Na začátek jen tak všeobecně.Nejlepší je hovězí (kližka,ale může být i odjinud)maso.Dále houby,já nejraději sušené.Receptů existuje nepočítaně,dokonce je i Gulášová kuchařka.Přílohy - knedlíky,kolínka,rýže.Pivo je samozřejmostí.Možná,že se někdo vytasí s exkluzivním receptem.
Já osobně jako přílohu ke guláši nejraději křupavý osolený rohlík. Nejlepší je ten závěr, kdy zbytkem rohlíku vytírám talíř. Ten už pak nemusí do myčky. A samozřejmě dobře vychlazené pivko.
Ano, k dobrému guláši mi také nejvíce chutná pečivo nebo čerstvý křupavý chleba, patka.
Souhlasím, že nejlepší je guláš z hovězí kližky, ale dá se udělat slušný i z vepřového plecka. Zkusil jsem i koňské maso (mívali argentinské mražené v Andy) nebo krůtí. Zajímavé.
Vepřový guláš má výhodu, že když se ho navaří kupa, lze ho jíst celý týden. S různými přílohami a doplňky. Klasika je čerstvá cibulka, jindy rajčata, pak sladkokyselé okurky, zelí, zeleninka...
Dršťková a doba? Jó, časy se mění. Dříve jsem vaříval dršťkovou podle tátova receptu, poctivě z vývaru hovězího a z vyvařených morkových kostí a vlastnoručně opracovaných čertvých drštěk.To bývala práce na čtyři hodiny a k tomu hlídat, aby se přesně rozpustila paprika a správně zmákla jíška s cibulkou na sádle...
Dnes? Šup kostku, šup uvařené mražené dršťky. Šupito, presto, polévkové koření a ono to také s rohlíkem chutná.
U mně na hospodě dělá velká parta Cvikovků soutěže ve vaření,aspoň osm let.Jsou vždy čtyři soutěžící,stejné hrnce a každý divák je současně porotce,vhazují hlasy,pracuje sázková kancelář děsná prča.Berou to strašně vážně,už jsme museli zavést i policii,protože v nestřeženém okamžiku si vhazovali navzájem lecos do hrnce.
Takový srnčí guláš a nazávěr frťan rumu-zkuste!
Jeden ať vaří,co vaří ,tak ve finále je to vynikající guláš a skoro vždy vyhraje.
No vida, že by toto téma porazilo na hlavu ty obludné diskuse o památníku? U nás ke guláši vždy knedlíky, ale vždy jsem se těšil na druhý den, až nebudou, abych si mohl dát chleba.
Asi se dočkám nějakých negativních reakcí, ale dovolím si říct, že nejlepší guláš musí dělat chlap. Já když jsem ho začal doma dělat, tak to bylo furt, dělej to na oleji a ne na sádle,maso se ti připaluje, cibule se ti chytla, toho koření je tam moc, proč tam házíš tu patku chleba vcelku, spadla ti tam omylem brambora, ta morková kost tam snad nepatří,..... Teď je to, "kdy zase budeš dělat guláš?"
Moje děti mají také rozděleno: svíčkovou dělá nejlepší boleslavská babička, čínu babička ze Slovanky, řízek máma a guláš ... guláš táta. A já se jako malý těšil, až máma nebude doma a guláš bude vařit táta. Asi to tak je všude :o).
Když se do guláše přidá kořenová zelenina,tak to vůbec není špatný.Ono se tam vlastně v podstatě může přidat cokoliv.Manželka bývá zoufalá,že můj guláš jí chutná víc než ten její,ale já jí říkám,že ten její taky není špatnej.Na tomhle jídle se asi nedá nic pokazit,takže ho může vařit i ženská,ale chlap a hlad je nejlepší kuchař.
Pánové,co takhle utopenci?
Mám rád guláš s přidáním cibule, rajčat a papriky a zamíchat s těstovinami - nejlépe malinká kolínka. S kořenovou zeleninou (mražená směs pod svíčkovou - proužky) také nemá chybu, pouze mám dojem, že guláš zahuštěný či nastavený zeleninou už se jmenuje jinak - ragů?
Doporučuji na utopence založit sólo téma, určitě se najdou lidé, co k nim budou mít co říci. Plnit či neplnit feferonkou, nařezávat podélně nebo několikrát napříč atd. Nedávno mě příjemně šokovala dcera, protože udělala lepší utopence než já. Přidala kysané zelí!
Kysané zelí taky dávám,ale předtím ho vyždímám,aby se utopenci nezačali zakalovat.
Já jsem kdysi ochutnal guláš z muflona.Moc dobrej.Křen je taky dobrej i hořčice.
Kupujeme od Babičky nudle do polévky.Polévka se jmenuje Vánoční a jak je z názvu patrno,vaříme ji o Štědrém večeru.Zelenina a kuřecí skelety nesmí chybět.Donedávna jsme ty nudle dělali doma,ale pokrok jde s dobou a doba se přizpůsobí.
Divím se, že tu ještě nikdo nezmínil možnost posypat při servírování guláše kousky masa strouhaným křenem. Také kolečka syrové cibule na mase nejsou špatné. A co Plzeňský guláš. Prý je to českolipský vynález.
Plzeňský guláš, jestli si dobře vzpomínám, se podával s houskovým i bramborovým knedlíkem, sypaný sýrem, byla tam cibule, snad právě křen, možná i rýže. Kdo si vzpomíná? Podával se v Nebi, nebo ve více restauracích?
Já bych spíše řekl, že jsem ho poprvé zaznamenal v Bílé Růži. Houskový, bramborový knedlík, uprostřed kopeček rýže a na něm volské oko, ozdobené opečenou uzeninou, kapií a petrželkou. Na sýr si nevzpomínám.
Asi před 4 roky jsem si Plzeňský vyzkoušel U Svatoňů. Ale raději jsem kdysi míval maďarský ostrý, ten je poslední roky málokdy na cestách k dostání. Možná kvůli dětem, nevím.
Tak u Svatoňů jsem si ho dal před časem a naposled. Oni tam používají cosi jako UHO, maso v tom guláši bylo vepřové a volské oko ohřáté v mikrovlnce bylo sice teplé ale ztuhlé. A uzenina ze soji jak známo nejde opéct. Ale je to bufet, tak asi nelze nic lepšího čekat.
Zadal jsem si heslo "Plzeňský guláš" do vyhledávače. Důležitá informace, že jde o specialitu Plzeňska. Podle různých receptů a fotografií jde o dosti variabilní záležitost. Volské oko nebo čtvrtky vařeného vejce, různé knedlíky a tak dále.
A co takhle Bratislavský guláš? Dosti kontroverzní?
Čím kdo zahušťujete? Já většinou kupovanou tmavou jíškou,někdy i starším chlebem a taky lze nastrouhat pár brambor.Moukou to jde taky,ale bacha na žmolky.Ale méně je někdy více,manželka zahušťuje tak,že často máme místo guláše puding.
