V neděli zavítal Mezinárodní hudební festival Lípa Musica poprvé do místa svého vzniku, tedy do České Lípy. V bazilice Všech svatých vystoupili ve společném koncertu houslistka světového renomé Gabriela Demeterová a neméně uznávaný kytarista Pavel Steidl.
Oba muzikanti večera jsou pracovně velmi vytížení a setkat se na jednom pódiu se jim příliš často nepodaří a bylo vidět, že jim samotným toto setkání působí největší blaho. O to byl nedělní koncert vzácnější i pro samotné diváky, kterým nedělalo problém zaplnit celý prostor baziliky. Já sám jsem si dal koncert tentokrát z první řady, abych viděl oběma muzikantům přímo pod ruce. Seděl jsem tam a byť maximálně koncentrovaný, přesto jsem nevěděl, jak to ten Pavel Steidl dělá. Ve skvělé souhře a dobré náladě se první dáma českých houslí a její koncertní partner prohráli celým koncertem.
První část programu byla věnována italskému hudebnímu skladateli Nicolò Paganinimu. Tento skladatel dal houslím to, co dal Chopin klavíru, tedy absolutní virtuositu, kterou požaduje i po interpretech, lehkost, tklivost a hlavně poezii. Ta vynikla krásně v prostoru baziliky, který je sám o sobě úchvatný. Těžko popsat kolem jakého klenotu chodíme takřka každý den. Návštěva tohoto stánku je velmi působivá a jsem moc rád, že si jeho magii budu moci letos ještě jednou prožít během závěrečného koncertu.
V úvodní sonátě pro kytaru a housle dal Paganini nevědomky vyniknout zvlášť kytaře a potom v Capriccio č. 2 houslím Gabriely Demeterové, které se v jejích rukou proměnily v čarovný nástroj. Trochu jiný přístup k hudbě zazněl v následujících třech Capricciích od Jany Obrovské, české skladatelky se kterou se Pavel Steidl setkával během svých studií na konzervatoři. Její dílo je plné expresivity, hledá harmonii v chaosu, jakoby si v určitých momentech každý nástroj hrál svoje, dohromady se ale vše přetvořilo v hutný celek.
Asi každý, kdo před dvěma lety navštívil koncert Pavla Steidla v Novém Oldřichově, se těšil na následující skladbu, autorské dílo Pavla Steidla, které věnoval právě Janě Obrovské. Její název zní A ty taky jdi do Ithaky. Toto dílo Pavla Steidla asi může interpretovat zase jenom Pavel Steidl, kdo jiný by to zvládl.
Ve velice osobním repertoáru blízkém oběma protagonistům večera se pokračovalo i dále. Zazněla skladba Berounka od italského skladatele Carla Domeniconiho. Toto dílo totiž vzniklo na chalupě Pavla Steidla u řeky Berounky, kam Domeniconi rád jezdí na ryby. Berounku zde napsal přímo pro Pavla steidla a Gabielu Demeterovou. Posledním číslem na programu, nepočítáme-li přídavky, byly dva kusy od Argentince Astora Piazzolly. Ty se vyznačovaly temperamentem, modernitou a náchylností pro flažolety u obou nástrojů.
Provedení celého koncertu bylo neskutečně srdečné, milé a k tomu neopakovatelné. Housle s kytarou nádherně souzní jak ve starších dílech tak v prudce moderních kusech. Kytara dává houslím rytmus, housle dávají kytaře křídla. Obecně řečeno jsou všechny koncerty festivalu Lípa Musica velmi kvalitní a svým způsobem pro lokální obecenstvo výjimečné. Někdy jste ale konfrontováni s opravdovou špičkou, a to byl i případ nedělního koncertu.
Komentáře
Re: Nedělní koncert představil klenoty české klasické scény
3. Říjen 2012 - 7:53 | Kafka
Bomba zážitek. Kvůli podobným věcem se vyplatí v Lípě žít!!
Nahoru