Snadněji, přehledněji a úsporněji funguje nyní administrace veřejných zakázek na městském úřadě v České Lípě.
Po sérii testů je od května v ostrém provozu elektronický nástroj, který město pořídilo od firmy B2B CENTRUM a. s. za zhruba 230 tisíc korun za čtyři roky. Nyní jej úředníci využívají pro zadávání a správu velkých zakázek, do konce roku by se v systému měly administrovat i všechny ostatní veřejné zakázky města.
„V systému vidíme přehledně seřazené všechny veřejné zakázky, které vypisujeme, včetně všech důležitých údajů. Program je pak automaticky vloží na všechny servery, kde zadávací řízení běžně zveřejňujeme. Nemusíme je tak už zadávat ručně na každý web zvlášť. V systému máme přednastavené šablony, adresáře nebo automaticky aktualizované formuláře. Program také hlídá důležité termíny, usnadňuje kontrolu a díky rozsáhlé databázi firem z celé republiky přispívá k ještě větší transparentnosti výběrových řízení,“ popisuje výhody nového systému vedoucí odboru rozvoje, majetku, investic MěÚ Česká Lípa Jolana Nebřenská.
Díky fungující databázi může radnice oslovit širší okruh potencionálních dodavatelů. Přehled o tom, jaké zakázky město vypisuje, mohou firmy získat po zaregistrování do systému. Cestu do něj najdou podnikatelé přes webové stránky města, v sekci veřejné zakázky přes odkaz na profil zadavatele. Tam mohou podnikatelé vstoupit do aplikace „Softender“, kde se mohou registrovat a přihlašovat. Při zaškrtnutí možnosti budou podnikatelé po registraci dostávat aktuality o veškerých vypsaných výběrových řízeních i jejich úpravách. Město již brzy také umožní podnikatelům podávat elektronické nabídky.
„K podávání elektronických nabídek ale budou podnikatelé potřebovat elektronický podpis. Kromě elektronických nabídek budou moci podnikatelé i nadále podávat listinné nabídky. Ty poté budeme evidovat pomocí elektronického nástroje a automaticky tak firmu do systému zaregistrujeme,“ upozornila ještě Jolana Nebřenská.
Kromě výhod, které elektronický nástroj poskytuje pracovníkům města a podnikatelům, umožňuje také hodnotit nabídky takzvanou elektronickou aukcí.
„Dříve, když jsme chtěli hodnotit nabídky elektronickou aukcí, museli jsme si najmout externí firmu, která měla k dispozici elektronický nástroj, v němž se elektronická aukce uskutečnila. Nyní, díky elektronickému nástroji, si vše zorganizujeme sami a ušetříme tak finanční prostředky. Za největší přínos elektronického nástroje však považuji to, že místním podnikatelům po zaregistrování do systému neunikne jediná zakázka vypisovaná městem. Budou tak mít ještě větší přehled,“ podotkl místostarosta České Lípy Jiří Kočandrle.