Milane, je to přesně postup, který používám při zahušťování dršťkové polévky. Guláš, hlavně tedy skvělý buřtguláš, manželka zahušťuje podobně jako Darkova manželka. Nic proti, ale já mám raději guláš tradiční, nezahuštěný ničím jiným než dostatkem cibule, takže ho sám vařím jako staří Maďaři bez mouky. Tedy řidší, proto se lépe hodí pečivo, chleba. Podle mého názoru mouka mění chuť (trochu kazí, odvážím se napsati).
Samozřejmě jsem vyzkoušel zahušťovat Milanovým způsobem, jíškou domácí či kupovanou, jemně mletou bramborou, suchou strouhanou chlebovou kůrkou či zeleninou. I trocha kečupu či protlaku zahušťuje.
Proti gustu žádný dišputát. Někdo zahušťuje feferonkovou pastou.
Jak je to s tou cibulí? Někteří tvrdí že,kolik masa tolik cibule.Jednou jsme to vyzkoušeli v práci,ale nedalo se to jíst.Bylo to moc sladké.Jaký je ideální poměr masa a cibule?
To je otázka. Myslím si, že by nemělo být například na dvě kila masa dvě kila cibule, ale stejný objem obojího, tedy váhově cibule méně. Pro jistotu ještě o chlup méně.
A aby nebyla sladká, musí se cibule více vysmažit v té fázi, kdy se zredukuje šťáva z masa. To je ta nebezpečná fáze, kde dochází k připalování. Kdo to neuhlídá, zapláče. Kdo v tu chvíli sází na jistotu a příliš brzy podlévá, neuvaří guláš, ale tak trochu UHO, přesněji UHČO.
Tak tak,jsem s tou cibulí stejného názoru.Ale malinko připálená cibule prý není na škodu.Chce to asi najít tu správnou hranici než se připálí.Ženská to není schopná ohlídat,poněvadž u toho dělá ještě tisíc jiných věcí.Chlap se soustředí a proto je vítěz .-))
Já dávám cibuli v poměru 1:2, na kilo masa 0,5 kg cibule. Ale hovězího. U krůtího nebo vepřového masa dávám cibule 1:3, jinak mi to přijde sladké. Zahušťuji patkou chleba a bramborou. S moukou opatrně, v některých hospodách s ní v omáčkách nešetří. Papriku přidávám jako Milan, rozpustím ji v horkém tuku a přileju ke konci vaření, takhle nezhořkne. Kmín používám drcený a kuličky pepře orestuji na pánvi a pak horké rozdrtím, nádherně se rozvine to pepřové aroma. Kližku doporučuji koupit vcelku i s morkovou kostí, v některých řeznictvích to tak prodávají ( Novák) a vařit tu kost s gulášem pohromadě.
Zpátky ke guláši. Nemám problém celý koriandr u nás koupit. Značka NADIR - na logu velbloudi - výrobce Pěkný-Unimex s.r.o. Do guláše jsem ho nezkoušel, přidávám ho do láku do okurek. Zkusili jste do guláše rozkrájet sladkokyselou okurku? Něco jako znojemský guláš.
"Klasický" guláš - razím heslo, že má být spíš hustá polévka, takže sádlo, cibule (objemově s masem 1:1), sůl, papriku také raději bokem jak tu zaznělo a pak ji přidat. Jako příloha cokoliv přiměřeného, ale nejraději pečivo.
Brgul nedělám, protože se mi nikdy nepovede tak, jak ho vařila moje maminka. Manželka ho dělá, ale přijde mi příliš ostrý.
Stejně-časy se mění.Neznám historickou dobu,kdy by se chlapi scházeli na kus řeči o vaření.Jediné kdy je v 18.století vytlačili,bylo vaření piva.A to prý jenom proto,že to byla těžká práce.
To jsme dopadli.Příště dáme oblíbené -jak jsme rodili a jak jsme kojili.
Milane, celý koriandr dáváme jen do láku do okurek, takže jsem ho naposled kupoval před loňským nakládáním. Jak ten čas utíká. Ale jestli se nemýlím, tak to bylo v českolipském ANDY. Určitě jsem ho ale viděl na podzim ve stánku s kořením na českolipských farmářských trzích.
Jiří, zdravím! Zde to jistě není reklama, tak si dovolím dotaz, kde máš tu hospodu? Ve Cvikově se toho změnilo tolik za 22 let, kdy již tam nejsem, že netuším, zda jde přímo o Cvikov či okolí, i když zas tak moc toho tam taky nebylo... Děkuji za odpověď!
Dark Side psal, že ženy při vaření guláše dělají okolo tisíc věcí a tak občas guláš připálí. Je to pochvala žen, protože u mužů stačí dělat při guláši jedinou jinou věc a neštěstí je hotovo. Šťáva proměněná v čoudem zapáchající čerň, to přijde líto. Posledně za to v mém případě mohl internet (eufemismus, ve skutečnosti moje blbost, že). Ještě jsem vše zachránil tím, že maso přendal, udělal nový cibulový základ, přidal papriky, rajčata, kečup, rozpustil papriku a vyrobil takové to UHČO. Jedlíci nic nepoznali, mysleli, že to tak má být.
Před pár lety jsem koupil hovězí, zdálo se mi být ze staré krávy, tak jsem použil papiňák. Začetl jsem se - a maso rozvařil na stěží rozpoznatelná vlákna. Naštěstí to všichni snědli (potěšilo je, že i mě se něco nepovedlo) a syn dokonce při třetím talíři a šestém rohliíku prohlásil, že mu to nevadí.
Kdysi dávno jsem do zhruba tří litrů guláše dal tři malinké sušené feferonky a proměnil jídlo v Mexikánovu pomstu. Jen pro otrlé. Od té doby feferonky jen do mexických fazolí s uzeninou.
Nu já žádnou ženskou už doma nemám a tak jsem nasadil před roky 4 druhy guláše v konzervě, drobet okořenil, cibuli přidai a střídal jsem i čtyři druhy příloh.Dokud jsem zcela nezlenivěl, naučil jsem se podle kuchařky buřtguláš. Jinak jsem využíval na cestách hospody a když neměli vepřo-knedlo-zelo, tak vždy guláš s knedlíkem. Jen bezchuťový vepřový nerad, leda jako segedín. Teď při lehké dietě s guláši načas zcela konec.
Co říkáte tomu pomalému a tudíž asi dlouhému vaření v souvislosti s gulášem.Je to jenom sezonní a módní záleřitost,nebo na tom opravdu něco je.U nás vaříme tak,abychom se najedli co nejdřív a ten elektroměr už konečně zpomalil.
Do guláše přidávám obsah toho sáčku s pepřem z čínských polévek.Dva až tři kusy.
Já guláš nedělám abychom se najedli co nejdřív. Dělám ho den dopředu, protože rozleželý a ohřívaný se mi zdá lepší. Ale ohlídat ho, aby ho hned všichni nesežrali, dá práci.
