Jak probíhalo odvolání starosty v Novém Boru? Kolik stojí městský strážník? Začala Lípa Musica – krátké video z úvodních projevů. Příští týden Drevnerusskij Raspev, Václav Větvička či Karel Plíhal.
Na stránkách Nového Boru už je zápis ze srpnového zasedání zastupitelstva. Zajímal jsem se o body, které u nás "anonymní" čtenář propíral. V rámci změn programu Josef Doškář vystoupil s tvrzením, že mu v programu chybí bod, který navrhoval, a to odvolání starosty. Jaromír Dvořák, starosta, mu oponoval: "Vy tento bod sice navrhujete, ale není mojí povinností ho zařadit."
Josef Doškář si ztěžoval i na i-novinách, že tím starosta porušuje zákon. Pátral jsem, kdo má vlastně pravdu. Asi oba. Program sestavuje starosta, takže když tento bod nezařadil, ničeho se nedopustil. Zastupitel má právo iniciace, takže mohl na stávajícím zasedání odvolání navrhnout. Ale nejsem právník, jen jsem guglil.
Starosta nechal hlasovat o zařazení svého odvolání do programu. Čtyři zastupitelé byli pro, deset proti, dva se zdrželi. Takže není pravda ani to, že se o odvolání starosty hlasovalo. Hlasovalo se pouze o tom, jestli se o tom bude hlasovat.
Samozřejmě se také diskutovalo o problémech souvisejících s mačetovým útokem. Například o možnosti navýšení počtu strážníků. Velitel městské policie vyčíslil náklady na jednoho městského strážníka na zhruba 370 tisíc ročně (s odvody, výcvikem a výzbrojí). Také vysvětloval, že kontrola heren je problematická - strážníkům se musí platit noční služby, navíc do herny se musejí spojit dvě hlídky.
Také jsem se pobavil, když občan Pavel Danys prohlásil, že bytostně nesnáší anonymy :o). Jednalo se o tom, že autoři příspěvků ve Zpravodaji by měli psát pod svými jmény.
Českolipské zastupitelstvo se už také chystá – termíny zasedání se objevily hned druhý den poté, co jsem si rýpnul v předminulém deníku.
V týdnu toho mnoho nestíhám, čtyři odpoledky, z toho tři do šestnácti hodin, mi dávají zabrat. O to více jsem se vyřádil o víkendu, částečně proto, abych vás upozornil na co nejvíce aktivit, které se odehrávaly v našem okolí.
V pátek byl zahájen festival Lípa Musica koncertem pěvkyně z první ligy, sopranistky Evy Urbanové. Za sebe musím napsat, že bych si festival představoval skromnější, ale v pátek jsem v Crystalu seděl a byl fascinován, že stačilo ujít kilometr od svého domova a seděl jsem dvacet metrů od pěvkyně, která uhranuje nejen svým hlasem, ale i svým zjevem. Však také v hledišti seděli fanoušci z celé republiky a někteří dávali nepokrytě najevo, že Eva Urbanová je pro ně bohyně.
Natočil jsem krátké video jen pro deník, především z úvodních projevů. Hlas operní pěvkyně v něm moc není. Nechtěl jsem fušovat do řemesla profíkům natáčejícím oficiální video a také jsem si chtěl koncert trochu užít.
Festival pokračuje celý víkend, právě nyní znějí kostelem Svatého Kříže v Oldřichově tóny z hoboje a varhan (video bude zítra ve videodeníku), včera jste si mohli tradičně vychutnat atmosféru koncertu při svíčkách v kostele sv. Barbory, v zaniklé obci Mnichov u Zahrádek. Jak vidno z mých reportů, dal jsem přednost poznávání dalších českolipských kapel na pokračování Rozára festu. Sice se to u všech nesetkalo s pochopením (viz zde), ale ne vždy je nálada na vážnou hudbu. Mimochodem: našlo se pár takových, kteří po koncertu v kostele ještě dorazili k Rozáře během vystoupení VyjakoMy.
Za mimořádně vizuálně zajímavé jsem pokládal Destruction derby v Kamenici u Zákup, a tak jsem v poledne zajel i tam. Až tak nesdílím nadšení do motorů, jejich řevu a oprav či úprav, přesto i mě samozřejmě vzrušují skoky do bahna, odletující kusy nárazníků, zvuky muchlajícího se plechu či pach špatně spáleného benzínu.
Video z této akce naleznete zde.
Kam se vypravit v průběhu následujícího týdne?
V úterý se v českolipské knihovně představí oblíbený botanik Václav Větvička, v Boru pro změnu folkař Karel Plíhal. Ve čtvrtek vystoupí v Bazilice Drevnerusskij Raspev, tímto koncertem pokračuje festival Lípa Musica. V sobotu si můžeme vybrat, jestli zamíříme na vodní hrad na koncert Jé Jé Neduhy a Petra Bratršovského či do Progresu na koncert První hoře a Area Core.
