Po nočním návratu z Chorvatska se pouštím do deníku s několikahodinovým zpožděním. A přestože jsem trochu vychladnul, chci se dále věnovat své kauze z minulého týdne (zde), tj. cestování vlakem.
Vede mě k tomu nejen fakt, že se stále cítím ponížení tím, jak se ke mně dopravci chovají, ale i to, jakým způsobem jste jako čtenáři reagovali a popisovali mi své zkušenosti.
Například paní Michaela: „Znám situaci na české železnici - mám velmi časté zkušenosti, ať už se jedná o Arrivu, ČD nebo jiné dopravce. Nehledě na to, že slušnému cestujícímu nikdo nevyjde v ničem vstříc - ukrutný průvan, zpoždění, zakoupení jízdenky, když nemám internetové bankovnictví. Jsem také z České Lípy a jsem pro velkou informovanost lidí, kteří toto neznají. Tedy šířit Váš článek dál. Něco se musí stát, je to někdy fakt hrozné - člověk se nedovolá práva.“
Paní Mája: „Tak nějak jsme cestovali i my stejnou trasou. Celý den v háji, místo jednoho lístku několik a Ariva, o tom raději pomlčím. Řekli jsme si, že vlakem už nikdy více...“
Nejzkušenějším uživatelem drah byl pan Martin: "V železniční dopravě se orientovat lze, ale člověk musí k tomu každý rok studovat plno materiálů (loni byl až neskutečný asi pětistránkový manuál od ministerstva dopravy na to, jak si správně koupit jízdenku na vlak). Kdo tohle z běžných lidí čte? Já tedy ano, ale chápu, že takových je minimum. Radím věčně svým známým, jak vlastně správně jezdit vlakem. Je to neskutečný - s prominutím - bordel. Takže na druhou stranu Vaše rozhořčení chápu. Osobně zastávám názor, že trať, jakožto strategická doprava, by měla být v rukou státu. Ano, pomohlo to ke zkvalitnění služeb ČD, to rozhodně, ale obecně to zhoršilo jednoduchost cestování vlakem. Už se děsím nového jízdního řádu, dle nějž podle zpráv z kuloárů možná získá Arriva všechny vlaky z České Lípy mimo osobáků do Mladé Boleslavi + ještě všechny vlaky od nás z Liberce do Pardubic."
Jak jsem již psal v původním článku, volal jsem i na infolinky Českých drah, Arrivy a Ministerstva dopravy. Článek jsem jim rovněž i poslal. Reakce přišla jen z Českých. Především vysvětlení, proč jsem se do dané situace dostal.
„Dobrý den, vlak Os 6011 nabral cestou zpoždění z těchto důvodů:
Krásná Lípa - 3 minuty z důvodu jízdy ve sledu za opožděným vlakem R 1186 dopravce Arriva.
Česká lípa - 11 minut z důvodu čekání na křižování s opožděným vlakem R 1188 dopravce Arriva.
Ani jednu z těchto příčin jsme jako dopravce nemohli nijak ovlivnit. Řízení provozu je plně v gesci majitele infrastruktury - Správy železnic. Děkujeme za pochopení.“
Takže samozřejmě za vše může Arriva, potažmo ten, kdo tyhle diletanty na české koleje vůbec pustil. A když není zbytí, hodíme to na Správu železnic. Já jsem jel totiž tuto trať i jen s Českými dráhami. Přijel jsem do Mladé Boleslavi a viděl ještě odjíždějící - poslední - vlak. A odpověď: Obraťte se na výpravčího, s tím nemají České dráhy nic společného. Tenkrát jsem jel zpět domů a naštěstí byl průvodčí měkký a nedělal scénu, když jsem za cestu zpět odmítl zaplatit.
Na článek reagoval i hejtman Martin Půta: „Dobrý den, tohle příliš nepobaví. Děkuji za osobní zkušenost, předám to dál, nejenom na KORID, ale také oběma dopravcům.“
Jak dopadla jeho intervence zatím nevím, ale v průběhu týdne se o to budu zajímat.
To vymlouvání se na někoho jiného je trapné. Já si koupím produkt od Český drah, zkousnu to, že většina cestujících na rozdíl ode mě jede za čtvrtinovou cenu, a pak mi je řečeno, že mám smůlu. Je to stejné, jako kdybych si v Albertu koupil balení sušenek a ono bylo prolezlé červy. Šel bych ho reklamovat a prodavačka by mi řekla, ať se obrátím na dopravce nebo výrobce a dál se se mnou nechtěla bavit. Ať si to dopravci vyřídí mezi sebou nebo se Správou železnic. Já si zaplatil za to, že se v rámci nějakého času dostanu z bodu A do bodu B. Pokud jsem na trati strávil delší dobu, měl by mi být minimálně kompenzován ztracený čas.
