Město Česká Lípa přistoupilo k integrované dopravě podpisem Konvence Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (IDOL), která byla schválena Radou města Česká Lípa 27. 8. 2008.
Základním rysem integrované dopravy je umožnění dopravy napříč celým krajem jakýmkoliv dopravním prostředkem na jeden jízdní doklad. Nosičem jízdního dokladu IDOL bude bezkontaktní čipová karta opuscard, která umožní cestujícímu během přepravy přestupovat mezi jednotlivými dopravními prostředky navzájem. Elektronická jízdenka na bezkontaktní čipové kartě umožní poměrně přesné rozúčtování tržeb z jízdného jednotlivým dopravcům. Město Česká Lípa zřídilo Městské centrum opuscard, kde je danou možné kartu získat.
Princip a struktura návrhu nového tarifu
V první řadě je nutné konstatovat, že ačkoliv bude MAD Česká Lípa nedílnou součástí IDOLu, zůstává v něm samostatným subjektem, stejně jako jiné MHD v Libereckém kraji. Tarifní systém IDOL nezná některé slevy nebo druhy jízdních dokladů a navíc je požadována jako nosič integrované jízdenky čipová karta, a proto je nutné zpracovat jakousi nadstavbu tarifu IDOL, která ovšem bude obsahovat jízdenky neintegrované, tedy platící pouze v rámci MAD. Neintegrované jízdenky jsou alternativní platbou.
Legislativa
1. cenu všech jízdních dokladů v zóně Česká Lípa stanovuje a vyhlašuje v Tarifu MHD Rada města Česká Lípa
2. slevy v MHD jsou určeny Cenovým výměrem MF č.01/2008 ze dne 29.listopadu 2007
Rozdíly mezi stávajícím tarifem MAD a integrovaným tarifem IDOL
1. Základem tarifu IDOL je integrovaný jízdní doklad (přestupní), který lze nahrát pouze na bezkontaktní čipovou kartu s omezenou časovou platností. Doklad zakoupený za hotové je na rozdíl od tarifu MAD CL nepřestupní, tedy pouze na jednu jízdu.
2. Tarif IDOL na rozdíl od tarifu MAD CL nezná přestupní jízdenku placenou v hotovosti a také nezná jízdenku jednodenní.
3. Tarif MAD CL je strukturován – základní přestupní jízdenka s platností 60 min., jednodenní jízdenka s platností do 24:00 v den, kdy byla zakoupena, a třicetidenní jízdenka s klouzavou dobou platnosti. Dále je zde rozdíl při hrazení jízdného v hotovosti nebo z elektronické peněženky (sleva cca 20%).
4. Tarif IDOL je strukturován – základní jízdenka s omezenou časovou platností, týdenní, třicetidenní s klouzavou dobou platnosti. Nosič přestupní integrované jízdenky je pouze BČK.
Princip nového integrovaného tarifu v MAD
Nový tarif je konstruován tak, aby:
1. podpořil distribuci a rozvoj karty opuscard (odbavení kartou urychluje nástup a tím zkracuje dobu jízdy),
2. a zároveň aby nabídl téměř všechny jízdní doklady, které jsou momentálně v nabídce,
3. aby všichni, kdo využijí služby MAD, za tuto službu bez výjimky zaplatili (neurčí-li právní normy jinak),
4. mohl být prováděn permanentní dopravní průzkum potřebný k dalšímu rozvoji MAD v CL,
5. byl jednoduše pochopitelný pro cestující,
6. podpořil turistický ruch v CL,
7. zohlednil i sociální aspekt (cestování seniorů od 70 let věku zdarma),
8. podpořil nárůst počtu cestujících tím růst tržeb v MAD.
Návrh integrovaného tarifu
Navržený tarif je rozdělen na integrovaný a neintegrovaný viz Tabulka Tarif MAD Česká Lípa zóna 2001 – návrh s platností od 1. 7. 2009. Vzhledem k tomu, že předpokládáme, že každý z nás uvažuje ekonomicky, jsou ceny za jízdenku placenou v hotovosti vyšší, a tím bude pro cestující výhodnější pořízení opuscard a využívání levnějšího integrovaného tarifu. Neintegrované jízdenky umožňují využít MAD pro občasné cestující a turisty.
Neintegrované jízdenky
Neintegrované jízdenky budou základní a jednodenní. Tyto jízdenky mohou být hrazeny hotově nebo z elektronické peněženky, tj. z jiné karty nežli opuscard (počítáme po omezenou dobu se souběhem dvou karet stávající vydávanou ČSAD Semily, a.s., a opuscard). Jízdenky budou přestupní. Změna oproti stávajícímu stavu spočívá ve zkrácení do platnosti základní přestupní jízdenky na 45 min.
Integrované jízdenky
Integrované jízdenky budou moci být nahrány pouze na opuscard a v podstatě cenově kopírují stávající tarif MAD v České Lípě. Struktura je: základní přestupní s platností 45 min., sedmidenní přestupní s klouzavou dobou platnosti a 30–ti denní s klouzavou dobou platnosti. Roční jízdenka 70+ pro seniory ve věku 70 let a vyšší bude i nadále zdarma. Nahrána bude za symbolický manipulační poplatek 10,-Kč. Důvodem je mapování pohybu a potřeb seniorů, urychlení nástupu do vozidla (odbavení probíhá v řádech milisekund).
