S mírným zpožděním, způsobeným zejména volební kampaní, se vracím k úternímu (23. září) krajskému zastupitelstvu, které bylo, a to musím uvést rovnou, docela poutavé. Zejména ve svém začátku – při projednávání zprávy o činnosti rady kraje, kdy s osobním prohlášením vystoupila radní pro řízení hospodářského a regionálního rozvoje, evropské projekty a rozvoj venkova - Ivana Hujerová (ZpLK).
Začnu jako vždy připomenutím, že stanoviska, názory, popis situací… to vše je pouze mým osobním pohledem na věc, či stanoviskem. A rovnou přejdu ke zmiňovanému vystoupení radní, paní Ivany Hujerové. Ta přečetla prohlášení, kterým oznámila právě ke dni 23. září 2014 svoje vystoupení ze zastupitelského klubu Změny pro Liberecký kraj. Tento závažný krok odůvodnila v zásadě tím, že „jí klub vyslovil nedůvěru v souvislosti s jejím hlasováním v radě kraje“. Na její vystoupení navázali postupně: nový předseda klubu ZpLK, náměstek hejtmana p. Jadrný (namísto J. Korytáře), předsedkyně klubu Starostů paní Lena Mlejnková a nakonec také hejtman kraje pan Půta (STAN). Pan Jadrný označil situaci za „částečně vážnou“, paní Mlejnková se svěřila zastupitelům i veřejnosti, že koalice je již od počátku roku v podstatě nefunkční, a pan hejtman sdělil, že na příští týden svolává mimořádně schůzku předsedů všech zastupitelských klubů.
Takže takovým, zřejmě realistickým, vyhodnocením situace bude, že koalice, zejména takzvaná Změna pro Liberecký kraj – ve volební stranu spojená Změna pro kde co a Zelení, je v rozvalu, a že v polovině volebního období došlo, jak se říká, na naše slova z doby před přibližně dvěma lety, kdy se krajská koalice dojednávala. Varovali jsme tehdy Starosty před spojením se s populistickou skupinou, založenou na manipulativních technikách, vůdcovském principu v osobě Jana Korytáře a na vysávání financí z veřejných zdrojů – formou různých dotací – zejména pod hesly transparentnosti a boje proti korupci (to obzvlášť potěší od skupinky, která má ve statutárním městě Liberci zastupitelku, jejíž manžel a zároveň sponzor Změny byl letos v dubnu pravomocně odsouzen za pokus úplatkářství vůči dřívějšímu řediteli ZZS LK, dnes poslanci Parlamentu ČR zvolenému na kandidátce KSČM, Stanislavu Mackovíkovi). Dotace a jejich vysávání je ostatně živí, protože v praktické činnosti, konkrétní práci – ať ve městě Liberec či právě na kraji – doposud Jan Korytář, Zuzana Kocumová a další, nepředvedli vůbec nic pozitivního pro občany. Tak pomalu končí experiment s „unikátní krajskou koalicí“, na které se nepodílí žádná parlamentní strana ...
Jaký může být další vývoj? Ti z Vás, kteří třeba i delší dobu čtou tyto mé informace z kraje, vědí, že trvale označuji krajský klub ODS za „tichého společníka“ koalice. Tak tomu také je – přes občasné, pro média určené „výkřiky“, občanští demokraté v praxi skutečně významné návrhy a rozhodnutí podporují, a za tuto jistící roli mají větší podíl na kontrolních funkcích zastupitelstva, než by proporčně velikosti jejich klubu přináleželo. Zřejmě však Starostové nepůjdou cestou přímé koalice s ODS, ale výpadek hlasů, který očekávám až po komunálních volbách, a který v konečné fázi odhaduji na tři, mohou nahradit „sňatkem z rozumu“, odůvodněným zodpovědností vůči kraji, voličům, potřebou dokončit v pilné práci druhou polovinu volebního období… tak, že přiberou ČSSD. Na KSČM se pan Půta, jakožto celostátní předseda STAN – smluvního partnera TOP09, zcela jistě se žádostí o konstruktivní a věcnou podporu, spolupráci a pomoc neobrátí. To mu smlouva s Kalouskem a Schwarzenbergem výslovně zakazuje. Je dobře, aby toto občané – voliči věděli.
Pokud budou volit za necelých 14 dní Starosty pro Liberecký kraj, volí TOP09 – bez pardonu!
Ale zpět k jednání zastupitelstva. Pro nás – Českolipany, je jistě zajímavá informace, že kraj schválil (i všemi hlasy zastupitelů KSČM) bezúročnou výpůjčku 15 milionů korun Nemocnici s poliklinikou v České Lípě k překlenutí časového nesouladu mezi jejími příjmy a výdaji, který nastal rychlejším postupem a dokončením prací na jejím zateplení – a tudíž potřebou hradit faktury dříve. Zde zvlášť zmíním, že jsem se v diskusi k tomuto bodu vrátil do doby rozhodování o této akci, kdy jsem vzhledem k postoji náměstkyně Kocumové, ale i hejtmana Půty vyslovoval pochybnosti o dokončení zateplení v plánovaném termínu. Sdělil jsem panu Půtovi, že jsem se v tom rád mýlil, a proto jsem se 10. září alespoň na chvíli zúčastnil předání stavby za 126 milionů korun významné pro nemocnici, ale především pro pacienty.
