A tak jsem to zkusil a napsal Karlovi Bezuchovi po letech znovu. Odpovídal mi z jiného e-mailu, než na který jsem mu napsal. Městští strážníci by museli hlídat hned několik schránek, kdybych přijal konspirační teorii, že vše řídí ze svého ústředí.
Nabízím náš první kontakt po letech:
Dobrý den, pane Bezucho, stále Vám funguje tento e-mail? Kdysi jste mi velmi otevřeně odpovídal v rozhovoru. Mohl bych Vám opět poslat pár otázek k parkování?
Vážený pane Bárto, komunikovali jsme spolu na jiném e-mailu, ale to nevadí, fungují mi oba níže uvedené e-maily, a který jste zvolil, se mi stejně přeposílá na tento užívaný.
V pondělí ráno mám k otázce parkovišť jednání na radnici v České Lípě, kam jsem objednán. Vzhledem k tomu, že jsme prozatím s městem nenašli na některé záležitosti týkající se ukončení nájemní smlouvy stejný názor, rád bych počkal i s mým vyjádřením. Můžete mi zaslat Vaše otázky, na které se poté budu snažit odpovědět. Učiním tak ale až po uvedeném pondělním setkání s vedením města a příslušnými úředníky.
S pochopením a pozdravem Karel Bezucha
Existenci Karla Bezuchy mi později potvrdil místostarosta Jiří Kočandrle, který s ním jednal. A nutno říct, že osobně jsme se nesešli kvůli mému vytížení, nikoliv jeho vinou, takže dále jsme komunikovali jen po e-mailech. Část textu má neoficiální charakter, takže ho nebudu zveřejňovat celý, jen použiji jednu informaci, která by mohla aspoň v některých čtenářích potlačit chuť po senzačních odhaleních.
Karel Bezucha mi například osvětlil, kdo se mu stará v České Lípě o firmu.
„Pan Tomáš Pecha, kterého znám dlouhá léta osobně jako otce mého dobrého kamaráda, je mým zaměstnancem s plnou mocí pověřený veškerým vedením na parkovištích. Samozřejmě se mnou důležitá rozhodnutí konzultuje.“
Nový rozhovor
Po sérii e-mailů, jsem pro Karla Bezuchu sestavil oficiální otázky, na které mi písemně odpověděl. Nyní tedy aktuální rozhovor.
Stále častěji se používá argument, že pro město je pronajímání parkovacích ploch nevýhodné, ale pokud si dobře pamatuji, výběrové řízení na pronájem bylo před mnoha lety vypsáno právě proto, že parkovací automaty se nevyplácely. Proč si myslíte, že se k tomuto nápadu město vrací?
To skutečně netuším. Pan místostarosta Kočandrle prohlásil na počátku roku před zastupiteli, že město přichází o milióny, což je hlavní důvod zavedení automatů. V současné době jsem se z médií dozvěděl, že vlastně už není důležitý onen zisk, že jde pouze o regulaci dopravy. Patrně byly původní výpočty přemrštěné. V každém případě vím nejen já, že pro obměnu vozidel na parkovištích je důležitá výše poplatku za parkování a důsledný výběr parkovného. My zaručovali pouze onen důsledný výběr a město si určovalo výši parkovného.
Uvedu jen k této otázce několik zajímavostí. V zimě jsme například žádali řidiče (firmu) uklízející městské komunikace, zda by při jedné jízdě mohli odhrnout sníh i z parkovacích ploch, že to uhradíme, jelikož nám to takto hrnuli již na odklizené plochy. Nemohli, protože údajně pracují pro město a mají to zakázané. Na náměstí, kde šlo hrnout sníh na střed, kde by nikomu nepřekážel, skončil stejně na parkovištích. Takže jsme vše uklízeli vždy dvakrát a přesto jsme byli terčem kritiky. Patrně se úředníci při oněch sněhových kalamitách zapomněli podívat na některá svá parkoviště a dokonce i místa pro invalidy. V létě jsme zase sbírali nedopalky z parkovacích ploch, protože "kdo chce psa bíti, hůl si najde". Takže si myslím, že samozřejmě v tom mohlo být i něco osobního.
Můžete čtenářům aspoň naznačit, jak výnosné je být provozovatelem parkovacích ploch v centru České Lípy?