HOSPODSKÝ GULÁŠ
Hodně cibule,ale ne halb und halb,restovat 35 až 50 minut (nesmí zčernat),přidat hovězí maso a restovat ze všech stran,což v tomto případě značí míchat.3 lžíce protlaku a opět restovat.2 lžíce papriky,promíchat,přidat rajčata z plechovky (300-400g) a vývar (masox).Přidat kapiovou papriku nakrájenou na nudličky a vařit do měkka.Zelenina vše zahustí,tekutina se odpaří.Česnek,sůl,majoránka,pepř.Ředit pivem.
Zkuste to.
Našel jsem recept na netu, heslo bigos polský. Mají tam ještě navíc uzené. Myslím, že tady se ingrediencím zase tak moc meze nekladou. Párkrát jsem ho jedl v chudší sestavě, ale i tak mi moc chutnal.
A co název? Má něco společného s bigošem, tedy vojenským pěšákem?
Já byl na vojně u PVOS (Protivzdušná obrana státu),takže nevím,ale asi ne.Navíc nám tam pořád vařili čínskou pomstu,ale přesto na rýži nedám dopustit.
Taky nemusí bejt špatnej tenhleten boršč.
Bigos jsem začal dělat před časem po odvysílání jakési polské reportáže v ČT. Hovězí maso do něj nedávám, dávám tam vepřové plecko, uzený bůček a klobásky, maso podlévám červeným vínem. To podlévání mám hrozně rád, protože před každým podlitím víno ochutnávám, jestli se během přípravy nezkazilo. Takže místo decky je třeba počítat se sedmičkou.
Od vážných témat v diskuzích novoborských protagonistů bych se zase vrátil k přízemní gastronomii. Ke guláši patří hlavně pivo. Jaké máte zkušenosti s "akčním pivem" Albertu OZZOBÍR - jedenáctka ležák, které se právě prodává za nějakých 8 či 9 Kč.
To bych se bál i koupit. Ale zkušenost nemám. Novoboranům jsem zablokoval dvě diskuse, aby si trochu zalámali mozek :o)). Už mě to nebavilo a i někteří čtenáři mě bombardovali.
myslím, že kvůli konci novoborsko-cvikovské debaty nebudeme brečet.
A co se týče piva, to já hrozně rád :-) Dneska jsme byli na obědě v jedné dobré restauraci a tři plzínky jen pohladily. Na Plzeň nenechám dopustit, když je dobře ošetřená, je to slast :-)
Jo, a ke guláši fakt jedině pivo ... a taky křen ....
Tak co myslíte,má Merkelová ráda guláš s Pisner Urquell? :o)))))))
Bigoš je výborný jídlo,podobný je v Alsasku šukrut.Musí ale v bigoši být sušené švestky
nechte toho, mně už to příde i úchylný, že ve všem, vo čem se tady píše se nakonec skončí u nějakého pomníku, či symbolického hrobu, nebo co to vlastně je.
Jestli se thema guláše už vyčerpalo, což takhle thema pívo? :-) Jak jsem již napsal, mojí oblibovanou značkou je Plzeňský :-) Chuťově špatný není ani Budvar, ale je na mě moc těžkej. Jinak, když jsem v Německu, tak piju zásadně vajcenbír, to jest velmi dobré pití, ale též těžké.
Jinak třeba ze svých studentských let si pamatuji, že Vratislavice znamenaly ráno zaručenou stolici, kdežto když byly peníze a šlo se do Kozlovny na Kozla, tak ráno bylo OK :-) Současného Konrada již neznám.
S Budvarem a Březňák mám problémy - bolí mě po nich hlava. Myslím už po jednom. Máte to také? V posledních měsících mě nejvíce potěšilo rohozecké pivo.
Březňák je prej nevyrovnané kvality, prý jak se podaří, často hnus, alespoň říkají přátelé z Mimoně, u nás se nevyskytuje, taktéž k Rohozci nemohu mnoho říci, měl jsem nedávno pár lahváčů, ale z toho se kvalita píva moc nepozná, alespoň já to nepoznám.
Budvar mi lahodně chutná, máme u nás jednu picérii, kde skvěle vaří, rádi tam s rodinou chodíme, ale mají tam jen Budvar, nebo Hogarden. Občas si dám toho belgičana, ale moc mi nejede a citrón z něj vyhazuju. Budvar mi moc chutná, ale dám si dva, maximálně tři, k obědu a celé odpoledne a večer jsem jak praštěnej palicí do hlavy
:-)
Nechte novoborské duchy, mají výjezdní zasedání, tak sem jdu s tim bigosem:
Připravte si:
1,5 kg kysaného a 1 kg bílého zelí
1 kg masa, čím víc sort, tím líp (kližka, kus vývarového masa, bůček, žebra, koleno, třeba i kus divočáka)
1 kg klobásy tučnějšího charakteru, klidně víc druhů
+/- 3 cibule
15 dkg sušených švestek
20 dkg sušených hub, předem namočených (i s vodou)
sůl, pepř, kmín, majoránka - prostě podle chuti, ale ne moc ostré (základem má být dobrý pepř)
Kysané zelí proprat, odvodnit a posekat do velkého hrnce, pomalu vařit s trochou vývaru/ vody a postupně přidat proužky sušených švestek.
Nakrouhané zelí spařit, vařit s malým množstvím vody nebo vývaru, k němu přidat jednu cibuli na tenké proužky.
Houby vyždímat, pokrájet na proužky, povařit a přihodit i s vodou z vaření k čerstvému zelí.
Oba menší hrnce smíchat v jednom velkém, důležité je, že kysané zelí se má vařit tak o hodinku víc než čerstvé.
Dusit na malém plamínku - připaluje se to, dá se podlévat pivem, jen to nepřehnat.
Možno trochu posolit a popepřit, ale s pepřem opatrně, pak se to ještě chuťově rozběhne.
Pokrájet zbylé dvě cibule, osmažit na másle nebo sádle a přidat do společného hrnce.
Maso nakrájet na akurátní kusy a opéct, nejlépe každý druh zvlášť. Přihodit do velkého hrnce - je nutné ho totálně rozvařit, musí se rozsýpat a prolnout do zelí.
Po několika hodinách sundat z plotny a ochladit. Pak lehce povařit. Čím častěji nastane ohřátí a schlazení, tím lépe, dá se třeba i zamrazit.
Když je času dost, obojí zelí se dělá první den, druhý den maso. A samozřejmě pomalu vařit a chladit celý den. Jestli čas opravdu netlačí, klobásy přidat až třetí den a když ne, tak několik hodin po přidání masa, ale později je v tomhle případě lepší.
Je nutné pamatovat, míchat a podlévat - někdy pivem, někdy vývarem. Poslední den zvolit k podlití sklenku dvě dobrého červeného.
Podávat nejlíp s tmavým hutným chlebem a zapíjet pivem nebo vodkou.
Mlíko na guláš znají ze školní jídelny všichni učitelé.
