Dnes proběhlo 3. zasedání zastupitelstva města. Jak dopadla opakovaná volba členů finančního výboru? Jaké byly tzv. materiáy "na stůl", které byly do materiálů začleněny až během zastupitelstva? A co lavička Václava Havla?
Volba členů finančního výboru
Jako na předešlém zastupitelstvu byla v návrhu tato jména: Ing. Jiří Truhlář (Uděláme pořádek v České Lípě), Jana Rychtaříková (ČSSD), Jaroslav Ulbrich (ČSSD), Jana Zajícová (ČSSD), Ing. Miroslav Strnad (ANO 2011), Ing. Jitka Volfová (ANO 2011), Petr Svoboda (SLK), Ing. Jaroslav Jenčovský (ODS), Oldřich Panc (KSČM) a Petr Jeník (Česká pirátská strana). Na dnešním zastupitelstvu se o členech hlasovalo jednotlivě, zvoleni byli všichni výše zmínění, až na Petra Jeníka. Z přítomných 24 zastupitelů (Petr Skokan nebyl přítomen) pro Petra Jeníka hlasovalo 8 z nich; Ing. R. Kozák a Jan Rubický byli proti; 14 zastupitelů se zdrželo (Tomáš Binder, Ing. Petr Máška, Ing. Jaromír Štrumfa, Bc. Eva Vlastníková, Mgr. Romana Žatecká, Bc. Petr Novák, Mgr. Juraj Raninec, MUDr. Karel Tejnora, Mgr. Zdeněk Ježák, Mgr. et Mgr. Pavla Procházková, Alena Šafránková, Ing. Jitka Volfová, Petra Chocová a Mgr. Jan Policer). I tak je finanční výbor, dle slov starostky Žatecké, sestaven tak, aby mohl začít pracovat.
Body 10-14 z upraveného programu, tzv. materiály "na stůl"
Tato sada na sebe navazujících rozhodnutí se týkala Městké policie. Vyjádření starostky Žatecké: "Východiskem pro tyto návrhy je nutnost změny v práci městské policie: chceme výrazně zlepšit úroveň zabezpečování veřejného pořádku, informovanost představitelů obce, spolupráce s PČR. Chceme změnit taktiku - přesunout se od represe k prevenci a od řešení pachatelů trestné činnosti k místům, kde k ní dochází. Naším cílem je nastavit službu MP více směrek k potřebám občanů, mít strážníky na ulicích a na problémových místech. Chceme intenzivnější práci obecní policie v místních komunitách. Kroky, které navrhujeme, mají zajistit zlepšení stavu bezpečnosti ve městě a jeho jednotlivých částech, zmírnit dopady přetrvávajících problémů, které ovlivňují bezpečnost, a zvýšit pocit bezpečí pro občany a vůbec důvěru občanů v MP. Též chceme, aby byla jasněji definovná odpovědnost strážníků za přesně vymezený prostor. (...) Cílem navrhovaných kroků je přímé a důsledné vedení MP samosprávou, s následným delegováním odborné činnosti na strážníka koordinátora." Dlouhá diskuze vyústila v přestávku a malé úpravy v předloženém textu. Předložený návrh usnesení byl přijat (20 pro; J. Policer a Š. Slaný se zdrželi; T. Vlček a T. Martínek nehlasovali), výsledkem hlasování o bodu 10 je fakt, že Ing. Lubomír Mery byl odvolán z pozice tzv. pověřeného strážníka (ředitele MP).
Bod č. 11, tedy revokace usnesení č. 2/2014 a stanovení počtu dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstva města a určení funkcí. Tímto usnesením bylo navrhováno zvýšit počet douhodobě uvolněných zastupitelů ze 3 na 4. Diskuzi otevřel T. Vlček s prosbou, ať se toto neděje. "Všichni víme, že je to koryto, které vyplývá z geometrie čtyřkoalice. Nikdy jsme tenhle post nepotřebovali. Ten post je drahý, stojí skoro stejně jako místostarosta a je zbytečný. Neřešme tady hypertrofované ambice, neřešme tady nějaké politické problémy, nedělejme to. Rozpočet je napnutý (...) Nechci být hnusný, ale překládám si to takto: paní starostka nechce vykonávat svoji práci a překládá ji na někoho jiného, o kom nejsem přesvědčen, že s danou prací má nějaké zkušenosti." Starostka Žatecká reagovala, že potřebujeme policii v ulicích, což je důvodem této navrhované změny. Uvolněný radní se bude věnovat MP a bude ji řídit tak, aby MP plnila především očekávání občanů tohoto města. "Tady nejde o peníze. (...) Peníze vynaložené na post uvolněného radního se zároveň negují tím, že plat ředitele MP bude samozřejmě adekvátně upravený jeho nové pozici," doplnila starostka Žatecká. Návrh usnesení (4 dlouhodobě uvolnění zastupitelé města na volební období 2014-2018 pro funkce starosty, 2 funkce místostarostů a funkce člena rady) byl přijat (pro 16 zastupitelů; proti T. Vlček; 4 se zdrželi a 3 nehlasovali).
