Dnes je 24. 11. 2024
svátek má Emílie

F. Chot: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Českolipský deník zveřejnil 8. prosince článek, informující o záměru ředitelství silnic a dálnic, státní příspěvkové organizace, rozšířit a rekonstruovat silnici I/13 v úseku Nový Bor – Svor. Na něj následně reagoval svým názorem PhDr. Miroslav Hudec.

Doktor Hudec, který se dlouhodobě profiluje jako člen strany Zelených, ale především jako ochránce přírody – životního prostředí vůbec, v poměrně obsáhlém článku rozvádí, proč by k rekonstrukci, rozšíření silnice nemělo dojít. Pokud pominu útoky na city čtenářů – poukazy na statistiky usmrcených a těžce zraněných občanů vlivem silniční dopravy, kde také vyslovil skutečně smělou a naprosto objevnou myšlenku, že kdyby si lidé uvědomovali rizika automobilové dopravy, tak by masový automobilizmus neexistoval (!), dále kritiku těch, kteří posuzovali a predikovali hustotu dopravy ve výhledu do roku 2035, tak zejména poukazuje na skutečnost, že zmiňovanou silnici z Nového Boru do Svoru „kříží staleté migrační cesty zvěře“.

Je skutečně příznačné pro tohoto „ochránce“ přírody, že publikuje své názory, aniž by si ověřil skutečný stav věci – jen aby mohl strašit a snad zároveň připoutávat mediální pozornost ke své osobě. Připomenu z dávnější doby jeho proroctví, že po otevření tzv. spojky Sever – Střelnice v České Lípě „zahyne městský park“. Nu, komunikace je již drahnou dobu v provozu a je poměrně frekventovaná. Městský park nezhynul, naopak. Proto asi také letos dr. Hudec, spolu s dalšími, usilovně bojoval proti jeho regeneraci. Dále také na stránkách Českolipského deníku zveřejněnou kauzu „Nedokončeného chodníku u mostu přes Ploučnici do Žizníkova“. Zde se ještě tentýž den ukázala pravda – nejde o nedokončený chodník, ale obslužnou, technickou lávku pro údržbu mostu. Drobný omyl, že… Lze také připomenout varování pana doktora v i-novinách před tzv. koupí Městského stadionu městem. Skutečně takzvanou, protože stadion městu patří již dlouhé a dlouhé roky a jednalo se „jen“ o neprostudování si materiálu, který byl zastupitelům předkládán.

Ale dost již minulosti, půjdu raději ke staletým migračním cestám zvěře. Ano, tuto silnici, zhruba v polovině dotčeného úseku, protíná v celostátním systému registrovaný významný dálkový migrační koridor, zejména vysoké zvěře – jelena lesního. A ano, smyslem stavebně-dopravní akce Zkapacitnění I/13 Nový Bor – Svor je: „... přínos realizace záměru (spočívá) ve snížení zdravotních a bezpečnostních rizik pro obyvatele. Jedná se o vliv na obyvatelstvo, tak i řidiče a chodce a na celkovou obslužnost území. Aktivní varianta řeší migraci volně žijících živočichů. Nerealizace záměru je horším řešením.“

Povšimněte si, prosím, zejména posledních dvou vět. Přeloženo do srozumitelnějšího jazyka: silnice mezi Novým Borem a Svorem se má nejen zkapacitnit – rozšířit na čtyřproudou, ale také má být oboustranně oplocena bez jakékoliv možnosti překonání vrchem. A proto je nutné v silničním tělese zřídit rámový propust (podchod pro zvěř) o rozměrech: šířka minimálně 15 metrů, výška minimálně 4-5 metrů, také další menší propust o rozměrech 6-8 na 3-4 metry a ještě několik menších propustků.

A kde jsem tyto informace získal, když nejsem ani členem výboru dopravy, ani veřejně vystupujícím „ochráncem“ přírody? Nu, to je jednoduché: na webu cenia.cz, který je k tomu zřízen, kde je dostupné Oznámení pod §6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, tedy ta slavná EIA, a kde je řešena právě z hlediska ochrany přírody a zajištění migrační prostupnosti silnice v úseku Nový Bor – Svor. Pro lidi i zvěř lépe než současný stav.

Těch 139 stránek textu, mapek, tabulek a fotografií by si měl PhDr. Miroslav Hudec alespoň prohlédnout.

František Chot,
zastupitel Libereckého kraje a České Lípy (KSČM) 

Komentáře

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Co chtěl pan Chot tímto příspěvkem, kde splácal páté přes deváté (silnice kolem parku, chodník přes most v Žizníkově, regeneraci Městského parku atd.), ač ten se jmenuje "K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor-Svor", vlastně říct? Že nemá rád Hudce? No dobře, to je jeho věc. Ale proč to musí dávat najevo tak mnohomluvně a navíc při tom odkrývat své slabiny - prozrazovat, jak málo je informován o věcech, o nichž ve svém příspěvku mluví? P.s. divím se, že ho z klidu nevyvedla ani diskuse pod původním článkem, odkaz na nějž umístil do svého příspěvku. Nebo že by ji vůbec nečetl?

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Porovnám-li oba dva články, tak "informačně" výtěžnější a hodnotnější mi přijde ten od pana Chota (díky aspoň za tu ceniu.cz
A teď k tématu:
problém Nový Bor - Svor je ve dvou rovinách: příroda - tu vysvětlil pan Chot a i "odůvodnil" potřebu čtyřpruhu, včetně oněch propustků. Druhý je dopravní, neboť se zde stýká doprava ze směru Rumburk - Svor -Nový Bor - Česká Lípa a Liberec - Cvikov - Svor - Nový Bor - Děčín. Problematika dopravy je velmi složitá a ovlivňuje ji mnoho faktorů (počasí, propustnost terénu, druh dopravy, jednotlivé druhy přepravníchnákladů, atd atd). Říct tedy, že těch pár mrtvých za ten čtyřpruh nestojí, protože jsou jiné problematické úseky v rámci LBC kraje - např. Železný Brod - Loužnice, neobstojí. Práve z hlediska přístupu a započítávání všech variant. Úsek Železný Brod - Loužnice by byl daleko bezpečnější, když by se tam neproháněli za slunného počasí motorkáři, kteří tvoří 70% všech daných dopravních nehod na oněch 6 km. Stejně tak je třeba nahlížet na oněch 6 km mezi Svorem a Novým Borem. Ano ten jeden mrtvý nebo deset srn za to možná nestojí, jenže: když pak stojí kamiony přes celý obchvat Nového Boru, celý Cvikov, atd ... už se situace komplikuje.
Pan Hudec ve svém článku značně posměšně hovoří o nespolehlivosti výhledů a prognóz. Bohužel ho musím ujistit, že ta čísla se necucají z prstu. Není to o tom, že by se vzalo číslo a vynásobilo trendem nějakého růstu za posledních let. Naopak! Započítává se do toho veškerá doprava, která by nově vznikla v případě růstu podniků jako např. Škodovka atd, zohledňují se i jednotlivé rpoklamace např měst ohledně tvorby nových brownfields, továrních zón atd...včetně započítávání i tranzitní dopravy s výhledem na rozvoj jednotlivých komodit (např. i dovoz "blbé" kukuřice z Itálie do Severských zemí). Posmívat e tedy nějakým prognózám je liché...
Železniční doprava - ruku na srdce, ta díky posledním dvaceti-pěti letům je na prahu klinické smrti ( v oblasti nákladní dopravy) a poslední premiér této země, který alespoň trochu dal na prognostiky z oboru dopravy a zároveň žádal koordinaci automobilové a železniční dopravy a jejích rozvojů byl - světe div se Lubomír Štrougal. Ani ta slavná Evropská unie, která nám sice doporučuje určité kvóty ohledně rozvoje obou doprav ... tak i tu mají a měly doposud všechny naše vlády na háku...Ano systém, který funguje ve Švýcarsku - noční skok, kdy se k hypermarketu doveze vagon přes noc se vyloží a ráno se odveze, je bohužel u nás snem, stejně jako Vysokorychlostní tratě. Ono by bylo hezké, kdyby Škodovka všechny své kamiony do skladů a s automobily a díly místo na trase - MB - Mnochovo Hradiště - Mimoň - ČL . Cvikov -Rumbruk Ebersbach či ČL - Děčín atd., posílala vlakem, ale co pro to naše věhlasné vlády včetně té smartinem Bursíkem udělaly? ... Nic ... Nádraží Mladá Boleslav je kapacitně přeplněné a slavný "pátý" koridor Praha - MB - Liberec je hoodně daleká hudba budoucnosti, ne-li jen sen. Takže ano, můžeme říct že bude více nákladních vlaků z té Škodovky, ale do Mladé Boelslavi se dostane osobní vlak jednou za 4 hodiny (na úkor té kapacity) zruší se rychlíky s turisty na Tanvald a Krkonoše ... A další: na těžké nákladní vlaky, kdo bude rekonstruovat všechny ty lokálky? A to nejen u nás ale paradoxně i v Německu, kde si v rámci 90. tých let nechali zlikvidovat veškerou nákladní dopravu a dnes velmi velmi brčí a pracně dávají kamínek po kamínku dohromady... Kdo to zaplatí??? To jsou pánové neskutečné stamiliardy, které o proti těm pár, které se investují do pár podchodů pro zvěř a zkvalitnění jednoho úzkého hrdla. nikdy ale opravdu nikdy neuvidíme ...

