Pod záštitou radního LK pro ekonomiku Zdeňka Bursy (ČSSD) se ve čtvrtek 15. března 2012 uskutečnil v sídle Krajského úřadu LK seminář k novele zákona o veřejných zakázkách. Jde o věcnou novelu platnou od 1. dubna 2012, jež podstatným způsobem mění stávající zákon o veřejných zakázkách a zavádí řadu zcela nových povinností veřejným zadavatelům.
Seminář byl určen pro starosty a tajemníky měst a obcí Libereckého kraje, kteří zcela zaplnili velký sál budovy „C“ Krajského úřadu LK.
Seminář vedl a celou Novelu zákona představil Tomáš Machurek z advokátní kanceláře MT Legal a předseda Výkonného výboru Asociace pro veřejné zakázky, o.s.
„Novela, která je nazývána také jako „protikorupční“, má zvýšit transparentnost při zadávání veřejných zakázek. Snaha o zvýšení transparentnosti veřejných zakázek se jí nedá upřít, ale zároveň je také velmi patrné administrativní a finanční zatížení veřejných zadavatelů,“uvedl Zdeněk Bursa.
Uveďme některé nové povinnosti pro veřejné zadavatele:
1. Snížení zákonných limitů pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu u dodávek a služeb na 1 mil. Kč bez DPH a u stavebních prací na 3 mil. Kč bez DPH (od 1. 1. 2014 také 1 mil. Kč) povede k nárůstu veřejných zakázek zadávaných dle zákona. Snížení limitů přinese zvýšení administrativní zátěže a s ní spojených nákladů pro zadavatele. Očekává se čtyřnásobný nárůst počtu veřejných zakázek zadávaných v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Problémy jistě nastanou u menších obcí, pro které bude složité obsáhnout všechny zákonné činnosti. Východiskem z této situace bude využívání služeb externích administrátorů a s tím spojené zvýšení finančních nákladů pro obec.
2. Povinnost, uveřejnit formou předběžného oznámení nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky a zahájit zadávací řízení nejdříve 1 měsíc od odeslání předběžného oznámení, povede nejen k vyšší administrativní zátěži, ale i k prodloužení doby k zadání zakázky.
3. Zadavatel zruší zadávací řízení, pokud obdržel pouze jednu nabídku nebo po posouzení nabídek zbyla k hodnocení pouze jedna nabídka. Zrušení a nové vyhlášení veřejné zakázky nezaručuje zvýšení počtu uchazečů. Některé zakázky bude nutné z důvodu nezájmu uchazečů vyhlašovat opakovaně. Problém může nastat také u veřejných zakázek financovaných z fondů EU, kde nebude možné dodržet smluvně daný termín realizace projektu.
4. Další povinností je uveřejňovat na profilu zadavatele smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, výši skutečně uhrazené ceny za plnění veřejné zakázky a seznam subdodavatelů dodavatele veřejné zakázky. Smlouva musí být zveřejněna do 15 dnů od jejího uzavření.
5. Novela dále požadujezveřejnění smluv nad 500 000 Kč bez DPH, tzn. smluv uzavíraných na základě veřejných zakázek malého rozsahu, u kterých ovšem zákon o veřejných zakázkách nestanoví přesný postup při jejich zadávání.
6. K zadávací dokumentaci nadlimitní veřejné zakázky by se měla před zahájením zadávacího řízení vyjádřit osoba se zvláštní způsobilostí.Tato osoba by měla být v pracovněprávním vztahu k veřejnému zadavateli zadávajícímu veřejnou zakázku nebo jinému veřejnému zadavateli a měla by absolvovat vzdělávací program v oblasti postupů podle zákona o veřejných zakázkách a v oblasti základních investičních a nákupních dovedností. Zatím není jasné, zda je již vzdělávací program připraven nebo kolik osob bude možné pro jednotlivé zadavatele vyškolit. V případě realizace nadlimitních veřejných zakázek u menších zadavatelů se asi předpokládá, že si budou vyškolené osoby s odbornou způsobilostí od větších veřejných zadavatelů „půjčovat“.
7. Schvalování významných veřejných zakázek (v případě krajů nad 50 mil. Kč) bude vyhrazeno zastupitelstvu.
Senát na svém jednání navíc vložil do návrhu zákona povinnost uchazečů o veřejné zakázky rozkrýt vlastnickou strukturu dodavatelů.
„V novele je uvedeno, že některé podrobnosti budou stanoveny prováděcím právním předpisem. Zatím však tomu tak není a prováděcí předpisy v mnoha případech chybí,“připomněl krajský radní.