V I-novinách vyšlo před několika dny oficiální vyjádření města Česká Lípa k nedávné norské tragédii. Je proto i zde na místě zamyslet se nad tím, jak máme této události rozumět.
Mnozí z případných čtenářů tohoto textu si zřejmě poklepou na čelo. O jakém poučení to mluví? Vždyť Brejvik je očividně blázen, nepochybně trpí poruchou osobnosti, je to výrazně anální (na pořádek a disciplínu zaměřený) typ a chybí mu jakékoliv emoce. Je to „ponurý a namyšlený psychopat“ a rozhodně není normální. Zabývat se tím, co si myslí, proto nemá vůbec smysl, ba je to nebezpečné, protože tím mu jenom skáčeme na jeho pološílené bláboly. Tento názor na norského teroristu sdílí spousta lidí u nás i jinde, a výstižně ho vyjadřuje např. T. Sedláček, v současnosti oblíbený ekonomický a politický komentátor a člen skupiny NERV.
Brejvikovo šílenství je však na první pohled divné. Je totiž podloženo a provázeno nebývalou mírou systematičnosti, vzdělanosti, obezřetnosti a soustředění na detail, jak je patrné především z jeho monumentálního kompilátu nazvaného Evropská deklarace nezávilosti. Brejvik v tomto souboru textů prokazuje rozsáhlé znalosti z historie, filozofie i politiky. A navíc je schopen tyto znalosti přetavit do podoby ideologického manifestu srovnatelného s Kapitálem nebo Mein Kampfem. Stejně jako Marx nebo Hitler vytváří jasně definovaného nepřítele, vizi lepší budoucnosti a cíle i strategie politického jednání. A i když myšlenková úroveň jeho prací se blíží nedostudovanému vysokoškolákovi(spousta chyb v argumentaci, protiřečení, nedostatečně definované pojmy), pořád tu je jeho schopnost samostatně jednat, vyhnout se policii a tajným službám a uskutečnit tak velký útok. Což rozhodně nesvědčí o nepříčetnosti či šílenství.
Když nám nepomůže nálepka blázna, mohli bychom se snad ještě utěšovat tím, že se jedná o jakéhosi „osamělého vlka“, nahodilé a jedinečné ztělesnění zla, které zmizí tak rychle, jak přišlo. I to je však jen falešná naděje. Brejvik rozhodně není ve svých postojích a názorech osamocen. Má své jasně deklarované politické a myšlenkové vzory i protivníky. Vystupuje proti multikulturalismu a jeho teoretické základně tzv. kulturnímu marxismu, proti tzv. ideologím nenávisti mezi něž řadí fašismus i komunismus, ale hlavně proti „Islámskému imperialismu“. Řady jeho myšlenkových spojenců a inspirátorů jsou také velice široké. Ve své Deklaraci se opírá o výroky předních evropských politiků ohledně multikulturalismu (Thatcherová, Cameron, Sarkozy, Merkelová, ...). Mimo jiné chválí také antievropské postoje V. Klause, Benešovy poválečné dekrety nebo srbský nacionalismu R. Karadžiče. Sám se označuje za konzervativce a antiliberála. Několik let byl členem norské Strany pokroku, která má údajně přátelské vztahy s americkým konzervativním hnutím Tea Party. Podporuje ultrapravicové seskupení English Defense League vzešlé z prostředí anglických hooligans, sympatizuje s myšlenkami amerických antiislámských politiků Pamely Gellerové, Roberta Spencera nebo Daniela Pipese (působil v Bushově vládě). Nezřízeně obdivuje holandského xenofobního politika Geerta Wilderse. Po atentátech v Oslu a na ostrově Utoia mu vyjádřili sympatie představitelé krajní pravice od USA přes Itálii až po Rusko. Jeho myšlenky tedy nejsou nijak ojedinělé, spíše se jedná o zvláštní případ široce rozšířeného způsobu myšlení. Také je nevymyslel všechny sám. Kromě toho, že v Deklaraci hojně opisuje a cituje, tak své ideje rozsáhle diskutoval na mnoha webových fórech extrémní pravice, např. švédském neonacistické fóru Nordisk, amerických webech Jihad Watch nebo Atlas Shrugged, a hojně též na antiislámském blogu Gates of Vienna. A podle kanadského komentátora Jonathana Kaye má spousta Brejvikových myšlenek i činů přímý předobraz ve slavné románové „bibli“ neonacistů, v Turnerových denících.
Tak teď už mělo být jasné, s kým máme tu čest. Je to prostě trochu sečtělejší neonacista. Jenže ouha, Brejvik podporuje Izrael a proti židům nebo cikánům rozhodně nic nemá. A fašismus považuje za ideologii nenávisti. Jeho hlavním nepřítelem je islám a evropská politika integrace. A k tomu si ve svých textech ještě hojně vypůjčuje od slavnéh amerického levicového eko-teroristy Teda Kaczinského alias Unabombera. A co víc! Copak by pravověřný nacista zaútočil na své bílé soukmenovce, členy stejného národa i rasy?