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Je to nepřehledné, pane Vondrouši, a to hlavní téma se v tom úplně ztratilo. Skutečně nelze spolehlivě odhadnout, jaká frekvence provozu bude na jedné komunikaci za 20 let. Asi jste přehlédl ten příklad, jak se v roce 1980 zpracovala za účasti řady odborníků studie, jak bude vypadat rozvinutá socialistická společnost v roce 2000. Už za pouhých devět let se ta studie hodila akorát tak do muzea kuriozit.

A čím víc proměnných tu prognózu podmiňuje (růst podniků - mohou vznikat tam, kde tuto trasu vůbec nevyužijí, mohou naopak krachovat, co je růst brownfiledů to nevím - to jsou přece opuštěné průmyslové zóny, ...), tím je méně spolehlivá. Příklad z blízka. Asi znáte Žitavskou ulici na sídlišti Špičák v České Lípě (pro mimolipské, ta, co jde od kruháku pod Lidlem ke gymnáziu), mnozí se podivují její šířce. To je jak nějaká autostráda či co, říkají. No, ono to taky něco podobného mělo být. Plánovalo se to zhruba před 30 roky jako součást východního obchvatu České Lípy. Taky na základě prognóz, studií, jistě na tom pracovala spousta odborníků a vypracovali to, jak nejlíp uměli. Výsledek mají špičákovští dnes a denně na očích.

Ještě důležitější je, že se ten úsek, BUDOUCÍ FREKVENCE PROVOZU NA NĚM řeší bez vztahu k budoucí frekvenci provozu na navazujících komunikacích i na těch, které nenavazují přímo, ale mají stejný výchozí bod a míří stejným směrem (I/9 a R10 + R35). Výpočet budoucí frekvence provozu na souběhu silnic I/9+ I/13 mezi Borem a Svorem totiž automaticky počítá s tím, že frekvence na I/9 bude růst stejně jako na I/13. Jenomže některé jiné prognózy (!) počítají s opakem. Podle silničářů I/9 v řadě úseků vůbec nesplňuje parametry silnice 1.třídy, a to nejen v úseku přes Lužické hory (Svor-Dolní Podluží), ale třeba i v úseku Liběchov-Dubá, kde se pro množství zatáček nedá vůbec zvýšit nevyhovující maximální rychlost. Takže se uvažuje, že by se v budoucnu jednadevítka převedla spíše do kategorie silnic druhé třídy a hlavní zátěž tranzitu z Prahy na sever republiky a dál do Německa by přebrala právě R10 + R35, která je vedena v terénu s daleko menším převýšením, po rovině (od Prahy k Mladé Boleslavi) nebo v podstatě údolím řek (Jizery a Lužické Nisy). Může k tomu dojít velmi brzy, stačí když počasí ještě párkrát zablokuje kamióny na Šébru a jejich řidičům dojde trpělivost. Nehledě na to, že lidé se proti průjezdům kamiónů obcemi začínají bouřit, což vytváří další tlak na to, aby využívaly spíše nové komunikace, které se většinou obcím vyhýbají. Pak se vsadím, že už jen kvůli tomu ta prognóza růstu frekvence dopravy na souběhu těchto silnic sedět nebude. Nemůžu si pomoc, ale marně hledám jiný užitek této staby, než je výdělek firmy, která to bude stavět. No, stavbu hladové zdi jsme už v historii zažili. Ale ta nakonec aspoň měla svou obrannou funkci a vedla ke zvýšení bezpečnosti v místě. Ne ke zhoršení.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Souhlasim s kritikou osoby pana Hudce. Je to clovek, ktery radoby rozumi snad uplne vsemu. Jak verejne zeleni, tu doprave, kritizuje praci Lesu Ceske republiky atd... Neznam snad cloveka, kterej by" rozumel" vsemu jako pan Hudec. Nekdy by bylo asi opravdu dobre komentovat jen to, o cem neco vim a cemu rozumim. A ne zbytecne plasit lidi kolem nesmyslnejma blabolama...

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Tak to já zase takového podobného génia znám. Jára Cimrman. Akorát mi není známo, že by někdy působil jako zastupitel.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

"Kritizuje praci Lesu Ceske republiky"? Snad se ještě jednou mrkněte do seznamu. Asi jste se překoukl ve jménech, kde máte "souhlasit s kritikou". Tohle "halali" znám už z dob předlistopadových a dneska už mě nerozhází. Skoro se těším, s čím kdo zase přijde, protože tihle diskutéři často o tématu vědí přesně to, co tvrdí o jiných, takže zhusta šlápnou na hrábě (viz první věta). Akorát přemýšlím, proč zrovna teď ten povel ke štvanici. Volby snad žádné nebudou. No nic. Počkám, jestli někdo přijde s věcnými argumenty.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Diskuter mozna jsem, ale nestrkam nos do veci, o kterejch nic nevim. Proc se Vam porad nezda neco ohledne zelene, kaceni v parku atd?? Nebo je to jen o tom, ze jste ve strane zelenych, ci ve STUZce? A co se tyce kritiky LCR-nekritizoval jste zpusob tezby dreva ve stranich nad Kravarema?!! Rika Vam neco LHP, ci politika hospodareni ve statnich lesich? Vsechno neni jen tezarska lobby-podobne to nazvala i Vase kolegyne ohledne kaceni v parku. No a muzu rict, ze vetsi blbost jsem necetl..

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Váš problém je v tom, že nevíte, co vědí druzí, a přesto soudíte, že nevědí nic. Jinak byste se neptal ani na LČR ani na Městský park. O těch Kravařích jsem slyšel, ale tam si stěžovali místní. A hodně naštvaně. Jednomu (jedné) z nich jsem vysvětloval, že pokud jde o kácení dle LHP (dle lesního zákona - buďte ujištěn, že ho znám), nedá se bohužel nic dělat. Jakkoliv je dost malér kácet lesy na svazích (podívejte se, co se děje po vykácení bukového lesa na silně svažitém pozemku nad Labem v Děčíně). A co se týče Městského parku, stačí když odpovíte na otázku, kolik a jaká jednání ohledně něho proběhla (když nepočítám projednávání na městském zastupitelstvu), jednou větou, jaké byly jejich závěry a zda se k projektu vyjadřovali občané. Pak uvěřím, že vycházíte ze seriózních informací.

