Ohrazuji se touto cestou proti zavádějícímu vyznění článku o podpoře města Česká Lípa směrem k festivalu Lípa Musica (ČL deník, 30. března, i-noviny zde). Festival Lípa Musica přišel v letošním roce o mimořádný příspěvek milion korun a musí o peníze žádat v dotačním programu v oblasti kultury tak, jako všichni ostatní organizátoři kulturních akcí v České Lípě. To však považuji za spravedlivé a transparentní.
Festival Lípa Musica je největší akcí v České Lípě a širokém okolí. Naše město může být právem hrdé na to, že festival je tu doma a částečně nese jeho jméno. Důležitost této akce si město uvědomuje, proto chce v letošním roce festival podpořit částkou 400 tis. Kč, což je více peněz, než dal Liberecký kraj (365 tis. Kč) nebo v článku zmiňované město Nový Bor (300 tis. Kč). Význam festivalu Lípa Musica mu však podle mého názoru nedává právo úplné nadřazenosti nad ostatními a je proto podle mě fér, že Lípa Musica bude znovu žádat o peníze stejně jako všechny ostatní organizace a peníze získá podle stejných pravidel.
V rámci dotačního programu v oblasti kultury byla pro festival Lípa Musica vytvořena samostatná kategorie, v rámci které je k dispozici 400 tisíc korun. To, že dotaci, která byla původně připravená jako mimořádný příspěvek festivalu napřímo, dostane organizátor pravděpodobně až v červnu a ještě prostřednictvím dotačního programu, není vina města. Do rozdělování dotačních peněz města v letošním roce zasáhla novela zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Tato novela se dotkla celého neziskového sektoru a město udělalo vše pro to, aby lhůty pro získání peněz co nejvíce zkrátilo, a aby byl v rámci dotačních programů dostatek peněz pro všechny.
Nevím tedy, kdo v pravém smyslu festival zachraňuje. Věřím, že letos i v následujících letech to bude právě domovské město Česká Lípa, které bude festival držet při životě.
Mgr. Romana Žatecká
starostka
Komentáře
Re: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
2. Duben 2015 - 15:34 | Petr Jeník
Naseru spoustu lidí když budu se starostkou souhlasit?
NahoruNaseru.
A je mi to u zadku.
V tomto případě s ní totiž fakt souhlasím.
Nenapsal bych to tak trapně jako ona, která se komunikovat s veřejností snad fakt nikdy nenaučí a fakt naprosto nechápu, jak se může považovat za odbornici na PR, ale s obsahem a především s tím krokem ohledně Lípy Musiky souhlasím.
Re: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
2. Duben 2015 - 22:25 | Spike
Takže oni si musí zažádat, ale vy už teď přesně víte, kolik jim dáte, protože jim byla vytvořena samostatná kategorie. Tomu říkám transparentní a spravedlivé vůči ostatním projektům. :-))) Je to úplně stejné, jen jim dáte o 600 000 míň....bez soudu zda je to moc, či málo.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 1:59 | MiVe
Přesně. Přesně dělají to, co minulé období kritizovali. Navíc zde podporují projekt, který je soukromý a je hlavním příjmem p. Prokeše. Pokud si dobře vzpomínám, v MN v minulosti prohlásil, až skončí cílená podpora Lipy Musicy od ČLT (1mio), on skončí v politice. Chtíc nechtíc toto dodržel, nicméně takto okatě podporovat soukromý a výdělečný projekt, když na ostatní projekty nejsou finance, to je opravdu netransparentní a nesystémové řešení. To samé bude u sportovních grantů, určitě se k tomu brzy dostaneme.
Pokud potom ukážeme na tyto nesrovnalosti v rozpočtu pro 2015, jsme nazváni "blázny". No uvidíme při prvních úpravách rozpočtu na podzim, kdo je tady "nechytrý"...
Takže nesouhlasíme s přímou podporou, takto účelově vytvořených pravidel a myslíme si, že každý by měl mít rovné podmínky.
Jenže, co můžeme chtít od takového vedení radnice, kde jsou si všichni rovni a někteří ještě rovnější? Za co je máme chválit? Ještě není za co, bohužel si svou amatérskou prací vysluhují pouze oprávněnou kritiku.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 13:26 | moldavit
Tak nám opět holý Beran zaperlil.Volá po místním kulturním dědictví.Tak jak na něj nahlíží UNESCO.Jaksi zapomněl,že kulturní dědictví zde bylo jaksi vykořeno.
