Oslovili jsme všech dvacet subjektů toužících po našich hlasech v říjnových krajských volbách. Zaslali jsme jim stejný dotazník. Dnes vám nabízíme odpovědi zástupců Komunistické strany Čech a Moravy.
Co považujete za největší problém Libereckého kraje? Jak byste tento problém chtěli řešit?
Finance. Každý kraj je téměř bezvýhradně závislý na penězích, jejichž objem určuje aktuální vládní koalice prostřednictvím zákona o rozpočtovém určení daní. Vláda zároveň jinými zákony přenáší na kraje další a další úkoly, které musejí zabezpečovat.
Specificky pro Liberecký kraj to je odstraňování povodňových škod, udržení rozsahu a kvality, a pokud bude možno, rozvoj školství, zdravotnictví a sociálních služeb, podpora zaměstnanosti, dopravní infrastruktura.
Rezervy vidíme také v transparentnosti hospodaření kraje.
Řešení má dvě úrovně: tou první je nepochybně změna stávající vládní koalice za takovou, která bude vůbec ochotna řešit problémy občanů, to ale není úkol a možnost krajské politické reprezentace. Tou druhou – krajskou úrovní, pak je co nejrozumnější a nejtransparentnější vynakládání prostředků, které jsou k dispozici, do uvedených oblastí tak, aby investice nepřinesly ve svém důsledku jen další provozní náklady.
Naše noviny jsou určeny především čtenářům Českolipska. Co je podle vás největším problémem tohoto okresu? Jak byste tento problém chtěli řešit?
Problémem největšího ze čtyř okresů kraje je také největší nezaměstnanost – více než 11%. To souvisí se zánikem tradičních ekonomických tahounů a celkovou úrovní ekonomiky státu, i když situace na Českolipsku není až tak dramatická, jako například na Frýdlantsku, ale přece jen zasahuje plošně více občanů.
Kraj může pomoci jen dílčím, ale nikoliv nevýznamným, způsobem. Jde o podporu investorů, účelné zaměření středního školství, podporu cestovního ruchu jak v tradičních oblastech, tak i např. v perspektivním Ralsku a podporu živnostníků, drobného a středního podnikání.
Řešit je nutno situaci Nemocnice s poliklinikou, a.s. v České Lípě, její stavebně technický stav a úroveň ekonomického řízení. Srpnovým rozhodnutím o možnosti dalších jednání o ručení za komerční úvěr na kompletní opravu pláště budovy krajské zastupitelstvo nakročilo správným směrem.
Které oblasti, za něž zodpovídá krajské vedení, jsou podle vás podfinancované?
Jak jsme už uvedli, všechny. Jde o to dosáhnout co nejefektivnějšího rozdělování zdrojů, které jsou k dispozici.
Jaké jsou vaše investiční priority v následujícím volebním období?
Z velké části jsme odpověděli u předchozích otázek, ale za podstatné považujeme to, že kraj pro nás nepředstavuje budova krajského úřadu, 45 zastupitelů, nebo Ještěd, Ralsko, Kozákov, silnice … prostě území kraje. Kraj jsou pro nás jeho občané, obyvatelé, pro ně tady tohle všechno, včetně zastupitelů a úředníků je. Z tohoto úhlu pohledu nahlížíme také na možné investice.
Jsou věci zbytné a věci nezbytné. Občanům bude málo platný například nový bazén, galerie, ale i škola či nemocnice, pokud se k nim nebudou moci dostat funkční a dostupnou veřejnou dopravou, nebo pokud si cestou k nim zničí automobil na nesjízdné silnici – ať z důvodu jejího stavebního stavu, nebo proto, že není v zimě ošetřená.
Nechceme tedy zvyšovat skryté vnitřní zadlužení kraje investováním do zbytných staveb –„pomníků vedení kraje“, například obecným závazkem zvýšit podíl investic nad 15%, a zároveň opomíjením řádné údržby stávajícího majetku a infrastruktury. Z akcí krajského významu podporujeme vybudování hospice, pro který je k dispozici vhodný objekt a heliportu v krajské nemocnici, na Českolipsku pak například generální opravu střechy Vlastivědného muzea.
Jaký postoj zaujímáte k optimalizaci školství?
Školství, jeho úroveň a dostupnost považujeme za základní kámen budoucích úspěchů či neúspěchů celého státu, společnosti. Základem takového školství je podle KSČM financování z veřejných rozpočtů a vzdělávání děti a mládeže na základě (ve všeobecnosti) jednotných učebních plánů - osnov.
