastnili přehlídky rytmických skupin v českolipském hotelu Merkur. Součástí byly i přehrávky, na kterých získali známku + 30 procent k základní sazbě. Krátce po těchto přehrávkách, v průběhu maximálně čtyř měsíců, se ze sedmi členů nejméně čtyři oženili. "To křoví, které nás doprovázelo na našich produkcích do té doby, nás na základě navlečeného kroužku povolalo k rodinné službě a vyslovilo přímý zákaz veřejného účinkování," uzavřel vyprávění Miroslav Šetek.
Seriál vzniká ve spolupráci s magazínem Lípa, kde vychází v tištěné podobě s předstihem.
Mirek Šetek, Jan Hajíček