Josef Šídlo je českolipský rodák, kterého novináři označili jako manažera přes škrty. Možná by bylo dobré dostat do vedení města dvě odlišné osobnosti, nějakého vizionáře, který bude chtít město posunout dál, a k tomu ekonoma, který bude dohlížet na efektivní řízení městských financí.
Kromě práce v nadnárodní společnosti je tělem i duší sportovcem. Je jedním ze spoluzakladatelů sportovního klubu F.A.Zole, který naše město reprezentuje ve druhé nejvyšší soutěži. Své znalosti a zkušenosti by rád využil i v zastupitelstvu, do kterého kandiduje jako lídr Strany svobodných občanů.
Spousta lídrů v České Lípě jsou přistěhovalci, kteří se dostali do České Lípy kvůli práci. Vy jste rodilý Českolipák, vystudoval jste zde školu a pracujete v českolipské pobočce nadnárodní firmy. Je to podle vás devíza, která Vám dává bonusové body?
To, že jsem se v České Lípě narodil, a téměř celý život zde žiji, znamená pouze tolik, že mám k tomuto městu opravdu blízký vztah. Nemyslím si ale, že by mi to mělo dávat nějakou výhodu oproti mým konkurentům. Doufám, že voliči budou mít poněkud přísnější kritéria. Naopak věřím v plusové body z faktu, že přicházím ze soukromého sektoru, kde jsem se za několik let vypracoval na manažerskou pozici. Podle mého názoru není špatné být přistěhovalcem, ale spíše ony „opakované návraty“ již známých tváří, které se údajně jako mávnutím kouzelného proutku změnily a najednou to myslí s obyvateli České Lípy dobře. O tom, jakými levnými hesly se snaží koupit si voliče, ani nemluvím.
Českolipský deník vás nazval manažerem přes škrty. Je politika škrtů něco, co podle Vás českolipská radnice potřebuje? Nějakého krizového manažera, který narovná a zracionální výdaje města?
Mojí prací je hledání slabých míst v systému, přebírání dobrých a funkčních nápadů odjinud, snaha zamezit plýtvání všemi druhy prostředků a zvyšování efektivity procesů. Je příliš troufalé říci: „Ukažte mi radnici, která takového člověka nepotřebuje.“?
Vy se na svých facebookovských stránkách představujete jako příznivci pravicové politiky. Je podle Vás reálné dělat pravicovou politiku na komunální úrovni?
Jednoznačně. Jsem upřímně přesvědčený, že v současné době jsou Svobodní jedinou skutečně pravicovou stranou na české politické scéně. Všechny ostatní rádoby pravicové strany totiž za svých vlád zvyšovaly daně, a to je jasný rozpor už v základní filozofii. Co se týká komunální úrovně, jsme pro rušení nesmyslných vyhlášek, nařízení a zákazů. Abych byl konkrétní, uvedu např. městský park. Lidé by měli mít možnost sednout si na deku, udělat si piknik, zacvičit si třeba na TRX či cokoliv jiného. Dnes za vstup na trávník můžete dostat pokutu. To je přece zvrácené, park by tu měl být pro občany a ne naopak.
Svobodní prosazují na celostátní úrovni výrazné omezení byrokracie, vy byste rádi toto přenesli i na úroveň komunální. Jak si to můžu zjednodušeně v některých opatřeních představit?
Jedno z našich hesel na plakátech zní: „Minimální kontakt s úřady“. V dnešní době, kdy lze téměř vše bezpečně vyřešit prostřednictvím internetu, musíte kvůli vyřízení jedné věci někdy až na tři různá místa, a tam vyplňujete stále stejně formuláře a odpovídáte na stále stejné otázky. Budeme jednoznačně pro, aby se tyto procesy zjednodušily za maximálního využití internetu. A pro obyvatele, kteří internet z různých příčin nepoužívají, to bude také velká výhoda, protože se výrazně zkrátí fronty a čekací doby na úřadech.
V programu máte jeden bod, se kterým si nevím úplně rady – zastavení politiky umělého navyšování počtu obyvatel města. Můžete mi vysvětlit, co si pod tímto bodem mohu představit?
V minulosti vedení města vedlo kampaň za účelem navýšení počtu obyvatel přes 40 000, aby Lípa dosáhla na větší dotace ze státního rozpočtu. Jaký je výsledek? Ubylo starousedlíků, vzdělaných lidí a paradoxně i v celkovém součtu obyvatel města. Naopak narostl počet problémových skupin obyvatel, což s sebou nese snížení životní úrovně a bezpečnosti ve městě. Takový umělý zásah je špatný.
