Nový Bor bude letos opět hostit soutěžní postupovou přehlídku divadelních souborů hrajících pro děti Dospělí dětem, v širokém okolí jedinečnou přehlídku zajišťující vítězi postup na národní přehlídku Popelka Rakovník. Zdeňka Rejny, ředitele přehlídky, jsme se ptali na historii, realizaci či na program již 31. ročníku této celovíkendové akce.
Dají se vypíchnout nějaké důležité, zlomové momenty?
Přehlídka byla poprvé v roce 1983 v kulturním domě Bohemia. Otcem přehlídky je Viktor Linhart, tehdejší ředitel Klubu pracujících státního podniku Crystalex Nový Bor.
Po dokončení rekonstrukce novoborského divadla v listopadu 1983 se přestěhovala právě do divadla, kde je dodnes. V roce 1993 tehdejší Stálá divadelní scéna přešla pod město, Viktor Linhart byl ředitelem Stálé divadelní scény do konce roku 2002 a tím současně ředitelem přehlídky. V roce 2003 přebrala po odchodu Viktora do důchodu Stálou divadelní scénu i přehlídku Kateřina Baranowská, která do ní vnesla nový prvek, a to herecké dílny. Zařazením hereckých dílen se rozšířil záběr přehlídky i na přípravu a vzdělávání především mladých hereček a herců. Po roce působení ve stálé divadelní scéně Kateřina odešla a začala se věnovat scénografii, kterou vystudovala, a je v této profesi velmi dobrá. Přehlídky i scény se ujal v té době velmi mladý Jarek Hylebrant. Po dvou sezónách (v roce 2006) se Stálá divadelní scéna transformovala do nové formy Kultura Nový Bor, s. r. o. Jednatelem a současně ředitelem společnosti se stal Radovan Novotný a já jsem se stal ředitelem přehlídky. Přebral jsem model, jak ho již nastínila Kateřina, a v tomto stylu organizuji přehlídku do dneška. Jako poměrně důležitý moment přehlídky bych kromě jejího založení vyzdvihnul zařazení hereckých dílen, čímž se stala současně dílnou divadla pro děti a mládež.
Dětská představení bývají během roku takřka vyprodána. Dá se toto říct i o přehlídkovém víkendu? Dětský divák opravdu zvládá až 6 představení během tří dnů?
Na přehlídku máme poměrně velmi dobrou návštěvnost a to 900–1200 diváků za víkend. Je to podpořeno rozsáhlou propagační kampaní, jejíž součástí je i soutěž pro děti “Najdi pohádku”, kdy jsou po městě ve výlohách rozmístěna tabla s jednotlivými pohádkami a děti, když najdou všechny, získávají volné vstupenky na pohádky. Soutěž “Najdi pohádku” tak současně podporuje zájem dětí o naše město.
Líbí se mi váš vizuál, kterému dominuje pastelkami namalované logo, ale současně i ilustrace ke každému představení – pastelkami překreslená fotografie z představení. Přiznejte se, spolupracují na tom s vámi děti, nebo to sám překreslujete v kanceláři?
Logo pochází ještě od Viktora Linharta. Ilustrace ke každému představení nepřekresluji já, neumím to, ale překresluje je manželka Eva. Spolupráce s dětmi spočívá spíše v tom, že nám obrázky hodnotí. Dokážou být i dost kritické.
Můžete do dramaturgie přehlídky zasáhnout, když se na internetu může přihlásit kdokoli? Nebojíte se, že by někdy mohlo dojít k dramaturgicky velmi slabému ročníku?
Vzhledem k tomu, že jsme jediná soutěžní postupová přehlídka divadla pro děti pověřená Ministerstvem kultury pro Liberecký a Ústecký kraj, nemusíme se bát dramaticky slabé účasti na přehlídce. A také hlavně díky technickému servisu, který souborům poskytujeme při realizaci představení, se k nám hlásí soubory i z jiných krajů (jsme schopni zajistit i technicky velmi náročné inscenace). Za to patří dík především kolektivu techniky divadla. My zatím máme problémy opačného charakteru, že se k nám na přehlídku nedostanou všechny soubory, které se k nám hlásí Tak se stalo, že už předběžně máme dva soubory na přehlídku 2014.
Dá se obecně říci, jaká je v Čechách divadelní tvorba pro děti? Navštěvujete celostátní přehlídku Popelka Rakovník, kam od vás vítězné inscenace postupují?
U amatérských souborů se v současné době projevuje snaha hrát spíše pro dospělé. Úroveň amatérských souborů je velmi široká, od jednoduchých nepříliš povedených inscenací, až po dokonale zvládnuté skvělé inscenace. Dá se říci, že tvorby pro děti (dříve to byla doména ochotnických souborů) se chopila profesionální divadla, která přinášejí kvalitní inscenace. Vzhledem k tomu, že současně pracuji v divadle jako technik a Popelka je v průběhu plné sezóny, je pro mě možnost zúčastnit se Popelky velmi obtížná.
Přehlídka je víkendová, zůstávají soutěžní soubory v Novém Boru až do neděle, kdy jsou vyhlášeny výsledky?
Ano, zástupci ze všech souborů a některé soubory celé zůstávají po celou dobu přehlídky. Proto pro ně zajišťujeme na stovku noclehů.
Najdou se na přehlídce pro děti i platící diváci, kteří přijedou na víkend do Nového Boru a třeba zde i přespávají?
Že k nám jezdí na přehlídku diváci z velmi širokého okolí, vím, ale že by u nás někdo přespával, to netuším. I když možné to je.
Máte již po těch letech nějaké oblíbené české divadlo, resp. jejich tvorbu pro děti a mládež?
Ano, mám oblíbená, i když to zní tak trochu alibisticky, všechna divadla, která přinášejí kvalitní inscenace.
Jsou nějaké momenty z posledních přehlídek, na které si rád vzpomenete a které stojí za zmínku?
Těch momentů je hodně, hlavně když soubory děkují, že se jim u nás dobře hrálo a že se k nám rádi vracejí. Musím se tady opakovat, že za toto především děkuji mé partě techniků, kteří se mnou zajišťují provoz divadla.
31. divadelní přehlídka Dospělí dětem 2013, 24.–26. května, Městské divadlo Nový Bor
Program:
Pátek 24. května
08:30 a 10:00 Sněhurka a sedm trpaslíků / Walt Disney - NOPOĎ Nový Bor / NOPOĎ Nový Bor
17:00 Ze života hmyzu / Karel a Josef Čapek / Hynkovo hravé divadlo Litoměřice
Sobota 25. května
10:00 Kocour Modroočko / Josef Kolář / Přípravka Mladé scény Ústí nad Labem
15:00 Čert a Káča / Zdeněk Skořepa / Divadelní klub mladých Česká Lípa
17:45 Herecká dílna / MgA. Kateřina Baranowská, doc. Karel Vostárek / Herectví v prostoru
Neděle 26. května
10:00 Kašpařiny / Jiří Jaroš / DS Karel Čapek Děčín
14:00 Vyhlášení výsledků přehlídky
15:00 Dvanáct měsíčků / Kristina Herzinová na motivy pohádky Boženy Němcové / Mladá Scéna Ústí nad Labem
Podrobný program přehlídky naleznete zde.