Po návratu do České Lípy Pavel Půhoný působil spolu s Bohumilem Dvořákem, Jiřím Chvojkou, Josefem (Vejcákem) Vilímem, Karlem (Bočanem) Kodrlem a Vlastou Králem v Explozi. „My jsme bigbít ve skutečnosti nehráli ani ve Strawberry. Spíše rhythm and blues,“ upřesňuje Pavel Půhoný. „Ale ano, čím dál tím víc jsme hráli spíše zábavy, převzatou muziku.“
Od roku 1973 působil v kapele Rytmus nestora řady českolipských muzikantů Zdeňka Hůly. „Nedávno jsem mu hrál ve Třech devítkách na osmdesátinách. Přišly desítky muzikantů i dalších lidí. Je skutečnou osobností, která si zaslouží úctu.“
Po zákazu činnosti v roce 1978, který mu prý zajistil kapelník Jiří Gabriel z Kamenického Šenova, odešel hrát do Prahy. V Lípě se opět objevil v druhé polovině roku 1981. Postupně vystřídal několik seskupení, z nichž byly zřejmě nejznámější Proxima, Rytmus Zdeňka Hůly a GT-Systém Milady Tulachové.
Další kapitolou života Pavla Půhoného byl odchod do Německa v roce 1990. Stal se zaměstnancem cestovní kanceláře Austria Reise Club. Fotografií z tohoto období má rozhodně nejvíce a také nad nimi trávíme nejvíce času. Dunaj, Rýn, Linec, Regensburg, Janov, Istrie, Kréta, Rhodos … v námořnickém, v kvádru, v dívčím převleku, v rakouských barvách … S rakouskými i německými turisty sjezdil na lodích největší západoevropské řeky i nejznámější letoviska Středozemního moře.
„A není Vám líto, že jste dál nepokračoval s autorskou kapelou, ale v podstatě jen interpretoval převzatou muziku? Navíc asi i já tuším, co němečtí turisté chtěli slyšet…“
„Chtěl jsem dělat muziku, pódiový kapely neměly perspektivu. Možná nejblíže k šoubyznysu jsem měl díky kontaktům v Praze. Můj tehdejší kapelník Josef Žaba někde objevil Vencu Jandu, kterého ale určitě znáte jako Dalibora Jandu. Ten mě chtěl dokonce jako basáka do své doprovodné kapely, ale já nevěřil, že může prorazit. Nahrál jsem s ním jen Jahodový koktejl,“ odpovídá Pavel Půhoný.
V roce 1997 se opět vrátil do České Lípy. Hrál například v CL-Teamu či CL Galaxy Teamu. Od roku 2007 hraje většinou sám. „Naučil jsem se programovat a dělám karaoke pro lidi v hospodách a hotelích. Vypnu jeden nástroj v tom svém kombajnu a zahraji si ho naživo. K tomu projekce na plátno, takže lidi můžou zpívat spolu se mnou. V současnosti mám v repertoáru sedm set písní v češtině, němčině, angličtině, slovenštině i italštině. V devětapadesáti už makat nepůjdu,“ směje se.
„Hrajete třeba Olympic, Kabáty či Chinaski, ale co si pouštíte doma, když nemusíte pracovat?“
„Tušíte správně. Co hraju, to neposlouchám. Když jsem sám, pustím si blues, swing nebo jazz. To je moje muzika.“
„A máte ještě nějaký projekt schovaný v šuplíku?“
„Mám, ale není sranda prorazit. Poslední takový můj sen vznikl teprve nedávno. Hrál jsem nahoře v Yukonu a najednou se tam letech objevila Charlotta Lahodová. Hráli jsme spolu na konci sedmdesátých let v Praze a ona si později vzala bratra známého kaskadéra Ladislava Lahody. Neviděli jsme se snad sedmnáct let. Má hlas neuvěřitelně podobný Edith Piaf a já bych s ní chtěl nacvičit několik desítek písniček a ještě jednou prorazit s něčím větším.“
Když jsme s Pavlem Půhoným projeli životopis a pohovořili i o plánech do budoucna, dostali jsme se k dalším osobnostem, které by se měly v našem výčtu objevit.
„Přemýšlel jsem ještě o těch začátcích kapel tady na Českolipsku. Třeba Otakara Koroluse jsme přetáhli ze šenovské kapely Havrani, kterou vedl už od roku 1963 František Sviták. Ve Skalici bydlí Bohouš Myslík, on hrál několik let u Gotta, psal pro Zelenkovou a udělal kapelu i Laufrovi. Hodně by Vám toho mohli také říci zvukaři, kteří v té době v Luxoru působili a o kterých se ještě nikdo nezmínil. Byli to Bohumil Hála, Milan Klazar a Václav Šišmis. Ten má nahoře na Ladech pneuservis. Zapomenout by se nemělo ani na Trhany z Nového Boru, které vedl Vlasta Záklasník.“
Měníme si maily, vybírám si fotografie, které by nejlépe dokumentovaly hudební život Pavla Půhoného a tak trochu i České Lípy.
„Lípa skutečně hudbou na konci šedesátých let žila. Když byly přehrávky, trvaly celé tři dny, protože se sjelo na šedesát kapel.“
Pavel Půhoný (1950)
sólová kytara, doprovodná kytara, basová kytara, piano, basový syntetizátor, akordeon, zpěv ve skupinách:
Spiders, Strawberry Sellers Group, Slza, Exploze, Rytmus, Admirál, Twins Prag, Charlotta Band, GT Systém, Proxima, Topas, CL – Team, CL Galaxy Team aj.
Autor: Milan Bárta