Dnes je 24. 11. 2024
svátek má Emílie

V České Lípě startuje od března optimalizace městské hromadné dopravy

Archiv

„Od počátku března najíždíme na nový optimalizovaný systém městské autobusové dopravy. Chceme, aby si občané našeho města na nové jízdní řády měli možnost co nejlépe zvyknout. Proto jsme pro všechny Českolipany přichystali v prvním měsíci jako bonus ježdění zdarma,“ říká starostka města Česká Lípa Hana Moudrá.


„Až do konce února bylo v České Lípě provozováno 11 linek městské autobusové dopravy. Většina z nich po dlouhá léta zajížděla k nádraží ČD, kde byl hlavní přestupový bod. Linky poměrně často projížděly jednotlivá sídliště, což sice v některých případech zkrátilo docházkovou vzdálenost, ale neúměrně prodlužovalo dobu jízdy. Časové odstupy jednotlivých spojů se tím pádem na frekventovaných linkách pohybovaly mezi 25 až 90 minutami i v pracovní dny, což je pro MAD příliš dlouhý interval. Dalším nedostatkem byly ještě delší víkendové intervaly a to, že některé oblasti nebyly veřejnou dopravou vůbec obslouženy,“ shrnuje základní nedostatky dosavadní českolipské hromadné dopravy František Ondřej, vedoucí odboru dopravy MěÚ Česká Lípa. 


Jedním z hlavních cílů města bylo českolipskou autobusovou dopravu optimalizovat, aby se její služby zmodernizovaly a rozšířily. „Studii optimalizace zpracovala pro Českou Lípu ve spolupráci s naším odborem dopravy společnost OREDO s.r.o. Na konečné podobě této studie se podílela také veřejnost, kterou jsme rovněž požádali o spolupráci,“ připomíná starostka Hana Moudrá. „Výsledkem jsou i nové jízdní řády představující první zásadní krok postupného zavádění navržené optimalizace do provozu naší veřejné dopravy.“ Jak zároveň starostka podotýká, nové jízdní řády nejsou jediným výstupem optimalizace, jejíž konečný rozsah pak ovlivňuje rozpočet města i vozový park provozovatele. „V tomto směru mám velice příznivou informaci nejenom pro naše seniory ale také pro tělesně handicapované či pro maminky s kočárky. Nový provozovatel naší MAD, kterým se na základě uskutečněného řízení stala firma ČSAD Semily, nasadí na linky podstatně více nízkopodlažních autobusů. Do budoucna je naším cílem pokrýt těmito autobusy městskou dopravu v plném rozsahu,“ prozrazuje starostka Hana Moudrá. 


Nový dopravce, firma ČSAD Semily, a.s., nabídla městu cenu dopravního výkonu 37,- Kč/km. Původní dopravce požadoval po městu tuto cenu o cca 50% vyšší, město tak také výrazně ušetří. Navíc z průvodního dopravního výkonu 460 tis. km, tedy kolik kilometrů najezdí veškerý vozový park za rok, se nyní Česká Lípa na základě nového optimalizovaného systému dostane na počet 960 tis. km. Smlouva se společností ČSAD Semily, a.s., bude uzavřena na dobu 1 roku. V průběhu této doby, na základě rozhodnutí rady města, bude uskutečněno zadávací řízení ve smyslu zákona o veřejných zakázkách tak, aby do budoucna mohla být městská autobusová doprava zajišťována dlouhodobějším smluvním vztahem.


V rámci optimalizované koncepce bude od březnové soboty dopravu zajišťovat 16 linek, které pokrývají katastrální území České Lípy a zajišťují i tradiční spojení do obce Sosnová. V rámci možností jsou jízdní řády  koncipovány v taktech, znamená to, že na dané lince z dané zastávky pojede autobus kupříkladu každou dvacátou, čtyřicátou minutu a v celou hodinu. Takto navržené intervaly jsou pro cestující lépe zapamatovatelné a tudíž mohou dopravu více využívat. Novinkou jsou i dva přestupní body umožňující zkrácení časových limitů. Samozřejmě můžou cestující přestupovat i na jiných zastávkách, kde se budou jednotlivé  linky křižovat.


Poprvé navržené jízdní řády představilo město veřejnosti již v lednu na svých webových stránkách, aby se k nim cestující mohli vyjádřit  dříve, než budou dány do tisku.  „Na základě těchto připomínek byla například ještě přetrasována linka ze sídliště Slovanka, kde byl požadavek, aby vedla přímo pod nemocnici. Na Kopečku byly přidány dva spoje, aby se obyvatelé lépe dostali k přestupovým bodům u Banca a nádraží ČD. Linka do Dubice byla prodloužena až ke koupališti a akceptovány byly také připomínky z Vlčího Dolu, Častalovic či Sosnové.“ Podle starostky ale ani tato podoba jízdních řádů nemusí být zcela konečná, neboť teprve praxe ukáže, nakolik je celý systém funkční.“ Znovu proto vyzývá veřejnost, aby období, po které bude veřejné doprava v našem městě zdarma, využila k jejímu prověření a na základě praktických zkušeností adresovala městu své případné podněty. „Ačkoliv veškerým podnětům asi nebudeme umět z technických důvodů vyhovět, naší snahou je, aby městskou dopravu využívalo do budoucna co nejvíce lidí a občané byli s jejími službami spokojeni,“ dodává starostka závěrem.