Ze žhavé Brazílie až do roubenky na Českolipsku vedla životní cesta Ricarda Hoineffa, scénografa, který propadl výrobě skla. V chalupě si zřídil atelier, kde hostí návštěvy a hovoří s nimi o své skleněné lásce v několika světových jazycích.
Narodil se do židovské rodiny v Rio de Janeiru. Na začátku devadesátých let minulého století si jako správný dobrodruh sbalil kufr a odletěl naslepo do Prahy. Tam vystudoval scénografii na DAMU a stal se z něj respektovaný tvůrce televizních znělek od Občanského juda až po StarDance. Pracoval také pro divadla v Liberci, Praze, Plzni nebo Karlových Varech.
Ve čtyřiceti ale viděl v Novém Boru při práci skláře a zamiloval se. Do skla. Začal znovu chodit do školy. Dnes tvoří umělecké sklo vlastní metodou. „Scénografie je něco, co se odehrává teď a tady. Sklo je napořád,“ shrnul novopečený výtvarník.
Navštívit jeho ateliér je trochu jiný zážitek než se procházet galerií. Ateliér je v přízemí moderní roubenky, která byla v roce 2016 postavená v souladu s místní architekturou dřevěných chalup v malebné vesničce Slunečná. „Nikdy není pozdě na životní změnu. Ricardo Hoineff se stal navíc široko daleko známý svou účastí na kulturním a společenském životě tamní komunity,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch.
Ateliér je vybaven velkou pecí na fusing, což je technika spojována většinou s dekoračními a užitkovými výrobky. U vlastnoručně upražené kávy pak Hoineff návštěvníkům vypráví svůj příběh. Se svými návštěvami může bez problémů kromě češtiny komunikovat také v portugalštině, angličtině či španělštině.