Rozhovor s Břetislavem Akrmanem, vedoucím servisních služeb, není jen o údržbě vozidla. Když správně odpovíte na otázku v závěru, můžete získat zajímavou cenu v podobě testu tlumičů, brzd a kontroly podvozku. Samozřejmě zdarma. A není to naše poslední soutěž!!!
Pane vedoucí, v čem spatřujete podstatu své práce a Vámi propagovanou důležitost kvalitního značkového servisu vozidel?
Automobil je stroj a stroj by měl svému uživateli poskytovat jistou službu - spolehlivě fungovat, mít rozumné – tedy nízké provozní náklady za předpokladu dostatečného vysokého výkonu. Také musí zajistit své posádce maximální bezpečí ve všech situacích, které mohou v provozu nastat. Také…
Promiňte, že Vás přeruším. To snad ale platilo vždy, ne?
Ano, ale díky dnešním vyspělým technologiím je možno maximum z předchozích požadavků opravdu majiteli automobilu zajistit. Máme dnes k dispozici rychlá a výkonná auta, která vykazují nízkou spotřebu paliva a ještě plní přísné emisní limity, jsou velmi pohodlná, přitom mají velmi dobré jízdní vlastnosti, jejich ovládání je intuitivní, snadné a nenamáhá řidiče ani při dlouhodobých jízdách, interiéry vozidel jsou klimatizovány a nepostrádají mnohdy dokonalé audio a video soustavy, nejinak je tomu ve variabilitě a možnostech uspořádání vnitřního prostoru pro přepravu osob i různě objemného nákladu, vše v ohledu na maximální pasivní i aktivní bezpečnost posádky. To za předpokladu plné funkčnosti a dlouhodobé životnosti.
A jak tedy uživateli dlouhou životnost vozidla garantovat?
Dnešní rychlá doba ani nedává prostor tomu, aby se uživatel svému vozidlu mohl vůbec nějak věnovat sám. Proto potřeba kvalitní úrovně údržby a servisu je u tak složitého stroje podmínkou. Každé vozidlo má přesný a ověřený plán pravidelné údržby. Také je vybaveno mnoha vlastními diagnostickými systémy a kontrolními funkcemi a dokáže si je v provozu vyhodnotit a na nesprávnou činnost přímo upozornit řidiče. Zmíním i velkou rozdílnost ve funkcích systémů a techniky u jednotlivých značek. Vývoj v tomto oboru zkrátka nedovoluje neodborně zasahovat do vozidel a jejich systémů, opravovat je a dělat něco jen tak nějak na koleně.
Co tím myslíte konkrétně?
Uvedu jednoduchý příklad, každá běžná servisní prohlídka ( např.Škoda Fabia) se řídí a to po celou životnost vozidla, podle data výroby vozidla a aktuálního počtu ujetých kilometrů. Tato data zadáme do systému ELSA a on sám vygeneruje potřebné kroky požadované servisní prohlídky, zkrátka nám dodá body postupu jednotlivých úkonů včetně všech kontrol a vlastní diagnostiky vozidla. Dále tento systém zkontroluje, jestli k danému vozidlu není požadavek výrobce ohledně dlouhodobého sledování kvality (výrobku) vozidla. Následně veškeré informace o tom, co zkontrolujeme či vyměníme a opravíme, odešleme jako zpětnou vazbu tomuto systému do centrální databáze, samozřejmě s údaji - datum a km. Databáze je on-line přístupná všem značkovým servisům nejenom v Evropě.
Asi již chápu, kam tím také míříte.
Jistě, jak již jsem řekl, auto je poměrně složitý stroj a třeba jen v ohledu na spolehlivou funkci brzd a prvků jako jsou airbagy, tam nelze nic zanedbat! Vše je tedy zaznamenáno a ručíme zákazníkovi, že je vozidlo v tom nejlepším pořádku. Díky těmto systémům se dá dokonale i novému majiteli ojetého vozidla ověřit, zda probíhal na vozidle řádně servis v době, než jej zakoupil. Také se ověří nutná shoda s údaji na ukazateli ujetých km. Tam mířím, to jea si největší problém dnešního trhu s ojetými vozidly. A to nemluvím o neevidovaných opravách bezpečnostních systémů vozidel.
A jak vnímáte situaci s konkurencí neznačkových opraven v České Lípě a okolí?
Velice správná a důležitá otázka. Mezi motoristy je zažitý názor, že značkový servis je obecně drahý už jen proto, že máme veliké provozovny a mnoho zaměstnanců, které musíme uživit. Jenže nejen to - my máme veškeré činnosti provozovny opravdu řádně přihlášeny, platíme poctivě daně, plníme všechna pravidla bezpečnosti, hygieny i ekologie, disponujeme vší potřebnou technologií, pravidelně školíme zaměstnance, aktualizujeme denně data, investujeme do rozvoje a budoucnosti. Neznačkové servisy tedy jako konkurenci nevnímám, ani to nelze porovnávat. V základu mají jiné startovní podmínky než my. Jestli se nebudou v budoucnu také nějakým směrem specializovat, asi to bude pro ně v tomto oboru těžké. Pokud jej budou chtít provozovat řádně. V současnosti některé opravny podporujeme dodávkami originálních dílů v rámci systému NORA a z této spolupráce se rýsuje i budoucnost v poskytování dat a informací.
Děkuji za informace a rozhovor.
Také děkuji, všem našim věrným zákazníkům, jim i všem motoristům bych popřál mnoho šťastných kilometrů s jejich vozidly. Doufám, že se mi podařilo alespoň z části osvětlit procesy fungování značkového servisu a ukázat na jasné výhody a potřeby provádění všech prací na moderních vozidlech pouze v takových servisech.
Soutěž: O kontrolu vozidla (test tlumičů a brzd + kontrola podvozku) - 10 výherců
Soutěžní otázka – Jak často je na vozidle v provozu výrobcem doporučeno vyměnit brzdovou kapalinu?
A) každé 2 roky
B) každé 4 roky
C) každých 5 let
Odpovědi zasílejte na: servis@cl.horejsek.cz
Rubriku připravujeme za podpory společnosti Gerhard Horejsek, spol., s.r.o. – provozovna Česká Lípa – Svárov.