Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se zločiny nacistů
Prezident Václav Klaus se ve středu ve svém projevu při jedné ze vzpomínkových akcí na události spojené s datem 17. listopadu pozastavil nad nepatřičným srovnáváním násilí, jehož se Češi dopustili na Němcích s nacistickým terorem.
"Jsem již delší dobu frustrován z narůstající asymetrie – v médiích i v politickém diskursu – mezi pozorností věnovanou událostem před zahájením II. světové války, událostem v jejím průběhu a událostem po jejím skončení," připomněl Klaus.
Prezident se pozastavil nad tím, že je opomíjena časová posloupnost a kauzální příčinnost obou událostí. "Jsem frustrován ze ztráty chápání proporcí a hloubky tragičnosti těchto událostí," dodal prezident s tím, že tato frustrace bude patrně dále narůstat.
Podle Klause nemohou být Češi pyšní na incidenty hnané principem kolektivní viny, nesmí se však zároveň ztratit pojem o proporcích.
"Domnívám se totiž, že se součet všech poválečných neobhajitelných a ničemu dobrému neprospívajících činů, ke kterým došlo na našem území, svým rozsahem nemůže ani zdaleka vyrovnat tomu, co se v předcházejících letech každou hodinu dělo v koncentračních táborech, ve věznicích, na válečných bojištích a v nacisty okupovaných oblastech," připomněl prezident.
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Komentáře
Re: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
17. Listopad 2010 - 19:17 | barta
Má pravdu. Co chcete slyšet? Ale když ukradnu sousedovi kolo, budu zloděj i přesto, že se budu snažit hájit tvrzením, že jiní toho ukradli mnohem více.
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
17. Listopad 2010 - 19:53 | Josef Doškář
Od Vás se jiná odpověď nedá čekat! Nešlo o kola! Šlo o 6o miliónů mrtvých a vádu nafoukaných nadlidí / hovad/ A opakovaně musíme tvrdit, že jsme se několkrát za excesy omluvili, včetně pana presidenta Beneše! .
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
17. Listopad 2010 - 20:05 | barta
Kdo my? Já se nikomu neomlouval.Vy jste taky někoho zabil?
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
17. Listopad 2010 - 20:16 | Josef Doškář
Já jsem se omlouval a zatím jsem nikoho nezabil!
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
18. Listopad 2010 - 14:12 | Jan Tichý
Doporučuji k přečtení dva ohlasy: článek Lukáše Beera „Klausovo znaménko nerovnosti“ http://nassmer.blogspot.com/2010/11/klausovo-znamenko-nerovnosti.html – a hlavně článek Vladimíra Kučery „Prezidentova zjednodušující frustrace“ v dnešní MFD http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=267&r=nazorya&idc=1484518.
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
18. Listopad 2010 - 15:16 | Josef Doškář
Věděl jsem, že největší flagelant ( člověk bičující sebe sama, sebetrýznící, masochista )
Ona pane Tichý máte kamarády, kterým se projev našeho pana presidenta nebude líbit. Názor pana presidenta má přeci jenom větší váhu než názory vaše a vašich kamarádů sebemrskačů.
NahoruPan prezident obhajuje české zájmy a obhajuje je dobře.
Re: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
18. Listopad 2010 - 17:47 | Josef Doškář
Informace nebyla úplná. Proti ji ještě doplňuji o informaci na webu VOLNY.CZ.
Klaus: Poválečné zločiny Čechů se nevyrovnají nacistickému zvěrstvu
Zločiny, kterých se po skončení války dopouštěli někteří Češi při vyhánění Němců, se ani zdaleka nerovnají zlu, které napáchali nacisté. Prezident Václav Klaus na to upozornil ve středu před Hlávkovou kolejí v Praze při svém projevu k 71. výročí demonstrace studentů proti nacistické okupaci.
"Jsem již delší dobu frustrován z narůstající asymetrie – v médiích i v politickém diskursu – mezi pozorností věnovanou událostem před zahájením II. světové války, událostem v jejím průběhu a událostem po jejím skončení,“ předeslal Klaus.
Vadí mu, že při informování a vykreslování tehdejších událostí chybí důraz na to, že každé dění mělo své důvody a mělo jistou časovou posloupnost. Kritizuje, že události, které páchali někteří Češi, ačkoli nebyly správné, se dávají naroveň tomu, co napáchali během 2. světové války nacisté.
