Již dlouhou řadu let čeká Česká Lípa na obchvat, který převede tranzitní dopravu z hlavních tahů od Prahy a na Děčín mimo město. Než se stát pustí do stavby zbývajících dvou etap, apeluje českolipská radnice na příslušné orgány, aby pro neproblematičtější místa s hustým dopravním provozem přijaly alespoň dílčí opatření, jež přispějí k ochraně obyvatel.
Z tohoto důvodu proto českolipský místostarosta Jiří Kočandrle pozval na radnici dopravního inspektora PČR Jana Gallo a inspektorku silniční sítě Krajské správy silnic Libereckého kraje Adélu Macháčkovou, s nimiž včera diskutoval o dvou takových místech na krajské silnici druhé třídy (262/II) ve směru od Mimoně na Děčín.
„Řešili jsme nebezpečnou dopravní situaci u nově vybudovaného místa pro přecházení v Dolní Libchavě a odbočkou ze silnice 262/II do Žizníkova,“ upřesňuje téma pracovní schůzky místostarosta. „V obou případech tam nebezpečné dopravní situace vznikají kvůli špatným rozhledovým podmínkám i rychlé jízdě ze strany některých řidičů. Místním obyvatelům se proto nedivím, že prostřednictvím města žádají o pomoc a řešení.“
V případě odbočky do Žizníkova, kde dopravní situaci komplikuje také odbočka do průmyslového areálu, který stojí při komunikaci, to bylo žizníkovské občanské sdružení. Ve svém podnětu adresovaném radnici poukázalo na četné dopravní nehody, mezi kterými byla také jedna smrtelná. „Osobně to tu dobře znám. Odbočit z hlavní silnice do Žizníkova je i pro zkušeného řidiče často otázkou velké odvahy,“ potvrzuje místostarosta. „Míru nebezpečí v tomto místě uznal jak zástupce dopravní policie, tak krajské správy silnic, která proto pro daný úsek hlavní silnice zpracuje návrh na obou směrné snížení rychlosti z 90 na 70 km/hod. Dospěli jsme k závěru, že žádné jiné ani stavebně technické řešení není v tomto místě reálné.“
Návrh na snížení rychlosti z důvodu zvýšení bezpečnosti provozu na pozemní komunikaci 262/II bude podán i v případě Dolní Libchavy, kde se rychlost před nově zbudovaným místem pro přecházení sníží z klasické 50 na 30 km/hod. „Tady je situace, kterou jsme se v rámci interpelace zabývali i na zastupitelstvu, o to horší, že nebezpečné místo je přímo v obci. Navíc je to před hodně klopenou zatáčkou, a proto tu kvůli špatným rozhledovým podmínkám nebylo možné zřídit přechod pro chodce, ale pouze místo pro přecházení,“ vysvětluje místostarosta. „Kromě snížení rychlosti před tímto místem pro přecházení budeme s krajskou správou silnic jednat i o doplnění dalšího výstražného dopravního značení, aby tudy řidiči projížděli opravdu pomalu. Navíc se pokusíme do návrhu rozpočtu města pro příští rok zařadit stavbu další části chodníku, který ve směru na Stružnici naváže na již vybudovaný úsek.“
Ke snížení rychlosti by v případě Dolní Libchavy i úseku u odbočky do Žizníkova mělo dojít na podzim. Příslušné dopravní značení by jako správce komunikace měla zajistit Krajská správa silnic LK.