„Na základě těchto dokumentů je vypracován Plán zimní údržby na místních komunikacích v majetku města Česká Lípa,“ vysvětluje vedoucí technického odboru MěÚ Česká Lípa Ing. Blecha.
„Plán tak zahrnuje odpovědnost za schůdnost a sjízdnost komunikací, druh komunikací, kterých se údržba týká, jejich zařazení do pořadí důležitosti z hlediska časových lhůt a technologie údržby.“
„Komunikace ve městě jsou rozděleny do tří sekcí dle důležitosti,“ pokračuje dále vedoucí technického odboru Ing. Milan Blecha.
Seznam mapující toto rozvržení je uložen na technickém odboru města. První v pořadí jsou rychlostní a sběrné místní komunikace s hromadnou veřejnou dopravou a s linkovou osobní dopravou, příjezdové místní komunikace ke zdravotnickým zařízením a další významné místní komunikace. Celkem se jedná o 74 komunikací.
Druhé v pořadí jsou poté místní komunikace nezařazené v první skupině a důležité obslužné místní komunikace. V této sekci jde o 101 komunikací. Ostatní obslužné místní komunikace jsou zařazeny ve třetí skupině. V plánu jsou rovněž stanoveny časové lhůty pro zajištění sjízdnosti komunikací. U první skupiny je tato lhůta stanovena do 4 hodin od spadu sněhu, u druhé do 12 hodin a u třetí bude docházet k zajištění sjízdnosti po ošetření komunikací v první a druhé skupině, nejpozději však do 48 hodin.
Město Česká Lípa je pro potřeby čištění a zimní údržby rozděleno přeložkou silnice I/9 na dvě poloviny.
„Levou část ve směru od Prahy na Nový Bor čistí a udržuje firma Marius Pedersen a pravou část firma AVE CZ Odpadové hospodářství,“ doplňuje Ing. Milan Blecha.
Firmy mají mimo jiné povinnost zajistit před začátkem zimního období připravenost mechanizmů a seznámení svých pracovníků, stanovit dispečerské služby a pracovní pohotovost a zajistit dostatek posypového materiálu. Přednostně se k posypu užívá písek a drť, za ztížených klimatických podmínek jejich směs s chemickými materiály. Podle výše uvedeného zákona město neprovádí údržbu chodníků, které přímo hraničí s nemovitostmi, či pozemky soukromých vlastníků. To je povinností vlastníka příslušné nemovitosti nebo pozemku. I přes vyjmenovaná opatření však může v případě extrémních klimatických podmínek s dlouhodobým intenzivním sněžením nebo mrznoucím deštěm dojít k problémům ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací.
„Pro tyto případy bychom rádi požádali občany města o ohleduplnost při pohybu po komunikacích a o trpělivost,“ dokončuje Ing. Milan Blecha.
Za zimní období je považováno období od počátku listopadu do konce měsíce března následujícího roku s tím, že v závislosti na povětrnostních podmínkách se postupuje obdobně i mimo toto období.