Dnes je 25. 11. 2024
svátek má Kateřina

V Janově obnovují most

Archiv

S kolaudací a otevřením mostu  se počítá až v příštím roce, protože musejí ještě proběhnout krychelné zkoušky pevnosti betonu.
Stavba je podrobena kontrole každý týden. „Při posledním kontrolním dnu jsme převzali armaturu mostní desky, minulý týden také proběhla její betonáž a nyní následuje třicetidenní technologická pauza, protože mostní deska musí zrát,“ zdůvodňuje referent odboru města Walter John. Proto se v současné době dělníci zaměřují jen na drobné práce, například betonáž mostních říms či výrobu ocelového zábradlí.
Janovský most překlenující Chotovický potok spojuje Janov se sloupským hradem, slouží především pěším a  cyklistům, ale využívají  jej také motoristé včetně vozidel technických služeb a zásobování. Z odborných prohlídek vyplynulo, že mostu už  nepomůže oprava, ale zachrání jej pouze celková rekonstrukce. Pískovcové kvádry byly tak zvětralé, že se při rozebírání mostu úplně rozpadly. V havarijním stavbu byla i spodní stavba mostu.
„Nové opěry včetně základů budou vytvořené ze železobetonu, dno bude upraveno a vytvořeno z těžkého záhozu z kamene s krajními betonovým prahy. Na železobetonové opěry budou zhotoveny  železobetonové úložné prahy a  nová nosná konstrukce bude de facto šikmá  železobetonová deska prostě uložená na lepenkových ložiscích,“ popisuje ing. Lukáš Hrádek, vedoucí odboru rozvoje města, a přidává i rozměry – délka mostu 5,2 metru, šířka 3,6, z toho na vlastní vozovku připadají 3 metry. Rekonstruovaný most bude mít zvýšenou i průtočnou výšku. 
Počet mostů a mostků, které překlenují vodní toky protékající Novým Borem a jeho místními částmi, jde do desítek. Protokoly o prohlídkách potvrzují havarijní stav mnohých z nich, ale vzhledem k vysokým finančním nákladům musejí být mosty zachraňovány postupně.  Do první etapy rekonstrukcí jsou kromě mostu v Janově zařazeny silniční most v Bukovanech,  most  přes Šporku v Arnultovicích a lávka přes Šporku ve Smetanových sadech.
„Arnultovický most v Luční ulici drží pohromadě snad jen vrchní asfaltová vrstva,“ s nadsázkou konstatuje ing. Lukáš Hrádek, vedoucí odboru rozvoje města. „Poněvadž hrozilo zřícení, je most od jara uzavřený. Havarijní stav dokládají zkorodované ocelové nosníky, rozpadlá čela i římsy, ani spodní stavbu není možné využít pro rekonstrukci. Most by se měl dočkat rekonstrukce v příštím roce.“  Na odboru rozvoje města v současné době dokončují projektové práce a připravují podklady pro stavební řízení.