Rada Libereckého kraje na svém jednání 15. prosince potvrdila zájem soutěžit další regionální železniční linky.
„Se soutěžemi na železniční dopravce má největší zkušenosti asi právě Liberecký kraj. A jsou pozitivní, protože se podařilo výrazně zvýšit kvalitu. Dnes na našich tratích jezdí v průměru nejnovější vozidla z celé republiky za ceny stejné nebo dokonce nižší než dříve,“ uvádí hejtman Martin Půta.
Tento krok je plně v souladu s Plánem dopravní obslužnosti Libereckého kraje, jenž byl nedávno schválen krajským zastupitelstvem po širokém projednání s místní samosprávou i občany.
„V návaznosti na výsledky jednání pracovní skupiny se sousedními kraji zveřejníme záměr veřejné soutěže ve věstníku Evropské unie. K podobnému kroku se po vzájemné dohodě chystá i Ústecký kraj, protože některé linky máme společné,“ informuje radní Vladimír Mastník, který zodpovídá za resort dopravy.
Liberecký kraj nechá drážní dopravce mezi sebou soutěžit o hlavní krajské linky, které dosud neprošly soutěží a jejichž hlavní část leží v Libereckém kraji. „Výběrové řízení s názvem "Ještědská železnice" zahrnuje linky L2 z Děčína přes Českou Lípu do Liberce a L3 z Liberec přes Turnov do Semil a dále směrem do Královehradeckého kraje. Dále by měl Ústecký kraj vypsat výběrové řízení na společnou linku U11 z Lovosic přes Litoměřice do České Lípy,“ upřesňuje krajské plány Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která byla přípravou výběrových řízení již dříve pověřena. „Máme zájem o spolupráci se Středočeským krajem i o citelné zlepšení dopravy a nasazení kvalitnějších vozidel na tratích, které spojují Mladou Boleslav s Českolipskem a Turnovskem,“ doplňuje Blažek.
Předpokládaná délka soutěžených kontraktů je deset až patnáct let. „Pokud někteří dopravci ještě více nezlepší své služby vůči zákazníkům, jsme oprávnění některé výkony zadat jiným způsobem i dříve, než v roce 2019, kdy Českým drahám končí přímo zadaná smlouva s Libereckým krajem,“ dodává hejtman Martin Půta.