Dnes je 25. 11. 2024
svátek má Kateřina

Vyjádření vedení Gymnázia Česká Lípa k optimalizaci

Dalším materiálem, který vedení českolipského gymnázia rozeslalo krajským zastupitelům i médiím, je podrobné zdůvodnění jeho postoje. Materiál vydáváme včetně všech příloh (některé se špatně zobrazují).

 

Vyjádření k závěrům z jednání pracovní skupiny pro optimalizaci středního školství v Libereckém kraji pro 5. zasedání Zastupitelstva Libereckého kraje dne 31. 5. 2011

Navrhovaná opatření na okrese Česká Lípa

-          bod 2: Gymnázium, Česká Lípa, Žitavská 2969, příspěvková organizace – snížení kapacity oboru 79-41-K/81 (osmileté gymnázium) o jednu třídu v ročníku

Stanovisko vedení Gymnázia Česká Lípa, Žitavská 2969

  1. S návrhem na snížení kapacity oboru 79-41-K/81 o jednu třídu v ročníku nesouhlasíme.
  2. Navrhujeme na okrese Česká Lípa ponechat gymnaziální vzdělávání pouze v Gymnáziu Česká Lípa, Žitavská 2969, a v Gymnáziu Mimoň, a to ve stávajícím rozsahu oborů na obou školách a při zachování právní subjektivity obou škol. 

Zdůvodnění:

  1. Vzdělávání v oboru víceletého studia na Gymnáziu Česká Lípa, Žitavská 2969
    • Gymnaziální vzdělávání má ve městě dlouhodobou tradici, víceleté studium zde existuje již od roku 1990 a tento obor se stal trvalou součástí vzdělávací nabídky ve městě a okrese.
    • Dvě třídy v osmiletém studiu jsou součástí dlouhodobé koncepce výchovně-vzdělávací práce školy a podílejí se na naplnění kapacity školní budovy, která je v provozu od roku 1994 a byla budována právě pro kapacitu 20 tříd ve dvou oborech, tj. jedna třída čtyřletého a dvě třídy osmiletého studia.
    • Stávající kapacitu se škole daří i přes nepříznivý demografický vývoj v posledních letech naplňovat, do osmiletého studia jsou vybíráni a přijímáni uchazeči s průměrným prospěchem do 1,1 (viz příloha č. 1).
    • Maximální počet žáků přijatých na Českolipsku (tedy na G Česká Lípa a G Mimoň) do tříd osmiletého studia činí v posledních čtyřech letech – tedy v období, kdy jsou vzhledem k demografickému vývoji na základních školách nejnižší počty žáků – maximálně 8,3 procenta. Toto procento patří k nejnižším v Libereckém kraji a rozhodně nepřekračuje plánovanou kvótu podílu žáků odcházejících ze ZŠ na osmiletá gymnázia.
  1. Důsledky snížení kapacity pro školu a veřejnost
    • Snížení kapacity postupně o osm tříd představuje takový zásah do kapacity školy, že za stávajícího systému financování by znamenal její ekonomickou likvidaci. Areál školy by nebylo možné provozovat a udržovat bez zvláštních ekonomických dotací. Snížení kapacity tedy povede ke zvýšení nákladů, nikoliv k úsporám. Ekonomika školy může být udržitelná při počtu minimálně 16 tříd. Konkrétní předpokládané dopady viz příloha č. 2.
    • Škola má poměrně rozsáhlou spádovou oblast (viz příloha č. 3) a rodičovská veřejnost již v současné době poptává otevření dvou tříd osmiletého studia i v příštích letech, postupné snížení kapacity o 240 žáků způsobí výrazné omezení práva rodičů na svobodnou volbu vzdělávání. Pro některé oblasti Českolipska by mohlo jít až o znemožnění přístupu k tomuto typu vzdělání.
    • Lze též předpokládat, že někteří zájemci o gymnaziální vzdělávání budou volit tyto školy mimo okres Česká Lípa.
    • Českolipsko je regionem s nejnižším počtem vysokoškolsky vzdělaných osob a omezení kapacity gymnaziálního vzdělávání povede s největší pravděpodobností k dalšímu poklesu. Úbytek jedné třídy osmiletého studia bude znamenat omezení práce s nadanými žáky, jelikož žáci tohoto typu studia se výrazně podílejí na úspěších školy a reprezentují školu, město Česká Lípa i Liberecký kraj v soutěžích a olympiádách.
  1. Gymnázium Česká Lípa, Žitavská 2969 – stabilní škola 
    • Je školou, která i přes nepříznivý demografický vývoj patří k zařízením s dostatečně naplněnou kapacitou (viz příloha č. 4). Tato činí v květnu 2011 88,5 procent, průměrný počet žáků ve třídě patří k nejvyšším v Libereckém kraji (26,5). Lze odůvodněně předpokládat, že naplněnost kapacity se nebude nikterak výrazně snižovat, v přijímacím řízení 2011 bylo přijato a ke studiu nastoupí 88 nových žáků, školu opustí 78 maturantů, odhadovaný pokles v materiálu LK neodpovídá skutečnosti. Lze naopak počítat s naplněním kapacity na cca 90%. 
    • Má stabilizovaný a kvalifikovaný pedagogický sbor.
    • Vždy vyrovnaně hospodaří s přidělenými rozpočtovými prostředky a plní závazné hospodářské ukazatele.
    • Nepatří v rámci Libereckého kraje mezi školy s vysokým normativním příspěvkem.
    • Připravuje své žáky k dalšímu studiu na vysokých školách s velmi dobrými výsledky v přijímacím řízení, které v posledních letech činí cca 96% přijatých žáků.
    • Má své absolventy jen velmi výjimečně evidované na úřadu práce, a to zpravidla pouze v období přestupu na jinou vysokou školu.
    • Svými výraznými aktivitami škola přispívá ke kulturnímu a celkovému rozvoji Českolipska, reprezentuje město i kraj (stabilní partnerské školy v zahraničí, úspěchy žáků i v celostátních soutěžích – viz příloha č. 5).
  1. Návrh nouzového řešení pro Gymnázium, Česká Lípa, Žitavská 2969