A pak jedete Českem autem (zatímco celý Balkán a Rakousko projedete po dálnici, u nás stojíte v kolonách i na silnici třetí třídy) a čtete si reklamy Českých drah:
Místo džunglí k Amazonce vyrazím si do Jablonce.
Místo Srí Lanky letos frčí Mariánky.
Místo Bora Bora zlákala mě Kutná Hora.
Ano, reklama zaujala a tím splnila svůj účel. Někdo objevil generátor rýmů. Vznesl jsem na České dráhy dotaz, jestli bych k zakázce mohl dostat nějaké informace. Kdo reklamu dělal a za kolik.
Více zase příští týden. Úvodní fotka je z Biogradu.
Komentáře
Re: 29/2020
12. Srpen 2020 - 9:18 | Lenka Sepsová
Každý máme nějaké zážitky s cestováním po železnici. Zažila jsem různé situace od čekání v rozpálených vagónech,když se sebevrazi rozhodli svůj život ukončit touto formou, přes požár lokomotivy před Mnichovem, pád stromu na trať atd. V pátek 7.8. jsem vyrazila v 6.03 směr Kolín- Uherské Hradiště. Arriva přijela na čas, vagony čisté, problém žádný,jenom na úseku M.Boleslav-Nymburk byla do 10.8. výluka. Slovácký expres provozovatel ČD přijel do Kolína v 9.48 též bez zpoždění a pak to začalo. Měly jsme s dcerou lístky do 1. třídy,protože jsme očekávaly nával a radši jsme si připlatily za komfort,neb místenky do 2. třídy byly všechny fuč. V Kolíně na nedávno opraveném nádraží,k teré spravují ČD, nebylo na dámských toaletách za poplatek 10 káčé v zásobníku tekuté mýdlo. Vlak vyjel z Kolína na čas,pak začal nabírat zpoždění - do UH dohromady 45 minut s odůvodněním,že " Zpoždění je způsobeno přepravou většího počtu cestujících". No, co k tomu dodat- náš vlak byl natřískaný z Prahy,neb hodně lidí jelo na LFŠ a zpoždění do Kolína neměl a pak již nějaké davy nenastupovaly. Možná jsme museli čekat na ty jiné spoje..Ve voze 1. třídy nefungovala klimatizace.... Na toaletě nebylo v 1. třídě za příplatek 115 korun žádné tekuté mýdlo v zásobníku. Teprve v Přerově,když byla změna průvodčího,tento otevřel ventilačky na oknech a na naše zvolání " Konečně trochu vzduchu" ! opáčil,že na to přišel nyní a měli jsme prý to říci průvodčímu. Já jsem mu zase opáčila ,že snad průvodčí proboha věděl,že klima nefunguje a mohl místo povídání se svým kámošem zaměstnancem drah a plánování výletu do Švýcarska za režijky, se o to postarat anebo se nám omluvit,že klima nejde. Zpět jel opět odpolední nabouchaný Slovácký expres bez potíží,klima fungovalo a cestování v Arrivě v z Kolína bez problémů,toaleta čistá a s mýdlem atd. Když jsem si byla koupit den před odjezdem v UH.Hradišti lístek na vlak a potřebovala na nádraží použít dámskou toaletu,tak zase tam žádné mýdlo nebylo,ubrousky na ruce už vůbec ne.. A za toto nemůže nějaká " liberalizace" drah apod. Za část problému na železnici můžou líní lidé,kteří neplní své pracovní povinnosti a jejich nadřízení,kteří je nekontrolují a je jim to jedno-je to státní podnik, ve státě je bordel,tak proč ne tady,že... A těch 6 mld jako kompenzace sníženého jízdného ,které se ze státního rozpočtu ročně vyhází na uplácení voličů, by se mohlo klidně částečně investovat do zlepšení komfortu cestování a bezpečnosti na naší železnici. Přeji hezké cestování!
NahoruRe: 29/2020
13. Srpen 2020 - 9:06 | moldavit
Tak skoro 9 let tu vládne ANO s podporou komunistů. Co čekat jiného?
NahoruTeď se pustili do státního rozpočtu.
Re: 29/2020
17. Srpen 2020 - 7:10 | F. Chot
Jen "drobné" upřesnění: S tolerancí KSČM vládne současná koalice ANO2011 a ČSSD od 11. července 2018. Tedy o něco více, než dva roky a jeden měsíc.
NahoruRe: 29/2020 vlakem jezdit, lékárničku sebou
14. Srpen 2020 - 10:43 | moldavit
včera vykolejil rychlík Vysočina, mnoho zraněných, dnes se utrhly vagony a smetly osobák. Superministr za ANO to jaksi nezvládá. No má toho dost a schopných lidí je v ANO málo.
Nahoru