Revokace části usnesení č. 6/2014 a delegování pravomocí na člena rady města byly bodem č. 12. Tímto krokem se přesouvá řízení MP (dosud patřila starostce) a kompetence Úsek projektů a kampaní, prevence kriminality (dosud 1. místostarostka) na dlouhodobě uvolněného člena rady. Návrh usnesení bylo přijato - 17 zastupitelů hlasovalo pro; 5 zastupitelů se zdrželo (F. Chot, M. Nedvědová, T. Martínek, J. Wawrečka a J. Policer); proti byl T. Vlček; Š. Slaný nehlasoval.
V bodě č. 13 (Volba člena rady města pro výkon funkce dlouhodobě uvolněného člena rady města) byl návrh, aby tato funkce připadla P. Procházkové. Ve zkratce její promluva: jejím cílem je přepracovat organizační řád MP (strukturu i kompetence MP), předkládat pravidelné výstupy starostce a zastupitelstvu, zapojit strážníky do ulic, zahájit tzv. rajonizaci, kdy každý strážník bude zodpovědný za svou část města, zaměřit se na zlepšení fungování kamerového systému, prohloubit spolupráci s PČR, prohloubit důraz na vzdělávání strážníků. Na opakovaný dotaz T. Martínka, jaké kvalifikační předpoklady P. Procházková má, zazněla odpověď: "Myslím si, že ve funkci uvolněného radního a jakéhosi koordinátora bude stačit manažerská funkce. Odbornou činnost by měl zajišťovat právě pověřený stražník MP. Nedomnívám se a ani se nestavím do té role, že bych to zastala, právě proto tam bude ten strážník. Takže předpokládám, že spíš ta moje pozice bude taková, dejme tomu organizačně-auditorská (...) Co se týká manažerských zkušeností, tak 15 let vedoucí oddělení hygieny obecné a komunální." Starostka Žatecká doplnila, že od P. Procházkové očekává manažerskou a koncepční práci týkající se činnosti MP. Návrh usnesení byl přijat - 17 pro; M. Nedvědová, T. Martínek. J. Wawrečka, J. Policer a M. Hudec se hlasování zdrželi; Š. Slaný a T. Vlček nehlasovali.
Posledním bodem této série bylo pověření člena zastupitelstva města řízením MP. P. Procházková byla zvolena do řídící funkce MP, a to s účinností od 18. 12. 2014 a s doporučením odvolat L. Meryho z funkce ředitele MP (17 pro; M. Nedvědová, T. Martínek, J. Policer a Š. Slaný se zdrželi; nehlasovali J. Wawrečka, T. Vlček a M. Hudec).
