Dnes je 23. 11. 2024
svátek má Klement

Lípa Musica ve znamení dialogů napříč časem a prostorem

Dirigentka Alena Hron a houslista Daniel Matejča na festivalu Lípa Musica

Další festivalový víkend se nesl ve znamení dialogů. Ať už šlo o dialogy mezilidské, mezigenerační nebo umělecké v rámci soudobé skladby „Talks“, nebo o hudební konverzaci mezi střední Evropou a Blízkým východem kolem roku 1600, které přinesl koncert souborů Cappella Mariana a Constantinople, každý z těchto hudebních dialogů promlouval k divákům nezaměnitelným jazykem.

Talks: Dialogy mezilidské i umělecké

Páteční koncert festivalu Lípa Musica v liberecké Krajské vědecké knihovně byl živoucím důkazem, jak dokáže hudba spojit všechno – mladí hudebníci z Komorního orchestru Pražské konzervatoře, dirigentka Alena Hron a teprve devatenáctiletý houslista Daniel Matejča, prostor knihovny i fascinované publikum, ti všichni byli součástí jednoho velkého rozhovoru. Hudba 20. století, znějící pod rukama této mladé generace, měla neskutečný náboj – Dag Wirén, Béla Bartók, a zvláště Wojciech Kilar, jehož minimalismus doslova vibroval v prostoru. Provedení bylo tak svěží a autentické, že z něj naskakovala husí kůže. To nejlepší ale mělo teprve přijít. Ve druhé části programu, uvedené rozhovorem s mladým skladatelem Lukášem Janatou a jeho souputnicí dirigentkou Alenou Hron, zazářil sólista Daniel Matejča. Skladbou Lukáše Janaty dokázal publikum přenést do jiné dimenze. Synergie mezi hráči, dirigentkou a prostorem byla hmatatelná a obklopovala diváky obrazně i doslovně ze všech stran, odraz orchestru jste totiž mohli spatřit ve všech prosklených stěnách liberecké knihovny.

Kryštof Harant: Dialog mezi střední Evropou a Blízkým východem

Druhý koncert víkendu, představující spolupráci souborů Cappella Mariana a Constantinople, nás zavedl na fascinující hudební cestu zpět do 17. století. Kemenče, setar a kanun – exotické nástroje blízkovýchodní hudby – rozezněly kostel v České Kamenici a vytvořily neuvěřitelný dialog s dochovanými skladbami renesančního kavalíra Kryštofa Haranta. Program vynikl svou plastickou interpretací Harantovy cesty do Jeruzaléma a výborně propojil hudební svět střední Evropy s Blízkým východem. Oba soubory v dramaturgii světové úrovně předvedly, že i přes vzdálenost času a prostoru může hudba vytvářet univerzální jazyk, který k nám promlouvá i dnes. V jejich podání ožily renesanční melodie v nečekané harmonii s blízkovýchodní tradicí a koncert byl krásným připomenutím toho, jak důležité je rozumět si napříč kulturami i věky.

Festival Lípa Musica tak přinesl víkend plný hudebních konverzací, které přesahovaly časy i kontinenty, a svým způsobem byly výpovědí o současném světě. Tento víkend byl bezpochyby vrcholem festivalu a mohl by být skvělým závěrem. To bychom ale nesměli vědět, co všechno chystá festival dál! Lípa Musica trvá až do 15. listopadu a vězte, že je pořád na co se těšit.

Více na www.lipamusica.cz

Foto: Lípa Musica / Martin Špelda

alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt