Rada kraje v usnesení ze svého včerejšího jednání doporučila ředitelům škol zřizovaných Libereckým krajem, aby při přijímacím řízení pro školní rok 2015/2016 využili jednotných přijímacích zkoušek.
To tedy znamená, aby mezi kritéria stanovená zákonem zařadili výsledky ověřování dovedností, schopností a znalostí uchazečů, a to u oborů vzdělání zakončených maturitní zkouškou včetně oborů vzdělání s talentovou zkouškou a oborů nástavbového studia v denní formě vzdělávání.
Dále ředitelům škol zřizovaných Libereckým krajem doporučuje, aby pro obory gymnázia zařadili do kritérií stanovenou hranici úspěšnosti v následující podobě, tedy pro víceletá gymnázia bude hranice úspěšnosti činit 40 % z celkového harmonizovaného skóre a u čtyřletých gymnázií 35 % z celkového harmonizovaného skóre,
„Liberecký kraj jednoznačně podporuje záměr ministerstva školství zavést centrální přijímací zkoušky, protože naše zkušenosti s dlouhodobým testováním žáků jsou pouze pozitivní. Z pohledu Libereckého kraje by bylo připojení k pilotnímu projektu však krokem zpět. Jsme přesvědčeni, že ministerský návrh podoby přijímacího řízení je vhodný především pro kraje, které dosud jednotné přijímací zkoušky v rámci přijímacího řízení nerealizovaly. Liberecký kraj vždy patřil k těm, kteří volali po co možná největším sjednocení formy přijímacích zkoušek na střední školy. I proto již pět let doporučuje ředitelům středních škol připojit se k jednotnému testování v rámci krajského přijímacího řízení. Dle našich zkušeností i zpětné vazby od ředitelů středních škol se jej podařilo za pět let realizace dovézt k podobě, která vyhovuje všem zúčastněným,“ vysvětluje postoj kraje Alena Losová, radní pověřená řízením resortu školství, mládeže a zaměstnanosti.
Oproti pokusnému ověřování v podobě, v které je v současné době zveřejněno, se přijímací řízení v Libereckém kraji odlišuje především v tom, že jsou rovněž testováni i uchazeči o obory vzdělání s talentovou zkouškou (umělecké obory a gymnázia se sportovní přípravou) a o obory nástavbového studia. Navíc také vedle ověřování znalostí z českého jazyka a matematiky, které je součástí pokusného ověřování, jsou testovány obecné studijní předpoklady, které dokáží v širší formě rozpoznat samotné studijní předpoklady žáka.
„Pokusné ověřování představené ministerstvem přináší i otázku z oblasti platné legislativy. Termíny pro testování jsou stanoveny mimo termíny, které upravuje vyhláška stanovující podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách. Tuto skutečnost ministerstvo zdůvodňuje tím, že jde o pokusné ověřování, na které se daná legislativa nevztahuje. Také stanovení kritérií přijímacího řízení, jako je hranice úspěšnosti a podíl hodnocení testů na celkovém hodnocení, a jejich zveřejnění až při vyhlášení výsledků je v rozporu s ustanovením § 60 Školského zákona.
Jsme přesvědčeni, že kritéria by měla být známa již před přijímacím řízením, aby každý žák předem věděl, za jakých podmínek bude případně přijat ke vzdělávání. Vzhledem k tomu, že přijímací řízení probíhá v režimu správního řízení, mohlo by mít nedodržení platných právních předpisů zásadní vliv na případné odvolací řízení, respektive soudní řízení správní,“ doplnil Tomáš Pokorný, vedoucí oddělení mládeže, sportu a zaměstnanosti.
„Průběžně jsme připomínkovali několik verzí materiálu pokusného ověřování. Některé připomínky byly zapracovány. Přesto máme za to, že ověřený způsob přijímacího řízení dosud realizovaný v našem kraji je pro střední školy i pro uchazeče o přijetí ke vzdělávání vhodnější,“ dodala radní Alena Losová.