Dnes je 19. 04. 2025
svátek má Rostislav

Z hlediska městské dopravy jsme chvostem kraje

Archiv

V Jablonci, který má jen zhruba o 4000 obyvatel více, využije ročně MHD 11 milionů cestujících.


"Důvodem je zřejmě propracovanější systém a také tradice - v Jablonci funguje městská doprava už 100 let," řekl  vedoucí MHD Luboš Wejnar z ČSAD Jablonec.


Ještě loni jezdily v České Lípě městské autobusy jen na osmi linkách, letos v lednu přibyla devátá a další tři se připravují. Českolipská radnice si nechala zpracovat projekt optimalizace městské dopravy. Průzkumy ukázaly, že městské autobusy zatím využívají především děti k cestě do školy a důchodci. Zaměstnance velkých podniků v průmyslové zóně svážejí na směny zvláštní autobusy, které platí zaměstnavatelé, obyvatelé ze sídlišť zase k cestám do města volí většinou auta, kola nebo chodí pěšky. Radnice to ale chce změnit.


Městskou dopravu v České Lípě zajišťuje soukromá společnost Vett Zákupy, které letos město přispívá 28 miliony korun. V Jablonci jezdí linek dvojnásobek, město přitom na místní dopravu přispívá jen o málo více než Česká Lípa - 35 milionů a dalšími sedmi miliony přispívá libereckému dopravnímu podniku na zajištění tramvajové dopravy mezi oběma městy. Jablonec navíc v rámci Libereckého kraje postoupil nejdál v integraci. Některé předplatní jízdenky městské dopravy slouží ve vlacích a cestující mohou použít také některých souběžných spojů regionální dopravy zajišťované ČSAD Jablonec nebo ČSAD Liberec.


"Jsme i ve spojení se železničními stanicemi a navzájem se informujeme o zpožděních, autobus tak může na vlak počkat," řekl  Wejnar.


Nejdražší, ale i nejrozsáhlejší městskou dopravu má stotisícový Liberec. MHD zajišťuje Dopravní podnik města Liberce, který je akciovou společností ve stoprocentním vlastnictví města. To také na provoz letos přispívá zhruba 130 miliony korun a dalších 20 milionů dává sousední Jablonec a Liberecký kraj.


"Autobusy a tramvaje liberecké MHD přepraví ročně kolem 30 milionů cestujících," řekl dnes  mluvčí podniku Tomáš Krebs.


Liberecký magistrát letos zhruba o 17 procent snížil dotaci do městské dopravy, což na začátku roku omezilo řadu spojů. Zhoršení autobusového spojení vyvolalo vlnu nevole nejen mezi cestujícími, stěžovaly si i firmy v průmyslové zóně, protože jejich zaměstnanci neměli možnost dostat se třeba k lékaři. V květnu se situace zlepšila - podnik přidal nové spoje, zejména na některá sídliště a do průmyslové zóny. Další změny se podle Krebse chystají od 1. července a pak až po prázdninách.