NahoruNo mohl by si třeba navléci ten Mejn Kroj s lederhosemi,pionýrským šátkem atd,co se mu tak líbil. a procházet se se svou skupinou po Novém Boru.Určitě by se takto někam dostali
Nebo se přihlásit k sudetoněmeckému kulturnímu dědictví.To bychom měli ve Cvikově šanci být na stránkách chráněných výrobků. .Slavnost Schneckenhäsel při které se pekly věhlasné preclíky,lákala i tisícovky návštěvníků z vnitrozemí.
A věhlasné preclíky by měli se Schneckenhäsel šanci stejnou jako Olmützer Quargel,Budweiser Bier,Pilsner Urquel a jiné,typicky české výrobky
Jen se obávám,že přesně dodržovaný tvar /na půl centimetru /-překřížení zahnutí slimáci by byly jeho skupinou Odpůrců vyhodnoceni jako jakási skrytá předzvěst budoucího znaku...
Re: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 7:01 | Pták Kohák
Oslava Valpužiny noci by se jistě v Novém Boru-Haidě setkala s vřelým přijetím. Mohla by se k tomu pouštět i Jízda valkýr z Prstena Nibelungů.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 7:05 | Pták Kohák
Oprava-Valpuržiny noci.Omlouvám se.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 7:43 | Hudec
Nemyslím si, že by festival Lípa Musica byl jen pro elitu. A pokud, pak pro elitu v tom nejlepším slova smyslu, pro lidi, kteří sice nemusí mít formálně bůhvíjaké vzdělání, ale mají kulturní rozhled a dovedou poznat i v hudbě kvalitu. Mimochodem, vlastně tu pokračuje diskuse, která se u nás vede už nějakých 250 let, od prvopočátků Národního obrození, totiž, zda "k lidu níž" nebo "s lidem výš". Posledních 20 let to vypadá, že se přikláníme spíše k tomu prvému, a podle toho to taky u nás vypadá. Kultura je, jak známo, velmi široký pojem, ovšem všechny její projevy spolu dost souvisí.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
3. Duben 2015 - 10:01 | PRuhe
V této záležitosti se mísí dvě věci. Jednak jak s kulturou obecně - na tu nelze pohlížet zcela striktně jako na komerční produkt, protože to by nám zmizelo spousta kvality a kulturního dědictví. Ale v tomto příspěvku jde spíše o tu druhou věc. Jedná se sice o kulturní akci, ale zároveň se nabízí otázka, co se s věnovanými penězi děje. Proč má Lípa musika takový aparát, takový vozový park, neplatíme našimi prostředky nadstandartní životní úroveň někomu? Třeba to tak není, nemohu soudit, neznám přesné využití darovaných prostředků a to je právě ten problém. Je zcela správné postavit i tento vyjímečný festival se světovou úrovní na roveň ostatních akcí alespoň ve snaze transparentního vyúčtování. Jinak je to dárek soukromému subjektu, jak to bylo v minulých letech. A to před 4 lety se jednalo o zajištění festivalu dárkem 1 milion na 8 let, což nakonec bylo zkráceno na 4 roky. A pan Prokeš z politiky tam moc neodešel - do zastupitelstva kandidoval i v minulém roce (je jedno, že na posledním místě). Pokud by odešel, na kandidátce by vůbec nebyl. Jen prostě přišel o tučnou osobní dotaci. Pokud se mýlím, rád se omluvím ale musí nás pořadatelé přesvědčit svým naprosto transparentním jednáním, která zatím postrádám.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
4. Duben 2015 - 20:36 | jarda
Mohu s vámi souhlasit pouze v jediné záležitosti, že na kulturu nelze pohlížet zcela striktně jako na komerční produkt, protože by nám zmizela spousta kvality a kulturního dědictví. Přispěl jste snad někdy svými vlastními penězi? Martin Prokeš by vám poté zajisté rád předložil, na co jsou peníze použity. Zde určitě reagovat nebude, na to je příliš slušný a pokorný.
