Jedním z nosných projektů letošního ročníku festivalu Lípa Musica a zvláště prvního českolipského týdne je premiérové uvedení mobilní scény barokního divadla Florea Theatrum s inscenací Scarlattiho komorní opery Armida.
Převozná scéna barokního divadla po vzoru známých zámeckých barokních divadel je opravdovým unikátem a její představení v České Lípě, pomineme-li prvotní realizaci na Letní škole staré hudby ve Valticích, festivalovou premiérou. Vyzvali jsme proto duchovního otce této scény a uměleckého vedoucího Marka Štryncla, aby nám svůj projekt představil.
V letošním roce představujete naprosto unikátní novinku – převoznou scénu barokního divadla. Představíte nám ji blíže?
Základem projektu Florea Theatrum je mobilní dřevěná divadelní scéna, která vychází z unikátních konstrukčních technologií vrcholného baroka. Po vizuální stránce je založena na esteticky působivém efektu hloubkové perspektivy, který je vytvářen důmyslnou kombinací bočních kulis, prospektů a sufit. Bohatost rozličných dekorací, historická malířská technika, původní osvětlení založené na součinnosti svíčkových a zrcadlových systémů, to vše autenticky zpřítomňuje poetiku jevištní architektury historických divadel. Vzorem se staly po několik staletí dochované, popřípadě dle dobových parametrů obnovené scénické konstrukce a mašinérie v Českém Krumlově, Litomyšli nebo švédském královském paláci v Drottningholmu. Scénu je možné adaptovat do stávajících divadel, větších sálů, s jednoduchým zastřešením též do venkovních prostor. I mimo historické budovy tak umožňuje plně autentické provozování barokních a klasicistních oper, melodramat, baletů, školských her a činohry typu commedia dell´arte. Zároveň je otevřena novým alternativním jevištním projektům.
Jak to vlastně všechno začalo?
Realizace projektu Florea Theatrum započala již v roce 2009. Nedaleko severočeského Skuhrova došlo k nechtěnému pokácení části soukromého lesa. Říkal jsem si, co s tímto krásným dřívím? Postavíme z něho mobilní barokní divadlo! Více než 10 let se mi tato myšlenka honila hlavou. A právě díky této lesní „nehodě“ se začala uskutečňovat. Naštěstí i v této lesní pustině byl slabý telefonní signál. A tudíž s radou pana Slavka, znalce barokního divadla v Českém Krumlově, bylo rozhodnuto. Stromy se odvezou na pilu, kde se z nich nařežou trámy o délce necelých deseti metrů.
Kdo Vás v realizaci projektu podpořil?
Počáteční fáze projektu byla podpořena Nadací barokního divadla v Českém Krumlově. Finanční podpora se týká zejména tvorby projektové dokumentace, které se ujal architekt Václav Krajc s neodmyslitelnou podporou Pavla Slavka a dalších. Mimoto jsme dostali podporu i z grantových programů dalších institucí. Základní materiál pro stavbu scénické konstrukce a další finanční vklad, který se pojí s tímto materiálem a jeho specifickým uskladněním, pochází však z mé rodiny.
Florea Theatrum jste poprvé představil v rámci letní školy ve Valticích, festivalovou premiéru bude mít v České Lípě. V jaké fázi je vlastní projekt?
Ačkoli jsme ušli už notný kus cesty, jsme svým způsobem stále na začátku vývoje, zatím jsme dali dohromady konstrukci a scény pro Armidu, kterou na festivalu provedeme. Je to samotný základ, ale i ten je schopen přinést naprosto unikátní umělecký zážitek. V další fázi budeme pracovat na technologiích výměny kulis, létajících strojů, vlnobití, propadlišť apod. Je to ovšem další investice zhruba ve výši 4 milionů korun. Každé představení je tedy pro nás nyní vkladem do budoucna a pomůže nám v dalším zdokonalování scény.
Studium a uvádění barokních oper v celé jejich hudebně-divadelně-taneční a výtvarné syntéze provází soubor Musica Florea od jeho vzniku?
Ano, můžeme připomenout významné projekty, které jsme již připravili, jako Sub Olea pacis et palma virtutis – Melodrama de Sancto Venceslao (J. D. Zelenka), opery Castor a Polux (J. Ph. Rameau), La Danza (Ch. W. Gluck) nebo Terpsicore (G. F. Händel). K roku 2014 jsme připravili Armidu Florea Theatrum.
Představte nám závěrem blíže právě tento titul, který jste pro premiéru mobilního divadla zvolil.
Scarlattiho opera Armida je jedním z pokladů českokrumlovského zámeckého archivu. Toto dramma per musica má pouze dvě jednání a tři jednající osoby, což je u vážných oper té doby dost neobvyklé. Implikuje to komornější přístup k tématu, vhodný pro soukromé uvedení v prostředí zámeckého divadla. Už jen z těchto důvodů je uvedení komorní Armidy na prknech našeho vznikajícího divadla ideální. Musím na tomto místě poděkovat Nadaci barokního divadla zámku Český Krumlov za zapůjčení rekvizit a iluminačních prvků. Scarlattiho Armida byla určena k provedení knížecí dcerou Marií Terezií II. ze Schwarzenbergu, hrabětem Christianem ze Salburgu (1728–1775) a samotným libretistou Marcem Coltellinim, tedy stejnému obsazení, které o dva roky později zpívalo v Českém Krumlově Scarlattiho buffu Dove è amore è gelosia, kde tuto trojici doplnila ještě Scarlattiho manželka Antonia. Operní tvorba Giuseppe Scarlattiho je dosud celosvětově jen velmi málo známá. Jsem proto velmi rád, že se nám ve spolupráci s Českým Krumlovem podařilo tuto operu vrátit na jeviště, kam patří, a to i s mnoha scénickými i zvukovými efekty, které jí zatím v našem theatru dopřát nemůžeme.
Florea Theatrum – Giuseppe Scarlatti: Armida, 22. 9., 20:00, KD Crystal, 390–590 Kč
Pozn.: Vstupenky jsou stále k dostání, a to nejen ve festivalové kanceláři (Klášterní 464, po-pá 15-18 hod.), ale i na pokladně v KD Crystal.
Komentáře
Re: Opravdový unikát v České Lípě: Mobilní barokní divadlo
9. Září 2014 - 7:54 | hillbill
To si snad Lípa ani nezaslouží.
Nahoru