Dobré řízení
Nedávno prošli všechny ředitelky a ředitelé školek a škol rekonkurzy. Obhájili své pozice, mnozí již poněkolikáté, a dokázali, že jsou ženami a muži na svých místech. Jejich mandát je šestiletý, překračuje tedy i nadcházející volební období a je tomu tak dobře. Nové vedení tak bude mít pouze Základní, praktická a mateřská škola, protože dlouholetá ředitelka, paní Pomikálková, se již rozhodla neobhajovat a jít do penze. Nezbývá, než jí ještě jednou poděkovat, neboť v ní město mělo skvělou, spolehlivou a obětavou ředitelku, ale také velkou odbornici na speciální školství.
Politické vedení
Za dané politické a personální situace je nakonec jenom dobře, že resort čtyři roky žádné politické vedení de facto neměl. Víc to snad nemá smysl rozvádět. Do budoucna však nutně musí být ve vedení radnice politik, který resortu rozumí, umí se škol zastat a bude schopen předkládat a prosazovat na zastupitelstvu a radě koncepce a vize.(Jediný skutečně koncepční materiál tohoto volebního období, ideu školky pro děti mladší tří let, předložila totiž opozice). Jaké konkrétně? Například to, zda by nebylo dobré, aby město přidalo na mzdové prostředky a ve školkách mohlo být otevřeno aspoň o půl hodiny déle, jaké další prostory bude užívat Libertin, či zda město vybuduje novou školku pro děti se speciálními potřebami. To jsou vize, které mají smysl a které chci podporovat a prosazovat.
Odborné vedení na úřadě
Ve struktuře městského úřadu chybí samostatný odbor školství (kultury, sportu a cestovní ruchu), školství však nemá už ani své oddělení. Školy však potřebují ve struktuře úřadu respektovaného partnera, který je odborník, bude je metodicky vést (takové referenty máme), ale zároveň bude mít patřičnou vedoucí funkci.
Peníze
Provozní rozpočty školek a škol v poslední době stagnují a jsou nesmyslně utaženy na podmínky z dob hospodářské krize. To je potřeba změnit. Systém, kdy se na poslední chvíli těsně před koncem kalendářního roku dolévají školám peníze z přebytku města je nejen frustrující, ale i nehospodárný.
Investice
Dlouhodobý trend zateplování školských budov a výstavba školních hřišť je pochopitelně správný a musí se v něm pokračovat. Školství však potřebuje nejen tato „technická“ opatření, ale i další systematické investování do rozvoje a moderního vybavení. Jeden příklad-neuvěřitelně dynamicky se rozvíjející ZUŠka si zaslouží moderní multifunkční sál, který může sloužit celému městu, rodiče a žáky určitě potěší nahrávací studio.
Jak dál?
Navzdory proklamacím snad všech vlád od Listopadu, že školství bude prioritou, tomu tak nakonec nebylo. Partaje dodávaly na posty ministrů a náměstků zhusta bytosti vskutku jurodivé, mnohdy obskurní a podivínské. O platech nemá smyslu hovořit.
České základní školství nečekají lehké časy. Blíží se velký průšvih, kdy postupně dojdou aprobovaní učitelé matematiky a fyziky, následovat budou učitelé přírodopisu a chemie. Takoví kantoři jsou samozřejmě nenahraditelní, a pokud nechceme být velmi brzy jen zemí podržtašek a montoven, musí se urychleně konat.
Ne, to na městech samozřejmě nevyřešíme. Ale o to více je potřeba, abychom měli školství na městské úrovni v pořádku. Tak šťastný nový školní rok!
Komentáře
Re: Co také potřebuje českolipské školství
19. Srpen 2018 - 19:37 | jarda
Souhlasím, že dlouhodobý trend zateplování školních budov je správný, stejně jako jiné investice do dětí, ovšem je potřeba to provádět zodpovědně a podle pravidel. Jinak jsou to vyhozené peníze a následně přicházejí drahé opravy. Náhodou jsem jel kolem Soukromé podnikatelské školy v českolipské Pražské ulici a tam není zateplení prováděno podle technologického předpisu výrobce, což přinese problémy. A co na to stavební dozor? Asi nechodí na školení o vadách zateplovacích systémů ani dozor, ani majitel stavební firmy a ani řemeslníci. Své peníze však dostanou všichni a studentům pak někde budou chybět.
Nahoru