O víkendu jsem deník nestihl a příští víkend to nebude lepší. Proto ho vkládám v netradiční čas. V Lípě se totiž dějí věci. Například se poprvé v novodobé historii na náměstí vztyčila májka a polibek místostarosty se starostkou se stal hitem internetu. Fotografie je oficiální městská, žádný photoshop, jak si původně lidé mysleli.
Osobně na tento počin hledím s rezervou. Májku vnímám jako vesnickou záležitost. Jako náctiletý jsem se párkrát zúčastnil této veselice u kamaráda v Kostelním Hlavně. Akce se účastnili takřka všichni a celá akce byla logisticky poměrně náročná. Také nám jednou při stavění spadla, strhala dráty a večer se na zábavu tahal proud z vedlejší vsi. I zábavy byly poměrně divoké. Musel jsem si dávat pozor na to, kterou dívku vyzvu k tanci. Snad nikdy se nestalo, že by se nestrhla rvačka. Májka se navíc musela hlídat, protože kluci z Hlavence, Konětop a podobných obcí neustále vymýšleli, jak ji ukrást.
Májové slavnosti v Lípě mi připomínají kauzu s českolipským krojem. Asi bylo potřeba vymyslet událost, při které by se využily stánky. O českolipském kroji se dozvíte více zde.
I doba je jiná. Neumím si představit, že by do Lípy přijeli kluci z Boru a pokusili se májku porazit. To by bylo soudních sporů, nehledě na případné škody. Na podobné téma chystáme i nového Karla, vydáme ho, jen co Atila nakreslí obrázky.
Stejně jako Českolipskou drbnu i mě zaujalo, že veřejné projednávání změny územního plánu kvůli novému koupališti, se bude dít ve čtvrtek v jednu hodinu odpoledne. Ale je fakt, že veřejným projednáváním se v tomto případě nemyslí, že se sejdou nějací nespokojení lidé na náměstí a budou vyřvávat, jestli se jim koupaliště líbí nebo ne. Jde především o lidi, kteří budou výstavbou nějak dotčeni třeba na majetkových právech apod.
Já osobně nejsem z koupaliště nijak vydřený. Chodit tam nebudu, ale chápu, že jsou občani, kteří se nemohou dočkat. Moc si neumím představit, že bych se slunil někde mezi Kauflandem a hlavní silnicí. Jsou města, kde to není o moc lepší. Poměrně hezký areál staví v současnosti v Turnově, a co vím, tak návštěvnost zimního stadionu, který otevřeli před nedávnem, předčila očekávání. A u koupaliště to bude zřejmě podobné.
Do slepé uličky se dostali zastupitelé ve sporech s bývalým poskytovatelem městské dopravy. Ze zápisu vyplývá, že vůbec nevěděli, jak hlasovat. Pravděpodobnost, že vysoudí nějaké peníze, je malá. Ale když nezaplatí soudní poplatky za pokračující spory, zřeknou se i toho, co by město dostat mohlo. Byť zřejmě nebude od koho. Vzduchem už léta poletují částky v řádech desítek milionů.
Rád bych o kauze napsal více, ale ani právníci v zastupitelstvu nemají na kauzu stejný názor. Usnesení s tímto zněním: zaplacení soudního poplatku ve výši 1.777.400,-Kč za odvolání města Česká Lípa proti rozsudku Okresního soudu v České Lípě ze dne 10. 7. 2015, č. j. 13 C 203/2007 – 1092...dopadlo tak, že 13 zastupitelů hlasovalo proti, šest se zdrželo (Hudec, Ježák, Policer, Procházková, Slaný, Volfová). Někteří zastupitelé kritizovali, že chyběli třeba Petr Skokan (bývalý starosta), Tomáš Vlček (bývalý místostarosta) nebo Eva Vlastníková (několikrát o kauze informovala v době své novinářské profese). Mě osobně by ještě více zajímaly názory třeba bývalého komunistického zastupitele Svatka, který Vett protěžoval, nebo místostarosty Pazourka.
Podíval jsem se, co jsem o kauze psal v průběhu let já.
29. 9. 2006: "A aby těch darů nebylo málo, následoval bod 8.a). Zastupitelstvo města schválilo investiční dotaci na nákup autobusu pro společnost VETT (představitel této společnosti František Homolka je čtvrtý na kandidátce KSČM). Smlouva byla schválena, přestože to nedoporučil odbor dopravy. Celé je to opět zamotané a myslím si, že se v problému orientují jen ti skutečně zainteresovaní. Zajímavý byl spíše průběh hlasování. Už dopředu mezi novináři padlo, že to bude přesně, jak je potřeba - to znamená, že smlouva získá přesně 14 potřebných hlasů. Právě v okamžiku hlasování vešel do dveří již zmíněný Panc a návrh při absenci tří zastupitelů ODS skutečně prošel těsně.