P.s. v 80.létech jsme prováděli důkladnou inventarizaci stromů v parku, pěkně strom od stromu, změřit, určit, porovnat se starší inventarizací, zapsat. Nemyslím, že by podobnou podrobnou znalost parku a jeho stavu měl někdo z těch, kdo tu pořádají tu štvanici. Mluví-li tedy o neznalosti či všeznalosti, mluví o sobě. Aniž si to uvědomují!

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Obchvat nebude?

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pan Mirek stale pise o stvanici. Proc? Komentare diskuteru takove nejsou. Netrpi stihomamem? Paranoia je vec pro psychiatra! Za to se nemusi nikdo stydet.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Mám takový dojem, z jiných diskuzí, že pan Mirek a pan Hudec jedno jest :-) pokud to tak je, tak je trochu trapné se zastávat sám sebe... Rozhodně tak, aby to vypadalo, že on není on. Ale na druhou stranu, když se ho nezastane nikdo jiný, tak co s tím, že :-))))

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

To je objev, že pan Mirek a pan Hudec jedno jest. Zkuste napsat, kde se chová tak, aby to vypadalo, že on není on. Jste trapný, nikdy to přece nezastíral, všude je znatelný jeho rukopis. Je to jeden z mála diskutujících, který má znalosti, neuráží, je slušný a argumentuje obvykle věcně, i když s ním nemusím vždy ve všem souhlasit. Většina z vás naopak neumí ani věcně argumentovat, ani se chovat slušně, čímž přispíváte k tomu, že některé diskuse zde se stávají odpornými.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Hlavně že je to k věci.

No ale protože když nejde o život (jako třeba dnes v Paříži), jde o ho..., tak to trochu odlehčím jednou myšlenkou Kurta Cobaina: "To, že jsi paranoidní, neznamená, že po tobě nejdou."

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Mirku, kdo jde po vas? Ministr Zaoralek utok v Parizi odsoudil, treba i vam poskytne stat ochranu, da cervenou, aby paranoidni zelena mela sanci.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Je zajímavé, kam se až může posunout dizkuse o silnici.
K panu Chotovi, doba poručíme větru dešti již pominula, vycházet z prognózy měst a obcí do roku 2035 je utopie. Nevíme, co bude zítra, ale máme plán do roku nekonečno.Jak to dopadlo s obchvatem CL? Pokus se vám nelíbí názory doktora Hudce, který názory nemění, je to vaše věc. Zpochybňování jeho znalostí a zkušeností mi připadá přinejmenším trapné. Ohánět se vyčtením znalostí z www stránek je podle vás serioznější?
Zbyde nám vůbec v nedaleké budoucnosti nějaká zeleň? Možná budeme jezdit z domu do domu auty, a sedět u PC, ale zeleň stromy a nezávadné životní prostředí bude utopií. Proto regenerujeme městský park tak, abychom zachovali rozbité chodníky, zarostlé jezírko, vykáceli vzrostlé mnohdy zdravé jehličnany, a vysázeli listnáče, břečtany a keře.
Neměli bychom se nad svým jednáním alespoň trochu zamyslet a hlavně zastydět?

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Ano, skutečně je to zajímavé :-)

Takže "natvrdo": článkem jsem chtěl jen poukázat na to, že se pan doktor Hudec i v tomto případě, bohužel tak jako velmi často, mýlí, respektive, že si nezjistil podstatné údaje k věci, o které píše. V tomto případě (rozšíření silnice Nový Bor - Svor) jde, mimo částečného vylepšení komunikační prostupnosti úseku, také o ochranu zvěře - staletých migračních tras. Ta je v projektu řešena dosti podrobně a mimochodem také dosti draho. Ale s těmito náklady osobně souhlasím, to jen na okraj.

Postup při plánování/zvažování - takovýchto investic podrobně popsal pan Vondrouš. Pokud tomu nechcete rozumět, případně to odmítáte, navrhněte prosím jiný postup.

To, že jsou takové údaje dostupné na webech považuji naopak za správné a za výhodu. Za výhodu pro ty, kteří mají zájem se seznámit se skutečným stavem věcí ... Pokud to Vy hodnotíte ode mne jako "ohánění se vyčtením znalostí z www stránek ...", tak se míjíme. Opakuji: já oficiální web považuji za vhodný, potřebný a důvěryhodný zdroj informací.

Zeleň nám v budoucnosti jistě zbude. Ale musíme se o to trvale, účinně a "nekraválisticky" zasazovat pokud možno všichni.

Na závěr jen dvě poznámky: 1) pokud se mýlím ve své úvaze, že pan dr. Hudec všechny tyto (nepřesné, zavádějící, nepravdivé ...) mediální výstupy dělá pro zviditelnění sebe a svých veřejných politických aktivit, tak se zastydím, ale prozatím mi to tak objektivně vychází; 2) možná se budete divit, ale já souhlasím s panem dr. Hudcem v otázce železniční dopravy, ale situace je taková jak ji popsal pan Vondrouš - dnes (a už dlouhou dobu) je nákladní doprava po železnici v podstatě ztrátová, resp. nevýhodnější proti silniční. Jak z toho ven? Podobně jako u obnovitelných zdrojů elektřiny? Doufám, že nikoliv.

Hezký večer a den

F. Chot

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pane Chote, váš problém je v tom, že vy se o nějakou problematiku (v tomto případě o to rozšíření silnice mezi Svorem a Borem) zajímáte přesně až v okamžiku, kdy o tom někdo jiný něco napíše. Zvlášť když je to někdo, kdo je vám proti srsti, a vy hledáte záminku, jak ho kopnout do kotníku. Proto taky žalobníčkovsky v tom své příspěvku vyjmenováváte vše, co se vám právě vybavilo, ač podle názvu to má být o té silnici. Mimochodem, každá ta věc by byla na samostatný článek, a opět je to vše složitější, než se to jeví vašemu zjednodušenému vidění. Je to tím, že vy na těch věcech nepracujete, vy je jen komentujete. Pohodlná pozice, ale jen dokud nenarazíte na někoho, kdo o věci ví víc než vy.

V případě té silnice mistrujete ty, kteří se dopravní problematikou zabývají průběžně celá léta, mají k ní řadu materiálů, prostudované zákony, mají místní znalost, a jsou díky tomu schopni vidět věci v souvislostech. Ono, abyste věci rozuměl, nestačí si o tom narychlo něco přečíst. Váš přístup je místy navíc krajně urážlivý. To se týče té cenie. Já o ní vím celá léta, jak dlouho vy, nevím. A s materiály odtud pracuji. Když říkám pracuji, znamená to, že se s nimi seznámím, ale nepapouškuji je. Mnohé si ověřuji a konfrontuji s dalšími materiály. Ono to není žádné svaté písmo. Není možné potlačovat kritiku pod záminkou, že my jsme příliš hloupí na to, abychom se směli kriticky vyjádřit. On na Vás ostatně stejně nikdo nedá. Podívejte se na diskusní příspěvky pod pod článkem, odkaz na nějž jste ve svém příspěvku uvedl, pokud jste to dosud neudělal. Radost mít nebudete.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