Komentáře
Re: 33/2011
18. Září 2011 - 18:02 | F. Chot
Zákon o obcích stanoví v ust. § 94 odst. 1): "Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové, rada obce a výbory."
NahoruO tom, že by starosta takový návrh neměl povinnost zařadit, se zákon nezmiňuje.
Nakonec to v NB vyřešili správně - hlasováním o navrhovaném bodu programu, ale byla chyba Mgr. Dvořáka, že navrhovaný bod nezařadil do plánovaného programu.
Re: 33/2011
18. Září 2011 - 18:05 | barta
Ale zodpovědnost nese starosta. To by se mohl taky nějaký zastupitel zbláznit, což v Boru není nic tak nepravděpodobného, a dát takových návrhů tisíce.
NahoruRe: 33/2011
18. Září 2011 - 19:27 | moldavit
Nemáte pravdu.Postup je upraven vyhláškou zastupitelstva-Jednací řád.Ten je pak závazný pro všechny,tedy i starostu.V Boru obecně postupovali správně.Navrhovaný program musí být schválen.Kdokoliv z jmenovaných může navrhnout další body,nebo požadovat stažení některých bodů.Projednávaný program musí být schválen nadpoloviční většinou zastupitelů.
NahoruRe: 33/2011
18. Září 2011 - 20:56 | barta
To neodporuje tomu, co říkám. Ale návrh, který se vylepuje na ulici, dělá starosta. Co se odhlasuje na místě, je jiná.
NahoruRe: 33/2011
18. Září 2011 - 23:59 | F. Chot
Ani jednací řád zastupitelstva by neměl omezovat právo zastupitele - podávat návrhy bodů jednání zastupitelstva. Starosta by měl na návrh programu uvést všechny body, navržené mu jednotlivými zastupiteli, radou či výbory.
NahoruVšichni zastupitelé pak na začátku jednání hlasováním rozhodnou, zda navržený bod ponechají, či nikoliv.
Pokud máte obavu z bláznivých zastupitelů a tisíců jejich návrhů - ano, v principu je to možné. Říká se tomu zastupitelská demokracie.
„O tom, že by starosta takový návrh
19. Září 2011 - 9:40 | Jan Tichý
neměl povinnost zařadit, se zákon nezmiňuje“ – ale neříká ani, že by tu povinnost MĚL! Už jen selským rozumem posuzováno, čas není gumový. V pravomoci starosty proto je navrhnout program tak, aby byl zvládnutelný, a prkotiny vynechat nebo odložit na příště. Každý zastupitel pak může navrhnout změnu programu, což se stalo. Divím se, proč se o tom tak široce musí debatovat. A proč někteří jedinci (ne tady) dokonce psali cosi o porušení zákona a rozpuštění zastupitelstva?!
NahoruBTW: Aspoň v době, kdy město řeší závažné problémy, by opozičníci měli krotit svoje osobní averze a myslet víc na prospěch celku.
Re: 33/2011
19. Září 2011 - 10:42 | F. Chot
Pane Tichý, se závěrem Vašeho vyjádření souhlasím, ale jinak stále zaměňujete možný a správný - zákonný postup. Zastupitel/rada/výbory má/mají právo navrhnout k projednání bod/body - cestou starosty a ten má nechat na rozhodnutí zastupitelstva, zda je zařadí nebo ne.
NahoruV tom vidím chybu Mgr. Dvořáka - ať si o návrhu p. Doškáře myslí osobně a věcně cokoliv, měl na začátku jednání zastupitelstva uvést, že tento návrh tady je a zastupitelé by rozhodli. Nakonec to tak proběhlo, ale p. Doškář (jak jsem vyrozuměl ze zápisu z MZ a dalších poznámek na webu) se musel informování zastupitelstva, že tento návrh podal, domáhat.
Re: 33/2011
19. Září 2011 - 10:58 | hillbill
Předpokládám, že Mgr. Dvořák si vše dopředu ověřil a průběh ničemu neodporoval. Návrh nebyl zavržen, jen nebyl zařazen do plánu. Mícháte dvě věci, byť obě jsou ovoce.
NahoruRe: 33/2011
19. Září 2011 - 15:24 | moldavit
Prostudoval jsem Jednací řád NB zastupitelstva.Takže pan Doškář by musel v předstihu podat návrh písemně a s důvodovou zprávou.Což asi neudělal.Takže pak nastala druhá možnost,požádat před hlasováním o programu.To bylo dodrženo.Pan Dvořák tedy postupoval v souladu s jednacím řádem
Nahoru