2. 3. 2008: "Událostí týdne se v České Lípě stala městská doprava. Nejenže už opět jezdí zadarmo, ale její bývalý provozovatel pan Homolka napsal médiím i zastupitelům dlouhý dopis, v němž mimo jiné prohlásil, že po něm bylo požadováno mimosmluvní plnění (my prosťáčci tomu říkáme úplatek). Zvláštní je, že o tom neinformoval už v roce 2006, kdy k údajné nabídce došlo, ale až nyní, kdy mu teče do bot. Na postupu města je mi také divné, proč teprve nyní požaduje po Vettu peníze za několik minulých sezon. Dokud totiž v zastupitelstvu seděli pánové Svatek a Pazourek, peníze pro Vett se schvalovaly bez sebemenší diskuse. Stejně tak se schválila smlouva o provozování městské dopravy na poměrně dlouhou dobu. Ve vzduchu teď visí nejen zhruba padesát milionů, které chce město po Vettu, ale i ušlý zisk za několik následujících let, kdy místo Vettu budou chvíli jezdit autobusy ČSAD Semily a chvíli bůhvíkdo. Jestli teda vůbec někdo. Jelikož v obou soudech jde vlastně o peníze nás všech, nezbývá než stranit městu."
2. 5. 2010: "Podle informací starostky si Vett účtoval za ujetý kilometr 80 korun, kdežto nynějšímu provozovateli stačí 34 až 36 korun. Není proto divu, že město nesouhlasí s úhradou prokazatelné ztráty.
Podle rozhodnutí krajského soudu v Ústí nad Labem by ale Lípa měla platit. "Právníci najatí městem chybovali," myslí si Jan Riedl. Upozornil rovněž na to, že hrozí promlčení.
Diskuse se maličko vyhrotila, když doktor Záruba chválil postup města. K tomu Jan Riedl poznamenal, že jeho názor je jiný a že se Ladislavu Zárubovi také neplete do medicíny. Další doktorka práv v zastupitelstvu, Jana Zejdová, navrhla, aby si město nechalo zpracovat posudek od jiné právní kanceláře, nejlépe mimo region."
7. 1. 2010: " I laikům mého ražení přišlo nesmyslné platit celé roky takové částky společnosti provozující v České Lípě městskou dopravu. Vzpomínám si, jak poměrně často za Vett na zasedání zastupitelů lobovali Jiří Pazourek či Homolkův spolustraník Václav Svatek, obzvláště, když se Vettu kupovaly nové autobusy. Právě, že jsem laik, nedokážu se jasně vyjádřit k současné fázi kauzy. A co je horší, odlišný pohled na věc zastávají i právníci. Samozřejmě selským rozumem se mi zdá, že město ušetří, i když od Homolků nedorazí požadovaných sedmdesát milionů. Třeba proto, že Vettu se platilo 82 korun na ujetý kilometr, zatímco Semilům jen 28. Jenže Vett jezdil 440 tisíc kilometrů, kdežto Semily milion dvě stě tisíc (ročně). Podle čísel z radnice: kdyby Vett jezdil stejný počet kilometrů jako Semily, pak by mu smlouva ročně zajišťovala 98 milionů korun. Myslím, že se křičí pozdě. Je evidentní, že smlouva byla vždy pro město nevýhodná a z nějakého důvodu se tento stav toleroval."
Včera v podvečer jsem byl na představení Ženitba zákupského ochotnického spolku Havlíček. Pro mě zatím nejlepší kousek z toho, co jsem od nich za poslední roky viděl. Především mě udivovaly pěvecké vložky. Považuji za hrdinství, když někdo vstoupí na jeviště, ale zpívat před plným sálem je ještě vyšší level. Aspoň fotografie od Jirky Šimka.
Kam vyrazit v nejbližších dnech?
Z programu na následujících 14 dnů mě zaujala třeba čtvrteční přednáška ve špičákovské pobočce knihovny na téma Polsko, bohužel je pro důchodce už od jedné hodiny. V pátek budou hrát U Bílýho černocha Flush Buttons. V sobotu proběhne na vodním hradě Majáles. 11. 5. se uskuteční další Noc literatury. 12. 5. vystoupí U Bílýho černocha Jan Spálený. 13. 5. pokračují oslavy DK Jirásek představením s názvem Zápisky důstojníka Červené armády.
Komentáře
Re: 15/2016
6. Květen 2016 - 12:55 | Karel Tejnora
Kauza "VETT" je zralá, aby vstoupila do školních osnov právních,ekonomických i politologických škol pod názvem : "Jak se to dělat nemá od začátku do konce."
NahoruKrom jiného se to celé točí na slovní úloze, počet km, cena nafty, časový plat personálu, odpisy majetku a spotřeba vedení společnosti a absolutní komunikační prázdnoty dohody mezi plátcem služby a poskytovatelem.
Z celé věci měli prospěch právníci a de facto nový poskytovatel.
Blíží se doba nového tendru na dopravu, MZ je nepoučitelné. Výběru služby v řádu stovek tisíc na lepení plakátů věnovalo řádově násobek času, než výběru systému poskytování veřejné dopravy v řádech stamiliónů.
Tedy délka diskuze je nepřímo úměrná finanční výši dikutovaného. Tvrzení by se mohlo zařadit mezi zákony.
Karel Tejnora