P.s. ta "ztrátovost" dopravy na železnici se jmenuje "cena za použití železniční dopravní cesty". Třeba v roce 2012 činila dle druhu trati zhruba mezi 35-45 korunami za vlakokilometr, tedy například při vzdálenosti 100 kilometrů mezi 3500-4500 Kč. Na silnicích dopravci žádný takový poplatek neplatí, vyjma ovšem dálnic, kterým se tudíž snaží vyhýbat jako čert kříži a komplikují tak život lidem kolem nedálničních tras. Zatím se nepodařilo prosadit spravedlivější podmínky pro nákladní dopravu na silnici a na železnici, ač se o tom pořád mluví. Holt, kamionoví dopravci jsou mocná lobby a dokáží si prosadit své na úkor ostatních, na úkor celospolečenských zájmů.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Ach jo pane doktore, prosím nepleťte jabka a hrušky. Poplatek za použití dopravní cesty je normální poplatek provozovateli drážního tělesa, kterou platí dopravci. To není ale o žádné ztrátovosti nebo neztrátovosti. Jestliže mi někdo zamete cestu, tak mu taky musím zaplatit.
Silnice a silniční vozidla mají dvojí druh poplatku - prvním je mýtné, které se vztahuje k silnicím vyšších tříd a rychlostním komunikacím a pak také silniční daň kterou je povinen platit každý provozovotel vozidla - i soukromého v případě, že se jedná o vozidlo určené k podnikání. Není tedy pravdou, že se žádný poplatek nevybírá. Vaše obecné přijímání teorií, které se mezi lidmi povídají suktečně spíše ukazuje na laciné křičení v rámci davu :-((
Ztrátovost železniční dopravy je možné specifikovat spíše v jiných faktorech:
za a) neschopnost největšího domácího dopravce obstát na trhu z hlediska nákladní dopravy (ČD a dceřinka ČD cargo rozkulačilo co mohlo takže: nejsou vozy, když jsou vozy nejsou lokomotivy, když jsou vozy a lokomotivy chybí potřebný personál, když je personál, není možnost posunu protože nejsou lidi ani seřadiště atd. atd.
za b) neschopnost státu železniční dopravu podporovat a to v rámci všch polistopadových vlád (včetně té se Stranou zelených - shodou okolností proto také ta vláda padla, protože Topolánek jednoznačně odmítl dvě poslankyně za Zelené s jejich návrhem, že podpoří vládu, když on naoplátku nechá projít páteční omezení jízd kamionů že...) včetně nedostatečné legislativy
c) naprostá absence logistickýc center v rámci železniční dopravy (od skladišť přes překladiště, vše se zlikvidovalo...)

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pane Vondrouši, já uvedl konkrétní čísla, výši poplatků za užití železniční dopravní cesty. Aby se to dalo porovnat, napište tu, prosím, kolik činí ročně ta silniční daň v rozsahu nejnižší-nejvyšší. A zda jde o částku, jejíž výše závisí na množství ujetých kilometrů jako na železnici, či zda je to částka fixní, propočítaná pouze podle předepsaných technických parametrů..

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Tak místo pana Vondrouše:
- výběr silniční daně v r. 2013 činil 5 273 mil. Kč
- platí se z motorového a přípojného vozidla, používaného k podnikání, u vozidla nad 3,5 tuny vždy.

Přiznávám, že jsem to našel na internetu - to aby jste se nedomníval, že to vím :-)

K tomu si můžete připočítat 8,55 mld Kč mýtného, také za r. 2013 a ještě dálniční poplatky (známky) - ty se mi už nechce hledat.

Hezký den

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Tak já ty Vaše data trochu upravím:
říkal jste Vlak nákladní se vzdáleností z místa A do místa B 100 km. Poplatek za provozování je 43,63Kč na vlm což tedy je přesně na těch 100 km 4630,-Kč
a nyní si ten vlak představme: Vozy řady Eas mohou uvést až 66 t (prázdný 24+zatížení max 90tun) Vlak o počtu 30 takových vozů je tedy na vzdálenost 100 km shcopen uvést 66*30 tj 1980 tun nákladu. Pro zjednodušení řekněme že chceme vše převést v jediný den.

Na stejnou vzdálenost vozidlo o hmotnosti a parametrech daných zák 341/200 Sb. může nákladní vozidlo o pěti nápravách uvést max 25 tun. 1980 tun děleno 25 je 79,2, tedy potřebujeme 80 nákladních vozidel.
Jedno vozidlo aby tento náklad mohlo uvézt musí zaplatit paušálně silniční daň z hlediska zákona o dani silniční a to dle výpočtu - počet náprav, stáří vozu a hmotnost. Pro ten jeden převoz tedy nakoupíme vozidla roku výroby 2010, s hmotností 15 tun a nebudeme jej používat pro rostlinnou výrobu. Pak daň činí 5760,-Kč. Vynásobíme-li počtem kamionů získáváme částku 460800,-Kč. Docela rozdíl o proti 4630,-Kč ne?

Logicky je to částka fixní u automobilů, protože je technicky nemožné zjistit skutečný stav najetých kilometrů, zatímco u vlaků je to velmi jednoduché. Na těchto konkrétních číslech Vám ale opět dokazuji, že mluvíte pouze ve všeobecné rovině bez reálných podkladů, což už dokázal pan Chot.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Ano, ale nemůžeme na silnicích počítat jen ty náklady, které se nám líbí. Existují obtížně spočítatelné externality, jež se týkají dopadu provozu na silnicích. Můžeme ale spočítat škody způsobené dopravními nehodami, na nichž se kamionová doprava podílí. Včera vyšla oficiální zpráva zpráva o počtu mrtvých na silnicích v roce 2014, bylo jich 629. A jako by nebylo dost na tom počtu lidských tragedií, celková částka škody se vyšplhala skoro na 54 milard korun! A je to tak rok co rok. Představte si, že by se jen polovina toho rok co rok přidala k částce vydávané na modernizaci železnice!

Málem bych zapomněl dodat, že tyhle náklady ale neplatí silniční doprava, aspoň ne z větší části, nýbrž my všichni. Překvapil mě třeba údaj, že jediný den pobytu na ARO (kromě mrtvých bylo loni v dopravě také asi 2500 těžce zraněných) stojí 30 tisíc korun.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pár poznámek:
- dle Vámi zmíněné zprávy činí za rok 2014 odhad hmotných škod 4 933 mil Kč, tj. necelých 5 miliard Kč. Zdroj: http://www.policie.cz/clanek/dopravni-nehodovost-v-roce-2014.aspx
- provozovatelé vozidel se pojišťují, tj. platí pojistné. Na základě tohoto smluvního vztahu jsou jim pak pojišťovnami proplácena pojistná plnění, tedy náhrady škody.
- ve zmíněné zprávě není oddělena statistika škod způsobených řidiči osobních a řidiči nákladních vozidel. Není tedy možné určit, jakou měrou se nákladní doprava podílí na nehodovosti (a na Vámi uvedené celkové škodě).
- nikde ve zmíněné zprávě jsem nedohledala Vámi uvedený údaj, tj. že celková výše škod činí 54 miliard Kč. Mohl byste prosím uvést zdroj Vašeho tvrzení?

Omlouvám se, ale Váš komentář na mne působí demagogicky.
1) Nejprve objektivně přiznáte kamionové dopravě (nějaký neurčitý) podíl na nehodovosti
2) Následně však použijete data za celou dopravní nehodovost
3) Zmíníte údaj o celkové škodě ve výši 54 mld Kč, aniž byste odkázal na zdroj. Pokud je Váš údaj pravdivý, pak celková škoda nutně musí zahrnovat hmotnou škodu ve výši 5 mld Kč, náklady zdravotnictví, sociálního systému, dále pak (předpokládané) ekonomické ztráty v důsledku úmrtí či zranění apod.
4) Zcela ignorujete fakt, že hmotné škody jsou částečně kryty pojištěním. Které platí provozovatelé vozidel.
5) Zvoláte: Představte si, co kdyby se část těchto nákladů (z těch Vámi zmíněných imaginárních 54 mld Kč) přesunula na modernizaci železnic!". Což je s prominutím hloupé.
6) Zmíníte "trabl" našeho zdravotnictví. Které je solidární v obou směrech, tj. zdraví financují léčbu nemocným a bohatší pak chudším. A které nezkoumá příčinu nemoci/úrazu. Ani u účastníků dopravních nehod, ani u sportovců, obézních, kuřáků, alkoholiků. Tedy dosud. Chcete s tím začít ? Dobře, já s tím problém nemám :-) Ale co Vaši voliči ?
7) Znovu upozorňuji, že do své kalkulace zahrnujete i individuální automobilovou přepravu, takže by bylo z Vaší strany fér také přiznat, že se navážíte i do občanů, kteří se přepravují svým osobním automobilem. Třeba na nákup.
8) Motoristé jsou jednou z nejvíce zdaněných skupin. Vybrané prostředky se však všechny nevracejí zpět do silniční infrastruktury. Jsou totiž součástí státního rozpočtu a v konečném důsledku tak dotují i ostatní státní výdaje.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Zdrojem je Česká televize, která zprávu převzala od Policie ČR, najít to můžete třeba na "www.ceskatelevize.cz>Domů>>Domácí>Doprava". Výslovně se tam upozorňuje, že těch 54 miliard se netýká materiálních škod, ale škod způsobených usmrcením a zraněním osob při dopravních nehodách. Jeden jediný mrtvý přijde společnost podle Centra dopravního výzkumu na 19 miliónů korun. Nevím, jestli tohle kryje jakékoliv pojištění, pokud, tak jen z velice malé části. Takže ano, těch 629 mrtvých na silnicích nezpůsobily jen kamiony, ale to přece není žádná omluva! Kdyby se ten náklad vezl vlakem, ty škody by nebyly. A hlavně ti mrtví by nebyli.

