Resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu předložil Radě Libereckého kraje informaci o tom, kterak byly děti z našeho kraje v uplynulém školním roce úspěšné u maturitních zkoušek. Rada kraje tuto informaci vzala na vědomí, ale žádné velké fanfáry při tom nezněly.
Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (CERMAT) poskytlo Libereckému kraji oficiální výsledky maturitních zkoušek konaných v roce 2011. Tzv. státní maturita se v průběhu let může stát jedním z ukazatelů kvality vzdělávání poskytovaného středními školami.
Celkové výsledky
V tzv. čisté míře úspěšnosti, tedy podílu úspěšných maturantů z celkového počtu konajících maturitní zkoušku, jsou výsledky žáků ze středních škol Libereckého kraje jedenácté nejlepší, tedy čtvrté nejhorší a dosahují cca 87% procent. Znamená to tedy, že téměř 13% žáků, kteří skládali maturitní zkoušku, u ní neuspělo, a to ani v řádném ani opravném termínu. Přičemž celostátní průměr úspěšnosti je téměř 89%. V nejlepším Zlínském kraji dosahuje tato hodnota 91%. V nejhorším Ústeckém kraji pak úspěšně složilo maturitní zkoušku 82% těch, kteří se k ní dostavili.
„V souvislosti se zveřejněnými výsledky maturit musíme konstatovat, že kvalitu vzdělávání na středních školách v Libereckém kraji je z celkového pohledu třeba i nadále zvyšovat. Ve všech sledovaných ukazatelích patří Liberecký kraj mezi pět nejhůře hodnocených krajů. Naše výsledky jsou oproti zbytku republiky podprůměrné. Může to mít celou řadu příčin, ale za tu zásadní považuji příliš velké kapacity středních škol v našem kraji, které proto, aby byly schopny ekonomicky přežít, snižují požadavky na studijní předpoklady, znalosti a dovednosti přijímaných žáků. Následně musí snížit i požadavky na výsledky v průběhu středního vzdělávání. Samozřejmě existují i v našem kraji střední školy, jejichž výsledky snesou ta nejpřísnější kritéria,“ komentuje zveřejněné výsledky maturit Radek Cikl, náměstek hejtmana, který doplňuje: „Další příčinou, ne však druhořadou, pak je roztříštěnost vzdělávací nabídky na středních školách. Malé školy nejsou dostatečně ekonomicky silné a limituje to jejich možnost pracovat jen s těmi nejlepšími pedagogy a pořizovat moderní pomůcky pro vzdělávání. I tato skutečnost se jistě odráží ve zveřejněných výsledcích maturit.“
Profilová část maturitní zkoušky (příloha č. 2)
V profilové části maturity, tedy části, kterou si definovaly jednotlivé školy dle svého zaměření, patří náš kraj mezi tři s nejhoršími výsledky. Porovnáme-li úspěšnost dětí u společné a profilové části maturity, pak Liberecký kraj je krajem s nejnižším rozdílem. Tato skutečnost nabízí dvě interpretace:
A. v našem kraji je v porovnání se zbytkem republiky nastavena poměrně vysoká obtížnost profilové části maturity,
B. školy v Libereckém kraji v porovnání se zbytkem republiky velmi obtížně připravují své žáky na „odbornou část“ maturity.
„Hledání příčin nepříliš lichotivých výsledků maturantů v Libereckém kraji v profilové části není v současné době možné. Více budeme vědět až v dalších letech, kdy budeme mít řadu výsledků k porovnání. Celostátní zkouškou nám však bylo nastaveno zrcadlo a my se nyní musíme snažit zlepšovat. Stejně tak není možné dělat předčasné závěry ohledně výsledků jednotlivých škol. Proto jsme se rozhodli v současné době nesestavovat a nezveřejňovat žebříček úspěšnosti jednotlivých škol. Školy své výsledky znají a je jen na jejich vedení, jak s touto zpětnou vazbou naloží,“ dodává Radek Cikl.
Závěrem lze konstatovat, že souhrnné výsledky za Liberecký kraj jsou podprůměrné, Liberecký kraj patří mezi 5 nejméně úspěšných krajů. Pokud Liberecký kraj chce být úspěšnější, je nutné:
1. Zaměřit se na zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání – sledovat výsledky vzdělávání žáků v uzlových bodech, využívat výsledků testování žáků základních škol pro potřeby přijímacího řízení, provádět pravidelné hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem a soustředit se na posílení výběrovosti škol.
2. Posilovat efektivní vynakládání zdrojů – vést školy a školská zařízení k optimálnímu naplňování tříd a umožnit tak zvýšení kvality a profesionality pedagogických sborů, upravovat kapacity škol a školských zařízení s cílem podporovat ekonomicky stabilní školské subjekty, podporovat účelnou profilaci škol a oborovou prostupnost.
Komentáře
Re: Kvalita středního vzdělávání v kraji - podprůměr
11. Leden 2012 - 20:39 | barta
Ach jo! Bylo by laciné tvrdit, že hlavní příčiny lze hledat i ve vedení celého resortu. Na naší škole prošly státní maturitou všichni, proto je podle Cikla logické, že se nám sníží kapacita o osm tříd. Kdyby místo těch pindů zveřejnili skutečné výsledky.