O faktické stránce toho, kdo Brejvik je a co udělal máme, zdá se, docela jasnou představu. Pochází z vyšší střední třídy, vyrůstal v dostatku, jeho otec je norský diplomat. V dětství nijak nevybočoval a dokončil střední školu. V práci ani v politice nebyl nijak zvlášť úspěšný, ani neúspěšný. Jeho rodina byla rozvrácená a jemu, jak sám uvádí, chyběl otcovský vzor. Matku i sestru nenávidí,otec se s ním odmítá stýkat. Z tohoto důvodu ho Jan Hnízdil přirovnává k americkému studentovi korejského původu Čo-Sung-huovi. Tento zamindrákovaný, agresivní, samotářský student v r. 2007 postřílel 32 lidí (a 29 zranil) na Technické univerzitě ve Virginii. Nenáviděl své spolužáky, protože se měli lépe a protože mezi ně jako emigrant nezapadal. Je tohle Brejvikův případ? Je i on pouze zamindrákovaný grafoman, který zaútočil na členy vlastní společnosti, třídy i rasy proto, že se cítil vyloučený a nepřijatý rodinou i společností? Dost možná! Jenže problém je v tom, že stylem myšlení a psaní připomíná tenhle nespokojený norský grafoman až příliš jiné frustrované křiklouny. A to bohužel ty, kteří dokázali převrátit moderní svět naruby.
Jak tedy vlastně máme Brejvika posuzovat? Koho nám spíš připomíná? Ušláplého a psychicky narušeného studenta z Virginie? Samotářského ekoteroristu Unabombera? Neonacistu? Sebevražedného islámského teroristu? Nájemného vraha? Tajného agenta? Srbského nacionalistu? Anebo snad českého rozvášněného vykonavatele odsunu? Hitlera na počátku kariéry? Militantního anarchistu přelomu 19. a 20. století? Nebo třeba čečenského bojovníka za samostatnost? Pokud přijmeme tvrzení, že Brejvik je ztělesněné zlo, jaké zlo to vlastně představuje?
Mnozí z nás by jistě byli rádi, kdyby představoval zlo ďábelské, šílené, vymikající se všem normám a mezím, jednoduše nelidské. Jenže existuje pro současnou globální civilizaci ještě vůbec něco nelidského? Pro civilizaci, která má zkušenosti s několika různými podobami genocidy, s používáním zbraní hromadného ničení, s různými druhy totalitních režimů, s rozsáhlými mezinárodními kriminálními a teroristickými sítěmi, se státem provozovaným mučením a zabíjením a v neposlední řadě s rozsáhlým vyvražďováním jiných druhů a ničením krajiny? Či snad může být pro současnou popkulturu, jejíž obraznost je přesycená upíry, zombiemi a psychopatickými vrahy nadanými nepředstavitelně cynickou a zvrácenou krutostí (viz např. série SAW) nějak nelidské zastřelení několika desítek mladých lidí?
Zřejmě budeme muset přistoupit na to, že Brejvik není žádná šílená zrůda, ale jeden z nás. Před svým činem jím rozhodně byl, obyčejným evropanem, tak jako my všichni. Chodil do práce, snažil se podnikat a nevěřil ve svou společnost, ani ve stát. A jedním z nás nepřestává být ani po něm, jakokoliv bychom ho rádi vyloučili. Ale jelikož je schopen jednat, přetvořit své deprese a naděje v činy, stává se tak pro nás dokonce zrcadlem. A nemohu se ubránit dojmu, že pokřivený obraz, který se v něm ukazuje, je nějak mnohem blíž naší skutečné povaze než idealizované virály hyperšťastných krasavců z reklamy či sklerotická školská představa „hodného žáka“, mnohými vysněného konformního dítěte, co nikdy „nezlobí“.
Brejvik, a mnozí jiní před ním, je jako nádor na nemocném těle globalizovaných společností. Je vnějším projevem nadměrného bujení a konečného zhroucení moderní identity založené na představě osvobození se z pout náboženství, místa, rodiny a institucionalizované autority státu. Zároveň je také pitvorným a tragickým obrazem naší touhy po rajském stavu setrvalého klidu, neměnnosti a bezpečí. Je strašidelným produktem evropského vzdělávacího systému, který je sice schopen zásobit náš rozum množstvím utříděných informací, ale není už schopen zprostředkovat sdílené morální hodnoty ani sociální soudržnost. Je produktem kultury vzpoury proti všemu, co brání našemu osobnímu dosahování štěstí. Je odrazem toho, čemu T. G. Ash v Respektu říká „strukturální krize liberální kapitalistické demokracie“. Je možná jednou z posledních příležitostí uvědomit si, že zlo nesídlí tam někde venku, nýbrž přímo uprostřed mezi námi, že není šílené a démonické, ale naprosto banální.