Co se týče osobních aut, oni jejich majitelé na rozdíl od nákladní dopravy nemají mnohdy alternativu, protože třeba o víkendech někde vůbec nejezdí autobusy (jak jsem zjistil někde už - i na Českolipsku - ani ve všední dny!). A pokud přes obec nevede železnice, co jim zbývá, než k neodkladné cestě využít auto? Ostatně nejeden řidič osobního auta třeba k cestě do zaměstnání kombinuje osobní auto s veřejnou dopravou. Nemá-li spoj ze své obce, když potřebuje, dojede tam, odkud třeba vlak či autobus jede, tam zaparkuje a dál jede veřejnou dopravou. Takže na slušné řidiče osobáků bych to neházel. Mimochodem právě oni často patří ke kritikům přebujelé kamiónové dopravy. Mají s ní svou bezprostřední zkušenost. On je přece jen rozdíl, když se do něčeho trefí osobák a nebo kamión. Snížit frekvenci osobní automobilové dopravy ovšem také lze - je třeba zabránit další destrukci veřejné dopravy a dále ji rozšiřovat. Sice to něco stojí, ale méně než ti mrtví a těžce zranění, kromě toho lidský život nelze poměřovat jen penězi.

K tomu, že přispíváme na léčbu kuřákům a alkoholikům, obézním atd. Ano. Však už se taky uvažuje, že by mohli platit vyšší částku na zdravotní pojištění. Ale myslím si, že je průhledné chytračení ukazovat prstem na druhé ve stylu, "když oni můžou, proč já ne?" Ono taky nelze srovnávat nesrovnatelné. Technické řešení (návrat těžké nákladní dopravy na železnici) je vždycky jednodušší než změnit psychologii člověka (přimět obézní, kuřáky, alkoholiky ke změně životního stylu).

K ostatnímu se už nebudu vyjadřovat, bylo to tu v této vleklé diskusi přemleto tolikrát, že to nemá smysl stále opakovat.

Prostě kamionová doprava v současné rozsahu je neúnosná a nemá budoucnost, tudíž také nemá smysl podle její současné ferkvence plánovat kapacitu komunikací. Dnes třeba si můžete přečíst v Českolipském deníku, že po vzbouření v Horní Polici už tudy kamiony nebudou moci v noci jezdit. Na druhé straně se ale bouří obce při silnici I/13 (K.Šenov, Česká Kamenice), protože se bojí, že ty kamiony se přesunou tam. A to je jen jeden z mnoha příkladů rostoucího odporu proti kamiónové dopravě. Řešit se to bude muset a já lepší řešení než využití železnice a KOMBINOVANÉ PŘEPRAVY nevidím. Veškeré námitky proti tomuto řešení jsou zbytečné, není možné vymýšlet důvody, proč ten přesun není možný, je třeba hledat způsoby, jak ho provést. A buďte ujištěn, že se najdou. Stačí ještě pár takových vzbouření jako v té Horní Polici.

Nemá smysl odpovídat na ostatní body, vždyť to v této obsáhlé diskusi bylo už všechno přemleto několikrát a už je to tak nepřehledné, že se v tom nikdo nevyzná.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Děkuji za Vaši odpověď. Za čas, který jste mým připomínkám věnoval.

Pokud projevíte zájem opravdu naslouchat oponentním názorům, jsem ochotna je sepsat jako nový příspěvek do této diskuse (aby bylo uživatelsky příjemné je číst jako celek na celé obrazovce, nikoliv jako součást vlákna, které se již nyní čte velmi špatně).
Upřímně řečeno - obávám se však, že oponenturu nezvládáte, alespoň podle Vašich dosavadních reakcí. Nevypořádal jste (z mého pohledu) s žádným z mých argumentů. Podle mého názoru reagujete demagogicky a čistě emocionálně.
Nabízím dialog. Konfrontaci myšlenek.
Otázka zní, zda o to vůbec stojíte, zda jste schopen přijímat a reagovat věcně na argumenty protistrany. Osobně bych to ocenila.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pan Chot se vrátil k článku z 8. prosince 2014 a dalším jen aby všechny přesvědčil, že pan Hudec nepracuje jak má a vlastně ničemu nerozumí. Pana Hudce znám deset let. Celých deset let jsem měla možnost číst články, které napsal. Takže výrok, že pan Hudec píše proto, aby lidi strašil nebo aby se zviditelnil, je směšný. Pan Chot píše, že město vlastní Městský stadion již dlouhé a dlouhé roky.
Město stadion odkoupilo v době, kdy byla starostkou Hana Moudrá. Ještě v minulém funkčním období tj. v roce 2010-2014 město platilo za koupi tohoto majetku. Finanční částka za koupi stadionu byla rozložena do několika let. Kolik město za koupi zaplatilo jsem se bohužel nikde nedočetla. Dlouhé a dlouhé roky je údaj hodně nepřesný a nepravdivý. Pana Hudce si vážím z několika důvodů. Za prvé - stále se vzdělává. Jeho záběr je skutečně hodně široký. Za druhé - za svým názorem si stojí, dokáže naslouchat druhým a bezdůvodně nikoho nenapadá. Rozhodně není žádný " neználek." Co se týče silnice 1/13 - žádné rozšíření vozovky nezabrání, aby zde kamiony v zimním období neblokovaly provoz. Téměř denně můžeme slyšet informaci, že na úseku Praha - Brno je dálnice zablokovaná na několik hodin, protože zde havaroval kamión. Pokud nebude kamiónová doprava částečně převedena na koleje, problém bude stále aktuální.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Dobrý večer, paní Šumová

Domnívám se, že děláte panu doktoru Hudcovi "medvědí službu". Opravdu si myslíte, že si někteří čtenáři i-novin nepamatují diskusi okolo Městského stadionu z března 2013, nebo, že neumějí do vyhledávacího pole vpravo nahoře zadat slovní spojení "městský stadion" a článek včetně diskuse si připomenout?