Město by se naopak mělo snažit o vytvoření přívětivých, nicméně rovných a spravedlivých podmínek pro podnikatele a společnosti za účelem produkce nových pracovních míst. Jedině toto povede k tomu, že se do České Lípy budou stěhovat lidé, kteří zde skutečně chtějí žít a pracovat.
Vy jste relativně aktivní sportovec, jste spoluzakladatel futsalového týmu F.A.Zole, který naše město reprezentuje ve druhé nejvyšší soutěži. V posledním volebním období se výrazně proměnila podpora sportu ze strany města. Jak byste tuto změnu hodnotil a jak ovlivnila činnost vašeho klubu?
Svobodní jsou jako strana obecně proti všem typům dotací. V České Lípě se na sport v roce 2014 rozdělilo z rozpočtu města téměř 30 miliónů korun a asi není zcela reálné uvažovat o tom, že by Svobodní měli možnost stávající systém v nejbližších letech změnit. Proto chceme začít alespoň prosazením či přezkoumáním následujících bodů:
Jsme proti podpoře sportu dospělých. Každý z nich ať si sám financuje své volnočasové aktivity.
Chceme podporovat sport mládeže, ale bez rozdílu ve výkonnosti, včetně zájmových kroužků. Taková podpora musí být cílená, transparentní a s jasně předem danými pravidly, která budou stejná pro všechny.
Dále chceme zamezit úplně nesmyslným věcem, které se v souvislosti se sportem v České Lípě dějí. Jako příklad můžu uvést permanentku do bazénu, kde za 5 vstupů dostanete jeden vstup zdarma, za 10 dva vstupy zdarma a za 15 tři vstupy zdarma, navíc s omezenou platností na jeden rok. Motivace pořizovat si permanentku na více vstupů je nulová.
Jak jsem již říkal, jste lídrem za Stranu svobodných občanů, co Vás vyhecovalo aspirovat na funkci starosty pětatřicetitisícového města?
Jsem realista. Svobodní budou mít v České Lípě jednoho, či dva zastupitele. Pro nás je důležité, že jsme v posledních volbách do Europarlamentu prolomili 5% hranici, a lidé se tak již nemusí bát, že hlas pro nás bude hlasem „vyhozeným“. Jsme úspěšní lidé přicházející do politiky z byznysu. Chceme poctivě pracovat, prosazovat pravicové principy, abychom za čtyři roky mohli reálně pomýšlet na místa v radě města. Já osobně se chci dívat vedení města pod ruce a pečlivě analyzovat všechny procesy a výdaje. Budu podporovat každý rozumný návrh, který bude transparentní formou zvyšovat životní úroveň všech obyvatel České Lípy a ne jen určitých zájmových skupin.
Českou Lípu byste měl relativně dobře znát, co je podle Vás největší problém, který její obyvatele trápí a nikdo ho dlouhodobě neřeší?
Takových problémů je celá řada a je velmi obtížné vybrat jeden. Pro mě osobně je jeden z těch hlavních klientelismus, netransparentní výběrová řízení a hospodaření příspěvkových organizací.
Jaké byste navrhoval řešení?
Je nutné ukončit systém tzv. trafik, na pozicích zřizovaných městem musí být odborníci, kteří budou vybráni na základě transparentního výběrového řízení. Stejně tak je zcela nezbytné zprůhlednit hospodaření příspěvkových organizací, např. Kultury Lípa či Sport Česká Lípa.
Jak jste v uplynulém volebním období sledoval činnost současného vedení města?
Činnost současného vedení jsem samozřejmě sledoval, ale pouze v rámci toho, co je řadovému občanu přístupné. Doufám, že v zastupitelstvu bych měl mnohem lepší přístup k informacím.
Pokud byste měl označit jednu vyloženě špatnou a jednu výbornou věc, která se současnému vedení města podařila, co by to bylo?
Vyloženě špatný byl podle mého názoru „projekt“ nové sportovní haly. A úplně stejně špatné je to, že nyní nikdo z vedení města, které o projektu rozhodlo, za tento velmi drahý omyl nechce přiznat svůj podíl viny. Zkuste se zeptat paní starostky, v jakém je vztahu k autorovi projektu, odkud pochází a odkud je firma, která halu postavila.
Naopak velmi se mi zamlouvá změna v systému výběru parkovného.
Představme si hypoteticky, že jste se jako Svobodní probojovali do zastupitelstva a byli jste osloveni k jednání o vytvoření koalice. Bez prosazení jakých priorit byste o vstup do koalice vůbec neměli zájem?