Jinak k pivu.Na hospodě jsem čepoval snad všechny druhy.Myslím,že ošetřování piva,jak napsal pan Jaroslav je dnes pasé,protože můžete nařídit dle návodu pivovaru akorát dobře chlaďák a tlak hnacího plynu.Při čepování je lepší propénit pivo pohybem dolů,než spoléhat na páčku,kterou uděláte pěnu.I když....co dělat když jsou lidé žízniví a je fofr.A proplachovat pravidelně trubku,nejlépe i s molitanovou kuličkou.
Osobně jsem příznivec jedenáctek.Výborná je jedenáctka r. 2010 Vévoda Lobkovic a povedla se i Gambrinusu.
Z desítek považuji za nejlepší Ježka Jihlava.Ani odborník nepozná,že to není Gambáč.Hodně chtějí Svijany,i když na tu pěnu jsem slyšel pomluvy,že není v důsledku kvasn.piva.
Konrád 12 není taky špatný.Pilsner Urquell je myslím dnes taky trochu snobská záležitost.
Pokud nechali výběr piva na mně doporučil jsem Vévodu.A nikdy nebyli zklamáni.
Jo a jak psal Gambrinus o tom ,jak upravil desítku,je to pravda.Plnější chuť.
Aby se téma guláše nevyčerpalo, tak bych vznesl dotaz. Zkoušeli jste někdo zapečený guláš v troubě? Byl jsem na několika domácích zabíjačkách a kromě klasického zabíjačkového guláše ( krkovička,ledvinky, jatýrka, srdce, slezina, jazyk, mozeček a lalok) se podávala i tato varianta.
Dark Side: Ono to tak nějak plyne z procesu - pomalé vaření a chlazení a to vše několikrát. Maso pak výborně povolí a změkne. Takže se pak tak nějak rozpadá.
Sláva někdejších HOSPODSKÝCH gulášů je, zdá se, v háji.
Někdo tu psal o houbách do guláše. Tak jsem včera zbytek vepřového na žampiónech dochutil kořením, použil čerstvou papriku, rajčátko a cibulku - ten kdo to psal, věděl o čem píše. Houby do guláše ano!
Komentáře
Re: Guláše
21. Leden 2013 - 18:24 | Of the Moon
Na začátek jen tak všeobecně.Nejlepší je hovězí (kližka,ale může být i odjinud)maso.Dále houby,já nejraději sušené.Receptů existuje nepočítaně,dokonce je i Gulášová kuchařka.Přílohy - knedlíky,kolínka,rýže.Pivo je samozřejmostí.Možná,že se někdo vytasí s exkluzivním receptem.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:05 | Radosta
Já osobně jako přílohu ke guláši nejraději křupavý osolený rohlík. Nejlepší je ten závěr, kdy zbytkem rohlíku vytírám talíř. Ten už pak nemusí do myčky. A samozřejmě dobře vychlazené pivko.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:17 | Of the Moon
Segedín jsme měli po celý víkend.Dobrá je i dršťková polévka,ale to už se vymyká tématu.Stejně jako doba.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:25 | Šťoural
Ano, k dobrému guláši mi také nejvíce chutná pečivo nebo čerstvý křupavý chleba, patka.
Souhlasím, že nejlepší je guláš z hovězí kližky, ale dá se udělat slušný i z vepřového plecka. Zkusil jsem i koňské maso (mívali argentinské mražené v Andy) nebo krůtí. Zajímavé.
Vepřový guláš má výhodu, že když se ho navaří kupa, lze ho jíst celý týden. S různými přílohami a doplňky. Klasika je čerstvá cibulka, jindy rajčata, pak sladkokyselé okurky, zelí, zeleninka...
Hovězí maďarák - k němu doplňků netřeba!
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:29 | Of the Moon
Hovězí má masitější chuť.Vepřové je nevýrazné,ale jako řízek nebo uzené,to ano.Není nad koninu.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:33 | Šťoural
Dršťková a doba? Jó, časy se mění. Dříve jsem vaříval dršťkovou podle tátova receptu, poctivě z vývaru hovězího a z vyvařených morkových kostí a vlastnoručně opracovaných čertvých drštěk.To bývala práce na čtyři hodiny a k tomu hlídat, aby se přesně rozpustila paprika a správně zmákla jíška s cibulkou na sádle...
Dnes? Šup kostku, šup uvařené mražené dršťky. Šupito, presto, polévkové koření a ono to také s rohlíkem chutná.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:49 | Of the Moon
Je pravda,že se to trochu odbývá,ale vařit ve trojí vodě se to musí.My kupujeme dršťky u řezníka.Mražené nejsou moc chutné.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 19:51 | moldavit
U mně na hospodě dělá velká parta Cvikovků soutěže ve vaření,aspoň osm let.Jsou vždy čtyři soutěžící,stejné hrnce a každý divák je současně porotce,vhazují hlasy,pracuje sázková kancelář děsná prča.Berou to strašně vážně,už jsme museli zavést i policii,protože v nestřeženém okamžiku si vhazovali navzájem lecos do hrnce.
NahoruTakový srnčí guláš a nazávěr frťan rumu-zkuste!
Jeden ať vaří,co vaří ,tak ve finále je to vynikající guláš a skoro vždy vyhraje.
Re: Guláše
21. Leden 2013 - 19:54 | moldavit
Drštková-já nejradši mix hovězí drštky,vepřové žaludky,na závěr hlíva.
NahoruA nebo z václavek-nemá chybu.
Re: Guláše
21. Leden 2013 - 20:02 | Šťoural
Ano, ale hlíva mi chutnala víc než kotrč nebo václavky.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 20:10 | Of the Moon
Ježíš kotrč,no jo!
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 20:18 | barta
Guláš dělám z kližky, zalitý vínem. Jen cibule, paprika, sůl, pepř, maso, víno. Pokaždý je jiný, podle vína, které najdu.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 20:27 | Petr Stary
Ad Růženín: prosím včas zvadlo na tu soutěž kuchařů, přijedu fotit a napíšem sem reportáž.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 20:29 | Of the Moon
Dobrej je i na pivě.A dobře udělanej buřtguláš ten nemá chybu.Ten se snad ani nedá zkazit.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 20:41 | barta
Ta soutěž by mě taky zajímala.
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 21:03 | moldavit
Myslím,že soutěž bude koncem zimy,tema jsem zapomněl.Ale dám určitě vědět
NahoruRe: Guláše
21. Leden 2013 - 21:50 | Kafka
No vida, že by toto téma porazilo na hlavu ty obludné diskuse o památníku? U nás ke guláši vždy knedlíky, ale vždy jsem se těšil na druhý den, až nebudou, abych si mohl dát chleba.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 16:02 | Radosta
Asi se dočkám nějakých negativních reakcí, ale dovolím si říct, že nejlepší guláš musí dělat chlap. Já když jsem ho začal doma dělat, tak to bylo furt, dělej to na oleji a ne na sádle,maso se ti připaluje, cibule se ti chytla, toho koření je tam moc, proč tam házíš tu patku chleba vcelku, spadla ti tam omylem brambora, ta morková kost tam snad nepatří,..... Teď je to, "kdy zase budeš dělat guláš?"