Hezký den přeje

F. Chot

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pane Chote, sám jste přišel s tématem rozšířením silnice, diskutuje se o rozšíření silnice, ale když cítíte, že v tomto oboru opravdu nejste pevný v kramflecích, tak hned hup k jinému tématu. Nelíbilo se vám, že mluvím o koupi stadiónu, když se měla kupovat pouze jeho část, kterou ještě město nevlastní. No dobře a co z toho? Vždyť jádro diskuse bylo ne v tom, jakou část koupit, ale zda na to vynakládat peníze. Toť vše, ale pro vás opět vítaná příležitost kopnout si. Stále jsem přesvědčen, že vám jde právě o to. My jsme spolu kdysi vycházeli celkem v pohodě. Ale tak nějak od jara 2012 se to změnilo.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Eště vám tam chybí třeba fialová - "Fialový poustevník od Bedřicha Nikodéma." A Žlutý pes. A modrý pondělí. A růžová krinolína. A když jste zmínil zelenou, tak přece "Zelená je tráva..." A propos, je fotbal paranoidní hra? Barvama se dneska rozhodně nešetří - podívejte se na fasády některých baráků. Tak aby se někdo naurazil, že jste právě na tu jeho zapomněl.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Jak je to s obnovitelnýi zdroji elektřiny, proč je u nás dražší než v Německu každý ví. Železniční doprava - rozhodně neškodí životnímu prostředí. Když sečteme všechna pozitiva je to rozhodně lepší varianta. Bohužel, automobilová loby je hodně silná. Pane Chote, já si myslím, že hlavně panu Hudcovi nemůžete zapomenout, že byl proti umělému trávníku na městském stadionu. Já jsem též proti. Celý stadion potřebuje rekonstrukci - šatny, tribuny, bývalé škvárové hřiště, které je od povodní již téměř zarostlé. Vy jste prosadili výstavbu umělého trávníku. Každý správný hospodář na prvním místě udržuje stávající majetek a teprve potom buduje něco nového. Bohužel v České Lípě se děje pravý opak. Stále se hospodaří jako od roku 1945. Co se týče zviditelňování - každému je jasné, kdo se zde zviditelňuje.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Železniční doprava - rozhodně neškodí životnímu prostředí.
Souhlasila bych s tvrzením, že železniční doprava poškozuje životní prostředí podstatně menší měrou, než doprava silniční. Nikoliv tedy, že neškodí (vůbec ?), jak vyplývá z vašeho komentáře.

Když sečteme všechna pozitiva je to rozhodně lepší varianta.
Pokud chceme vybrat celkově nejvýhodnější variantu, pak ale nemůžeme sčítat pouze pozitiva, to se hrubě mýlíte. Musíme zohlednit všechna možná hlediska, vč. externalit. Tj. dopady nejen na životní prostředí. Ale také důsledky zvoleného řešení i pro obyvatelstvo, konkurenceschopnost místních firem, ekonomickou náročnost, trh práce apod.

Bohužel, automobilová loby je hodně silná.
Když už, tak lobby.
Jedním z nejdůležitějších úhlů posouzení řešení problému je ekonomický pohled. Bohužel. Někdo to zaplatit totiž opravdu musí.
Za současnou preferencí silniční nákladní dopravy na úkor železniční nákladní dopravy není žádná lobby, vážená paní Šumová. Je to pouze o tom, že železnice v současné době nedokáže konkurovat silnici. Železnice je z pohledu (nejen) firem v přepravě výrazně pomalejší, dražší a nepřizpůsobivější. Firmy jsou vzhledem ke konkurenčnímu boji na trhu nuceny nakupovat zásoby a vyrábět metodou Just in Time (JIT), a proto musí preferovat silniční nákladní dopravu.
Pokud někoho napadne, že cesta za světlými zítřky se nabízí sama: tj. zdanit silniční dopravu ještě více než v současnosti, pak předem upozorňuji, že se mýlí.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Dobrý den,
Pane Hudec co je nepřehledné? Já myslím, že tomu každý rozumí. Tak jen pro zopakování:
a) nezajímá mne, co máte mezi sebou s panem Chotem, hodnotím obsah. Obsahově byl pro mne článek pana Chota lepší, Takže díky za něj.
b) Jsem pro rozšíření, protože z hlediska ochrany přírody pokud poměřím zastavěnou plochu a koridor jednoho živočišného druhu, pak z toho logicky musí vyplynout ochrana toho druhu.
c) Jsem pro železnici. Vždycky jsem byl pro železnici a budu pro železnici, ale rozhodně se nějakou železnicí nehodlám ohánět jen proto, abych byl důležitý, protože vím, že to prostě nejde a díky politické nevoli to ani nepůjde.
Vaši studii z roku 1980 jsem samozřejmě nepřehlédl, ale změna politického prostředí je nepředvídatelná kdykoliv. Pokud nás zítra obsadí islamisté, nebo Rusové, tak ty dopravní proudy asi taky budou trochu jiné. Apriori ale proto odsuzovat jakoukoliv snahu o a považovat ji za nesmyslnou nebo nereálnou znamená, že ty lidi můžeme rovnou propustit a stavět silnice a asfaltovat jak nás zrovna napadne…
K situaci na Špičáku? Vidíte to je právě to nesmyslné posmívání se dle mého dobře odvedené práci. Všiml jste si, že například to gymnázium (škola) je v dostatečné vzdálenosti od silnice? Že je tam dostatečný terén atd… To, že někdo počítal pravděpodobně s rozvojem sídliště, čili rozvojem těžby uranu a tedy i navýšením kapacity není problém prognóz, ale problém změny politické doby. To však žádný plánovač nespočítá. Dnes se uran netěží a do Ruska nedováží, to ale není riziko prognostiky.
Dále píšete: „růst podniků - mohou vznikat tam, kde tuto trasu vůbec nevyužijí, mohou naopak krachovat, co je růst brownfiledů to nevím - to jsou přece opuštěné průmyslové zóny, ...), tím je méně spolehlivá … Brownfields neboli hnědé louky jsou opuštěné problematické (často i ekologicky) průmyslové zóny. Dnes však již existuje mnoho projektů, jak tyto plochy znovu hospodárně a hospodářsky využít. To že jsou nyní opuštěné, neznamená, že už na ně nějaký projekt není. Větu: růst podniků, mohou vznikat tam, kde trasu nevyužijí od Vás považuji za naprosto demagogickou. Copak si myslíte, že nějaký člověk bude do trasy Česká Lípa – Nový Bor – Cvikov započítávat mlékárnu v Klatovech a její dva kamiony s mlékem do Jihočeské Madety a zpátky ?!?! To snad nemyslíte vážně jako argument…
A k té budoucí frekvenci provozu? … Nebuďte prosím naivní v tom, že když se zkvalitnil tah Hrádek nad Nisou – Liberec, že zmizí veškerá tranzitní doprava ze směru Děčín – Mimoň atd. to, že někdo převede druh silnice z jedné kategorie do druhém papíře, ještě zdaleka neznamená, že se tam ty kamiony naučí jezdit. To je stejné, jako, že vše přejde na železnici.
Shrnutí: jděte a řekněte všem řidičům kamionů, že jsou od zítra bez práce, protože chcete všechno na železnici, aby se nestavěly dvoupruhy a tří pruhy silnic. Jděte a řekněte všem logistickým a dopravním firmám, že od zítřka skončí. Jděte někam narubat hodně kvalitního štěrku na nové podložení všech lokálních tratí. Zkuste zavolat Stehlíka do Poldovky, ať vám do zítra dodá nové kolejnice ne pro lehké motorové vozy ale pro těžké nákladní vlaky, vytiskněte si letáčky a začněte učit strojvedoucí, s kterýmžto věkovým problémem se potýkají už i České dráhy, nakupte ty lokomotivy, ale nejdřív je někde vyrobte, protože ty co České dráhy měly, jsou dávno na šrotišti a nové bohužel jen tak pro motorovou trakci asi nevyrobí … možná bych to zkusil v ČKD, že by místo sobotních trhů zase ve Vysočanech něco začali kloudného dělat… A pak do té naprosto klidné silnice na začátek a na konec postavte jednu policejní hlídku, která tu a tam ten ojedinělý zabloudivší kamion zastaví. Policista se usměje na řidiče a jemným hlasem řekne: „pomalu pane řidiči, pomalu, budou procházet jeleni.“ Ať žije idealismus…

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Jsem rád, že jste pro železnici, pane Vondrouši, ale ono to nestačí jen deklarovat - a poté vyložit, že ve skutečnosti ale železnici použít nejde a skončit tím, že by přece pak byli řidiči kamiónů bez práce a že logistická a dopravní centra skončí. Necítíte v tom ono klasické contradictio in adjecto? Mimochodem, logistická centra rozhodně nejsou vázána jen na silniční dopravu. A třeba k tomu vašemu důvodu rozšiřování výroby ve Škodovce - Škodovka vozí nově vyrobená auta z velké části po železnici. My tady na Českolipsku jsme to mohli zaznamenat v době záplav v labském údolí v roce 2002, protože vlaky ze Škodovky tehdy jezdily náhradní trasou přes Českou Lípu na Rumburk a dál do Německa. Připomínám že tato trať je vždy zhruba mezi tři čtvrtě na deset večer a půl šestou ranní volná. Za tu dobu ji tedy lze bez jakýchkoliv obav ze zahlcení využít k jízdě nákladních vlaků. Není nutno hned běžet vyrábět nové kolejnice, lokomotivy,...
Ono stále platí staré rčení, že kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Na konci vašeho příspěvku vidím spíše výčet důvodů.