"Určitě se nemůžeme pyšnit tím, co někteří naši spoluobčané dělali po právě skončené válce, jak zneužili všeobecný pocit oprávněnosti spravedlivého trestu pro všechny, kdo válku vyvolali a prováděli, k vyřizování si svých osobních účtů či dokonce k ničím neobhajitelným sadistickým činům s nadějí na jakousi krátkodobou poválečnou beztrestnost,“ zdůraznil prezident. Ani v tomto ohledu ovšem nesmí nikdo ztrácet ze zřetele, že i tomuto jednání předcházely tragické události, dodal.
"Domnívám se totiž, že se součet všech poválečných neobhajitelných a ničemu dobrému neprospívajících činů, ke kterým došlo na našem území, svým rozsahem nemůže ani zdaleka vyrovnat tomu, co se v předcházejících letech každou hodinu dělo v koncentračních táborech, ve věznicích, na válečných bojištích a v nacisty okupovaných oblastech,“ uvedl.
Prezident Václav Klaus pronesl projev před Hlávkovou kolejí na pražském Novém Městě, kde v roce 1939 bydlel student Jan Opletal. (Foto: © Mediafaxfoto.cz) Do podloubí domu na rohu ulic Národní třída a Mikulandská k pamětní desce přišli lidé a politici včetně prezidenta republiky se svíčkami, květinami a věnci zavzpomínat na brutální zákrok mocenských složek proti pokojné studentské demonstraci. (Foto: © Mediafaxfoto.cz)
Prezident si je přitom jist, že na českém území bylo v posledním měsíci okupace, z celkových 75 měsíců jejího trvání, okupanty zavražděno více lidí, než kolik jich přišlo o život v prvním měsíci po skončení války.
"Právě proto zde máme dnes být. Smysl vzpomínkových akcí, jako je tato, je však nejen v připomínání historické pravdy, ale i v nastolování požadavku, aby překroucená historie nebyla používána jako argument pro dnešek a už vůbec ne pro budoucnost,“ uzavřel.
V podobném duchu se nesl také projev odcházejícího pražského primátora Pavla Béma (ODS). Vzpomněl na zatýkání studentů nacisty, uzavírání vysokých škol a likvidaci domácích intelektuálních elit. "Připomínejme si, co náš národ stála zrůdnost nacistického režimu. Dlužíme to těm, co obětovali to nejdůležitější – své životy, ale i těm, co se ještě nenarodili,“ řekl Bém.
Projevům naslouchalo na místě několik desítek lidí. Byly mezi nimi místopředsedkyně sněmovny Kateřina Klasnová (VV), místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková (ČSSD) nebo šéfka Suverenity Jana Bobošíková.
Prezident Václav Klaus pronesl projev před Hlávkovou kolejí na pražském Novém Městě, kde v roce 1939 bydlel student Jan Opletal. (Foto: © Mediafaxfoto.cz) Prezident Václav Klaus přednesl projev na oficiální oslavě státního svátku v katedrále sv. Víta v Praze. Dále na snímku ministr obrany Alexandr Vondra (vlevo), premiér Petr Nečas (druhý zleva) a pražský arcibiskup Dominik Duka (vpravo). (Foto: © Mediafaxfoto.cz)
Projev prezidenta Klause k 71. výročí protestu studentů proti nacistické okupaci:
Projev prezidenta Václava Klause na vzpomínkové akci k 71. výročí 17. listopadu 1939, přednesený ve středu před Hlávkovou kolejí v Praze.
Děkuji Hlávkově nadaci a Českému svazu bojovníků za svobodu za každoroční uspořádání tohoto setkání a za možnost říci zde i letos několik slov.
Neschází se nás zde mnoho a navíc mám strach, že se zde do značné míry scházejí stále stejní lidé. To považuji za více než varovné.
Každý rok se zde snažíme to, co se stalo před 71 lety, popsat, uvést souvislosti, připomenout záměry, které tím byly sledovány, zamyslet se nad následky, které to mělo. Už se toho k tomu asi moc dodat nedá, určitě ne něco zcela nového nebo objevného.
Čas je neúprosný, přímých účastníků událostí podzimu 1939 ubývá, stále méně je i pamětníků a i my, kteří máme důvod a motivaci tady dnes být, si začínáme uvědomovat, že připomínáme nepřipomenutelné, že se pokoušíme jako na mimořádně závažnou věc obrátit pozornost na něco, co se ve světle každodenních, on-line přicházejících katastrofických zpráv jeví jako málo dramatické.
