Dnes je 23. 11. 2024
svátek má Klement

Vlakem by se dalo jezdit do Prahy rychleji než autobusem

Archiv

Pro nás je zajímavé, že již při zkušebních jízdách zvládal vlak dvaaosmdesát kilometrů z Prahy do Lovosic, odkud vede trať i do České lípy, za 62 minut. Avšak počítá se s tím, že by tuhle vzdálenost v pravidelném provozu ujel za 40-50 minut, ale možná i za kratší dobu. Kdyby se trať Lovosice-Česká Lípa modernizovala, aby běžný přípoj těch zbývajících 50 kilometrů do Lípy zvládl za alespoň 50 minut místo dnešních dvaaosmdesáti, což je myslím zcela reálné, mohli bychom se vlakem pohodlně dostat z centra Prahy do Lípy za nějakých devadesát minut nebo i dříve.


Autobusy v současnosti urazí 82 kilometrů z Holešovic za 85 -100 minut, přičemž není naděje na zkrácení těchto jízdních časů. Nedovolují to parametry silnice, úzkým hrdlem je zejména úsek mezi Liběchovem a Dubou, plný ostrých zatáček. Navíc se počítá s tím, že po dobudování trasy C pražského metra do Letňan budou autobusy končit na tamním dopravním terminálu. To sice zkrátí dobu jízdy asi o 5 minut, ale cesta metrem do centra se zato protáhne možná až na dvacet minut. Tam se tudíž dostaneme nejdřív tak za 100 minut, zatímco vlakem až na Masarykovo nádraží by to bylo za devadesát.


Navíc bychom ušetřili za městskou dopravu. Zatím stojí nepřestupní jízdenka 8 korun, s autobusovým jízdným je to tedy 92 korun, zatímco vlakem při použití Z karty o něco více, sto korun. Jenomže vbrzku se počítá se zdražením pražské MHD, hovoří se dokonce až o pětadvaceti korunách. Sice jistě porostou i ceny meziměstské dopravy, avšak rozdíly mezi jízdným za vlak a za autobus se budou dále snižovat, protože tyto dva druhy dopravy si konkurují. Výhodou cesty vlakem po rekonstruované trati by ovšem byl kromě rychlosti také větší jízdní komfort.


Jak patrno, pro Českou Lípu ale i pro velkou část Českolipska se tu rýsuje šance na rychlé, moderní spojení s metropolí. Vyžadovalo by to ovšem, aby jak představitelé města, tak Libereckého kraje, kde máme „své lidi“, tuto možnost zvážili a pokusili se získat ze státního rozpočtu a z fondů Evropské unie potřebné finance na modernizaci litoměřické dráhy z Lovosic do České Lípy. Konečně, nebylo by to v rozporu ani s programem vlády, ani s dopravní politikou Unie. Obě shodně totiž chtějí posílit železniční dopravu a ulevit tak přetíženým a kolabujícím silnicím. A je i velmi příhodná chvíle, protože v současné době se připravují národní dokumenty k využití fondů EU v období 2007-2013.