Skupiny cestujících
vychází z legislativy ČR. Jediná výjimka je skupina cestujících 70+. Jízdenka pro tuto skupinu platí pouze v rámci dané zóny, v našem případě zóny 2001 Česká Lípa.
Skupiny cestujících, kterým je poskytována doprava zdarma
je rozdělena na dvě části: IDOL – platí ve všech dopravních prostředcích v rámci IDOL bez rozdílu kopíruje základní požadavky legislativy, a dále pouze vozidla MAD CL, které platí pouze v autobusech provozovaných v režimu MAD a pouze na linkách MAD.
Vysvětlení rozdílu v cenách stávajícího a integrovaného tarifu
1. Město společně se spuštěním optimalizovaného systému městské autobusové dopravy zavedlo přestupní jízdenky, aniž by se měnila jejich cena. Tím se samozřejmě snížil počet vydaných jízdenek vzhledem k přepraveným osobám.
2. Snaha je, aby většina cestujících platila pomocí čipové karty. Město Česká Lípa podporuje pořízení čipové karty opuscard. Podpora byla schválena zastupitelstvem města Česká Lípa dne 26. 11. 2008. Je tedy poskytnuta maximální podpora k tomu, aby si občané mohli opuscard pořídit se slevou, tedy aby v novém systému cestovali výrazně levněji. Cena měsíční jízdenky se zvýší pouze o 10,-Kč, což je dáno sjednocením koeficientu, kterým se vypočítává cena 30denní jízdenka. Růst zaznamená jednorázová jízdenka placená v hotovosti, kdy dojde k navýšení o 4,- Kč. Pro dokreslení přiměřenosti cen v novém tarifu je přiložena tabulka porovnání cen MHD v porovnatelných městech s Českou Lípou.
Tabulka 1 – porovnání cen MHD ve vybraných městech
3. Nesporná výhoda je také to, že za integrovanou jízdenku zakoupenou ve vlaku nebo jiného dopravce v integrovaném systému bude moci dobu platnosti jízdenky cestovat i v MAD v České Lípě, aniž by musel znovu platit.
4. Inflace se pohybovala v předchozích pěti letech mezi 2% – 3% a za rok 2008 převyšovala 6%. Všechna města provozující veřejnou dopravu zdražila své jízdné, neboť rostoucí náklady a stagnující tržby prohlubovaly prokazatelnou ztrátu dopravce (tedy částku, kterou v konečném důsledku město jako objednatel služby zaplatí). V České Lípě k tomuto kroku nedošlo. Ceny zůstávají již několik let nezměněny. Dalším důvodem je právě ta skutečnost, že se nebude muset zdražovat jízdné každý rok. Na kartu Opuscard jsou, resp. budou přeneseny všechny výhody stávajících karet emitovanými různými dopravci. Přes uváděnou ztrátu cestujících (7 mil. = cca 4%) se dá předpokládat, že toto číslo není tak vysoké, neboť poměrně velká část tratí je v integrovaných systémech, kde je z důvodů integrovaných papírových jízdenek obtížné sledovat skutečný počet přepravených osob.
5. Město Česká Lípa ve své MAD poskytuje slevy nad rámec stanovený výměrem financí (studenti, žáci, senioři nad 70 let doprava zdarma, matky s kočárky atd.). Slevy ve veřejné dopravě dnes nesledují pouze sociální aspekt, ale aspekt motivační. V rámci integrovaného systému dochází až na nepatrné výjimky ke sjednocení slevových skupin a také ke sjednocování principů tarifní politiky. Také dochází ke sjednocení koeficientů přepočtu základního jízdného na jízdenky s delší platností (tzv. lítačky). Tyto v novém integrovaném tarifním systému v podstatě nedoznaly změn. Tedy z ekonomického hlediska chtějí cestující maximalizovat svůj užitek. Takže samozřejmě, že budou chtít za své peníze investované do dlouhodobé jízdenky jezdit veřejnou dopravou co nejvíce a nechají svůj automobil doma. To apriori pomáhá ke zklidnění dopravy v již tak dopravně přetížených městech, kde ani Česká Lípa není výjimkou.
6. Integrovaný systém umožňuje i po městě Česká Lípa (zóně 2001 Česká Lípa) cestovat jakýmkoliv dopravním prostředkem vlak, MAD a příměstské linky. To zaznamená výraznou výhodu zejména pro obyvatele např. Vlčího Dolu, Písečné atd..
7. Platba v hotovosti výrazně zpomaluje nástup do vozidla a tím prodlužuje i dobu jízdy vozidel na linkách. Dlouhá doba jízdy je cestujícími přijímána obecně velmi negativně. Platba v hotovosti má být pouze alternativní platbou! Dříve se papírové jízdenky kupovaly ve stáncích nebo automatech a platba v hotovosti nebyla ve většině případů (týká se MHD) možná. Odbavení pomocí čipové karty probíhá v řádech milisekund. Pomocí karty lze poměrně přesně sledovat pohyby cestujících a vytížení linek. Jedná se o permanentní dopravní průzkum.
8. Předpoklad rozšíření využití opuscard nejen na dopravu. Dá se předpokládat, že postupně bude karta opuscard poskytovat výhody i při vstupech na sportovní a kulturní akce, do bazénu, divadla apod. Již nyní lze na Libereckou kartu (základ opuscard) využívat výhody slev bonusového programu. Karta opuscard bude platit po celém kraji a s ní některé bonusové programy.