Utratit hodně peněz není problém, náročnější je utrácet jejich omezené množství, protože to znamená volit priority i s ohledem na budoucnost. Ne všem zastupitelstvům měst a obcí se daří řešit tento problém stejně úspěšně.
U některých investic, jako např. u bytové výstavby, inženýrských sítí, nových domů s pečovatelskou službou nebo větších rekonstrukcí škol, vesměs obce počítají s dotací od státu. Ta je však nejistá a bez ní pak většinou investici nerealizují.
Zvýšit příjem pomohl některým českolipským městům v předchozích letech prodej akcií, jiná se snaží zvětšit příjmy prodejem pozemků. I zde je na tom nejlépe okresní město, a to nejen s více než 200 mil. Kč za akcie, ale i tím, že o jeho pozemky mají zájem větší investoři. Např. letošní předpokládaný příjem z prodeje nemovitostí je přes 30 mil. Kč, což je více než roční rozpočet Zákup (23,6 mil. Kč) či Dubé (17,5 mil. Kč) a blíží se třeba rozpočtu Cvikova (35,6 mil. Kč). Otázkou je, co budou prodávat zastupitelstva, která nastoupí v příštích volebních obdobích.
Je také třeba zmínit, že většinu městských rozpočtů spotřebují výdaje neinvestiční, určené k zajištění chodu města - úklid, veřejné osvětlení, provoz škol a školních jídelen, údržba komunikací a zeleně. Nemalou část výdajů tvoří také náklady na chod městských úřadů včetně mezd úředníků a zvolených zástupců, které ještě v souvislosti s reformou státní správy u obcí, na které přejde část státní správy, porostou.
Omezeným rozpočtům, z kterých odčerpávají i splátky různých úvěrů či úroků, pak odpovídají investiční možnosti.