V médiích se často diskutuje o změnách přijímacího řízení na střední školy. Běžný občan se v nich už přestává orientovat. Můžete stručně vysvětlit, jaké podmínky čekají žáky v letošním roce?
V přijímacím řízení pro školní rok 2009 – 2010 došlo skutečně k zásadním změnám. Tyto změny vymezuje novela školského zákona č. 243/2008 a novela vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách č. 394/2008.
Pokusím se vše vysvětlit v jednotlivých bodech:
- žáci mohou v prvním kole podat až tři přihlášky (tiskopisy dostanou na ZŠ, mohou si je objednat v prodejnách SEVT nebo opatřit na webových stránkách MŠMT)
- ředitel střední školy zveřejní podmínky pro přijetí a termíny přijímacích zkoušek do 31. ledna
- žáci si vyplněnou přihlášku s uvedeným prospěchem nechají potvrdit na ZŠ
- žáci odevzdají přihlášku řediteli vybrané střední školy do 15. března
- žáci si vyzvednout v základní škole zápisový lístek do 15. března (vydává se pouze jeden)
- přijímací zkoušky v prvním kole se konají od 22. dubna do 7. května (ředitel střední školy je povinen vypsat minimálně dva termíny)
- do tří pracovních dnů po vykonání zkoušky musí být školou zasláno rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí uchazeče (na poště je uschováno jen pět pracovních dní, potom se považuje za doručené)
- přijetí je potřeba potvrdit do pěti pracovních dnů od doručení kladného rozhodnutí odevzdáním zápisového lístku řediteli střední školy
- odvolání proti nepřijetí je nutné podat nejpozději do tří pracovních dnů od doručení rozhodnutí
- v případě nenaplnění počtu přijímaných žáků v prvním kole mohou střední školy vypisovat kola další
Předpokládáte, že se změny dotknou i taktiky, kterou volí žáci a zejména rodiče?
Je to hodně pravděpodobné. Žáci i jejich rodiče, kteří měli obavu z nepřijetí při podávání přihlášek na školy, které měly dostatek uchazečů, se nyní bát nemusí. Podají přihlášku na dvě až tři školy a v případě úspěchu v přijímacím řízení si školu vyberou. Na té odevzdají zápisový lístek.
Jak konkrétně budou letos vypadat přijímací zkoušky na Gymnázium v České Lípě? Je rozdíl v přijímacím řízení pro žáky z pátých a devátých ročníků?
Přijímací zkoušky na naší škole budou v prvním kole probíhat 22. a 24. dubna 2009. Součástí přijímací zkoušky budou testy SCIO obecných studijních předpokladů, českého jazyka a matematiky. V přijímacím řízení bude dále hodnocen prospěch za poslední tři klasifikovaná pololetí a výsledky uchazečů dosažené v okresních a krajských soutěžích vyhlašovaných MŠMT. Stejné podmínky (až na obsahovou rozdílnost testů) budou mít v přijímacím řízení žáci z pátých i devátých ročníků.
Veškeré informace týkající se přijímacího řízení poskytne vedení školy zájemcům ve dnech 5. a 11. února 2009 od 15.00 hod. do 18.00 hod., kdy vždy v každou celou hodinu začíná informační schůzka se zájemci o studium na středních školách včetně zájemců o studium na osmiletém gymnáziu.
Základní školy se chovají už několik let tržně a nabízejí svým žákům speciální třídy, kroužky, doučování. Co navíc nabízí gymnázium?
Nabízíme především kvalitu – plně aprobovaný vysokoškolsky vzdělaný pedagogický sbor. Velmi dobré, moderní vybavení učeben, nadstandardní prostorové zázemí s laboratořemi, odbornými a jazykovými učebnami, tělocvičnou a posilovnou, s hudebnou, knihovnou a vlastní stravovnou. To vše ve stále ještě nové budově, ve které jsme teprve 14 let. Počet kroužků, kde mají žáci možnost získávat určitou nadstavbu výuky, se každoročně pohybuje kolem deseti. Nabízíme žákům výjezdy do zahraničí, tematické i za účelem zdokonalení se v jazyku. Vybraní žáci mají možnost až půlročního studijního pobytu v partnerské škole v Ettalu (SRN). Sportovní kurzy, prázdninové aktivity, atd. Projekty, exkurze a různé školní i mimoškolní aktivity. Také nabízíme učební program, podle kterého se žáci vyšších ročníků mohou velmi dobře profilovat v oblasti svých zájmů a případného dalšího studia.
Má osmileté studium na gymnáziu pro žáky a jejich rodiče nějaké další výhody?
Osmileté studium má bezesporu svoje výhody. Žáci se dostávají do kolektivu přibližně stejně schopných spolužáků s vysokou mírou dovedností a znalostí. Takový kolektiv rychleji a kvalitněji zvládá požadavky současné výuky. O kvalitě našich žáků vypovídají jejich výsledky, např. v testech Cermat či modulu Vektor 1, jichž se škola již několik let účastní, aby získávala zpětnou vazbu o své výuce a též srovnání se školami stejného typu. Také výsledky našich žáků v soutěžích ukazují, že jejich příprava je kvalitní. Další z výhod, které přináší osmileté studium, je ta, že tito žáci již nemusí podstoupit přijímací řízení po ukončení povinné školní docházky. Oni i jejich rodiče tedy mají jistotu osmi let vzdělávání a navíc - souvislá osmiletá výuka je značnou výhodou v řadě předmětů, nejmarkantnější je to asi v cizích jazycích. Od září 2009 se budou naši studenti již od primy učit dva cizí jazyky, novinky pro výuku jsme připravili hlavně v němčině. Více informací lze najít na našich webových stránkách (www.gym-cl.cz).
Dělá si vaše škola nějaká srovnání s jinými gymnázii a základními školami? Jak si v nich případně stojí?
Ano. Naše škola v rámci autoevaluace již čtvrtým rokem testuje schopnosti žáků kvart, kvint, septim a odpovídajících ročníků čtyřletého studia. V těchto testech se pravidelně umisťujeme v horní polovině srovnatelných škol, tedy gymnázií. V některých předmětech patří naši žáci k nejlepším. Například v posledních testech CERMAT: Kvalita I – Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd a odpovídajících ročníků gymnázií 2008 se naše škola umístila ze 1 796 testovaných škol v matematických dovednostech na 46. místě, v obecných studijních dovednostech na 66. místě a dovednostech v českém jazyce dokonce na místě patnáctém. Velmi dobrých individuálních výsledků dosahují žáci také v okresních, krajských, ale i celostátních soutěžích.
Proč by se měli žáci a jejich rodiče rozhodovat pro gymnázium z hlediska dalšího uplatnění?
Některé důvody jsem již uvedl v předchozích otázkách, ale přece jen ještě jeden z nejdůležitějších. Jsme školou, která poskytuje všeobecné vzdělání, s učebním plánem s rovnoměrně zastoupenou výukou všech všeobecně vzdělávacích předmětů. I když se v posledních ročnících žáci profilují do určité oblasti zájmu z hlediska maturitní zkoušky či případného dalšího studia, jejich všeobecné vzdělání je v dnešní době základem pro flexibilitu
a uplatnění na trhu práce.