Přinášíme vám rozhovor s vynikající českou harfistkou Janou Bouškovou.
Jste umělkyní uznávanou na předních světových scénách, ale přesto si ve své kariéře nacházíte čas i na poněkud menší akce. Na MHF Lípa Musica jste vystoupila dvakrát, resp. třikrát, připočteme-li loňský koncert ČF, letos otevíráte mimořádný projekt v rámci Česko-německého kulturního jara, který je do určité míry rovněž spjatý s Lípou Musicou.
Jak na Vás atmosféra tohoto festivalu doposud zapůsobila?
Ráda bych zdůraznila, že je pro mě poctou zahajovat tento mimořádný projekt. Je to výjimečná událost a jsem šťastná, že právě na tomto koncertu se mnou vystoupí opět také výjimečné osobnosti ze zahraniční hudební scény. Festival Lípa Musica je výjimečný též a pokaždé, když jsem měla možnost na něm účinkovat, odjížděla jsem s těmi nejkrásnějšími pocity. Vždy se ráda vracím a moc se na krásnou atmosféru těším.
V Děčíně představíte výjimečné kvarteto a výjimečný program. Co Vás inspirovalo k vytvoření tohoto projektu a výběru právě těchto uměleckých partnerů?
Ráda vymýšlím zajímavé programy, které jsou výjimečné, a právě nástrojové spojení flétny, houslí, violoncella a harfy, které jsem vybrala pro tento koncert, není běžné. Tato myšlenka byla také ovlivněna přátelstvím s manželi – violoncellistkou Tanjou Tetzlaff a houslistou Florianem Dondererem, se kterými jsem již vystupovala na několika festivalech v zahraničí a chtěli jsme spolu vytvořit nějaký projekt. Oslovila jsem ještě našeho vynikajícího českého flétnistu Jana Ostrého a tak myšlenka vytvořit toto neobvykle nástrojové složení byla na světě.
Přibližte nám více program večera?
Vzhledem k tomu, že možností je v takovém nástrojovém seskupení mnoho, chtěla jsem využít co nejvíce možných kombinací. Na koncertu zazní jak harfové skladby sólové, tak i různá dua, tria a samozřejmě se představíme i ve skladbách pro celý kvartet. Ne všechny skladby jsou původně psané pro harfu, přebírám většinou skladby původně pro klavír, který má stejnou notaci jako harfa, a tak není nutné dělat příliš velké transkripce. Ale sólové skladby jsou komponované přímo pro můj nástroj. Tanec skřítků od francouzské harfistky 20. století, Henriette Renié je takový tříminutový „bonbonek“, kde během takto krátké skladby hráč musí sešlápnout pedály téměř 300krát.
Jak náročné jsou přípravy takovéhoto projektu a co je podmínkou úspěchu spolupráce, nejedná-li se o pravidelně vystupující kvarteto, jelikož jako špičkoví sólisté se sjíždíte prakticky z různých koutů Evropy?
Takto mimořádně projekty se opravdu mohou uskutečnit pouze za předpokladu, že se sejdou výjimeční umělci, kteří nemusí zkoušet cele měsíce, aby si muzikantsky porozuměli. Takové koncerty jsou radosti, protože si všichni hudbu spolu užíváme a vzniká tak i pro nás na pódiu neopakovatelně krásná atmosféra!
Jaké jsou Vaše highlighty aktuální koncertní sezóny, na co se nejvíce těšíte?
Kromě koncertů, které jsem právě absolvovala, jako sólové vystoupení s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem v Lucernu, mě čeká koncert komorní řady České filharmonie, recitál na festivalu Smetanova Litomyšl, komorní koncerty na festivalu Spannungen v Německu, sólové turné v Japonsku, sólové vystoupení s filharmonií v Liège a mnoho dalšího včetně natáčení nového CD.
Jarní dialogy: Jana Boušková a přátelé, 9. 4., 17:00, Děčín, knihovní sál zámku
Více o Jarních dialozích Lípy Musicy se dočtete ZDE.