Kraj je zřizovatelem a odpovídá za střední školství. Základní školy a předškolská zařízení přísluší obcím. Nebudeme tedy nyní voličům slibovat zajištění míst v mateřských školách, byť je to nyní aktuální a určitě by takový slib byl líbivý. V rámci možností kraje rozhodně podporujeme zachování malotřídních základních škol v malých obcích i případnými účelovými dotacemi na údržbu a podobně, řádnou údržbu krajských škol a školských zařízení. Podporovat je také nutno volnočasové aktivity dětí a mládeže, zejména zájmovou činnost a tělovýchovu – sport.
Optimalizace středního školství je nutná s důrazem na vyvážený poměr všeobecného a odborného (technicky zaměřeného) školství, včetně učňovského. Je třeba také podporovat střední školy, zaměřené na tradiční obory našeho regionu, zejména sklářství, pokud dokážou tradici přeměnit na perspektivu.
V jakém stavu je podle vás zdravotnictví v kraji a jaké chcete provádět změny v jeho fungování?
V této oblasti již nelze dále postupovat v privatizaci. Zdravotnictví nesmí být pouhý kšeft. Nesouhlasíme s neustálým a neústavným navyšováním spoluúčasti občanů na nákladech zdravotnictví, tyto prostředky se ve stále větší míře přesouvají do kapes malé skupiny soukromníků.
Kraj je zřizovatelem dvou nemocnic a dětské Léčebny respiračních nemocí ve Cvikově. Je tedy zřejmé, že pro bezmála 440 tisíc obyvatel kraje to není mnoho. O Nemocnici s poliklinikou, a.s. v České Lípě a jejích problémech, zejména v oblasti hospodaření, jsme se už zmínili. Po jejich vyřešení bude třeba dosáhnout toho, aby se vymanila z pozice „přívěsku“ špičkové Krajské nemocnice, a.s v Liberci také po odborné, lékařské stránce, a aby nedocházelo k omezování péče a rušení oddělení.
Stálou podporu vyžaduje, zejména v době ministerstvem zdravotnictví prosazovaného omezování pohotovostních služeb, Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje.
Možnost podle nás správným směrem ovlivnit vývoj zdravotnictví ve východní části kraje - na Semilsku - mají v této době zastupitelé města Turnov. Na jejich rozhodnutí záleží, zda budou souhlasit se spoluprací městské Panochovy nemocnice, s.r.o. s Krajskou nemocnicí, a.s. v Liberci, nebo zda se vydají na cestu postupné privatizace přijetím nabídek na finanční prostředky, od společnosti Mediterra, s.r.o.
Velkou část rozpočtu kraje odčerpává doprava. Chtěli byste v ní něco změnit?
Pro někoho to bude možná překvapení, ale samotný systém a dostupnost veřejné dopravy v Libereckém kraji patří rozhodně k těm lepším v České republice. To je vzhledem k množství malých, mnohdy horských obcí a měst dobrý výsledek.
Samozřejmě, povodňové škody, které na krajských silnicích a mostech přesáhly 2 miliardy korun, což je jeden celý roční rozpočet kraje, je nutno odstraňovat co nejrychleji a tady vidíme nejen možnost, ale nutnost spolupráce s obcemi a městy. Po jednání je třeba upravit harmonogram postupu a priorit oprav tak, aby na konci volebního období v roce 2016 klesl podíl silnic II. a III. třídy, které kraj vlastní a spravuje, a které jsou v nevyhovujícím či havarijním stavu, pod 25% z jejich celkového rozsahu téměř 2100 km.
Zaměříme se také na dopracování slev ve veřejné dopravě v systému IDOL – rodinných, skupinových, pro důchodce, děti, studenty, zdravotně postižené. Obecně podporujeme, jako ekonomickou a ekologickou, hromadnou dopravu – jak silniční, tak i železniční, proto podporujeme výstavbu železničního koridoru Praha - Liberec. Z téhož důvodu, a také pro zmíněnou spojitost s rozvojem cestovního ruchu, podporujeme rozumný rozvoj cyklotras a cyklostezek.
Velkým problémem Liberecka byly opakované záplavy a povodně. Jak se s nimi podle vás vypořádalo současné vedení kraje? Co byste udělali lépe?
Při samotné povodni a v bezprostředně následujících dnech nejen vedení kraje, ale zejména všechny součásti Integrovaného záchranného systému: profesionální i dobrovolní hasiči, zdravotnická záchranná služba a lékaři obecně, Armáda ČR, Policie ČR i městské a obecní policie fungovaly včas, rychle a dobře. To také, až na některé výjimky, platí i pro orgány obcí a měst.
Aby v případě další povodně, která může přijít kdykoliv, byly ztráty na životech a majetku co nejmenší, budeme prosazovat a podporovat na úrovni kraje všechna dostupná technická opatření směřující ke zvýšení schopnosti krajiny zadržovat vodu a případně bránit povodňové vlně v rozlivu. Jednoznačným problémem u těchto investic jsou finance. Nehodláme podporovat „krmení“ betonářské lobby – vynaložené prostředky musejí mít odpovídající efekt. Proto za ještě důležitější považujeme právě udržení akceschopnosti složek IZS, kterou každoročně svými „rozpočtovými opatřeními“ likviduje současná vláda. Propouštění hasičů, policistů a záchranářů může zapříčinit lidské tragédie. Při rozumných nákladech budeme podporovat obce také v zavádění systémů včasného varování obyvatel.
Je však třeba si uvědomit, že historicky byla většina sídel založena tak, že stovky a tisíce domů, komunikace a další stavby jak ve vlastnictví občanů, obcí a měst, kraje, státu a i firem, jsou v záplavových územích jednotlivých toků. Jejich přemístění je nereálné.
Zde chceme vyjádřit, protože tato problematika je tomu nejblíže, podporu místnímu zemědělství formou projektů pro jeho rozvoj, ochranou zemědělského půdního fondu, podporou vzdělávání zemědělského dorostu a propagací regionálních potravin. To by mělo bránit i vylidňování venkova.
Kdo je vaším potenciálním koaličním partnerem?
Nevymezujeme se negativně vůči žádné kandidující straně. Rozhodující pro nás je a bude možnost uplatnit náš volební program ve shodě s partnery v případné koalici. Takže ten, kdo četl volební programy, může porovnávat a zvažovat. Koalice se sestavují až po volbách.
Autor otázek velmi negativně vnímá populistickou snahu současného i předchozího vedení kraje zviditelňovat se při stříhání pásek a jiných podobných akcích. Jde podle vás o legitimní jednání? Chystáte se tiskové oddělení kraje využívat podobným způsobem?
To se děje od nejmenší obce až po nejvyšší úroveň státu. A nejen v České republice. Jde o to, zda je taková prezentace odpovídající zásluhám. Politici se předvádějí a je na občanovi, aby posoudil míru zásluh.
Podstatnější je závěr otázky. Rozhodně budeme podporovat poskytnutí širšího prostoru v krajských publikacích i opozici – ať budeme její součástí, nebo součástí koalice.
Podle Ústavy mají zastupitelstva kraje právo zákonodárné iniciativy. Chystáte se v případě volebního úspěchu předložit Parlamentu nějaký zákon?
Rozhodně ano. U právních norem s obecnějším dopadem bychom chtěli postupovat po dohodě v Asociaci krajů. Za Liberecký kraj by to bylo (opakované) předložení zákona o zřízení Krajského soudu v Liberci – jde o snahu alespoň částečně napravit kočkopsa, který vznikl po zásazích do územního členění státu a struktury orgánů státní moci.
Kdo za váš subjekt dotazník vyplňoval?
František Chot
Komentáře
Re: Předvolební dotazník: KSČM
30. Září 2012 - 12:17 | Of the Moon
Ty hrubky jsou tam celkem čtyři,nepočítám-li nějaký ten překlep nebo čárku.Na tom bych nestavěl nějaké konspirační teorie.Jde o to jesli má,nebo nemá pravdu.Podle mě ano.Odnesl to chudák Klaus,na kterého jsem si za ta léta už docela zvykl.Odnesl to za jiné.
NahoruRe: Předvolební dotazník: KSČM
30. Září 2012 - 12:31 | moldavit
No jo republiku si rozvracet nedáme....To už jsem někde slyšel.Já budu volit pana Doškáře a jeho BoBo stranu.Slíbili masivní zlevnění plynu ,elektřiny a telefoních poplatků.
NahoruBeru to dle občanského zákoníku...Veřejný příslib je jednostranný právní úkon, kterým se ten, kdo jej veřejně prohlásí, zaváže poskytnout odměnu nebo jiné plnění tomu, kdo splní jeho podmínky.
A když to neudělají,budu to vymahat právní cestou.Docela jsem zvědav.
Re: Předvolební dotazník: KSČM
30. Září 2012 - 13:08 | Of the Moon
Taky se říká že Sliby se slibují a blázni se radují.Beru to podle selského rozumu :-))
Nahoru