Předpokládám, že budeme v opozici, chceme fungovat jako kontrolní mechanismus a nabízet konstruktivní kritiku. Nehodláme nikomu vypisovat bianco šek, zejména ne stranám jako je KSČM a ČSSD nebo různým zájmovým hnutím. Budeme posuzovat každý návrh samostatně, rozhodneme se o jeho prospěšnosti pro obyvatele města bez ohledu na to, kdo jej předkládá. Budeme se zasazovat o vyrovnaný městský rozpočet.
V České Lípě je řada problémů, které město a jeho obyvatele dlouhodobě trápí. O spoustě věcí politici řadu let jen mluví, ale nikdy nebyly dotáhnuty. Do dvou investičních akcí politická reprezentace našeho města „narvala“ miliony korun, i tak nemají obyvatelé České Lípy jinou možnost, než se kvůli venkovnímu koupání přemístit do okolních měst anebo „skousnout“ krytý plavecký bazén. Českolipská kultura je další popelkou, můžeme si vybrat mezi neuchopitelným kulturním domem, kde si lze honosnou kulturní akci představit jen stěží. Další možností je bývalá městská tělocvična, která je dnes honosně zvaná Jiráskovým divadlem, jen se všichni bojí, aby budova brzo nespadla. Městský obchvat už přeci částečně máme, vede přes průmyslovou zónu do kovošrotu. Ano, není to položka v rozpočtu města, a tak může každá politická reprezentace města jednoduše ukazovat „tam nahoru“. Zeptal jsem se proto lídrů kandidátek na to, jak by tuto problémy České Lípy řešili oni. Zde jsou jejich odpovědi:
Venkovní koupaliště
Je nutné se konečně rozhodnout, jaké strategie se bude město držet, a tuto variantu dotáhnout do konce. V Dubici se již zcela zbytečně utopilo téměř 30 milionů korun. My jsme spíše pro vybudování umělého koupaliště v širším centru města, ideálně za účasti soukromého investora.
Nové divadlo
V otázce nového divadla je stejně jako u koupaliště nutné se již konečně pro nějakou variantu rozhodnout a držet se jí. Za stále nové a nové projekty byla z okna vyhozena spousta peněz. My jsme pro variantu střízlivé rekonstrukce Jiráskova divadla.
Obchvat města
Jak je možné, že se bude stavět obchvat Dubé, ale České Lípy ne? Proč nám vedení města nepředložilo, co vše udělalo proto, aby se stavba obchvatu dokončila? Zde bychom měli všichni táhnout za jeden provaz a být maximálně konstruktivní, protože dostavba obchvatu je velmi důležitá. Zároveň doporučuji všem servisovat kola a koupit si kvalitní obuv. To, co nás čeká příští rok při opravě mostu vedoucího přes ulici Moskevskou, bude dopravní katastrofa.
Komentáře
Re: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 6:49 | hillbill
A já myslel, že v parku se na trávník normálně může. Zase změnili řád? Také jsem si myslel, že navyšování počtu obyvatel nemá smysl, protože finance se už nepřerozdělují obcím podle toho, jaké dosáhly hranice. Buď mám špatné informace já nebo pan lídr.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 7:53 | Petr Jeník
Ač "nerad", s panem Šídlem souhlasím v celé řadě věcí, co se komunální politiky týká. V uvozovkách proto, že s nimi souhlasím pochopitelně rád, jen se nedokážu smířit extrémně pravicovou ekonomickou teorií Svobodných.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:53 | Primitif
LIKE. Souhlas s tou extrémně pravicovou ekonomickou a sociální teorií Svobodných, to je pro mne činí taky nevolitelné.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:01 | hillbill
Chápu, že se vám líbí, postavil svůj program na kritice všeho a nikde nevidím nic konstruktivního. Navíc publikuje neověřené informace - viz park, obchvat, počet obyvatel. Podle mě je dobře, když se on nebo váš Martínek do zastupitelstva dostanou, pochopí celý proces, ale nejsou to lídři, kteří by o sobě měli prohlašovat, že budou starosty. Umím si je představit klidně v radě města, oťukat se a za čtyři roky možná ... Starostu bych hledal jinde. Ale když si představím, že nejlepší kurz má zřejmě Žatecká ...
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:09 | Petr Jeník
Nesouhlasím s ním ve všem. Ale jeho priority jsou opravdu velmi podobné prioritám mým.
NahoruStejně tak jako často nesouhlasím s vámi, tak i s vámi teď souhlasím v několika bodech, které jste zmínil.