K politické vůli prosazovat železniční dopravu. Říkáte, že není. To je jistě možné. Ale kdo tu vůli vytváří? No přece my všichni. Například tím, že o tom píšeme články, působíme na veřejné mínění - mimochodem to množství nepříjemných zkušeností s přebujelou kamionovou dopravou vede k tomu, že začíná na přesun těžké nákladní dopravy na železnici docela slyšet. Pokud tedy je pravda, že jste pro železnici, pak by bylo logické, že to veřejné mínění pomůžete utvářet odpovídajícím směrem - nikoliv opačným.

Že by rozšíření silnice mezi Borem a Svorem mělo zvýšit ochranu JEDNOHO živočišného druhu? Tomu moc nerozumím. Navíc určitě nejde o jeden druh. Naopak, těch migrujících druhů zvěře je řada. Tudíž logicky čím širší silnice, tím větší nebezpečí střetu. Žádné ploty tomu nezabrání. I kdyby je nikdo brzy neukradl (podívejte se, co zbylo z plotu u cyklostezky Varhany v České Lípě), tak je stejně nemůžete dát na odbočky z hlavní silnice či na ústí lesních cest, které jsou využívány k hospodaření v těch lesích. A koridory pod silnicí mají ten nedostatek, že se tam zvěř nedaří dostat - budou je nakonec využívat i lidé, také se nějak musí přes tu silnici dostat, a lidský pach (navíc koncentrovaný na malém prostoru) dokáže lesní zvěř spolehlivě odradit.

Co se týče BUDOUCÍ a NIKOLIV SOUČASNÉ frekvence provozu na silnici jako důvodu budování čtyřpruhu, to už je zcela zcestné. Kdyby se totiž toto pravidlo mělo ujmout, stát by to naprosto finančně zruinovalo, protože takové studie lze vypracovat pomalu u všech silnic první třídy, které ještě čtyřpruh nemají. Vždyť u známé kauzy R35 přes Český Ráj právě SOUČASNÁ frekvence provozu vedla k ústupu od záměru budovat tam čtyřpruh. S tím, že kdyby se v budoucnu frekvence provozu dostatečně zvýšila, může se současné rozhodnutí přehodnotit.

Jinak už jen drobná poznámka - od Liberce na Mimoň si těžko bude někdo zajíždět ohromnou oklikou přes Svor a Bor (asi 35 kilometrů), ale prostě odbočí v Jablonném v Podještědí (něco přes 10 km). A co se týče směru od Liberce na Děčín, tam MŮŽE (ale taky nemusí) frekvence dopravy vzrůst, jenže pak to vykompenzuje pokles frekvence na I/9, takže na souběhu I/13+I/9 mezi Borem a Svorem nula od nuly pojde.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Škoda, že se pan Vondrouš nedostal do MZ, tam by se mohlo pobavit více lidí, než jenom čtenářů i-novin. Od tématu - rozšíření silnice NB-Svor se pan Vondrouš plynule přesune na SONP, policejní hlídky a propouštění zaměstnanců. Úctyhodný výkon, doporučuji, aby začal psát sci-fi .
Zdraví rebelka

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

a jééje mateřská a základní škola v Holanech se nám projevila. No myslím, že to pan Vondrouš napsal logicky a každej pochopí i ten satirickej poslední odstavec. Ale nějak mi chybí od zelené rebelky nějakej logickej argument ohledně dopravy - čili to o čem tu pan Hudec kázal ... ale to už se asi nevede (nebo neměří stejným metrem?) ... jen zesměšňovat a špinit to bylo od dob Bursíka vždy v Zelených evidentně IN.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Mluvíte dobře o zesměšňování a špinění, pane Holešovský. Akorát jste trochu zaměnil osobu špinitele a špiněného. Nevím, jestli je špinitel ten, kdo napíše nějaký článek, pravda kritický, ale podložený argumenty, nebo ten, kdo na něj reaguje tak, že v rozporu s názvem reakce celý první odstavec věnuje kritice autora článku. Navíc kritice povrchní, založené v podstatě na předpokladu, že běžný čtenář nezná jednotlivé zmiňované případy dost podrobně, aby si na ně mohl udělat nezávislý názor. Vždy platilo, že špinitel je ten, kdo místo "ad res" diskutuje "ad hominem."

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Váš dvojí metr mne dojímá... Holt někdo je rovný a někdo rovnější že.... Hlavně že zelená holanská rebelka může špinit někoho, kdo má argumenty... Jsem rád, že jsem Vás volil naposledy v roce 1998. A pro příští volby už mám také jasno...

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Emoční výkřiky by se asi měly přecházet mlčením. Ale já vůbec nejsem přesvědčen, že jste mě někdy volil. Můžete to ovšem bez nebezpečí tvrdit, protože volby jsou tajné, na volebním lístku nejste podepsán, nikdo vám nedokáže opak. Ale naše názory jsou zjevně tak diametrálně odlišné (a ty moje se příliš nemění a prezentuji je po celou dobu veřejně, musíte je znát, pokud se jen trochu zajímáte o veřejné dění), že je to velmi málo pravděpodobné. A dovolím si na závěr i něco černého humoru: ani jeden z nás přece nemůže stoprocentně vědět, zda se příštích voleb vůbec dožije, tak jaképak jasno?

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Jen o silnice tady skutečně nejde. Jde o celkové hospodaření s finančními prostředky od roku 1989. Pokud si někdo myslí, že nejde o lobby, můžeme to nazvat jinak. Zájmy jednotlivých skupin, zájmy jednotlivců. V České Lípě se od roku 2000 nic jiného neděje. Kdyby se vždy jednalo v zájemu města a jeho občanů vypadalo by úplně jinak. Mirek se ubrání sám. Nelze však nečinně přihlížet jak někdo osočuje druhé a sám má máslo na hlavě.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Vidím, pane Zahradníku, že jste si vědom, že pornografii jedině až po 22.hodině.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

"Kdo jsi bez viny, hoď po něm kamenem. " ¨Zcela zbytečná diskuze, kdy jeden zastupitel nastupuje s tvrdým kalibrem na druhého zastupitele.Vše je o lidech a jejich charakterech. Zelený, modrý pták, veverka/ lokální patriot/, třešničky - všem by mělo jít o jedno, blaho obyvatel v naší malé kotlině, která se díky "prosperitě"města začíná vylidňovat.V roce 1997, kdy radici opustil starosta Pokorný , kdy město nebylo zadlužené , je zadluženost města k 31.12.2013 pouhých 151 milionů - , / zdroj www.stránky - pro soudruha Chota/.Nemáme divadlo, nemáme knihovnu, nemáme koupaliště , máme rozkopané vozovky...Jak to dělají v nedalekých Litoměřicích , Frýdlantu, kde jsou bez dluhů? Asi mají osvícenou radnici a zastupitele, kterým nejde o osobní prospěch, ale o město . Nebylo by lepší, místo této diskuze o ničem , věnovat se přípravě rozpočtu a koaliční dohodě a dalším důležitějším věcem? Vlastně možná, že i koaliční dohoda už není na pořadu dne, neboť posty již jsou rozebrány.
Lituji všechny Českolipany .... řekl by lokální patriot Veverka

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Ještě zbývá dodat, že v některých radách a zastupitelstvech seděl i pan Hudec že ... Včetně té poslední před volbama...