Návrh opatření k optimalizaci týkající se Gymnázia Česká Lípa neuvádí žádnou alternativu, která by řešila ekonomickou stabilitu školy. Pro tu je nezbytný počet minimálně 16 tříd, tj. cca 460 žáků.

Proto navrhujeme jako alternativní a zejména nouzové řešení – v případě nezbytnosti zrušení jedné třídy osmiletého studia – povolit navýšení kapacity čtyřletého studia o jednu třídu, aby bylo možné udržet efektivitu ekonomiky školy.

 

Mgr. Stanislav May                    Mgr. Helena Paszeková                  Mgr. Radim Fojtů

      ředitel školy                           zástupce ředitele školy                zástupce ředitele školy               

 

Česká Lípa 20. 5. 2011

Přílohy:

 

1.       Přehled průměrného prospěchu uchazečů o osmileté studium na Gymnáziu Česká Lípa

2.       Ekonomické a personální důsledky při snížení kapacity školy o jednu třídu osmiletého studia

3.       Spádová oblast Gymnázia Česká Lípa od roku 2008

4.       Vývoj kapacity školy od roku 2005 s výhledem do září 2011

5.       Přehled aktivit a úspěchů žáků a učitelů školy v posledním období

Příloha č. 1 – Přehled průměrného prospěchu uchazečů o osmileté studium na Gymnáziu Česká Lípa

 

2000

2001

2002

2003

2004

2005

1,08

1,06

1,05

1,07

1,06

1,04

 

 

 

 

 

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

1,05

1,05

1,10

1,09

1,05

1,07

Příloha č. 2 - Ekonomické a personální důsledky při snížení kapacity školy o jednu třídu osmiletého studia

a)       Finanční prostředky na provoz

- r. 2011 – přiděleno 3 446 900 Kč na provoz areálu školy

- na r. 2012 počítáno s částkou cca 3 mil. Kč

- snížení o 2/5 po optimalizaci – předpoklad 1,8 mil. Kč

- pouze roční cena energií nyní činí 1 562 tis. Kč

=  provoz areálu tak nelze zajistit

b)       Personální důsledky

- učitelé: 2011 zaměstnáno 44 pedagogů – postupné propuštění 17 učitelů

      - provozní zaměstnanci: 2011 – 9,3 – postupné snížení na 5,5 zaměstnance

            - zaměstnanci školní stravovny: 2011 – 2,73 – postupné snížení na 1,63 zaměstnance

      = nelze zajistit provoz areálu školy a též školní stravovny

Příloha č. 3 – Spádová oblast školy

Příloha  č. 4 – Naplněnost kapacity školy

2005 – 561 – 93,5%

2006 – 558 – 93%

2007 – 564 – 94%

2008 – 556 – 92,7%

2009 – 534 – 89%

2010 - 529  - 88,2%

Aktuální stav k 19. 5. 2011:

5/2011 – 531 – 88,5%

Reálný předpoklad na základě přijímacího řízení 2011:

9/2011 – 541 – 90%

6.       Příloha č. 5 –  Přehled aktivit a úspěchů žáků a učitelů školy v posledním období

·         Pravidelné testování vstupní a výstupní úrovně žáků – projekt Vektor (od roku 2005)

·         Partnerské školy v zahraničí – Gymnázium Etttal, SRN, Lyceum Arles, Francie – udělena mezinárodní jazyková cena Label 2005

·         Mezinárodní projekt LanternaFuturi – česko-polsko německé tvůrčí dílny (od r. 2005) -  udělena mezinárodní jazyková cena Label 2008

·         eTwinning – mezinárodní a národní certifikáty kvality projektů – udělena mezinárodní jazyková cena Label 2010

·         V roce 2009 proběhlo testování PISA s úlohami ze čtenářské gramotnosti a částečně z matematické a přírodovědné gramotnosti. V testech čtenářské gramotnosti se naši žáci kvart a kvint umístili na velmi pěkném 9. místě mezi 57 zúčastněnými víceletými gymnázii s průměrnou úspěšností 82% (průměr Gv celkem činil 70,6%), v přírodovědné gramotnosti dosáhli na 8. místo a v matematické gramotnosti obsadili 27. místo.

