Mají bohatou praxi, protože v jejich okrese jezdí řidiči nejnebezpečněji z celého Libereckého kraje. V Turnově porazili družstva z Liberecka, Jablonecka, Semilska a hasiče Českých drah. ČTK to řekla krajská mluvčí profesionálních hasičů Iva Michalíčková.
Na Českolipsku zemřelo v roce 2005 při nehodách 21 lidí - nejvíce ze všech čtyř okresů kraje. Vede tudy přetížený hlavní tah z Liberce na Ústí nad Labem a rušné silnice na Prahu a Mladou Boleslav.
"Třeba v pondělí dostávali hasiči na Českolipsku pasažéry ze zničených vozů dvakrát. Po čelní srážce BMW s nákladním autem Avia vyprošťovali z osobního auta velmi těžce zraněného řidiče a lehce zraněnou spolujezdkyni speciálním hydraulickým zařízením," uvedla Michalíčková.
Vyprošťování zraněných lidí z havarovaných automobilů patří v Libereckém kraji mezi nejčastější kategorie zásahů. Kromě zvláštního džípu se základním vybavením používají v každém ze čtyř okresů také nákladní auto s rozšířeným technickým vybavením. S ním dokážou zvednout i havarovaný kamion. Rychlý džíp musí dorazit na místo neštěstí co nejrychleji, aby hasiči vytvořili podmínky pro bezpečnou práci záchranné služby.
"Odpojíme akumulátory a zamezíme výbuchu benzinových par a požáru. Speciální sponou zablokujeme airbagy proti vymrštění, havarované vozy také zajistíme proti pádu nebo proti posunutí," dodal operační důstojník Hasičského záchranného sboru v Liberci Martin Beneš.
Pokud hasiči dojedou k nehodě dříve než sanita, poskytnou cestujícím ve vozidle první pomoc. Kromě jiného jim při podezření na zranění páteře dávají na krk zvláštní límec a na zlomeniny přikládají dlahy. Podle Michalíčkové jsou nyní auta mnohem bezpečnější než před deseti nebo 15 lety, ale kvůli pevnějším dveřím, odolnějším lištám nebo sloupkům hasiči obtížněji pronikají k uvězněným cestujícím. Zdravotníci ale mohou ke zraněným lidem i během vyprošťování.
"Vlezeme do auta třeba zadem, anebo tam prostrčíme ruce bočními okénky," vysvětlila mluvčí krajské záchranné služby Kristýna Fejfarová.