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pane Holešovský, čtenáři zas nejsou tak hloupí, aby nevěděli, že nezáleží tolik na tom, kdo v tom zastupitestvu seděl, ale jak hlasoval. Tak například v minulém volebním období ten dluh narostl o 10 miliónů za umělý trávník na hřišti. V dané situaci města zbytečně utracené peníze. Podívejte se do zápisů, kdo a jak o něm hlasoval, včetně stranické příslušnosti hlasujících.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

No, určitě souhlasím s tím, že by nám mělo jít o "blaho obyvatel naší kotliny". Jen si myslím, že o něj nepůjde vždy všem ... Ale nechme stranou obecná prohlášení.

Obávám se ale, že závazky města jsou (ke konci r. 2013 - dostupné úplné údaje) vyšší. Téměř dvakrát než uvádíte. Litoměřice skutečně měly ke konci roku 2013 výrazně lepší výsledek/stav - cca 10 mil. Kč dlouhodobých závazků, krátkodobých pak asi 68 mil. Kč. Frýdlant pak 63 mil. Kč dlouhodobých závazků a cca 27 mil. krátkodobých.

Počet obyvatel klesá převážně z "objektivních" důvodů - lidé jdou pryč za prací + střední třída se stěhovala a ještě stěhuje do RD v "satelitních" obcí.

Divadlo v České Lípě je v Jiráskově ulici a funguje. Knihovna je na náměstí (a má další pobočky) a funguje výborně. Problém je s koupalištěm - přírodním, funkční bazény máme 2.

Nevím jak koaliční dohoda, ale rozpočet města a investiční záměry města pro rok 2015 budou po zveřejnění tím pravým prostorem pro diskusi a příp. kritiku.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Ano, divadlo funguje, městská knihovna taky. Oba objekty jsou téměř v havarijním stavu. Již Zdeněk Pokorný na tuto skutečnost upozorňoval a snažil se o nápravu. Bohužel, Petr Skokan a další dali přednost stavbě tenisové haly, víceúčelové hale, která je nevyhovující, umělým trávníkům. V době 2010 - 2014 byly vybudovány dva. První na hřišti ZŠ 28. října, které je po vybudování umělého trávníku na městském stadionu téměř nevyužíván. Proč nedostala přednost, před těmito akcemi, rekonstrukce divadla? V městském rozpočtu se s ní počítalo více než patnáct let. Zájmy jednotlivých skupin a osobní zájmy dostaly přednost. O způsobu ne-hospodaření jsem již psala. Ano, rozpočet města nám ukáže, jak se bude další volební období ne -hospodařit.

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Dobrý podvečer, paní Šumová.

Jen ještě krátce ke knihovně a divadlu: knihovna není v téměř havarijním stavu - díky mnohaletému, trvalému úsilí celého kolektivu pracovnic knihovny i (raději použiji ten nejvšeobecnější termín) města je plně funkční, byť v historických prostorách. Jen je prostorově a moderním trendům v knihovnictví nevyhovující. To je vše.

Divadlo: pravda, už to bude bezmála 40 let od poslední větší, zásadnější rekonstrukce této původně tělocvičny v Jiráskově ulici. To je nepochybně drahná doba. Ale objekt nepadá, jsou "jen" problémy se vzduchotechnikou, osvětlením, kritizuje se sklon hlediště, kritizuje se úroveň (neodpovídající moderním trendům ...) zázemí pro účinkující i obecenstvo. No ono také po bezmála půl století, že ...
A teď si položme otázku - má Česká Lípa stálou scénu, stálý soubor? Nemá a nikdy neměla. Mluvíme celou dobu o objektu pro soubor Jirásek, který má nepochybně velkou historii a doufám, že také velkou budoucnost a pro tzv. zájezdové divadlo. Na leden jsou v divadle plánovány 3, slovy tři akce - všechno zájezdy. V prosinci jich bylo 5 ...
Návrh postavit kompletně nové divadlo za "vyvolávací" cenu, pokud se dobře pamatuji, 400 milionů Kč je a byl podle mne zcela mimo. Město musí také zvažovat provozní náklady. U všeho, a dnes více, než kdy jindy. Vyčkejme, jak dopadne vyhodnocení stavebnětechnických možností, investičních a předpokládaných provozních nákladů u záměru soustředit DAJ, knihovnu a "kulturák" do Crystalu.

Ale to jsme se od silnice Nový Bor - Svor dostali poněkud jinam.

Hezký zbytek soboty

F. Chot

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Pokud jde o Jiráskovo divadlo, historie jeho modernizace za posledních 20 let připomíná pohádku o tom, jak dědeček měnil až vyměnil. Nejdřív se počítalo s divadlem novým. Bylo to těsně po roce 1989 a většina zastupitelů byla pro. Kultura byla na chvíli důležitá, i důstojný kulturní stánek. Město mělo na účtu deponováno pro tento účel 100 miliónů korun, celkem mělo stát přes 300 miliónů. To platilo ještě před 10 roky, dokonce už se vědělo, že ho bude stavět Metrostav. Pak začal pomalý ústup. Zvedl se odpor proti umístění budovy na rohu Tržní a Sokolské ulice. Tak tedy změna. Místo nové budovy bude modernizována ta stávající. Viděli jsme i studii. Nevypadala špatně, i když nová budova to holt nebyla. Pak se objevil další problém. Majitel sousední nemovitosti v Panské ulici se postavil proti s tím, že stavební práce by ohrozily statiku jeho domu. Přípravné práce se zastavily. Pak se zničehožnic začalo mluvit, že ono by nakonec bylo nejlepší adaptovat kulturní dům Crystal na multikulturní centrum s divadelním sálem. Další ústup. Pomalu jsme se s tím smiřovali. Jenže se už dlouho zase nic neděje. Mezitím vyrostlo několik nových sportovních zařízení, další byla modernizována. Šlo to daleko snadněji než s tím divadlem. Náhoda? Přemýšlím (snad mi někdo napoví), na co se nakonec použilo těch 100 miliónů. Nebo jsou součástí investičního fondu města? V každém případě to vypadá to, že divadlo je pro Českou Lípu příliš velký luxus ...

P.s. závidím Borákům jejich krásné divadlo. A omlouvám se za svou nevědomost: v Boru mají stálý divadelní soubor?

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Proč divadlo?! Já chcu velodrom! Víte kolik lidí jezdí v Lípě na kole? A kamarád by zase rád rychlobruslařskou dráhu. A známá muzeum moderního umění. Vždyť je to také kultura! A co Opera? Proč mají být milovníci opery ochuzeni?

Mě se prostě moc nelíbí, že se z divadla (stejně tak jako z fotbalu, např.) dělá posvátná kráva! Chceš hrát divadlo jako herec? Tak si přispěj! Jsi fanda divadla, chceš mít v Lípě stálou scénu? No tak si hold připlať na vstupném!

Nahoru

Re: K plánovanému rozšíření silnice Nový Bor – Svor

Tohleto argumentování, že do sportu se vrazilo a do kultury ne, je kolovrátkový. Když jedu večer kolem haly, tak se v ní něco děje, někdy je dokonce problém najít termín pro zápas. Divadlo je naprostou většinu dní temné. To je zkrátka realita. Byť smutná.

Nahoru