Plánovaná cyklotrasa z Nového Boru do České Lípy, která by měla odvést chodce a cyklisty ze silně frekventované silnice I/9, získává reálnější obrysy. Projektová kancelář Vaner, s. r. o. v rámci vyhledávací studie, na níž město Nový Bor loni na podzim získalo dotaci od Libereckého kraje, představila varianty, kudy by budoucí trasa mohla vést.
„Trasy, které jsme vyhledali a které respektují průchodnost územím, jsou tři. Nejkratší z nich měří zhruba 5,7 kilometrů, nejdelší pak 9 kilometrů,“ přibližuje Luboš Vaner z projektové kanceláře.
Jak projektanti, tak i město Nový Bor se přiklání k nejkratší variantě, která v podstatě kopíruje hlavní tah I/9. „Ostatní dvě varianty jsou sice turisticky atraktivnější, ale cyklotrasa má plnit hlavně dopravní funkci, tedy sloužit především obyvatelům obou měst a obcí podél trasy k cestě do práce, do školy,“ vysvětluje starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. Prioritou rovněž je, aby zajistila bezpečné spojení mezi Novým Borem a tzv. horním Pihelem, který leží přímo u přetížené hlavní silnice. „Denně po ní projede 16 tisíc aut a nám se tu pohybují děti, chodci, cyklisté,“ doplňuje Jaromír Dvořák.
Jak upozorňuje místostarostka Nového Boru Stanislava Silná, která má projekt nové cyklotrasy ve své gesci, budou všechny varianty ještě předmětem jednání s dotčenými obcemi a majiteli pozemků, přes něž by trasa mohla vést. „Řešit se ale musí také technické a stavební otázky, finance a bezpečná napojení. Například u nejkratší varianty počítá návrh s lávkou přes hlavní tah při výjezdu z Nového Boru či s podjezdem křižovatky do Častolovic,“ uvádí příklady Stanislava Silná.
O vybudování cyklotrasy, která by zajistila bezpečnost cyklistů v regionu, usiluje Nový Bor delší dobu. „V současnosti představuje jízda na kole po I/9 i pro zkušeného cyklistu hazard se životem. V zahraničí to běžně řeší stavbou cyklotras podél těchto silnic,“ říká Stanislava Silná.
Loni na podzim proto město zadalo vypracování vyhledávací studie za zhruba 237 tisíc korun. Na práci projektantů přispěl Liberecký kraj prostřednictvím dotace ve výši 166,3 tisíc korun, zbylých 30% hradí Nový Bor ze svého rozpočtu. Samotnou stavbu cyklotrasy, u níž se počítá s napojením na cyklostezku sv. Zdislavy a cyklomagistrálu Ploučnice, plánuje město zaplatit z dotace, o níž chce žádat na Státním fondu dopravní infrastruktury.