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 16:04 | barta
Moje děti mají také rozděleno: svíčkovou dělá nejlepší boleslavská babička, čínu babička ze Slovanky, řízek máma a guláš ... guláš táta. A já se jako malý těšil, až máma nebude doma a guláš bude vařit táta. Asi to tak je všude :o).
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 16:39 | Šťoural
Kafka včera 21:50, druhá věta: :-)
Možná nejde jenom o knedlíky,vždyť chleba a rohlíky většinou doprovází miska guláše, tedy větší porce, než se dává na mělký talíř ke knedlíkům.
Moc se mi líbí další příspěvky,které voní nejenom gulášem, ale i rodinnou atmosférou. A rozhodně je to tak, aspoň ve většině případů.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 17:03 | Of the Moon
Když se do guláše přidá kořenová zelenina,tak to vůbec není špatný.Ono se tam vlastně v podstatě může přidat cokoliv.Manželka bývá zoufalá,že můj guláš jí chutná víc než ten její,ale já jí říkám,že ten její taky není špatnej.Na tomhle jídle se asi nedá nic pokazit,takže ho může vařit i ženská,ale chlap a hlad je nejlepší kuchař.
NahoruPánové,co takhle utopenci?
Re: Guláše
22. Leden 2013 - 17:04 | barta
Jiné téma, už jste jak ti od vedle.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 17:12 | Of the Moon
To byl jenom takovej ťuk :-)
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 17:22 | Šťoural
Mám rád guláš s přidáním cibule, rajčat a papriky a zamíchat s těstovinami - nejlépe malinká kolínka. S kořenovou zeleninou (mražená směs pod svíčkovou - proužky) také nemá chybu, pouze mám dojem, že guláš zahuštěný či nastavený zeleninou už se jmenuje jinak - ragů?
Doporučuji na utopence založit sólo téma, určitě se najdou lidé, co k nim budou mít co říci. Plnit či neplnit feferonkou, nařezávat podélně nebo několikrát napříč atd. Nedávno mě příjemně šokovala dcera, protože udělala lepší utopence než já. Přidala kysané zelí!
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 17:25 | krtenek
Po Vánocích jsme měli jelení guláš. Ten byl! Jako křen. Ještě teď se olizuju a slintám.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 18:06 | Of the Moon
Kysané zelí taky dávám,ale předtím ho vyždímám,aby se utopenci nezačali zakalovat.
NahoruJá jsem kdysi ochutnal guláš z muflona.Moc dobrej.Křen je taky dobrej i hořčice.
Re: Guláše
22. Leden 2013 - 18:20 | moldavit
Někdy si kupuji v Lidlu základy jídel zvané-JAKO OD BABIČKY.
NahoruČína jako od babičky mne vždy rozesmála.Babička pana Bárty mne vrátila na zem.
Re: Guláše
22. Leden 2013 - 18:25 | Of the Moon
Kupujeme od Babičky nudle do polévky.Polévka se jmenuje Vánoční a jak je z názvu patrno,vaříme ji o Štědrém večeru.Zelenina a kuřecí skelety nesmí chybět.Donedávna jsme ty nudle dělali doma,ale pokrok jde s dobou a doba se přizpůsobí.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 19:58 | Radosta
Divím se, že tu ještě nikdo nezmínil možnost posypat při servírování guláše kousky masa strouhaným křenem. Také kolečka syrové cibule na mase nejsou špatné. A co Plzeňský guláš. Prý je to českolipský vynález.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 20:55 | Of the Moon
Tak nahoď !
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 20:58 | Šťoural
No jasně - křen. Další skvělá varianta.
Plzeňský guláš, jestli si dobře vzpomínám, se podával s houskovým i bramborovým knedlíkem, sypaný sýrem, byla tam cibule, snad právě křen, možná i rýže. Kdo si vzpomíná? Podával se v Nebi, nebo ve více restauracích?
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 21:06 | Radosta
Já bych spíše řekl, že jsem ho poprvé zaznamenal v Bílé Růži. Houskový, bramborový knedlík, uprostřed kopeček rýže a na něm volské oko, ozdobené opečenou uzeninou, kapií a petrželkou. Na sýr si nevzpomínám.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 21:17 | Šťoural
Ale ano, na opečenou uzeninu vzpomínám také. Ostatní už je v mlze zapomnění...
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 21:41 | Petr Stary
Asi před 4 roky jsem si Plzeňský vyzkoušel U Svatoňů. Ale raději jsem kdysi míval maďarský ostrý, ten je poslední roky málokdy na cestách k dostání. Možná kvůli dětem, nevím.
NahoruRe: Guláše
22. Leden 2013 - 22:24 | Radosta
Tak u Svatoňů jsem si ho dal před časem a naposled. Oni tam používají cosi jako UHO, maso v tom guláši bylo vepřové a volské oko ohřáté v mikrovlnce bylo sice teplé ale ztuhlé. A uzenina ze soji jak známo nejde opéct. Ale je to bufet, tak asi nelze nic lepšího čekat.
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 17:03 | Šťoural
Zadal jsem si heslo "Plzeňský guláš" do vyhledávače. Důležitá informace, že jde o specialitu Plzeňska. Podle různých receptů a fotografií jde o dosti variabilní záležitost. Volské oko nebo čtvrtky vařeného vejce, různé knedlíky a tak dále.
A co takhle Bratislavský guláš? Dosti kontroverzní?
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 19:12 | Of the Moon
Čím kdo zahušťujete? Já většinou kupovanou tmavou jíškou,někdy i starším chlebem a taky lze nastrouhat pár brambor.Moukou to jde taky,ale bacha na žmolky.Ale méně je někdy více,manželka zahušťuje tak,že často máme místo guláše puding.
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 19:47 | Šťoural
Milane, je to přesně postup, který používám při zahušťování dršťkové polévky. Guláš, hlavně tedy skvělý buřtguláš, manželka zahušťuje podobně jako Darkova manželka. Nic proti, ale já mám raději guláš tradiční, nezahuštěný ničím jiným než dostatkem cibule, takže ho sám vařím jako staří Maďaři bez mouky. Tedy řidší, proto se lépe hodí pečivo, chleba. Podle mého názoru mouka mění chuť (trochu kazí, odvážím se napsati).
Samozřejmě jsem vyzkoušel zahušťovat Milanovým způsobem, jíškou domácí či kupovanou, jemně mletou bramborou, suchou strouhanou chlebovou kůrkou či zeleninou. I trocha kečupu či protlaku zahušťuje.
Proti gustu žádný dišputát. Někdo zahušťuje feferonkovou pastou.
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 19:52 | Of the Moon
Tento způsob Šťouralova zahušťování zdá se mi být ideálním.To musím přiznat.
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 19:56 | Of the Moon
Jak je to s tou cibulí? Někteří tvrdí že,kolik masa tolik cibule.Jednou jsme to vyzkoušeli v práci,ale nedalo se to jíst.Bylo to moc sladké.Jaký je ideální poměr masa a cibule?