NahoruByl jste někdy na nějakém koncertu tohoto festivalu? Víte, jak vůbec celý festival funguje? Pokud píšete takový aparát, takový vozový park a k tomu ještě nadstandartní životní úroveň, pak toho moc nevíte. Myslíte, že tam spousta lidí sedí s nohami na stole, občas někam dojede luxusním autem a čeká, co vše mu spadne do klína? Ne. Je to neskutečná dřina, spousta let práce, díky níž má náš region vskutku věhlasný festival. Za to patří organizátorům velký dík. Soukromý subjekt totiž dělá pro nás pro všechny (nebo spíš za nás za všechny) a přibližuje náš region světu. Zkuste vy sám něco podobného zorganizovat a zkuste obcházet potencionální sponzory. Kolik % z nich myslíte, že přispěje? Ať už jim jde o zviditelnění své společnosti nebo prostě dobrý pocit, pak i jim všem patří dík.
Re: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
5. Duben 2015 - 15:10 | PRuhe
Pane Jardo, neříkám že to tak je s auty a podobně. Pokud je to tak jak píšete, proč již někdo někdy nevysvětlil kam přesně jdou veřejné finance nejen z města Česká Lípa, ale i z Libereckého kraje, čili zase naše finance. Nikoho neobviňuji, jen říkám, že pokud se jasně nerozkryje financování festivalu, může to tak působit a působí. Toť vše. Na koncertě festivalu Lípa musika jsem nebyl, protože pro mne zajímavé koncerty mají vždy vyprodáno a já jako obyčejný plebejec nemám šanci získat lístek. Ještě že existuje Liberecké a Ústecké divadlo, abych nebyl kulturně zcela mrtvý českolipan. Tam dokonce mají třeba operní scénu dle mého na lepší úrovni, než ve státní opeře v Praze, kde jsem pochopitelně byl také. A ceny... ale to je jiná diskuze.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
4. Duben 2015 - 8:59 | Hudec
A co myslíte vy, měl by někde jinde v Evropě lid problém s kulturními elitami? Tedy myslím Evropu na západ od nás. U nás je to ovšem problém už od Bílé Hory - snad s výjimkou období pozdní monarchie a 1.republiky, kdy ještě byla v paměti úloha elit v Národním obrození a při záchraně českého národa. Bylo tehdy žádoucí a dokonce chvályhodné vlastní pílí a vzděláním povýšit mezi ty elity. "Vystudoval na pána", říkávalo okolí o takovém člověku z lidu, a byl v tom výroku i kus pýchy, že našinec něco takového dokázal. A také kus životní naděje - když to dokázal jeden, jistě to může dokázat mnohý jiný z nás. Zlomilo se to za okupace. Okupanti právem viděli v kulturních elitách nepřítele svých plánů s porobeným národem. Decimovali je fyzicky, ale to by nestačilo. Bylo nutno zbavit je úcty, které požívala. I proto ta nacistická glorifikace "prostého pracovitého lidu" v protikladu k parazitujícm intelektuálům, jedno zda židobolševického či plutokratického (západního) ražení. A poúnorovému režimu také nebyly kulturní elity po chuti. Bylo třeba budovat, nový svět, nového člověka, a minimálně část elit kladla otázky, vyjadřovala pochybnosti, skepsi. A tak se kulturní elity tolerovaly jen v podobě tzv. pracující inteligence. A slovem "elitář", "elitářství" byl mlácen po hlavě každý, kdo se nehodlal bez otázek zařadit a zároveň na něj nebylo možno najít žádný paragraf trestního zákoníku ani nějaký lidem srozumitelný morální prohřešek. Trochu normálnější situace nastala za Pražského jara a pak mezi roky 1989 a 1992. Potom se ale dostal k moci Klaus a bylo to tu znova, a jak vidno, přetrvává ten průhledný populismus (většinou účelové podlézání většině) nadále.
P.s. kdo je namyšlený, nepatří mezi kulturní elitu, to je jaksi contradictio in adjecto, neboť kdo je namyšlený, myslí si o sobě víc, než na co má, a tedy na to být elitou nemá.
NahoruRe: Reakce na článek o podpoře festivalu Lípa Musica
4. Duben 2015 - 18:39 | Hudec
Aha, tak to jsme si nerozuměli. Ale samozřejmě, tohle se řeší leckde. Vždyť to je podmínka stabilní demokracie zmenšovat rozdíly mezi jednotlivými sociálními vrstvami. A jedním ze způsobů je právě vzdělávání v nejširším slova smyslu. Tedy nejen to školské, ale i například v oblasti kultury. V opačném přpadě by se časem mohlo stát, že rozdíly mezi jednotlivými sociálními vrstvami by byly tak velké, že ty už by snad ani netvořily jeden národ.
Nahoru