Rada kraje vzala na svém včerejším zasedání na vědomí informaci o stavu vozovek silnic II. a III. třídy na území Libereckého kraje, včetně informace o finančních potřebách na opravy nejpoškozenějších vozovek na silniční síti ve vlastnictví Libereckého kraje.
Také seznam havarijních objektů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje podle naléhavosti opravy, včetně informace o finančních potřebách na odstranění havarijních objektů, a skutečnost, že v rozpočtu Krajské správy silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace ani v rozpočtu rezortu dopravy nejsou alokovány finanční prostředky na velkoplošné opravy vozovek krajských silnic a na opravy havarijních objektů.
Krajská správa silnic Libereckého kraje p.o. před zimním obdobím zmapovala stav vozovek na silnicích II. a III. třídy a na základě toho vytvořila seznam nejvíce poškozených úseků silnic II. a III. třídy, které vykazují takový stav, který nesplňuje podmínky provozní způsobilosti ze strany výskytu poruch a je třeba provést jejich celoplošnou opravu.
Předmětný seznam nejvíce poškozených krajských silnic obsahuje celkem 105 akcí o finančním odhadovaném objemu cca 820 mil. Kč. Jedná se o opravy vozovek krajských silnic o celkové délce cca 230 km.
Stav povrchu vozovek silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji je vyhodnocován každoročně na základě sběru poruch vozovek. Sběr poruch pro potřeby sledování stavu povrchu vozovky se provádí metodou „pomalu jedoucího vozidla“ se záznamem dat do počítače. Tento sběr provádí firma Pavex, spol. s r.o., Brno, od roku 2000.
Poslední sběr dat poruch vozovek na silnicích Libereckého kraje byl proveden v květnu roku 2012 na celé síti silnic II. třídy tj. 482 km a na cca 1/2 silnic III. třídy tj. 785 km. Po detailním zpracování poruch na každém úseku byla provedena jejich sumarizace do skupin se stejným charakterem porušení odpovídající i stejné technologii údržby, respektive opravy. Z analýzy poruch je následně provedeno zatřídění jednotlivých úseků sledované silniční sítě do 5 kategorií dle stavu porušení od hodnocení stavu „výborný“ po „havarijní“. Pro zatřídění úseků je rozhodující procento porušení plochy v úseku poruchou s největším - rozhodujícím rozsahem poruch.
Ke konci kalendářního roku, je vždy proveden přepočet sběru dat a to v závislosti na skutečně opravených úseků silnic ve druhé polovině roku. Z hodnocení vyplývá, že 761 km (36,4 %) silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji je hodnoceno jako havarijní a u téměř 344 km (16,4 %) silnic je jejich stav nevyhovující, tedy takový, že silnice nesplňují podmínky provozní způsobilosti ze strany výskytu poruch a je třeba provést jejich opravu nebo údržbu.
Po aktualizaci a přepočítání stavu k 31.12.2012, tedy s přihlédnutím ke skutečně opraveným úsekům silnic II. a III. třídy v roce 2012 vyplývá, že 35,7 % (746 km) silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji je hodnoceno jako havarijní a 16,2 % silnic (338 km) má stav nevyhovující.
Při porovnání délky nejvíce poškozených úseků, které vytipovala a navrhla Krajská správa silnic Libereckého kraje p.o. k opravě v letošním roce (cca 230 km), s délky úseků, které jsou dle posledního sběru poruch z května roku 2012 ve stavu nevyhovující a havarijní (cca 1 005 km) vyplývá, že na cca 775 km úseků silnic a II. a III. třídy nejsou navrženy celoplošné opravy vozovek. Oprava veškerých vozovek silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji, které jsou ve stavu havarijní a nevyhovující, se odhaduje zhruba na 3 miliardy Kč bez započtení nákladů na opravy součástí a příslušenství silnice (mosty, propusty, opěrné zdi, dopravní značení apod.).
V současné době nejsou alokovány v rozpočtu kraje žádné finanční prostředky právě na velkoplošné opravy silnic.
Neodkladné havarijní objekty s návrhem opravy v roce 2013 jsou odhadovány na cca 13,1 mil. Kč včetně DPH za celý Liberecký kraj. Rezort dopravy navrhuje v usnesení vyčlenění této částky z rozpočtu kraje na opravu těchto objektů v letošním roce.
Vznikem krajů převzaly kraje úseky silnic II. a III. třídy v nedostatečném stavu a bez jakýchkoliv finančních prostředků na jejich opravu či údržbu. V Libereckém kraji se jednalo konkrétně o 2 110 km silnic. Vzhledem k tomu, že kraje převzaly od státu silnice II. a III. třídy v „zanedbaném“ stavebním a dopravně technickém stavu, s nedostatečným finančním krytím jejich oprav či údržby a zejména převzaly některé úseky silnic, které svým charakterem neodpovídají zařazení do kategorie silnice, nechal Liberecký kraj vypracovat dokument o kategorizaci silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji. Normovou kategorizaci krajských silnic II. a III. třídy schválilo Zastupitelstvo Libereckého kraje 16. 3. 2004. V předmětné kategorizaci jsou mimo jiné navrženy úseky pozemních komunikací, které jsou zařazeny do silniční sítě, konkrétně do kategorie silnice II. nebo III. třídy, avšak nemají charakter silnice o pozemních komunikacích a jsou proto navrženy k vyřazení ze silniční sítě.
Jedná se o úseky silnic, které slouží převážně místní dopravě na území obce. Liberecký kraj postupně tyto úseky silnic vyřazuje ze silniční sítě a následně nabízí obcím jejich bezúplatný převod včetně pozemků pod silnicemi.. V případě vyčlenění finančních prostředků z rozpočtu kraje na velkoplošné opravy navrhuje rezort dopravy upřednostnit opravy úseků silnic, které budou předány po opravě obcím.
Komentáře
Re: Rada kraje se zabývala stavem silnic II. a III. třídy
8. Únor 2013 - 8:07 | Hudec
Méně soli na silnicích= méně vody za mrazu na (a ve) vozovkách=méně mrazem roztrhaného asfaltu= méně výtluků. Znát A RESPEKTOVAT základní fyzikální zákonitosti a ušetří se jak na zimní údržbě, tak na následných opravách výtluků a bezpečnost dopravy to nezhorší. Spíš naopak. Spousta řidičů nadává, jak jim rozsolená břečka ujíždí pod kolama a jak to ztěžuje udržení auta na silnici.
Nahoru