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 20:03 | Šťoural
To je otázka. Myslím si, že by nemělo být například na dvě kila masa dvě kila cibule, ale stejný objem obojího, tedy váhově cibule méně. Pro jistotu ještě o chlup méně.
NahoruA aby nebyla sladká, musí se cibule více vysmažit v té fázi, kdy se zredukuje šťáva z masa. To je ta nebezpečná fáze, kde dochází k připalování. Kdo to neuhlídá, zapláče. Kdo v tu chvíli sází na jistotu a příliš brzy podlévá, neuvaří guláš, ale tak trochu UHO, přesněji UHČO.
Re: Guláše
23. Leden 2013 - 20:25 | Of the Moon
Tak tak,jsem s tou cibulí stejného názoru.Ale malinko připálená cibule prý není na škodu.Chce to asi najít tu správnou hranici než se připálí.Ženská to není schopná ohlídat,poněvadž u toho dělá ještě tisíc jiných věcí.Chlap se soustředí a proto je vítěz .-))
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 20:33 | Radosta
Já dávám cibuli v poměru 1:2, na kilo masa 0,5 kg cibule. Ale hovězího. U krůtího nebo vepřového masa dávám cibule 1:3, jinak mi to přijde sladké. Zahušťuji patkou chleba a bramborou. S moukou opatrně, v některých hospodách s ní v omáčkách nešetří. Papriku přidávám jako Milan, rozpustím ji v horkém tuku a přileju ke konci vaření, takhle nezhořkne. Kmín používám drcený a kuličky pepře orestuji na pánvi a pak horké rozdrtím, nádherně se rozvine to pepřové aroma. Kližku doporučuji koupit vcelku i s morkovou kostí, v některých řeznictvích to tak prodávají ( Novák) a vařit tu kost s gulášem pohromadě.
NahoruRe: Guláše
23. Leden 2013 - 21:29 | Šťoural
To už je na Pavlovův reflex.
NahoruRe: Guláše
24. Leden 2013 - 14:02 | Radosta
Zpátky ke guláši. Nemám problém celý koriandr u nás koupit. Značka NADIR - na logu velbloudi - výrobce Pěkný-Unimex s.r.o. Do guláše jsem ho nezkoušel, přidávám ho do láku do okurek. Zkusili jste do guláše rozkrájet sladkokyselou okurku? Něco jako znojemský guláš.
NahoruRe: Guláše
24. Leden 2013 - 15:38 | F. Chot
"Klasický" guláš - razím heslo, že má být spíš hustá polévka, takže sádlo, cibule (objemově s masem 1:1), sůl, papriku také raději bokem jak tu zaznělo a pak ji přidat. Jako příloha cokoliv přiměřeného, ale nejraději pečivo.
NahoruBrgul nedělám, protože se mi nikdy nepovede tak, jak ho vařila moje maminka. Manželka ho dělá, ale přijde mi příliš ostrý.
Re: Guláše
24. Leden 2013 - 18:21 | moldavit
Stejně-časy se mění.Neznám historickou dobu,kdy by se chlapi scházeli na kus řeči o vaření.Jediné kdy je v 18.století vytlačili,bylo vaření piva.A to prý jenom proto,že to byla těžká práce.
NahoruTo jsme dopadli.Příště dáme oblíbené -jak jsme rodili a jak jsme kojili.
Re: Guláše
24. Leden 2013 - 19:00 | Of the Moon
což je pořád lepší než hra o šutr.
NahoruRe: Guláše
24. Leden 2013 - 19:02 | Šťoural
To je přímo odpověď na hru o šutr, vzpomínám.
NahoruRe: Guláše
24. Leden 2013 - 19:20 | Radosta
Milane, celý koriandr dáváme jen do láku do okurek, takže jsem ho naposled kupoval před loňským nakládáním. Jak ten čas utíká. Ale jestli se nemýlím, tak to bylo v českolipském ANDY. Určitě jsem ho ale viděl na podzim ve stánku s kořením na českolipských farmářských trzích.
NahoruRe: Guláše
25. Leden 2013 - 20:22 | Lubomír Šádek
Jiří, zdravím! Zde to jistě není reklama, tak si dovolím dotaz, kde máš tu hospodu? Ve Cvikově se toho změnilo tolik za 22 let, kdy již tam nejsem, že netuším, zda jde přímo o Cvikov či okolí, i když zas tak moc toho tam taky nebylo... Děkuji za odpověď!
NahoruRe: Guláše
26. Leden 2013 - 11:04 | Šťoural
Dark Side psal, že ženy při vaření guláše dělají okolo tisíc věcí a tak občas guláš připálí. Je to pochvala žen, protože u mužů stačí dělat při guláši jedinou jinou věc a neštěstí je hotovo. Šťáva proměněná v čoudem zapáchající čerň, to přijde líto. Posledně za to v mém případě mohl internet (eufemismus, ve skutečnosti moje blbost, že). Ještě jsem vše zachránil tím, že maso přendal, udělal nový cibulový základ, přidal papriky, rajčata, kečup, rozpustil papriku a vyrobil takové to UHČO. Jedlíci nic nepoznali, mysleli, že to tak má být.
Před pár lety jsem koupil hovězí, zdálo se mi být ze staré krávy, tak jsem použil papiňák. Začetl jsem se - a maso rozvařil na stěží rozpoznatelná vlákna. Naštěstí to všichni snědli (potěšilo je, že i mě se něco nepovedlo) a syn dokonce při třetím talíři a šestém rohliíku prohlásil, že mu to nevadí.
Kdysi dávno jsem do zhruba tří litrů guláše dal tři malinké sušené feferonky a proměnil jídlo v Mexikánovu pomstu. Jen pro otrlé. Od té doby feferonky jen do mexických fazolí s uzeninou.
Tak co, pánové, taky se k něčemu přiznáte?
NahoruRe: Guláše
26. Leden 2013 - 22:28 | Petr Stary
Nu já žádnou ženskou už doma nemám a tak jsem nasadil před roky 4 druhy guláše v konzervě, drobet okořenil, cibuli přidai a střídal jsem i čtyři druhy příloh.Dokud jsem zcela nezlenivěl, naučil jsem se podle kuchařky buřtguláš. Jinak jsem využíval na cestách hospody a když neměli vepřo-knedlo-zelo, tak vždy guláš s knedlíkem. Jen bezchuťový vepřový nerad, leda jako segedín. Teď při lehké dietě s guláši načas zcela konec.
NahoruRe: Guláše
27. Leden 2013 - 16:06 | Of the Moon
Co říkáte tomu pomalému a tudíž asi dlouhému vaření v souvislosti s gulášem.Je to jenom sezonní a módní záleřitost,nebo na tom opravdu něco je.U nás vaříme tak,abychom se najedli co nejdřív a ten elektroměr už konečně zpomalil.
NahoruDo guláše přidávám obsah toho sáčku s pepřem z čínských polévek.Dva až tři kusy.