Re: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 9:33 | Tomas_Martinek
Zdravím,
nikde jsem neprohlašoval, že mým cílem je být starostou. Ale když se Vás nějaký volič zeptá, kdo je teoretickým kandidátem na starostu z kandidátní listiny dané strany, tak je nutné někoho říct a v tomto případě všechny strany uvádějí svého lídra... V našem případě samozřejmě budeme spíše rádi, pokud bychom mohli aplikovat něco z našeho programu.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 14:04 | Josef Šídlo
Docela mě mrzí, že nikde nevidíte nic konstruktivního. Tam, kde kritizuji se snážím zároveň i nabízet řešení. Z hlediska publikování neověřených informací, tak je to opět pouze Vaše interpretace. Se vstupem na trávu to byla lehká nadsázka, která měla ilustrovat, jak to ve skutečnosti v parku probíhá. Vyhláška je jedna věc, ale praxe je trochu jiná. Každý, ať si na základě svých zkušeností udělá názor sám.
Co se týká počtu obyvatel, píšete, že se situace z hlediska dotací UŽ změnila. Ano, proto jsem psal, jak to bylo v minulosti, a jak bych si představoval tento proces já, a to i v současnosti. Nechci, aby ve městě, které mám rád byla prázdná a vybydlená sídliště. Jinak s obchvatem mi to připadá jako výkřik do tmy a na ty jsem i já alergický. Není snad pravda, že se bude stavět obchvat Dubé, zatímco podobný projekt v Lípě je u ledu? Obchvat Dubé je přitom z hlediska objemu dopravy méně důležitý. Tady asi někdo zapomněl lobovat, nebo loboval nedostatečně.
“Jsem realista. Svobodní budou mít v České Lípě jednoho, či dva zastupitele.”… “Chceme poctivě pracovat, prosazovat pravicové principy, abychom za čtyři roky mohli reálně pomýšlet na místa v radě města.” - Z toho jste vydedukoval, že o sobě prohlašuji, že chci být starostou?
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:18 | hillbill
Škoda, že se vaše strany nespojily. Takhle se hlasy zejména mladých voličů rozpliznou, přitom máte na kandidátkách hodně lidí jen do počtu. Mohla to být jedna poměrně silná kandidátka, takto vás převálcují zavedené strany nebo nedej bože podnikatelské subjekty, které mají s městem úplně jiné plány.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:25 | Petr Jeník
Extrémě pravicové vnímání ekonomiky ze strany Svobodných je bohužel naprosto neslučitelné s reálným fungováním státu ani města. Nemohu mluvit za ostatní, ale konkrétně moje působení v podobném slepenci by bylo vyloučené.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 14:28 | Josef Šídlo
Rozhodně si nemyslím, že máme na kandidátce spoustu lidí do počtu. Krása demokracie spočívá v tom, že si lidé mohou zvolit koho chtějí. Konkrétně my věříme v to, že nic v životě není zadarmo. Jsme pravicová strana, a je bohužel smutný obraz reality, že jen to, že je někdo poctivý a nejde do politiky za účelem vlastního zisku, by ho mělo determinovat k tomu, aby se spojil s charakterově podobnou stranou z opačného konce politického spektra.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 8:31 | hlodavec
Upřímně řečeno, "odpovědi" a "myšlenky" tohoto synka jsou jakési PR statě opsané z jakéhosi MBA institutu. Svobodné? No to ani za prase. Škrt.
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 12:15 | kubiik
Se bojíte o provize a oto že príjdete o peníze města které vás živí?
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 17:53 | hlodavec
Synku, Kubíčku, já už jsem řadu let v penzi a žiji z výsledků své celoživotní roboty. Ty ale asi nevíš, co to je, viď?
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 12:13 | kubiik
Každopádně musím s touto politikou souhlasit a podporovat,co se dělo a děje momentalně v České Lípě mám plný zuby.Lepší mladá krev než starý zkorumpovaný žrouti co cpou pouze do vlastní kapsy!!!! Lidi by se měli už probrat a jít za něčím co má smysl a ne jen něco placat a potom jen koukat jak jde město opět ke dnu
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 12:59 | barta
Můžete být konkrétní - zajímalo by mě, koho považujete za starýho a zkorumpovanýho žrouta? Jsem úplně alergický na tyhle výkřiky do tmy. K věci, prosím!
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 16:24 | kubiik
Zajímá mně jaký favorit je Váš kandidát,děkuji za odpověď
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 16:31 | barta
Myslíte favorit kolo nebo škodovku? Nebo měla věta znít: Jaký kandidát je Váš favorit?
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 17:06 | kubiik
Myslím že toto uplně stačí co píšete a jestli i takto volíte tak se nedivím že Lípa vypadá jak vypadá
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 17:11 | barta
Škoda, že kvůli špatné češtině asi nikdy nezjistím, co jste chtěl napsat...
NahoruRe: J. Šídlo: Je nutné ukončit systém trafik
26. Září 2014 - 17:22 | kubiik
Bohužel vy češtináři hahaha
Nahoru