Dnes je 22. 04. 2025
svátek má Evženie

Zchátralý most nad tratí u České Lípy nahradil nový

Archiv

ČTK to dnes řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. V rámci Libereckého kraje nešlo o ojedinělý případ; z 644 mostů na silnicích druhých a třetích tříd opravu nutně potřebuje více než třetina.


Likvidaci starého mostu a výstavbu nového zajistila českolipská společnost SaM Silnice a Mosty. Práce začaly v roce 2005.


"Základní podmínkou stavby bylo úplné vyloučení provozu automobilů s tím, že jsme postavili provizorní most, který sloužil jako náhradní řešení dopravy po celou dobu výstavby," řekl ředitel SaM Dušan Drahoš.


Most přes železnici je unikátní zejména proto, že byl postaven tak, aby v budoucnu umožnil železniční trať elektrifikovat.


"Proto bylo nutné zvýšit jeho světlou výšku," uvedl Richter, podle kterého nemá most svým technickým řešením na severu Čech obdoby.


Most přes železnici nebyl na silnici, po níž denně projede v průměru kolem 8000 automobilů, první podobnou stavbou. Podstatná část komunikace prošla v posledních letech kompletní rekonstrukcí. V průběhu tří let do ní kraj investoval zhruba 52 milionů korun.


"Přes 30 milionů stála přitom oprava mostu přes Stružnici, který byl také v havarijním stavu," řekl ředitel Krajské správy silnic Petr Erban.


Podle Richtra by kraj na opravy všech svých mostů potřeboval ke dvěma miliardám korun, tolik peněz ale nemá.


"Snažíme se proto využít prostředků z evropských fondů," řekl krajský radní.


Správa silnic Libereckého kraje získala na letošní a příští rok z evropských fondů kolem 300 milionů korun na rekonstrukce komunikací druhých a třetích tříd. Dalších 100 milionů korun investuje do oprav kraj z vlastního rozpočtu.