Re: Guláše
27. Leden 2013 - 16:32 | Šťoural
Rychlý guláš je ten ohřátý z mrazáku.
NahoruRe: Guláše
27. Leden 2013 - 19:55 | Radosta
Já guláš nedělám abychom se najedli co nejdřív. Dělám ho den dopředu, protože rozleželý a ohřívaný se mi zdá lepší. Ale ohlídat ho, aby ho hned všichni nesežrali, dá práci.
NahoruRe: Guláše
27. Leden 2013 - 20:29 | Of the Moon
HOSPODSKÝ GULÁŠ
NahoruHodně cibule,ale ne halb und halb,restovat 35 až 50 minut (nesmí zčernat),přidat hovězí maso a restovat ze všech stran,což v tomto případě značí míchat.3 lžíce protlaku a opět restovat.2 lžíce papriky,promíchat,přidat rajčata z plechovky (300-400g) a vývar (masox).Přidat kapiovou papriku nakrájenou na nudličky a vařit do měkka.Zelenina vše zahustí,tekutina se odpaří.Česnek,sůl,majoránka,pepř.Ředit pivem.
Zkuste to.
Re: Guláše
27. Leden 2013 - 20:32 | Of the Moon
Alane,to samé s utopenci.
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 16:29 | pallando
A co takový bigos? Dvojí zelí, maso vepřové, hovězí, klobásky (co dům dá), hrst sušených hub a sušené švestky. Takhle třetí den lahůdka.
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 16:47 | Kafka
Lahůdka ano, ale doma to nikdo nejí. Ale v Polsku si dopřávám vždy.
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 18:12 | Of the Moon
Dejte mi sem někdo recept na ten bigoš.
NahoruMy jsme dnes měli španělské ptáčky s knedlíkem.
Re: Guláše
2. Únor 2013 - 18:19 | Šťoural
Našel jsem recept na netu, heslo bigos polský. Mají tam ještě navíc uzené. Myslím, že tady se ingrediencím zase tak moc meze nekladou. Párkrát jsem ho jedl v chudší sestavě, ale i tak mi moc chutnal.
A co název? Má něco společného s bigošem, tedy vojenským pěšákem?
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 18:27 | Of the Moon
Já byl na vojně u PVOS (Protivzdušná obrana státu),takže nevím,ale asi ne.Navíc nám tam pořád vařili čínskou pomstu,ale přesto na rýži nedám dopustit.
NahoruTaky nemusí bejt špatnej tenhleten boršč.
Re: Guláše
2. Únor 2013 - 18:58 | Radosta
Bigos jsem začal dělat před časem po odvysílání jakési polské reportáže v ČT. Hovězí maso do něj nedávám, dávám tam vepřové plecko, uzený bůček a klobásky, maso podlévám červeným vínem. To podlévání mám hrozně rád, protože před každým podlitím víno ochutnávám, jestli se během přípravy nezkazilo. Takže místo decky je třeba počítat se sedmičkou.
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 19:18 | Of the Moon
Nebudeme troškařit,já bych začal na litru.Proč tam nedáváš hovězí? Kvůli délce vaření?
NahoruRe: Guláše
2. Únor 2013 - 19:21 | Radosta
Přesně tak.
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 19:25 | Radosta
Od vážných témat v diskuzích novoborských protagonistů bych se zase vrátil k přízemní gastronomii. Ke guláši patří hlavně pivo. Jaké máte zkušenosti s "akčním pivem" Albertu OZZOBÍR - jedenáctka ležák, které se právě prodává za nějakých 8 či 9 Kč.
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 19:46 | barta
To bych se bál i koupit. Ale zkušenost nemám. Novoboranům jsem zablokoval dvě diskuse, aby si trochu zalámali mozek :o)). Už mě to nebavilo a i někteří čtenáři mě bombardovali.
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 20:11 | Of the Moon
málem jsem se zozplakal,když jsem se nemohl připojit k novoborské debatě.
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 20:30 | mbbb
myslím, že kvůli konci novoborsko-cvikovské debaty nebudeme brečet.
A co se týče piva, to já hrozně rád :-) Dneska jsme byli na obědě v jedné dobré restauraci a tři plzínky jen pohladily. Na Plzeň nenechám dopustit, když je dobře ošetřená, je to slast :-)
Jo, a ke guláši fakt jedině pivo ... a taky křen ....
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 20:38 | Kafka
Tak schválně, jak bude trvat dlouho, než na to přijdou. A jaká bude reakce. Založí si nové téma, oživí to staré? Infiltrují se nám do guláše?
NahoruRe: Guláše
3. Únor 2013 - 20:58 | Of the Moon
Pokud měl uprchlý esesák v oblibě gulasch,tak budou rozebírat všechny detaily.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 8:11 | Kafka
Klid celou noc ... sám jsem překvapený, jak si na ně člověk zvykne, nějak Stockholmský syndrom.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 8:48 | moldavit
Tak co myslíte,má Merkelová ráda guláš s Pisner Urquell? :o)))))))
NahoruBigoš je výborný jídlo,podobný je v Alsasku šukrut.Musí ale v bigoši být sušené švestky
Re: Guláše
4. Únor 2013 - 17:47 | Radosta
Koukám, že za chvíli skončíme u eintopfu a odtud je už jen krůček k vyvolávačům duchů z Nového Boru.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 21:07 | mbbb
nechte toho, mně už to příde i úchylný, že ve všem, vo čem se tady píše se nakonec skončí u nějakého pomníku, či symbolického hrobu, nebo co to vlastně je.
Jestli se thema guláše už vyčerpalo, což takhle thema pívo? :-) Jak jsem již napsal, mojí oblibovanou značkou je Plzeňský :-) Chuťově špatný není ani Budvar, ale je na mě moc těžkej. Jinak, když jsem v Německu, tak piju zásadně vajcenbír, to jest velmi dobré pití, ale též těžké.
NahoruJinak třeba ze svých studentských let si pamatuji, že Vratislavice znamenaly ráno zaručenou stolici, kdežto když byly peníze a šlo se do Kozlovny na Kozla, tak ráno bylo OK :-) Současného Konrada již neznám.
Re: Guláše
4. Únor 2013 - 21:12 | barta
S Budvarem a Březňák mám problémy - bolí mě po nich hlava. Myslím už po jednom. Máte to také? V posledních měsících mě nejvíce potěšilo rohozecké pivo.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 21:16 | Of the Moon
Téma guláše se ještě ani pořádně nerozjelo,ale pivo k němu bezesporu patří.Slyšel snad někdo někdy o někom,kdo by zapíjel guláš mlékem nebo sodovkou?
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 21:18 | barta
Já piju mlíko na všechno. Zeptejte se v práci.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 21:19 | mbbb
Březňák je prej nevyrovnané kvality, prý jak se podaří, často hnus, alespoň říkají přátelé z Mimoně, u nás se nevyskytuje, taktéž k Rohozci nemohu mnoho říci, měl jsem nedávno pár lahváčů, ale z toho se kvalita píva moc nepozná, alespoň já to nepoznám.