Lavička Václava Havla
Návrh předložili M. Hudec a J. Štrumfa (více o něm zde na str. 8). T. Martínkovi se nápad zamlouvá, lavička by byla pro město dobrou reklamou, ale orientační cena je dle něj vysoká a doufá v její snížení. Z. Ježák považuje lavičku za skvělý projekt světového významu, který by neměl být znehodnocen 8kilometrovou vzdáleností mezi Novým Borem a Českou Lípou, tedy 10. a 11. místem v pořadí na světě, kde lavička je. J. Raninec chtěl upřesnit, proč lavička orientačně stojí 300 000 Kč. Novoborskou lavičku viděl a myslí si, že je možné ji pořídit za míň. K. Tejnora by chtěl zachovat originalitu lavičky, aby tedy nebyla v každé obci, a připomenul známého chartistu z České Lípy, Ladislava Lise, kterému navrhuje památníček či desku, jelikož měl k Lípě blíž než V. Havel. J. Rubický odmítá platit lavičku z městských peněz a zmiňuje možnost sbírky, pokud by se peníze opravdu v městské kase našly, raději by je využil na opravu památek. Po dalším příspěvku K. Tejnory se M. Hudec vyjádřil, že cena je orientační a přestože v okolí České Lípy žilo mnoho osobností, V. Havel je svým způsobem zastupuje všechny, zmínil okamžiky, kdy se zastupitelstvo i středně velkého města může zapsat do dějin... Návrh usnesení (Zastupitelstvo města Česká Lípa ukládá výboru pro rozvoj města a památky projednat záměr umístění "Lavičky Václava Havla" v centru České Lípy a na základě usnesení tohoto výboru Zastupitelstvo města Česká Lípa ukládá starostce města, Mgr. Romaně Žatecké, zpracovat a na jednání zastupitelstva města dne 25.03.2015 předložit záměr umístění "Lavičky Václava Havla" v centru České Lípy a to jako připomínku 25. výročí listopadové revoluce v roce 1989.) nebyl přijat - 4 proti (F. Chot, M. Nedvědová, Z. Ježák a J. Rubický), 6 pro (J. Štrumfa, T. Martínek, J. Wawrečka, Š. Slaný, T. Vlček a M. Hudec), J. Policer nehlasoval a zbylých 13 zastupitelů se zdrželo.
Komentáře
Dotaz na paní tiskovou mluvčí města
21. Prosinec 2014 - 21:20 | Sou
Ohledně svých kvalifikačních předpokladů uvedla podle tohoto souhrnu paní Procházková mj. následující:
"Myslím si, že ve funkci uvolněného radního a jakéhosi koordinátora bude stačit manažerská funkce... Co se týká manažerských zkušeností, tak 15 let vedoucí oddělení hygieny obecné a komunální."
Můj dotaz zní: Jak velký kolektiv pracovníků paní Procházková v minulosti vedla?
NahoruPředem děkuji za odpověď.
Dotaz na paní tiskovou mluvčí města č. 2
21. Prosinec 2014 - 21:38 | Sou
Mám dotaz ke změně celkové výše osobních nákladů (tedy nákladů na platy plus zákonné odvody státu).
Podle výše uvedených informací dojde ke zvýšení osobních nákladů z důvodů:
1) zřízení nového postu uvolněného radního (paní Procházková)
2) navýšení platu strážkovi, který nově bude pověřen zajišťovat odbornou činnost MP (což dosud zajišťoval ředitel MP)
Na druhou stranu dojde ke snížení, neboť bude snížen plat bývalému řediteli MP dle jeho nové pozice.
Paní starostka prohlásila:
Tady nejde o peníze. (...) Peníze vynaložené na post uvolněného radního se zároveň negují tím, že plat ředitele MP bude samozřejmě adekvátně upravený jeho nové pozici," , což zjevně není přesné - viz výše bod 2).
Jaký tedy bude skutečný finanční dopad pro město?
Předem děkuji za odpověď.
NahoruRe: Ze zasedání zastupitelstva města Česká Lípa - ředitel MP ...
22. Prosinec 2014 - 17:33 | Kristýna Brožová
Paní magistra Procházková není a nikdy nebude strážníkem. Byla pouze zastupitelstvem pověřena podle § 3 ods.1 zák. č. 553/1991 Sb., o obecní policii řízením městské policie. Odbornou činnost bude mít na starosti koordinátor výkonu služby, který je strážníkem. Co se týče finančních úspor, konkrétní čísla město zveření až po realizaci plánovaných kroků.
NahoruRe: Ze zasedání zastupitelstva města Česká Lípa - ředitel MP ...
22. Prosinec 2014 - 17:58 | Sou
Dobrý den, děkuji za reakci.
NahoruVámi uvedená fakta jsou mi známa. Pokusím se položit mé dotazy jiným způsobem:
1) Paní magistra Procházková byla pověřena řízením MP. Je možné zveřejnit její kvalifikační předpoklady, dosavadní zkušenosti? Tj. kolik pracovníků doposud ve svém profesním životě řídila?
2) Chápu Vaše vyjádření správně, když z něj vyvozuji, že město provedlo organizační změnu v řízení MP, aniž si předem udělalo finanční kalkukaci?