V souvislosti se zimní údržbou místních komunikací v České Lípě město zaznamenalo řadu podnětů týkajících se především solení chodníků (včetně i-novin). Zeptali jsme se proto vedoucí odboru rozvoje města, majetku a investic Jolany Nebřenské, jak je to s využíváním posypových materiálů při zimní údržbě a proč se při údržbě českolipských chodníků solí a nepoužívají se pouze inertní materiály.
„Snažíme se najít kompromisní řešení, které jednak omezí dopady používání chemického posypu chodníků na životní prostředí, ale zároveň umožní relativně bezpečný pohyb pěších po městě Česká Lípa. Proto jsme také vytipovali chodníky, na nichž je k posypu používán pouze inertní materiál (například v městském parku). Pokud se však na chodnících nepoužije posyp s příměsí soli, vytváří se při oteplení po delším období s velkou sněhovou pokrývkou na chodnících poměrně silná vrstva zcela zledovatělého sněhu, která se pak prakticky nedá odstranit mechanickými prostředky a způsobuje naprostou neschůdnost takových úseků do doby úplného odtátí ledové vrstvy. To je hlavní důvod, proč na většinu chodníků používáme směs soli a inertního materiálu. Při odtávání tato kombinace sice vytváří sypkou sněhovou hmotu, která je pro chodce rovněž nepříjemná, ale chodníky v rámci možností zůstávají schůdné a je výrazně jednodušší sněhovou hmotu shrnout a odstranit.“
Stejně tak není podle Jolany Nebřenské možné, aby se na chodníky nepoužíval žádný posyp a pouze se proplužily. „Vycházíme z dlouholetých zkušeností, kdy město postupem let vyzkoušelo opravdu všechny možné varianty a to jak s ohledem na životní prostředí tak na bezpečnost chodců. Zvolená kombinace soli a písku s relativně malým množstvím soli, kterou používáme na většinu místních komunikací, se zatím zdá být nejoptimálnější variantou jak z pohledu technického tak i ekonomického.“
Jedním z mála míst, kde se s ohledem na životní prostředí v uplynulých dnech v České Lípě vůbec nesolilo, jsou komunikace v městském parku. S ohledem na vývoj počasí ale není vyloučeno, že i tady se ve výjimečných případech bude muset k inertnímu materiálu přidat sůl.
Proč se jako inert nepoužívá štěrk ani některá ze speciálních jílových drtí, ale pouze písek, vysvětluje Jolana Nebřenská. „Materiály používané k zimnímu ošetření komunikací jsou každoročně schvalovány radou města, ale návrh na jejich použití vychází ze zkušeností předchozích let. Jemnozrnné štěrkové směsi tvoří malé a poměrně ostré kamenné části a v minulosti město řešilo množství stížností občanů na poškození oken či karoserií aut způsobených právě odlétáváním štěrku od kol vozidel. Speciální jílové drti jsou z pohledu ekologie vnímány jako nejšetrnější posypový materiál, ale samozřejmě i jejich použití s sebou nese určitá negativa jako například vyšší pořizovací cenu a stejně jako u písku také zanášení kanalizačních potrubí. Doporučované zpětné využití těchto směsí je pak komplikováno jednak nezbytným čištěním posypové směsi od jiného odpadu, který je z komunikací odstraňován společně s posypem, a také náklady na uskladnění směsi do dalšího zimního období.“
Nakonec jsme se vedoucí odboru rozvoje, majetku a investic zeptali, jestli město podobně jako v prosinci opět přistoupí k odvozu sněhu především v místech, kde sněhové bariéry brání provozu. „Odvoz sněhu je možný pouze v době, kdy sněhová bariéra není zledovatělá, proto jsme k tomuto kroku ve výjimečných případech mohli přistoupit v prosinci. Nyní už je to technicky velmi problematické, nehledě k tomu, že odvoz sněhu je opravdu nákladný, a proto jsme sníh odváželi pouze z úzkých a hodně frekventovaných ulic.“
Od začátku nového roku pak městu s ručním úklidem chodníků pomáhá 27 pracovníků, které město zaměstnává na základě dohody s Úřadem práce v České Lípě na veřejně prospěšné práce, a právě tito pracovníci se v uplynulých dnech zaměřili na úklid autobusových zastávek, kde byl se sněhovými bariérami největší problém. Jejich práci město operativně koordinuje a postupně by se měli zaměřit na úklid pro mechanizaci těžko dostupných chodníků, ale například i na úklid kolem kontejnerů, parkovacích ploch na sídlištích atp.
Kateřina Kotková
tisková mluvčí MěÚ Česká Lípa
Komentáře
Re: Zimní údržba chodníků v České Lípě
7. Leden 2011 - 7:45 | Hudec
"Silná vrstva zledovatělého sněhu" se na chodníku nemůže vytvořit, když je ten chodník řádně proplužen. Ostatně, kdo opravdu po městě chodí, může se o tom přesvědčit. Takže toto rozhodně argument pro chemický posyp není. Ona ostatně i příslušná vyhláška (MDS 104/1997 Sb) takové solení zakazuje:
"Odklízení sněhu se provádí především mechanicky. Provádět posyp či postřik chemickými rozmrazovacímií materiály do vrstvy čerstvě napadeného sněhu vyšší než 3 cm bez předchozího pluhování je neúčinné, a proto nepřípustné."
To, v čem klopýtáme, co se nedá ušlapat, v čem se nedá pořádně chodit, v čem si snadno podvrtneme kotník, to je právě prosolený, neproplužený sníh.
Podobně vyhláška připouští jen ve výjimečných případech využívání posypových směsí z inertu a soli a dále uvádí:
"Chemickým rozmrazovacím materiálem se smějí sypat pouze ty chodníky a stezky, ve kterých nejsou uloženy inženýrské sítě (ledaže mají uzavřený kryt) a jsou odděleny od zelených ploch a pásů pro stromy takovým způsobem, aby na ně nemohl stékat slaný roztok."
NahoruRe: Zimní údržba chodníků v České Lípě
8. Leden 2011 - 19:59 | jejka
Naprosto souhlasím s Mirkem a štve mne, že se neustále opakuje to samé, že se došlo k nějakému závěru. Kdo a jak k němu došel ? Proboha, když to funguje jinde, proč zase Česká Lípa chce být výjimkou? Němci a Rakušané jsou tak hloupí a my jsme o tolik chytřejší ? Zajímalo by mne, co znamená, že chodníky, v rámci možnosti zůstávají schůdné, pro mne tedy ne, a pro spoustu mých známých rovněž. Snad zůstávají schůdnými pouze pro ty, kteří je vidí ze silnice. Už začínám mít dojem, že se to týká pouze výše fakturace, kterou je potřeba vyčerpat. Je zajímavé, že vysvětlení dotyčné pracovnice, je téměř doslovné s vyjádřením pana místostarosty na i-novinách.
Nahoru