Budvar mi lahodně chutná, máme u nás jednu picérii, kde skvěle vaří, rádi tam s rodinou chodíme, ale mají tam jen Budvar, nebo Hogarden. Občas si dám toho belgičana, ale moc mi nejede a citrón z něj vyhazuju. Budvar mi moc chutná, ale dám si dva, maximálně tři, k obědu a celé odpoledne a večer jsem jak praštěnej palicí do hlavy
Nahoru:-)
Re: Guláše
4. Únor 2013 - 21:19 | pallando
Nechte novoborské duchy, mají výjezdní zasedání, tak sem jdu s tim bigosem:
Připravte si:
1,5 kg kysaného a 1 kg bílého zelí
1 kg masa, čím víc sort, tím líp (kližka, kus vývarového masa, bůček, žebra, koleno, třeba i kus divočáka)
1 kg klobásy tučnějšího charakteru, klidně víc druhů
+/- 3 cibule
15 dkg sušených švestek
20 dkg sušených hub, předem namočených (i s vodou)
sůl, pepř, kmín, majoránka - prostě podle chuti, ale ne moc ostré (základem má být dobrý pepř)
Kysané zelí proprat, odvodnit a posekat do velkého hrnce, pomalu vařit s trochou vývaru/ vody a postupně přidat proužky sušených švestek.
Nakrouhané zelí spařit, vařit s malým množstvím vody nebo vývaru, k němu přidat jednu cibuli na tenké proužky.
Houby vyždímat, pokrájet na proužky, povařit a přihodit i s vodou z vaření k čerstvému zelí.
Oba menší hrnce smíchat v jednom velkém, důležité je, že kysané zelí se má vařit tak o hodinku víc než čerstvé.
Dusit na malém plamínku - připaluje se to, dá se podlévat pivem, jen to nepřehnat.
Možno trochu posolit a popepřit, ale s pepřem opatrně, pak se to ještě chuťově rozběhne.
Pokrájet zbylé dvě cibule, osmažit na másle nebo sádle a přidat do společného hrnce.
Maso nakrájet na akurátní kusy a opéct, nejlépe každý druh zvlášť. Přihodit do velkého hrnce - je nutné ho totálně rozvařit, musí se rozsýpat a prolnout do zelí.
Po několika hodinách sundat z plotny a ochladit. Pak lehce povařit. Čím častěji nastane ohřátí a schlazení, tím lépe, dá se třeba i zamrazit.
Když je času dost, obojí zelí se dělá první den, druhý den maso. A samozřejmě pomalu vařit a chladit celý den. Jestli čas opravdu netlačí, klobásy přidat až třetí den a když ne, tak několik hodin po přidání masa, ale později je v tomhle případě lepší.
Je nutné pamatovat, míchat a podlévat - někdy pivem, někdy vývarem. Poslední den zvolit k podlití sklenku dvě dobrého červeného.
NahoruPodávat nejlíp s tmavým hutným chlebem a zapíjet pivem nebo vodkou.
Re: Guláše
4. Únor 2013 - 21:19 | mbbb
já mlíko taky tuze rád, v práci ho mám ku svačině skorem každý den :-)
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 21:50 | moldavit
Mlíko na guláš znají ze školní jídelny všichni učitelé.
NahoruJinak k pivu.Na hospodě jsem čepoval snad všechny druhy.Myslím,že ošetřování piva,jak napsal pan Jaroslav je dnes pasé,protože můžete nařídit dle návodu pivovaru akorát dobře chlaďák a tlak hnacího plynu.Při čepování je lepší propénit pivo pohybem dolů,než spoléhat na páčku,kterou uděláte pěnu.I když....co dělat když jsou lidé žízniví a je fofr.A proplachovat pravidelně trubku,nejlépe i s molitanovou kuličkou.
Osobně jsem příznivec jedenáctek.Výborná je jedenáctka r. 2010 Vévoda Lobkovic a povedla se i Gambrinusu.
Z desítek považuji za nejlepší Ježka Jihlava.Ani odborník nepozná,že to není Gambáč.Hodně chtějí Svijany,i když na tu pěnu jsem slyšel pomluvy,že není v důsledku kvasn.piva.
Konrád 12 není taky špatný.Pilsner Urquell je myslím dnes taky trochu snobská záležitost.
Pokud nechali výběr piva na mně doporučil jsem Vévodu.A nikdy nebyli zklamáni.
Jo a jak psal Gambrinus o tom ,jak upravil desítku,je to pravda.Plnější chuť.
Re: Guláše
4. Únor 2013 - 22:07 | Radosta
Aby se téma guláše nevyčerpalo, tak bych vznesl dotaz. Zkoušeli jste někdo zapečený guláš v troubě? Byl jsem na několika domácích zabíjačkách a kromě klasického zabíjačkového guláše ( krkovička,ledvinky, jatýrka, srdce, slezina, jazyk, mozeček a lalok) se podávala i tato varianta.
NahoruRe: Guláše
4. Únor 2013 - 22:26 | barta
Jeden čas se tento recept hodně vyměňoval a objevoval v e-mailech. Chtěl jsem vyzkoušet, ale předběhla mě tchýně. Bylo to dobrý.
NahoruRe: Guláše
5. Únor 2013 - 19:16 | Of the Moon
pallando - ten tvůj recept se čte jako detektivka.Sakra,já to někdy zkusím.Ještě otázka - opravdu se to maso musí absolutně rozvařit?
NahoruRe: Guláše
6. Únor 2013 - 0:11 | pallando
Dark Side: Ono to tak nějak plyne z procesu - pomalé vaření a chlazení a to vše několikrát. Maso pak výborně povolí a změkne. Takže se pak tak nějak rozpadá.
NahoruRe: Guláše
7. Únor 2013 - 11:11 | fprochazka
Zatím nejlepší téma hydeparku, díky za ně!
NahoruPivo - báječnej je Bernard.
Re: Guláše
7. Únor 2013 - 13:03 | Radosta
Máte někdo doporučení, kde v České Lípě a jejím nejbližším okolí dělají nejlepší guláš?
NahoruRe: Guláše
9. Únor 2013 - 8:02 | Šťoural
Sláva někdejších HOSPODSKÝCH gulášů je, zdá se, v háji.
Někdo tu psal o houbách do guláše. Tak jsem včera zbytek vepřového na žampiónech dochutil kořením, použil čerstvou papriku, rajčátko a cibulku - ten kdo to psal, věděl o čem píše. Houby do guláše ano!
NahoruRe: Guláše
9. Únor 2013 - 13:20 | Of the Moon
Žampiony taky dávám,ale nejlepší jsou sušené houby,které fungují i jako koření.
NahoruRe: Guláše
15. Květen 2014 - 14:40 | Kafka
Hele, moje staré téma. Ale nevím, nevím, jestli ke gulášům vymyslíme něco nového. Zkusím nahodit jiné téma.
Nahoru