Podnikatel, který má zaměstnance, ví, jak je to drahé, ale hlavní problém je DPH, protože to v tomto oboru zaplatíte, ačkoliv ho nikterak neodepíšete. Takže počátek byl dobrý až po zavedení DPH, pak to byla doslova katastrofa, jelikož jsem si nevytvořil dostatečnou rezervu a půjčky na nutné platby mimo bankovní sektor se mi řádně prodražily. To zná asi více osob. Nyní z dlouhodobého hlediska se do ztráty nedostávám. Jsem rád, že všichni zaměstnanci mají výplatu, zaplatí se nájem, odvody a zbude nějaká částka, kterou se postupně snažím ještě doplatit onen dlužný zbytek státu. Nejsou to miliony a ani sta tisíce. Pokud je měsíc s dostatečným počtem pracovních dnů a zisk je v řádu pár desítek tisíc, potom musíte vytvořit rezervu na měsíc s nízkým počtem pracovních dnů nebo dny, kdy jsou sněhové kalamity, svátky, dny, kdy musíte proplatit zaměstnancům dovolené a přitom zaměstnat brigádníky apod. Ten propad je totiž pak razantní. Do nákladů dávám pouze vybavení pro zaměstnance, tisk lístků, platbu za pronájem kanceláře a platbu za účetnictví. Na podnikání nevlastním vozidlo, nezakoupil jsem si počítač, nezahrnuji ani cestovní náklady. Takže z těchto peněz rodinu neživím. Manuálně pracuji v současné době v zahraničí, kde je zcela jiná životní úroveň a mohu ještě ze své mzdy rovněž věnovat část na některé úhrady z minulosti. Zde má na starost firmu a hlavně zaměstnance otec mého kamaráda a dlouhodobý známý, který je rovněž mým zaměstnancem a se mnou vše konzultuje. Je to opravdu velká důvěra, protože podnikám jako fyzická osoba svým jménem. Samozřejmě jsem tu kdykoliv je to pak potřeba.
Kolik zaměstnanců máte? Přijdou o práci? Jsou to normální zaměstnanci nebo je dotuje stát?
V současné době mám 5 zaměstnanců na trvalý pracovní poměr (bylo jich více), z toho 2 se sníženou pracovní schopností. Stát nikoho nedotuje. Zbytek zaměstnanců pracuje na dohody, zajišťují střídání o dovolených, v době nemoci nebo doplňují stav. Zrovna nyní právě končili 2 zaměstnanci, kteří si našli jinou práci. Obávají se konce roku, takže to řeší i takto. Přibližně 4 zaměstnanci jsou již dlouholetými členy pracovního kolektivu, u toho zbytku je poměrně velká fluktuace. Není to příjemná práce, ale jsou rádi za stabilní příjem v dnešní době.
Vím, že jste měl problém s placením pojistného státu. Šuškalo se, že žijete v zahraničí právě proto. Já vím z minulého rozhovoru, v jaké prekérní situaci jste se ocitl, ale zajímá mě, jaká je současnost.
Dluh na zákonných odvodech, na který se ptáte, vznikl právě v období, kdy stát snížil hranici obratu na 1 milion korun u osob, které musí odvádět DPH. Jak jsem uvedl, v tomto oboru podnikání vlastně odevzdáte státu peníze, které se vám už nikterak nevrátí. Od uvedeného roku a po daných problémech jsem vždy vše řádně z těchto položek uhradil. Nemám nyní u sebe poslední výpisy, splátkové kalendáře stávajícího dluhu mají na starost moji rodiče a hlídají i odesílání plateb. Městu jsem nikdy nedlužil ani korunu, nájem byl vždy uhrazen. Dluh na sociálním pojištění mám uhrazen, dluh u zdravotních pojišťoven již skoro také, domnívám se, že tam zbývá uhradit něco mezi 30 až 40 tisíci korun. Největší část mi zůstává u finančního úřadu na DPH. Detailně bych to musel zjistit, ale kdo chce, tak to určitě dokáže i na internetu dohledat. Problém totiž jsou neskutečné penále. Je to likvidační a jde to velice pomalu. O tom, jak se to mnohonásobně prodraží, snad ani hovořit nemusím.
Jedním s argumentů města je vyjít vstříc těm automobilistům, kteří potřebují jen něco vyřídit. Také rezidentům. Byla šance s městem jednat o změně pravidel nebo se prostě zástupci města rozhodli do toho říznout, lépe řečeno vás odříznout.
Stačilo vejít se mnou ve styk, že město požaduje upravit pravidla a k tomu i stávající smlouvu, ale to se neuskutečnilo. Nemyslím si, že služba cestou automatů je komfortnější a pohodlnější. Řidiči budou hledat drobné, můžou mít problém s překročením zaplacené doby, který jsme s nimi kdykoliv na místě vyřídil atd. Samozřejmě, ačkoliv to nebylo v našich povinnostech, často se nám podařilo zaparkovaná vozidla i ohlídat či jinak řidičům pomoci.
Budete se s městem soudit?
Je na městě, aby se ono soudilo se mnou. Já to údajně dle právníka udělat nemohu. Městu jsem sdělil, že porušilo příslušná ustanovení smlouvy, výpověď neuznávám a je na městě se platnosti výpovědi domáhat u soudu nebo napravit své chyby. Jen pro upřesnění uvádím, že výpověď jsem obdržel dvakrát, pokaždé s jiným zněním a mimo stanovenou lhůtu, kdy mi měla být doručena.
Jak jste se vůbec dozvěděl, že o svou živnost přijdete?
Právě tímto doručením výpovědí.
Co jste našli v minulém díle - zde? Úvodní úvahu, jak se někdo mohl napakovat a zřejmě nenapakoval. Skoro čtyři roky starý rozhovor s Karlem Bezuchou.
Co najdete v pondělním díle? Přehled parkovišť, o kterých píši. Přehled smluv a různých dodatků, které město s Karlem Bezuchou podepsalo.