Nahoru„Už dnes omezujeme obory, které si vzájemně konkurují. “
23. Leden 2012 - 14:43 | Míra
„Už dnes omezujeme obory, které si vzájemně konkurují. “ míní Radek Cikl.
http://ceskolipsky.denik.cz/zpravy_region/cikl-uroven-nahrazuje-kvantita20120123.html
NahoruRe: Kvalita středního vzdělávání v kraji - podprůměr
12. Leden 2012 - 7:55 | Míra
Zveřejněním skutečných výsledků by se nenaplniy školy , podporované p.Ciklem.
NahoruBez maturity zůstalo 11 tisíc studentů.
12. Leden 2012 - 14:52 | Míra
U podzimních opravných maturit byla celková neúspěšnost skoro 48 procent, bez maturity tak zůstalo více než 11 000 žáků. Pětina přihlášených se k opravným maturitám nedostavila, zbytek propadl.
Podle právě zveřejněných statistik ministerstva školství dopadli nejhůř němčináři, propadlo jich 59 procent. Z matematiky pak neuspělo 53 procent studentů, z češtiny 24 procent.
"Z celkového počtu 23 700 přihlášených bylo na základě výsledků podzimních zkoušek vystaveno 12 388 maturitních vysvědčení. Úspěšnost podzimních maturantů rovná se 52,3 procenta,"
http://www.lidovky.cz/bez-maturity-zustalo-11-tisic-studentu-reparat-nezvladla-polovina-101-/ln_veda.asp?c=A110930_101136_ln_veda_mev
NahoruUčitelky ve školkách čelí agresivitě dětí, šikaně či kouření
17. Leden 2012 - 18:11 | Míra
Učitelky mateřských škol musí čelit agresivitě dětí, záměrnému poškozování věcí, krádežím, ale například i šikaně a kouření mezi nejmenšími Čechy. Uvádí to výroční zpráva České školní inspekce (ČŠI) za uplynulý školní rok. Navzdory negativním jevům inspektoři hodnotili atmosféru ve školkách jako příznivou a povzbuzující zájem o výuku.
"Výskyt rizikových jevů byl častý a výsledek šetření potvrdil hypotézu o nárůstu agrese dětí vůči učitelkám," uvádí zpráva inspektorů. ČŠI proto doporučuje školám věnovat této oblasti vyšší pozornost. Inspektoři zařadili výzkum negativního chování dětí do loňského šetření vůbec poprvé proto, že od ředitelů a učitelů škol měli náznaky, že k podobným nežádoucím jevům dochází, řekl mluvčí inspekce Libor Vacek.
Inspekce za minulý školní rok zjistila 515 případů negativního chování dětí ve 421 sledovaných školkách. Ve školském rejstříku bylo za uvedené období registrováno celkem 4880 mateřských škol. Mezi negativními projevy dětí převažuje agrese vůči učitelce, která dosahuje téměř poloviny případů nežádoucího chování (49 procent).
Druhé místo mezi páchanými špatnostmi patří záměrnému poškozování věcí (26 procent), na třetím je nedodržování pravidel daných školním řádem (16 procent). Dalšími negativními projevy mezi dětmi ve školkách jsou krádeže (15 procent), šikana (téměř osm procent), kouření (šest procent), zneužívání návykových látek (dvě procenta) a ublížení na zdraví (0,2 procenta).
Děti ve školkách mohou být agresivnější proto, že se s dravostí a násilím setkávají ve svém okolí, řekla psycholožka Václava Masáková. Za negativními projevy dětí předškolního věku podle ní může stát také větší tolerance společnosti. "Ve školce je to nápodoba dospělých, určitě hraje roli prostředí," uvedla Masáková. Sama se za svou psychologickou praxi s dítětem kouřícím již v mateřské škole nesetkala.
Agresivita dětí může být podle ní zapříčiněna i přehnanými požadavky rodičů na dítě. "Rodiče mají zvýšené nároky na úspěšnost, výkon dítěte a jeho rozvoj. Bez ohledu na jeho základní potřeby, jako odpočinek nebo hraní si," řekla Masáková. Dalším faktorem mohou být vysoké nároky na zaměstnanost rodičů, kteří se pak snaží dítě také zaměstnat, aby se mohli věnovat své práci, dodala psycholožka.
ČŠI se bude negativními projevy dětí ve školkách pravděpodobně zabývat i ve svých dalších průzkumech, aby zjistila, jakým směrem se budou současné trendy vyvíjet. "Naše zjištění v sobě mají něco varovného," poznamenal Vacek.
Podle školních inspektorů se výuka ve školkách koná převážně v příznivé atmosféře, v prostředí otevřeném vzájemné komunikaci, které vzbuzuje zájem o výuku. V porovnání s dalšími stupni vzdělávacího systému panuje ve školkách nejvíce demokratické prostředí, na vysoké úrovni je i vzájemná komunikace a motivace dětí k zájmu o výuku, dodává zpráva ČŠI.
Nahoru