Po úspěšném prologu bude ve čtvrtek 17. září oficiálně zahájen 14. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. „14. ročník otevře v bazilice Všech svatých jeden z našich kmenových orchestrů Filharmonie Hradec Králové, která ve fanfárovém trubkovém koncertu Johanna Nepomuka Hummela doprovodí našeho předního trumpetistu Marka Zvolánka, a posléze se ujme líbezné Dvořákovy Anglické symfonie. Dále se Českolipané kromě již zmíněných projektů s němým filmem a irskou lidovou hudbou mohou těšit na představení s tanečními improvizacemi a varhanní hudbou, kterého se ujme náš vynikající varhaník Jaroslav Tůma a tanečnice Adéla Srncová. V neposlední řadě mám radost i se společného projektu s místí ZUŠ, kdy společně dáme prostor největším hudebním talentům, které se v Lípě rodí,“ představuje úvodní dny ředitel festivalu Martin Prokeš.
Marek Zvolánek: Od dětství jsem chtěl být Maurice André
Pro letošní slavnostní zahajovací koncert tedy padla volba na sólovou trubku, nástroj, který již svými zvukovými možnostmi ke slavnostním příležitostem jednoznačně patří. Trubky se v letošním roce ujme umělec, jenž není pozornému festivalovému návštěníkovi neznámý, a to Marek Zvolánek, sólista, komorní i orchestrální hráč, který patří k nejvýznamnějším trumpetistům současné generace českých umělců. Zvolánka doprovodí těleso, jež se s úspěchem zhostilo zahájení i v loňském roce, a to Filharmonie Hradec Králové, kterou bude tentokrát řídit její šéfdirigent Andreas Sebastian Weiser. K pomyslnému festivalovému mikrofonu jsme však přizvali trumpetistu Marka Zvolánka…
Na festivalu Lípa Musica nevystupujete poprvé. Vzpomenete si ještě na svůj festivalový debut spolu s Venti diversi v roce 2009?
Ano, jistě. Kostelík v Jezvé plný posluchačů a milí lidé. To už je šest let? ...letí to. Pamatuji si to však velmi dobře.
V letošním roce se na festivalu představíte v roli sólisty zahajovacího koncertu za doprovodu Filharmonie Hradec Králové. Už jste v minulosti s tímto tělesem vystupoval. Jak se na tento koncert těšíte?
Být sólistou na Vašem festivalu je pro mě velkou poctou, tím spíš, že se jedná o koncert zahajovací. Filharmonie Hradec Králové je na špici českých orchestrů a těším se moc i na poslech Dvořákovy symfonie v druhé půlce koncertu.
Uvedete líbivý Hummelův Koncert pro trubku a orchestr E dur. Jaký vztah máte k tomuto dílu?
Když jsem byl na začátku své dlouhé hudební kariéry, dostal jsem tehdy od svého strýce z Kanady nahrávku mladého amerického trubače snědé pleti. Jednalo se tehdy o trumpetistu mě neznámého jména – Wyntona Marsalise. Měl jsem možnost slyšet jeho podání Haydnova a Hummelova trumpetového koncertu. Bylo mi v té době deset let a raději jsem hrál fotbal a moc světových trumpetistů jsem neznal. Ta kazeta s Marsalisem mě však den ode dne více motivovala a lehce nutila to také zahrát jako on, zkusit to. Když na to teď vzpomínám, fascinuje, jaké to bylo slyšet Hummela poprvé. Hummelův koncert se mi zdál rok od roku krásnější a dodnes patří k jednomu z mých nejoblíbenějších.
Za svou kariéru jste vystupoval sólově s řadou předních orchestrů, jako sólotrumpetista působíte u Rozhlasových i Pražských symfoniků a současně se věnujete i komorní hře. Která z těchto oblastí je Vám nejbližší a nejvíce Vás obohacuje?
V dětství jsem chtěl být popelářem. To mě však po čase (naštěstí) přešlo a měl jsem jiný sen a vzor. Chtěl jsem být „Maurice André“ - vynikající francouzský trumpetista. Cesta k sólové dráze začala však klasicky hrou v orchestru, symfonická hudba mi velmi imponovala. Po pár letech se začaly objevovat nabídky na sólové koncerty a tak jsem se začal věnovat i sólové hře. Po pravdě řečeno je kombinace sólové a orchestrální hry docela obtížná. Jsou to dva různé světy, dva nátisky, dva tóny, způsoby hry atd... Ale snažím se. Mám s kolegy, které jsem pečlivě vybral žesťový soubor Czech Brass a to je teď můj miláček. Hrajeme svobodně, co se nám líbí a baví nás to. Členové souboru jsou špičkoví sólisté, kteří však v Czech Brassu musí krotit svá ega ve prospěch celku. Děláme to ale moc rádi.
Od roku 2006 jste členem prestižního souboru Ten of the Best, který je složen z deseti trumpetistů vybraných z celého světa. V jaké konkurenci jste uspěl a kde s tímto souborem vystupujete?
Jazz versus klasika, rock versus pop, funky a další styly. To je pro mě velice edukativní Ten of the Best je půl na půl. Zastoupení jak klasických tak i jazzových trumpetistů. Musíte umět trochu ode všeho. A pokud to neumíte, tak se to musíte rychle naučit. Hrajeme často, asi tak třicet koncertů do roka. Každý hráč je z jiného koutu světa... pamatuji si, že šéf Ten of The Best mě slyšel hrát v pražském Rudolfinu a poté asi půl roku na to mě pozval na turné po Rakousku a Itálii. Zatím jsem stále členem souboru a jsem šťastný.
Vaší doménou je i filmová hudba a na svém kontě máte více než 250 projektů. Čeho si v této oblasti nejvíce ceníte?
Filmové hudbě, přesněji řečeno práci v Hudebním studiu Smečky se věnuji od osmnácti let. Mnoho produkcí od Hollywoodu k Bollywoodu znám osobně a vždy se do Prahy rádi vrací. Studio má vysokou úroveň, jsme taková levnější verze studia Abey Road v Londýně. Hudební studio Smečky dostává velmi často ve světě ceny za zvuk, což možná málokdo u nás ví. Například letos získal náš zvukař Jan Holzner cenu Grammy.
Jaké jsou Vaše umělecké plány a ambice do budoucna?
Rád bych využil své zkušenosti v budoucnu v podobě pedagogické činnosti, ale uvidíme... Hlavně bych byl rád šťastný a veselý jako doposud.
Děkujeme za rozhovor!
Čtvrtek, 17. Září 2015 - 19:00 | Klášterní bazilika Všech svatých
Marek Zvolánek – trubka
Filharmonie Hradec Králové
Andreas Sebastian Weiser – dirigent
Program:
J. N. Hummel: Koncert pro trubku Es dur
A. Dvořák: Symfonie č. 8 G dur
cena vstupenky: 350,- Kč
A nezapomeňte na možnost zvýhodněných balíčků na českolipské koncerty!
Další informace o blížícím se zahájení 14. ročníku Lípy Musicy si můžete přečíst v novém čísle festivalového zpravodaje.