Přímo České Lípy se také týkalo schválení navýšení závazku spolufinancování nákladů, spojených se zateplováním krajských školských budov – gymnázia a učiliště – celkem v řádech jednotek milionů korun. Také výkup pozemku nad krytem CO v České Lípě za tři čtvrtě milionu byl schválen. Bez jakýchkoliv problémů byla schválena podpora Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska – celokrajsky 57 SDH v celkové výši více jak 800 tis. Kč. Vzhledem k převodu financí, ale především úkolů v oblasti sociálních věcí z ministerstva na kraje od 1. ledna příštího roku, bylo nutno navýšit počet pracovníků (zřejmě spíše pracovnic :-)) odboru sociálních věcí KÚ a vyčlenit na to několik set tisíc korun do konce tohoto roku. Rovněž desítky obvyklých majetkoprávních úkonů – převody pozemků pod chodníky a silnicemi – mezi krajem a obcemi navzájem, byly schváleny.
Samostatně zmíním dva materiály koncepčního charakteru. Prvním je Rozpočtový výhled kraje do roku 2018. Vzhledem k tomu, že například již příští zasedání zastupitelstva kraje může rozpočtový výhled změnit, zmíním jen, že vlastní příjmy a výdaje se v uvedených letech mají pohybovat v intervalu od 2 miliard 300 milionů do 2 mld 400 mil. Kč – to vše bez transferů, které krajským rozpočtem jen protékají od ministerstev ke školám a dalším, pevně předurčeným subjektům, a s jejichž započtením rozpočet (obrat příjmů a výdajů) číselně přesahuje 6 miliard korun. Na zastupitelstvu jsem, tak jako na Finančním výboru kraje týden předtím, ocenil jistou střízlivost v sestavování výhledu s výjimkou navýšení odhadovaných příjmů pro příští rok, kdy je predikován nárůst 3%, pro další roky pak realističtěji 1%. Také jsem přivítal, že kapitálové příjmy (zcizování majetku) nejsou rozpočtovány a není tak vytvářen tlak na prodeje zejména nemovitostí. Přitom letošní rozpočet je poměrně napjatý – nastala nám povinnost začít hradit odložené splátky tzv. mostního úvěru (zaokrouhleně půl miliardy korun), který si vzalo vedení kraje za předchozí vlády.
Druhým koncepčním materiálem je Program rozvoje Libereckého kraje 2014 – 2020. V diskusi jsem vysoce ocenil práci stovek odborníků, ale i zapojení veřejnosti do diskusí a příprav formou námětů a připomínek. Přesto jsem se při hlasování zdržel, protože Program je (na jednu stranu logicky – díky šíři záběru a dlouhému období) v některých pasážích vnitřně rozporný a zároveň jsem přesvědčen, že jen masivní podpora turistiky nemůže být základem ekonomiky kraje – je třeba hledat cesty k rozšiřování hmotné produkce, skutečné výrobě hodnot.
Na okraj projednávání tohoto bodu se rozvinula také debata o postojích, které k Programu zaujaly jednotlivé výbory zastupitelstva, zvláště pak Výbor zdravotnictví, který k němu nepřijal doporučující stanovisko – stále totiž postrádáme Koncepci zdravotnictví v Libereckém kraji, kterou slibuje paní Kocumová (ZpLK) tu na příští měsíc, tu za rok... Zde si „naběhla na vidle“ právě náměstkyně Kocumová, když bez věcné souvislosti poukázalo na to, že Jan Dvořák (KSČM), předseda Výboru zdravotnictví, není lékař, ba ani zdravotník. Okamžitě této bývalé, a jistě dobré a úspěšné běžkyni na lyžích – reprezentantce a olympioničce, připomenul právě její „odbornost“ nejen Jan Dvořák, ale i hejtman Půta. Prostě: těm, kterým jejich myšlenková nedostatečnost neumožňuje pochopit, že výbory krajského zastupitelstva, tedy orgánu, který byl ustaven čistě politickým výběrem – volbou, jsou jeho iniciativní a kontrolní orgány, složené právě na základě politického zastoupení (byť je rezortní odbornost jistě vhodná) může vadit městský strážník coby předseda Výboru zdravotnictví, ale soukromý kameník v pozici předsedy Výboru dopravy (rezort dopravy má ze všech krajských rezortů nejvyšší roční rozpočet) jim nevadí. Hlavně, že si chtějí kopnout...
Jednalo se také o vyhlášení programu Dotačního fondu kraje ve výši jeden milion korun na podporu tzv. mateřských center. Ve svém vystoupení jsem připomenul, že tato záležitost se „dostala na stůl“ díky politické dohodě koalice – zejména požadavku Změny a provází ji určitá zoufalost, jak s ní naložit. Původně byl zmíněný milion korun v rezortu sociálních věcí. Poté co pan radní Tulpa (SLK) a celá koalice museli po našich námitkách uznat, že se nejedná o sociální péči podle zákona, byl převeden právě do rezortu paní radní Hujerové. Žádný z členů klubu KSČM pro schválení programu nehlasoval.
Zastupitelstvo skončilo krátce po 16. hodině, kdy pan hejtman vyhlásil „přestávku“, která měla být asi o 10 minut dříve. Na začátku jednání bylo přítomno 40 zastupitelů, postupně pak až 42 – ostatní byli omluveni. Na říjnovém zastupitelstvu uvidíme, zda se „poločas rozpadu“ krajské koalice naplňuje.
František Chot (KSČM),
zastupitel Libereckého kraje