Dnes je 27. 11. 2024
svátek má Xenie

Volby 2018 – Další názory na jednání radních

Postupně se snažím sehnat co nejvíce vyjádření k zasedání Rady města. Nejsdílnější je PRO Českou Lípu, které bylo po čtyři roky součástí radniční koalice.

“Oficiální vyjádření vydáme po konzultaci s právním zástupcem. Naši radní pánové Roman Kozák a Jan Rubický nehlasovali pro tuto věc. Jsme úplně mimo hru. Materiály před ně položili na stůl a museli podepsat několikastránkový dokument o mlčenlivosti. Zvažujeme příslušné právní kroky a distancujeme se od těchto praktik paní starostky Romany Žatecké (ČSSD) a pana místostarosty Juraje Ranince (ODS),” uvádí volební manažerka Koalice PRO Českou Lípu Mgr. Jana Kalousová, MBA.

Smlouvu tak s největší pravděpodobností odsouhlasili Žatecká, Máška, Raninec, Tejnora a Šafránková. Otázkou je, jestli ji Romana Žatecká mohla podepsat. Nevěřím, že si to mohla dovolit bez toho, aby celou věc konzultovala s právníky. Údajně existuje právní analýza, kterou nikdo, kdo komunikuje, nemá u sebe. 

Samozřejmě, jsem vnímán jako opoziční pisálek, takže se moc nedivím, že se mnou mluví zejména ti, kteří jsou vnímáni jako opozice. Jen připomínám, že mě do této role vmanévrovala sama koalice. Romaně Žatecké jsem hned po volbách nabídl, že s ní budu pracovat na pravidelných rozhovorech. Výsledkem bylo, že si mě vyhodila z přátel a místo toho mě si tam dala ty, kteří jí čtyři roky pochlebovali a postupně si vysloužili placené posty v různých organizacích města. Naopak si myslím, že už od dob jeho poslancování mám korektní vztahy s místostarostou Ranincem. Psali jsme si ještě ve čtvrtek, když jsem vydal své prohlášení k prasáckým letákům v českolipských stránkách - zde.

A než jsem se vykecal, napsal mi své vyjádření Vojtěch Svoboda, kandidát Živé Lípy: „Firma BusLine, která je trestně stíhána za díry v účetnictví, praní peněz a mnoho dalších trestných činů v Libereckém a Jabloneckém dopravním podniku (zde) by v České Lípě neměla provozovat ani půjčovnu kol, navíc za podezřelou cenu 770 milionů, o kterých mělo rozhodovat zastupitelstvo. Byl za tím nějaký zájem? Jistě víme jen to, že pro město je to otřesný průšvih.

Vzápětí se mi ozval Juraj Raninec. Jeho vyjádření dávám v plném znění: „771 mil. by to stálo jen za předpokladu, že se bude jezdit o 25% více km, než se jezdí teď. Za současné kilometráže to bude za deset let smlouvy cca 530 mil. Kč. Zastupitelé odmítli společný dopravní podnik, chtěli transparentní zakázku, tak tady je výsledek. Nutné to bylo, pokud nechceme po CL chodit pouze pěšky.“

Ještě čekám odpověď na můj dotaz, jestli to bylo nutné uskutečnit takto, v podstatě partyzánsky. Jaroslavu Turnhöferovi, jednomu z možných budoucích starostů, jsem položil dvě otázky. Jestli už někdo někomu vysvětlit, proč to bylo tak nutně rychlé a jestli to půjde zrušit.

"Mluvil jsem s přímým účastníkem jednání rady, panem Kozákem a ani on mi neuměl na tuto otázku odpovědět, proč to bylo tak narychlo, proč to rozhodovala rada, proč nebylo svoláno mimořádné zastupitelstvo, proč to bylo před volbami (po nich už by se asi někteří nemuseli kamarádit). A těch neodpovědí na otázky proč, je tam celá řada. Na co dostali odpověď členové rady bylo to, že vedení města mělo potvrzeno od renomované právní kanceláře, že tuto smlouvu můžou schválit. Takže snaha vedení města se ubírala pouze tímto směrem a vůbec ne směrem na řešení situace např. svoláním mimořádného zastupitelstva apod.  Ta kancelář jim ten posudek zřejmě nevypracovala v ten pátek 5. 10. narychlo, protože hrozilo nějaké nebezpečí z prodlení, které si radnice na poslední chvíli uvědomila. To je i trochu odpověď na druhou otázku. Snaha o to, aby právní rámec uzavřené smlouvy byl co možná nejméně napadnutelný, tady evidentně byl a je. Ale jedná se o takovou částku, že se jistě v případě, že bychom o tom rozhodovali my, vyplatí se o zneplatnění smlouvy pokusit i soudní cestou. 

Více zase za chvíli.

Komentáře

Re: Volby 2018 – Další názory na jednání radních

Mnoho slov - proč byl nejprve podpořen společný podnik a po roce příprav pak podtržen ? To je zásadní problém. To, že jsem nakonec viděl lepší variantu ve společném podniku, než jít v dopravní realitě roku 2018 na risk obchodní soutěže necítím, jako zločin.
Opravdu jde o velkou zakázku a během procesu měnit názor, protože někdo něco říká, není dobré. ODS byla po celou dobu konzistetní.

Nahoru