"V pondělí 17. června proběhlo v ústeckém Domě kultury finále soutěžní přehlídky beatových skupin ze Severočeského kraje pod názvem 1. severočeský beatový festival. Ve dvou soutěžních programech (odpoledne a večer) vystoupilo celkem osm skupin, až na malé výjimky vyrovnaného amatérského průměru. Snad každá skupina byla doprovázena svými fanoušky, kteří nelitovali mnohdy daleké a nepohodlné cesty stopem či jinými prostředky, aby povzbudili své oblíbence, a tak zvláště večerní vystoupení mělo zcela bouřlivou atmosféru.
Nejlépe se umístila rhythm and bluesová skupina The Strawberry Sellers Group ("Prodavači jahod"), která mě zaujala zvláště neobvyklým pojetím sólového zpěváka. Takový trochu uhlazenější Tom Jones, který výrazně obohatil sound své kapely (stylově velmi čisté) o nové výrazové prostředky.
Odborná porota, která soutěžní přehlídku hodnotila, ocenila též výkony jednotlivců:
sólového zpěváka skupiny The Strawberry Sellers Group a dorovodného kytaristu téže skupiny."
Ano, to byl příspěvek, který jsme vám slíbili v minulém dílu. Jeho autorem byl M. J. Langer a jmenoval se 1. severočeský beatový festival Ústí nad Labem a pro budoucí časy ho zachoval Petr Živsa. Pochází z roku 1968.
O Strawberry psal i celostátní měsíčník Pop music expres, který se objevil na pultech v roce 1967 a o kterém současníci tvrdí, že dalších dvacet let neměl obdoby. Škoda, že s nástupem normalizace zanikl. Jeho autoři se snažili mapovat tehdejší českou beatovou scénu. Kresbami a komiksy se v časopise prezentoval Kája Saudek. O The Strawberry Sellers Group tehdy B. Dvořák napsal:
"Pod tímto názvem už sklízejí jeden úspěch za druhým. Nejdříve postupují mezi osm nejlepších skupin na 1. severočeském beatovém festivalu. Ve finále je pak největším překvapením jejich první místo. Několik měsíců nato přijímají pozvání na Děčínskou kotvu, kde se jim dostává cti vystupovat se smetánkou čs. beatu. Po prázdninách vyhrávají další festival, tentokrát v Jablonci, když jejich vlastní skladba "Ve stínu kalicha" zde získává cenu nejlepší písně.
V současné době hraje skupina pod vedením managera K. Ábrta v tomto obsazení: sólová kytara a zpěv - Pavel Žalman, doprovodná kytara - Pavel Půhoný, basová kytara - Miloslav Anděl, bicí - Pavel Koten, zpěv - Karel Sekyra, Petr Matějíček.
Protože ale Pavel Žalman využívá mimořádné kvality svého hlasu jako sólový zpěvák, přebírá za něj kytaru stále častěji Slávek Doležal.
Zatímco dříve leželo těžiště jejich repertoáru v tvorbě skupiny Spencer Davis Group (ještě té původní, se zpěvákem Stevie Winwoodem), nyní již plně využívají schopnosti psát si vlastní a přitom kvalitní skladby.
I když je mrzí, že v rámci druhého čs. beatového festivalu se na ně zapomnělo, přesto podle slov vedoucího skupiny Miloslava Anděla je ani nepříjemnost takového rázu nepřipraví o chuť dělat i nadále svůj a přitom dobrý beat."
Exodus 1972
S Petrem Živsou se přesuňme o pár let dále. Do poloviny sedmdesátých let. Mezitím studoval v Liberci a zdejší beatovou scénu příliš nesledoval. Podle něj od roku 1975 nastala v Novém Boru éra skupiny Exodus, která vystupovala až do osmdesátých let. Hráli v ní bratři Jiří a Petr Němečkové, Marcela Zajptová (později Linhartová), Slávek Linhart a Milan Kudelka (později špičkový zpěvák, který dnes vystupuje se skupinou Stratos). Předváděli především písně od Uriah Heep, například skladby Wise Man či Free me. V posledním období hrál Exodus ve složení: Milan Kudelka - zpěv,kytara, Josef Čičman - basová kytara, Petr Foltýn - klávesy, Milan Suchý - bicí. Slávek a Marcela Linhartovi žijí od konce osmdesátých let v Německu.
Exodus 1978
Petr Živsa mě ještě upozorňuje na Tibora Damu, zázračného kytaristu, který ve Strawberry rovněž vystupoval.
"Já se s ním seznámil až v osmdesátých letech, kdy nahoře v Grandu během cyklistických závodů Bohemia vystupovala skupina Fonotest. Byl jsem naprosto unesený jejich profesionálním výkonem. Zejména právě kytaristou Damu a pak zpěvákem Janem Vacíkem."
Pro zajímavost - Fonotest hraje především na Ústecku doposud (i s Tiborem Damu) a stal se doprovodnou skupinou úspěšné účastnice prvního kola televizní soutěže Česko hledá Superstar Martiny Balogové. Jan Vacík měl jiný osud. Emigroval do Německa, kde se setkal s profesorkou zpěvu Elsou Dombergerovou. Ta zvrátila jeho uměleckou kariéru. Roku 1988 byl angažován do Státní opery v Mnichově, kde během čtyř let nastudoval více než 43 operních rolí. Jeho široký repertoár čítá titulní tenorové role oper Pucciniho, Verdiho, Rossiniho, Mozarta, Wagnera, Strausse, Čajkovského, Smetany, Dvořáka, Janáčka a dalších skladatelů. V Praze nastudoval například Ottavia v Mozartově Donu Giovannim, Smetanova Dalibora, Živného v Janáčkově Osudu a Lacu v Její pastorkyni.
„Mám pro vás překvapení,“ prohlásil Petr Živsa a otočil se ke dveřím. Do nich právě vstupoval mohutný muž s knírem. Na první pohled dávný rocker. O něm a jeho kariéře si můžete počíst zase příště.