·         Tyto výsledky jsou potěšující – tím více, srovnáme-li je s výsledky téhož šetření z roku 2006, když výrazné zlepšení nastalo zejména v testu čtenářské gramotnosti (v r. 2006 až 52. místo), vzestup jsme zaznamenali i v přírodovědné oblasti, pouze v matematice došlo k poklesu z 16. na 27. místo. To ovšem odpovídá současným problémům ve výuce matematiky, na které je upozorňováno i v celostátním měřítku.

·         2011 – Mgr. Naděžda Kadlecová vybrána v anketě Nejlepší učitel angličtiny 2010 (pět učitelů z celé republiky)

·         Úspěchy žáků v soutěžích jsou pravidelně uváděny ve výročních zprávách školy, pravidelně obsazují přední místa v okresních a krajských kolech různých soutěží a olympiád – v tomto školním roce viz www.gym-cl.cz  Na těchto úspěších se výrazně podílejí žáci osmiletého studia – níže jen přehled nejlepších umístění v celostátních soutěžích za období 2006 – 2011:

 

Celostátní kola soutěží 2006-2007

Vítězství získali:

K. Burešová, IV.B - 1. místo - konv. soutěž v anglickém jazyce

P. Kravcivová, VII.B - 1. místo - konv. soutěž v německém jazyce

Ekokřečci z prim - 1. místo - Zelená stezka-zlatý list

J. Mareš, VII.A - 1. místo - Národní výběrová konference Evropského parlamentu mládeže

Celostátní kola soutěží 2007-2008

2. místo -  H. Picmausová, IV.A, konverzační soutěž v anglickém jazyce

7.místo  -  V. Duchoslav, 3.A, SOČ

3.místo -   A. Růžičková, III.A, cena časopisu R+R

Celostátní kola soutěží 2008-2009

3. místo -  H. Picmausová, V.A, konverzační soutěž v anglickém jazyce

14.místo  -  V. Duchoslav, 4.A, biologická olympiáda, kat. A

16. místo – V. Duchoslav, 4.A, chemická olympiáda, kat. A

1. místo – D. Faltusová, IV.B – literární soutěž Mladá Proseč T. Novákové

Celostátní kola soutěží 2009-2010

1. místo -  T. Novotný, IV.A, Matematický klokan, Kat. Kadet

4. místo -  H. Picmausová, VI.A, konverzační soutěž v anglickém jazyce

6. místo – E. Nováková, SOČ

9. místo -  M. Nemčoková, VI.B, konverzační soutěž ve francouzském jazyce

Logická olympiáda: 12. místo – V. Friš, 15. místo – M. Hanzelka, 37. m. – K. Burešová

3. místo -  Zelená stezka – zlatý list: Volejník, Myslík, Kytka, Klimeš, Paulík, Kašpar (žáci prim)

3. místo -  Zelená stezka – zlatý list: Kroulíková, Cháberová, Bičiště, Novotný, Mitáč, Otčenášková (žáci kvart)

2010 -2011 (neúplné)

1. místo – M. Michl, VIII.A, Logická olympiáda

3. místo – T. Novotný,V.A,  Logická olympiáda

1. místo – J. Škoda, VIII.B, filozofická soutěž Nebojme se myslet

4. místo – M. Vokurka, 3.A, Nebojme se myslet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Kraj chce zlikvidovat českolipské gymnázium.

Kraj chce zlikvidovat českolipské gymnázium, rozhodnout se má za týden
http://liberec.idnes.cz/kraj-chce-zlikvidovat-ceskolipske-gymnazium-rozhodnout-se-ma-za-tyden-1mn-/liberec-zpravy.aspx?c=A110524_1590601_liberec-zpravy_kol

Nahoru

Kraj plánuje na lyžování poskytnout 12milionů korun

Do Liberce se vrátí lyžařský šampionát, opozice to považuje za mrhání.

Do Liberce se vrátí mistrovství světa v klasickém lyžování. Za dva roky budou ve městě závodit nejlepší světoví junioři. Liberecký kraj plánuje na akci poskytnout jako spolupořadatel příspěvek 12 milionů korun. Opozice to považuje za mrhání penězi, které chybí na obnovu po loňských povodních.

Rozhodně nejde o vyhozené peníze," tvrdí náměstek hejtmana Libereckého kraje pro sport Radek Cikl.

Zdroj: http://liberec.idnes.cz/do-liberce-se-vrati-lyzarsky-sampionat-opozice-to-povazuje-za-mrhani-120-/liberec-zpravy.aspx?c=A110523_184732_liberec-zpravy_alh

Nahoru