Dnes je 29. 11. 2024
svátek má Zina

Vedení ČSAD Semily: Vett je na tom hůře, než uváděl

Archiv

Původní dopravce v úterý oznámil, že z ekonomických důvodů není schopen dopravu ve čtyřicetitisícovém městě dál zajišťovat. Autobusy ČSAD Semily budou jezdit do konce března podle stávajících jízdních řádů, od března pak začnou platit nové v rámci připravované optimalizace městské dopravy, řekla dnes mluvčí městského úřadu Kateřina Amrichová.


Firma ČSAD Semily přitom v závěru loňského roku oznámila, že chce společnost VETT převzít do svého vlastnictví. Podle ředitele ČSAD Tomáše Roubička ji ale zatím nepřevzala. "Při podrobném seznámení se stavem firmy jsme zjistili, že je mnohem horší, než původně uváděli," řekl dnes Roubiček. Jednání podle něj pokračují, VETT ale nemá peníze na provoz, a musel proto dopravu z hodiny na hodinu zastavit.


Soukromá společnost VETT zajišťovala dopravu v České Lípě od roku 1993. Před šesti lety radnice rozhodla o prodloužení smlouvy do roku 2013. Firma zajišťovala přepravu 16 autobusy. Na devíti linkách přepravila ročně kolem 1,5 milionu cestujících. Radnice městskou dopravu dotovala zhruba 29 miliony ročně. Například v jen o málo větším Jablonci ale přepraví městské autobusy ročně přes deset milionů cestujících a radnice na autobusovou dopravu přispívá zhruba 33 miliony korun.


Radnice si loni nechala zpracovat projekt optimalizace, který ukázal, že doprava ve městě je mnohem dražší než jinde. Podle Amrichové odhalil, že firmou vyúčtované prokazatelné ztráty za minulá období i odhadovaná výše ztráty pro rok 2007 výrazně převyšují částky, za něž by MHD provozovali jiní dopravci. Radnice proto začala jednat s firmou o dodatku ke smlouvě a zároveň soudně vymáhá 51,143 milionu korun, které na zálohách vyplatila. Právě to podle Roubička situaci VETTu ještě zhoršuje.


ČSAD Semily už dopravu v České Lípě zajišťovala loni od 26. srpna do konce září, když se radnice nebyla schopna s firmou VETT dohodnout na financování dopravy. Také tehdy byla doprava zdarma. Radnice za její zajištění zaplatila firmě ČSAD 8,9 milionu korun. Kolik bude stát doprava tentokrát, není zatím jasné, jízdní řád totiž dozná od března výrazných změn - zlepší se návaznost na vlaky a meziměstské autobusy, přibudou nové spoje a autobusy najezdí podle starostky Hany Moudré denně zhruba dvakrát víc kilometrů než dosud. "Ještě v březnu zůstane městská doprava zdarma, aby si lidé na nový jízdní řád mohli zvyknout," řekla Moudrá.