Nám se to jako důležité jeví, protože víme, že jde i o dnešek. Jsem již delší dobu frustrován z narůstající asymetrie – v médiích i v politickém diskursu – mezi pozorností věnovanou událostem před zahájením II. světové války, událostem v jejím průběhu a událostem po jejím skončení. Jsem frustrován z absence důrazu na klíčový význam časové posloupnosti a kauzální příčinnosti těchto událostí. Jsem frustrován ze ztráty chápání proporcí a hloubky tragičnosti těchto událostí. Vše nasvědčuje tomu, že tato frustrace, jistě nejen moje, bude – dopustíme-li to – v čase narůstat.
Určitě se nemůžeme pyšnit tím, co někteří naši spoluobčané dělali po právě skončené válce, jak zneužili všeobecný pocit oprávněnosti spravedlivého trestu pro všechny, kdo válku vyvolali a prováděli, k vyřizování si svých osobních účtů či dokonce k ničím neobhajitelným sadistickým činům s nadějí na jakousi krátkodobou poválečnou beztrestnost.
Ale ani v tom nesmíme ztratit proporce. Domnívám se totiž, že se součet všech poválečných neobhajitelných a ničemu dobrému neprospívajících činů, ke kterým došlo na našem území, svým rozsahem nemůže ani zdaleka vyrovnat tomu, co se v předcházejících letech každou hodinu dělo v koncentračních táborech, ve věznicích, na válečných bojištích a v nacisty okupovaných oblastech. Nemám po ruce přesná data, ale troufl bych si odhadnout, že i na našem území bylo v posledním měsíci okupace (z celkových 75 měsíců jejího trvání) okupanty zavražděno více lidí, než kolik jich přišlo o život v prvním měsíci po skončení války.
Právě proto zde máme dnes být. Smysl vzpomínkových akcí jako je tato je však nejen v připomínání historické pravdy, ale i v nastolování požadavku, aby překroucená historie nebyla používána jako argument pro dnešek a už vůbec ne pro budoucnost.
Autor: Denisa Čermáková, Pavlína Heřmánková
Mediafax, 17.11.2010 22:41
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
19. Listopad 2010 - 10:40 | Jan Tichý
Jen poznamenám, že Klaus, Beer, Kučera, dokonce i Tichý, dnes se přidali Petráček (LN) a Musil (znova MFD), všichni jsou rovnoprávní občané této země. A jejich názory mají váhu použitých argumentů.
Nahoru„Vltavíne“, nestačil by příště odkaz? Všichni si to umíme najít, pokud jsme projev ještě nečetli. Zatím tady diskutujete sám, zaplnil jste zbytečně 5x obrazovku a některé odstavce jsou tu už 3x.
Re: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
19. Listopad 2010 - 11:38 | Josef Doškář
Jane Tichý odkaz by nestačil. Asi již neumíte počítat. Do diskuze se zapojil pan Bárta a zatím 2 krát vy. Vy tady svými úchylnými názory zaplňujete obrazovku několik let. Ano, vámi uvedení občané
jsou rovnoprávní občané. Václav Klaus je prezident, osoba které si váží více jak 70 % občanů.
Mne vaše názory nepřekvapují a nepřekvapují mne ani ti, co mají názor jako vy a nepřekvapují mne ani vaši sudetoněmečtí kamarádi! Vaše radost ze Zabíjení po česku je morbidní! Určitě to souvisí s chováním vašeho otce, který nechal oběsit, v lednu 1946 Němku A.Gebrtovou. Podle dnešních názorů, určitě nevinou!
Vy jste záměrně oklamal / podvedl/ zastupitele N.Boru, kteří nechtěli dát souhlas ke stavbě pomníku zastřelených německých občanů v červnu 1945. Souhlas dali, podle vašich slov milostivě, až po lživém ubezpečení, že nebyli fašisté. Tyto podvodné podklady a informace jste
Nahorupřipravil pro naivní Mgr.Loveckou, která je pak předložila zastupitelstvu.
Kdo klame a podvádí je podvodník.
Re: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
28. Listopad 2010 - 9:26 | Josef Doškář
Starosta Nového Boru, Mgr. Dvořák, prohlásil v pátek zastupiteli J.Doškářovi, že na diskutovaný problém má stejný názor jako prezident Klaus.
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
28. Listopad 2010 - 9:57 | barta
Jak vy, vltavíne, tohle můžete vědět? :o))))) Jistě mu takovou věc řekl hooodně soukromě.
NahoruRe: Klaus odmítl slepé srovnávání násilí Čechů na Němcích se ...
28. Listopad 2010 - 12:07 | Josef Doškář
Že by se pan starosta za tento názor styděl? Tomu nevěřím! Naopak zabodoval! V případě, že by mu to vadilo, určitě se mu pan Doškář omluví!
Nahoru