Zdroje informací:
Brejvikova tvorba:
http://www.twitvid.com/EXJWW- krátké shrnující video
http://www.scribd.com/doc/60744006/2083-a-European-Declaration-of-Indepe... - 2083: European Declaration of Independence
Komentáře v češtině:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24//svet/130961-norsky-atentatnik-pry-jednal-sam-pocet-obeti-stoupl-na-93/
http://zpravy.tiscali.cz/politolog-jan-charvat-breivik-ma-silne-narcisistni-sklony-93172
http://www.outsidermedia.cz/Terorista-Breivik-pilny-publicista-sionista-a-bojovnik-proti-islamu-1.aspx
http://www.presseurop.eu/cs/content/article/794851-breivika-nema-smysl-studovat
http://www.blisty.cz/art/59579.html
http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-52380920-vrah-breivik-opisoval-od-unabombera-misto-levice-nenavidel-multikulturalismus
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-hnizdil.php?itemid=13809
Respekt XXII/25
http://www.lidovky.cz/morrissey-breivik-neni-nic-proti-mcdonaldu-fku-/ln_kultura.asp?c=A110729_125100_ln_kultura_wok
http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-52418680-prumerny-extremismus-aneb-terorem-k-tematu
Komentáře v angličtině:
http://www.infowars.com/man-who-knew-anders-behring-breivik-says-he-was-brainwashed/
http://electronicintifada.net/blog/ali-abunimah/norway-suspect-laid-out-detailed-plans-violence-against-traitors-muslims
http://mondoweiss.net/2011/07/the-norway-massacre-and-the-nexus-of-islamophobia-and-right-wing-zionism.html
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14259989
http://www.reuters.com/article/2011/07/30/us-norway-breivik-psychiatrists-idUSTRE76T0WE20110730
http://www.thehindu.com/opinion/lead/article2290619.ece?homepage=true
http://www.christiantoday.com/article/just.how.christian.is.anders.behring.breivik/28334.htm
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2011/07/26/winehouse-breivik-and-deadly-ideals/
http://walt.foreignpolicy.com/posts/2011/07/29/breiviks_warped_world_view
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/07/norway-killings
Komentáře
Re: Pitvokovo lipárium: O čem nás poučil Brejvik?
10. Srpen 2011 - 12:12 | Of the Moon
Proč vznikají tyto nádory typu Brejvik? Zamyslí se nad tím už konečně někdo! Každej je chytrej až když se něco stane.
NahoruRe: Pitvokovo lipárium: O čem nás poučil Brejvik?
10. Srpen 2011 - 20:14 | pitvok
Nádor je projev dlouhodobějšího problému. A tím je podle mě vleklá krize liberálního kapitalismu a masové společnosti. A o tom už se zamýšlelo tolik lidí, až to není hezké. Bohužel má Brejvik pravdu v tom, že pouhé zamýšlení už dávno nestačí.
NahoruRe: Pitvokovo lipárium: O čem nás poučil Brejvik?
13. Srpen 2011 - 14:55 | mesk
Výbornej rozbor. Nabízí se srovnání s případem v Bratislavě. Ľubomír Harman taky vzal před rokem řešení situace do svých rukou, ale to byl skutečně podivín. Na rozdíl od Breivika ho obtěžovala jedna rómská rodina a potýkal se den co den s problematickou menšinou v bezprostřední blízkosti. Pochybuju, že Breivikova nenávist vzešla z přímých problémů s muslimy. Já osobně jsem pro multikulti maximálně v mezích EU, protože kulturní rozdíly jsou tak markantní, že ani jedna strana není schopna se asimilovat a dojít ke konsensu. Vlastně už se v mnoha zemích nebavíme o minoritách, např. v Kalifornii už přesáhla hispánská komunita dávno 50% obyvatelstva.
NahoruRe: Pitvokovo lipárium: O čem nás poučil Brejvik?
14. Srpen 2011 - 17:31 | Of the Moon
Vleklá krize liberálního kapitalismu a konzumní společnosti.To ve středověku nebylo a dělo se to taky.Samozřejmě v rámci možností.Dnes vytváříme úctyhodné teorie,ale víc neumíme.Jak říká klasik - Každej je chytrej jak rádio!
NahoruRe: Pitvokovo lipárium: O čem nás poučil Brejvik?
15. Srpen 2011 - 14:18 | pitvok
to mesk: jo, na tu bratislavu jsem úplně zapomněl; Co je to multikulti v mezích EU? Zřejmě máte na mysli to, že jinokulturní živel se má přizpůsobit pravidlům EU. Ideálně asi ano, ale možná že EU je labutí píseň Evropy, možná že ta "naše" kultura už dávno není jenom "naše".
to Dark Side: Co máte přesně na mysli s tím středověkem? Že se lidé zabíjeli? Nebo že existovali sebevražední atentátníci? Má vůbec nějaký smysl srovnávat situaci v nějakém fiktivním středověku s dneškem?
NahoruTeorií máme skutečně mnoho, možná víc než vůbec potřebujeme. V podstatě dnes existuje teoretické vysvětlení čehokoliv. I Brejvik má své teorie. A určitě i vy si něco myslíte o tom, co je správné a co ne, i když to třeba nemusí být žádná sepsaná nauka. Jenže když odmítneme teorie, tj. přemýšlení o tom, jak by to mělo být, co nám pak zbyde? Jednání z náhlého popudu a podle momentální nálady nebo víra. V takovém případě bych rozhodně volil druhou možnost.